[WN] is dit te combineren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: is dit te combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:22

nou schiet mij maar lek dan inmiddels, ik ben het spoor nu echt bijster Clown
Dit is toch nageeflijk?:
Afbeelding
en dan nog graag zonder gewicht in je handen als het even kan (dat benaderen we steeds meer namelijk) ?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:23

Ik kan je plaatje niet zien...
En vereist is "zonder gewicht in je handen". Hangen op je hand is niet nageeflijk, dát is in de krul lopen.

Een nageeflijk paard is een paard dat elk moment de voorwaarts neerwaartse drang volgt, de rugspieren gebruikt en de buikspieren spant!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:26

Kom bij toeval dit topic tegen erg leuk om te lezen over de combi tussen engels en western ,al zijn de menigen wel wat verdeeld Knipoog
Heb zelf een 16 jarige merrie die niet meer gereden wordt en haar 2 jarige dochter dus een verplichte stop wat betreft rijden.
Nu krijg ik dus sinds een paar weken westernles ( rij zelf dus engels) gewoon omdat ik eens wat anders wilde en toch het gevoel houden.
Daarbij leek het me best goed te leren er voor meer af te blijven aangezien ik een nogal los vaste binnenhand heb.
Denk dat het juist een toevoeging is aan je rijden of je nu springt of dressuur rijdt.
Voor iemand die overstapt van engels naar western zijn er toch wel grote verschillen in het rijden zoals hier al duidelijk werd toegelicht.
Mijn ervaring is dat het juist in het begin redelijk ging omdat je dan gewoon onbevangen opstapt en doet wat je gezegd wordt .
Nu denk ik vaak teveel na waardoor het juist mis gaat en ik idd zoals de ts aangeeft wat gespannen erop zit omdat ik het goed wil doen.
Het stuiteren herken ik wel had ik in het begin weinig last van maar gisteren was ik dus te gespannen bezig en dan stop je met gewoon ontspannen zitten denk ik en doe je teveel .
Uiteindelijk kreeg ik het gevoel weer terug en het ging gelijk een stuk fijner.

Denk dus dat je het zeker kan combineren en er juist profijt uit haalt.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:27

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:27

Citaat:
Een groot misverstand m.n. in de Nederlandse paardensportwereld is, dat vaak Durchlässigkeit verwisselt wordt met Nageeflijkheid begrepen als afknikken in het nek. En dat aan de hulpen staan wordt verward met `vlug aan het been zijn`` .

Is “in de krul” nu al nageefelijk of durchlässig? Een misverstand.

Daardoor komt het, dat veel ruiters vooral het paard “ In de krul “willen hebben, en denken dan, dat hij aan de teugel is. In de krul is dan vaak achter de loodlijn en met een verkeerde knik (meer of minder laag afhankelijk van de klasse dressuur) . Als jury valt mij op, dat door veel ruiters als de correcte houding wordt ervaren en door veel instructeurs zodanig wordt geleerd. Maar dan hebben wij het wel over ongewenste houdingen in het rode bereik.

Wij raken meer en meer eraan gewend!

Bovendien raakt men kennelijk steeds meer gewend aan paarden die tijdens het losrijden meer en meer achter de loodlijn lopen en ook in de proef, zelf op hoog niveau met hoge cijfers beloond worden ondanks, dat ze met een verkeerde knik en neus achter de loodlijn lopen. Er wordt zelfs gediscuteerd, om de regel van “nek hoogste punt” te schrappen uit het wedstrijdreglement, omdat het “niet meer van deze tijd” zou zijn. Om hierover beter te kunnen oordelen moeten wij ons eerst verdiepen in de termen Nageeflijkheid en Durchlässigkeit. En nu zullen wij weer achterkomen, dat het gehele paard en niet alleen de voorkant en neus hier aan de orde komen.

Citaat:
Het paard is nageeflijk wanneer het paard in nek en kaakgewricht ontspant. Dit geeft der ruiter controle op de houding en het tempo van het paard. Het paard toont een zekere, nog oppervlakkige ontspanning. Hierdoor wordt de ruiter instaat gesteld het paard te gymnastiseren. Het evenwicht kan over vier benen verdeeld gaan worden en het gaan van het paard wordt positief beïnvloed.

Citaat:
In het wedstrijdreglement (KNHS Dressuurproeven) staat:

..het onvoorwaardelijk aannemen van het bit, waarbij geen weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning…

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:29

Ik weet niet hoeveel gewicht je daar in de handen hebt op die foto Chev. En je kunt op die foto ook niet zien of je paard achter het bit kruipt. Dus hij zou nageeflijk kunnen zijn daar, maar ook niet.

Kun jij met je paard lopend in die houding, je handen openen (zodat de teugel alleen nog om je hand hangt) en dat de teugel gewoon op die plek blijft liggen?

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:30

Ik kwam dit nog tegen, jammer dat ik het gemist heb, had best willen gaan kijken:

Site Anky schreef:
Unieke clinic Anky van Grunsven en Rieky Young
Vrijdagavond geven dressuuramazone Anky van Grunsven en reiningamazone Rieky Young een zeer bijzondere clinic. Na afloop van de Grand Prix Special zorgt het duo voor een spetterende afsluiting van het Dressuurgala. Anky bedacht de insteek van deze showpresentatie toen ze 's avonds in bed lag. 'Wat is er leuker dan het publiek te laten zien wat de verschillen en de overeenkomsten zijn tussen de dressuuroefeningen van deze paardensportdisciplines.'

Reining wordt vaak vergeleken met de western vorm van dressuurrijden aangezien het paard goed moet reageren en in overeenstemming moet zijn met de ruiter. Beide amazones tonen onderdelen die voor het oog wel wat van elkaar weg hebben, maar in de exacte uitvoering en in de training veel van elkaar verschillen. Samen rijden ze bijvoorbeeld een pirouette en spins. Anky zadelt Nelson voor de clinic, Rieky haalt haar topper Stop It van stal. De clinic start vrijdag 8 juni rond 22.40 uur.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:32

zijn hoofd (profiel) loopt verticaal en niet voor of achter de loodlijn (noem je dat zo?). Daar is het nog met gewicht (heethoofd, machoman op vreemd terrein en nog nooit op gras gereden) maar zoals ik al zei en dan nog graag zonder gewicht in je handen als het even kan (dat benaderen we steeds meer namelijk) ?

Leer graag bij en vul mijn kennis graag aan dus vandaar mijn vraag

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:33

Dat had ik ook wel willen zien. En ik geloof direct dat op dat niveau wel verschillen zijn in uitvoering. Een keertwending wil je net wat anders dan bij een spin. Maar we hebben het steeds over basis...Niet over toppers. En ik blijf erbij dat gewoon normaal niveau rijden in die beide disciplines wel te combineren is. Ga je Grand Prix en reining rijden.. dat wordt wellicht wat moeilijker.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:34

Chev: zie het stukje hierboven met citaten over verschil nageeflijk en in de krul. Daar staat het beter uitgelegd dan ik het kan doen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:40

Dat nageeflijke uit de citaten bereiken wij nochthans alleen in de lessen (en soms tijdens het buitenrijden, dan doen we ook onze "oefeningen"), maar dan zijn het nog momenten van seconden of enkele minuten.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:48

Poeh hee als je er zomaar invalt raak je het spoor wel snel kwijt Knipoog
Gaat dit nu nog om of het wel of niet te combineren is ? Of om het wel of geen groot verschil tussen engels en western?

lees een toelichting op hoe een goed aangereden dresuurpaard zou moeten lopen dat is denk ik voor vele van ons een streven .
Dit geldt net zo denk ik spreek ik als leek wat betreft westernrijden ook.
Je wilt er uiteindelijk toch allemaal naar toe dat het eruit ziet alsof je weinig tot niks doet en je paard in balans door blijft lopen op een lichte aanleuning van zowel been als teugelhulp.
Dwaalt nu wel af van de uiteindelijke vraag van de ts Knipoog maar ok op dat gebied heb ik denk ik nog wel wat jaartjes te gaan maar het streven erna is op zich al goed denk ik.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:40

Wow, tis hier lekker verder gegaan terwijl ik nog lekker in mijn bedje lag te pitten (7 uur tijdsverschil).

Ik dacht dat je het er bij ging laten Rom?

Maar goed, ik heb nu geen tijd om alles bij te lezen en die website van die Rus te bekijken. Dus straks of morgen meer van mijn kant. Druk druk druk!
Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:38

Cheveyo schreef:
tjsa wat is nageeflijk..hoe korter de teugels hoe stiller hij zijn hoofd heeft.

Ehm Nors opkijken
Nou ja, laat ik maar zeggen dat ik het niet goed kan beoordelen vanaf internet, maar erg postief klinkt dit niet voor je instrucitie Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:40

Jolande schreef:
Het was niet verrassend dat die reacties kwamen waarin beweerd wordt dat een prof ruiter de plank misslaat omdat hij een mening heeft waarin ze zich niet kunnen vinden

Een pref westernruiter ja, wat niet wil zeggen dat ie ook verstand heeft van dressuur Haha!
Jan Tops hoef je ook niet te vragen hoe hij een sliding stop moet rijden Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:44

Splash schreef:

Ehmm o ja, mislukt Scheve mond

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:08

Romkabouter schreef:
Cheveyo schreef:
tjsa wat is nageeflijk..hoe korter de teugels hoe stiller hij zijn hoofd heeft.

Ehm Nors opkijken
Nou ja, laat ik maar zeggen dat ik het niet goed kan beoordelen vanaf internet, maar erg postief klinkt dit niet voor je instrucitie Haha!

Maar ik zie het dus voor me gebeuren dat hij zijn hoofd stiller houdt met de korter genomen teugel Ja
Naja ik ben iig eerste geworden in mijn eerste (dressuur)Fproef, genoeg punten om te verbeteren maar goed ik zal toch iets goed gedaan hebben tussen de zenuwen door. Westernwedstrijden heb ik nog niet gereden. Iets 'zwaarder' trainen is gewoon niet weggelegd voor mijn lijf.
Maar volgens mij ga ik steeds verder offtopic Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:13

Chev: Als ik jou een touw om je kin doe en goed strak aantrek doe jij ook wel je kin op je borst en heb je mooi je hoofd stil Haha!

Gefelicteerd met je prijs, maar lees mijn onderschrift maar ff Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:17

Nou niet mijn trots van overwinning op een ander afschuiven hoor! hihi (lukt je ook niet want ik ben er veel te fier op!).
Zijn hoofd zit echter niet met de kin op de borst (zo lenig is hij niet, het blijft een koudbloed die niet veel intensieve training krijgt) maar wel met de neus uit de lucht.
Maar ik laat het verder over aan de vraag van de TS, het is heel mijn topic niet Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:18

Het was ook maar een voorbeeld Knipoog

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 03:49

Romkabouter schreef:
Splash schreef:

Ehmm o ja, mislukt Scheve mond

Haha! Clown
Nou, ik ga het er wel bij laten. We hebben allemaal ons zegje gedaan en ik vindt het wel genoeg geweest.
Ik heb lekker toch gelijk Clown grapje!!!! Haha!

Ik ga wel nog even die website van die rus bekijken. Ben nu toch wel benieuwd.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 03:59

Jolande schreef:
Romkabouter schreef:
Dat klopt wel zo'n beetje Haha!
Klinkt vast heel eigenwijs en arrogant, maar ik wil ermee niet zeggen dat ik perfect ben.

Inderdaad Haha! Maar ja wie weet ga ik een keer mee met iemand naar een dressuur wedstrijd kijken.

Maar ik denk dat ik wel snap waar je vandaan komt, je hebt een beeld voor ogen zoals jij graag ziet dat gereden wordt, en met dat beeld is niets mis mee

En zo heeft iedereen een bepaald beeld voor ogen en dat wil niet per definitie zeggen dat dit beeld verkeerd is. Toch zal er altijd iemand zijn die het er niet eens mee is. Anders zouden er niet zoveel verschillende diciplines zijn en dat lijkt me wel heel erg saai Knipoog

Kon het niet laten toch nog iets te posten Bloos

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:21

hihi Haha!

Nog 1tej dan, een voor mij zeer sprekende Lachen

Aangezien plaatjes meer zeggen dan woorden:

Afbeelding

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 18:21

Romkabouter schreef:
hihi Haha!

Nog 1tej dan, een voor mij zeer sprekende Lachen

Aangezien plaatjes meer zeggen dan woorden:

Afbeelding

Ik vind woorden (dus uitleg) toch duidelijker dan dit plaatje!

Ik heb ook de site van die Rus bekeken. Zeer indrukwekkend maar dit komt toch dicherbij een hogeschool paard (met speciale en andere technieken) dan een huis, tuin en keuken dressuur/spring/western paard.