Dit is toch nageeflijk?:

en dan nog graag zonder gewicht in je handen als het even kan (dat benaderen we steeds meer namelijk) ?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Citaat:Een groot misverstand m.n. in de Nederlandse paardensportwereld is, dat vaak Durchlässigkeit verwisselt wordt met Nageeflijkheid begrepen als afknikken in het nek. En dat aan de hulpen staan wordt verward met `vlug aan het been zijn`` .
Is “in de krul” nu al nageefelijk of durchlässig? Een misverstand.
Daardoor komt het, dat veel ruiters vooral het paard “ In de krul “willen hebben, en denken dan, dat hij aan de teugel is. In de krul is dan vaak achter de loodlijn en met een verkeerde knik (meer of minder laag afhankelijk van de klasse dressuur) . Als jury valt mij op, dat door veel ruiters als de correcte houding wordt ervaren en door veel instructeurs zodanig wordt geleerd. Maar dan hebben wij het wel over ongewenste houdingen in het rode bereik.
Wij raken meer en meer eraan gewend!
Bovendien raakt men kennelijk steeds meer gewend aan paarden die tijdens het losrijden meer en meer achter de loodlijn lopen en ook in de proef, zelf op hoog niveau met hoge cijfers beloond worden ondanks, dat ze met een verkeerde knik en neus achter de loodlijn lopen. Er wordt zelfs gediscuteerd, om de regel van “nek hoogste punt” te schrappen uit het wedstrijdreglement, omdat het “niet meer van deze tijd” zou zijn. Om hierover beter te kunnen oordelen moeten wij ons eerst verdiepen in de termen Nageeflijkheid en Durchlässigkeit. En nu zullen wij weer achterkomen, dat het gehele paard en niet alleen de voorkant en neus hier aan de orde komen.
Citaat:Het paard is nageeflijk wanneer het paard in nek en kaakgewricht ontspant. Dit geeft der ruiter controle op de houding en het tempo van het paard. Het paard toont een zekere, nog oppervlakkige ontspanning. Hierdoor wordt de ruiter instaat gesteld het paard te gymnastiseren. Het evenwicht kan over vier benen verdeeld gaan worden en het gaan van het paard wordt positief beïnvloed.
Citaat:In het wedstrijdreglement (KNHS Dressuurproeven) staat:
..het onvoorwaardelijk aannemen van het bit, waarbij geen weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning…

Site Anky schreef:Unieke clinic Anky van Grunsven en Rieky Young
Vrijdagavond geven dressuuramazone Anky van Grunsven en reiningamazone Rieky Young een zeer bijzondere clinic. Na afloop van de Grand Prix Special zorgt het duo voor een spetterende afsluiting van het Dressuurgala. Anky bedacht de insteek van deze showpresentatie toen ze 's avonds in bed lag. 'Wat is er leuker dan het publiek te laten zien wat de verschillen en de overeenkomsten zijn tussen de dressuuroefeningen van deze paardensportdisciplines.'
Reining wordt vaak vergeleken met de western vorm van dressuurrijden aangezien het paard goed moet reageren en in overeenstemming moet zijn met de ruiter. Beide amazones tonen onderdelen die voor het oog wel wat van elkaar weg hebben, maar in de exacte uitvoering en in de training veel van elkaar verschillen. Samen rijden ze bijvoorbeeld een pirouette en spins. Anky zadelt Nelson voor de clinic, Rieky haalt haar topper Stop It van stal. De clinic start vrijdag 8 juni rond 22.40 uur.
maar ok op dat gebied heb ik denk ik nog wel wat jaartjes te gaan maar het streven erna is op zich al goed denk ik.
Cheveyo schreef:tjsa wat is nageeflijk..hoe korter de teugels hoe stiller hij zijn hoofd heeft.

Jolande schreef:Het was niet verrassend dat die reacties kwamen waarin beweerd wordt dat een prof ruiter de plank misslaat omdat hij een mening heeft waarin ze zich niet kunnen vinden

Splash schreef:Ik dacht dat je het er bij ging laten Rom?
Romkabouter schreef:Cheveyo schreef:tjsa wat is nageeflijk..hoe korter de teugels hoe stiller hij zijn hoofd heeft.
Ehm
Nou ja, laat ik maar zeggen dat ik het niet goed kan beoordelen vanaf internet, maar erg postief klinkt dit niet voor je instrucitie

Romkabouter schreef:Splash schreef:Ik dacht dat je het er bij ging laten Rom?
Ehmm o ja, mislukt
grapje!!!!
Jolande schreef:Romkabouter schreef:Dat klopt wel zo'n beetje
Klinkt vast heel eigenwijs en arrogant, maar ik wil ermee niet zeggen dat ik perfect ben.
InderdaadMaar ja wie weet ga ik een keer mee met iemand naar een dressuur wedstrijd kijken.
Maar ik denk dat ik wel snap waar je vandaan komt, je hebt een beeld voor ogen zoals jij graag ziet dat gereden wordt, en met dat beeld is niets mis mee

Romkabouter schreef:hihi
Nog 1tej dan, een voor mij zeer sprekende
Aangezien plaatjes meer zeggen dan woorden: