[WN] topsport en wijze van houden paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: topsport en wijze van houden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:11

sjaantje schreef:
Daarbij gaat het in de dressuur ook om hoe het eruit ziet, waarschijnlijk meer dan bij endurance? Knipoog Dus geen schrale paarden met smalle nekken. Als ze niet genoeg gevoerd worden, breken de spieren gewoon af, ipv dat ze erbij komen.

Dat endurancepaarden er een stuk schraler uit zien dan dressuurpaarden heeft metname te maken met de soort spieren dat wordt beinvloed door aanleg en training. Dressuurpaarden zijn vergelijkbaar met sprinters (denk aan de sprinters bij mensen, dikke konten en bovenbenen). Endurancepaarden zijn de marathonlopers onder paarden (bij mensen ook smalle pezige mensen).

Voordat je paard trouwens zijn spierweefsel aan gaat spreken moet moet ze wel erg schraal staan hoor. De meeste paarden in Nederland zijn , volgens mij, eerder te dik dan te dun.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:11

Karin schreef:
Schrale paarden redden het in de endurance ook niet. Knipoog

En bij schrale paarden zou ik persoonlijk eerder meer ruwvoer geven dan krachtvoer, maar goed, dat zou ik doen.

Ik ben het helemaal met je eens, maar neem die van mij als voorbeeld": Hij krijgt onbeperkt hooi, en 3x per dag voordroogkuil. Daarop redt hij het niet, ondanks dat hij op dit moment niet eens in training staat. Hij loopt alleen maar een aantal uren per dag buiten. En zo staan er nog 2 op stal die dit zelfde probleem hebben. Dus wat doe je dan? Dan ga je meer krachtvoer geven.

Overigens ben ik er wel voor om alle paarden lekker naar buiten te gooien. Kunnen ze niet het land op, dan moeten ze lekker los in de bak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:16

sjaantje schreef:
Ja, wij verdienen namelijk erg veel aan een paard per maand.. Rolleyes (of bedoelde je dat soms niet?)
Als je er niet aan zou verdienen zou je niet kunnen bestaan c.q. failliet gaan. Ik neem tenminste aan dat je geen charitatieve instelling bent Knipoog
Dat aan het houden van stalling een prijskaartje hangt voor de pensionklanten staat buiten kijf, maar vrijwaard je niet van het 'goed huisvaderschap' voor de dieren die onder jouw zorg zijn geplaatst.
IMO hoort het zorgen van een veilig buitengebeuren daar dus bij.
Citaat:
De dingen die je zegt beginnen er op neer te komen dat dressuurruiters en springruiters op zullen moeten houden met bestaan.
Gezien de manier waarop sommigen met hun dieren omgaan c.q. de manier waarop ze gehouden worden zouden sommigen zich idd eens achetr de oren moeten krabben. Maar aangezien er slechts 2 parlementsleden voor de Partij v/d Dieren in de kamer zitten zie ik dit op korte termijn niet veranderen.
Dat houdt niet in dat je niet kunt streven naar 'beter'.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:16

Maar wat voor krachtvoer geef je dan, Tulandro?

Ik kan me voorstellen dat een sportpaard dat volop in training staat krachtvoer krijgt dat energierijker is dan een paard dat (relatief) op rust staat. En krijgt een paard grote hoeveelheden energierijk krachtvoer per dag, dan kan ik me voorstellen dat-ie nogal explosief kan reageren, zeker als hij daarbij ook nog eens weinig los buiten komt.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:17

Waratje schreef:
Inderdaad, ze moeten buiten komen en liefst met een maatje zodat sociaal contact mogelijk is. Voor mij is weidegang ook niet heilig, maar wel zeer gewenst. ... In de Randstad is dat gewoon veel moeilijker te vinden, maar daar zou je dus inderdaad moeten zorgen voor geschikte paddocks. Ook een topsport paard is een paard, met alle daarbij horende noden.

Afgod

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:20

Krachtvoer is overigens niet per definitie slecht, zeker niet. Maar krachtvoer heeft het beste effect als het naar behoefte wordt gevoerd, afgestemd op het werk dat het paard verricht en zijn verdere voedings- en bewegingspatroon (dus ook de mate waarin hij vrij kan bewegen). Ruwvoer zou in de meest ideale situatie onbeperkt moeten worden gegeven, krachtvoer is aanvulling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:29

DubbelDun schreef:
Gezien de manier waarop sommigen met hun dieren omgaan c.q. de manier waarop ze gehouden worden zouden sommigen zich idd eens achetr de oren moeten krabben. Maar aangezien er slechts 2 parlementsleden voor de Partij v/d Dieren in de kamer zitten zie ik dit op korte termijn niet veranderen.
Dat houdt niet in dat je niet kunt streven naar 'beter'.

en ben ik even blij dat het er niet meer zijn Nagelbijten / Gniffelen die 9 zetels van Wilders zijn al erg zat Nagelbijten / Gniffelen

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:35

Anya schreef:
Een schraal paard meer krachtvoer geven betekent alleen maar dat ze wat hupsiger worden, dus meer gaan bewegen, dus schraal worden, dus er meer krachtvoer in gekieperd wordt.

Tja.. laten we de discussie over waarom sommige dressuurpaarden bewust op stal worden gehouden maar niet hier voeren.

Mij ging het om die topsportpaarden. Ander voorbeeld: grote (top)dressuurstal in Duitsland. En de grandprix paarden gaan gewoon de wei op.

Ander voorbeeld ex-grandprixruiter uit Enschede. Rijdt niet meer tegenwoordig maar vertelde mij dat haar grandprixpaard net zo makkelijk voor de kar ging of de bak mocht slepen. Waardevolle afwisseling noemde ze dat. En dat paard stond overigens samen met een ponymaatje dagelijks buiten. De fokker waar mijn paard vandaan komt (military gewonnen jaar of wat geleden) heeft al zijn sport(top)paarden gewoon op de wei staan....

Sjaantje kan het zich niet voorstellen. Toch woon ik in dezelfde regio en zie/merk andere visies dan de hare.

Aah, dat zég ik toch niet? Ik zeg niet dat onze paarden niet buiten komen, niet in de wei, niet in de paddock/buitenbak. Ik stop met deze discussie, want de helft wat ik zeg wordt niet meegenomen in jullie reacties. Zo kan ik niet discussieren hoor.

DubbelDun schreef:
sjaantje schreef:
Ja, wij verdienen namelijk erg veel aan een paard per maand.. Rolleyes (of bedoelde je dat soms niet?)
Als je er niet aan zou verdienen zou je niet kunnen bestaan c.q. failliet gaan. Ik neem tenminste aan dat je geen charitatieve instelling bent Knipoog
Dat aan het houden van stalling een prijskaartje hangt voor de pensionklanten staat buiten kijf, maar vrijwaard je niet van het 'goed huisvaderschap' voor de dieren die onder jouw zorg zijn geplaatst.
IMO hoort het zorgen van een veilig buitengebeuren daar dus bij.

Ik verdien inderdaad niet aan paarden houden, want het is een hobby. Ik ben ook niet de eigenaar van een pensionstalling en heb geen dieren van anderen onder mijn zorg Knipoog

Anya schreef:
Een schraal paard meer krachtvoer geven betekent alleen maar dat ze wat hupsiger worden, dus meer gaan bewegen, dus schraal worden, dus er meer krachtvoer in gekieperd wordt.

Het spijt me, maar dit is gewoon niet waar.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:39

@ Sjaantje;
Is het dan niet zo dat de stal waar jij staat met je paard eigenlijk niet kan voldoen aan een paardwaardig bestaan?
Ik heb de paarden thuis staan en een prachtige wei waar het onmogelijk is om ze in de winter in te zetten (veengrond) want daar gaan ze tot hun knieen door de prut als ik dat zou doen.
Dus hebben we paddocks gebouwd waar ze 'swinters in staan. Allemaal privé.
Dan lijkt mij dat een stal waarbij het om broodwinning gaat al helemaal een dergelijke noodzakelijke service moet bieden.
Als er vervolgens ook niet voldoende personeel is om de paarden in wisseldiensten buiten te zetten dan zou ik mijn paard daar absoluut niet willen hebben staan.
Dan mogen ze nog zulke mooie mensenlijke facileiten hebben als een prachtige binnenbak (lekker voor het mens maar paard loopt liever buiten), stapmolen of wat dan ook.
Ik zou zelf geen dag lekker kunnen slapen met de wetenschap dat mijn paard de dag niet paardwaardig heeft kunnen doorbrengen..... Nagelbijten / Gniffelen
Dat heeft niets met topsport of hoog in het voer te maken maar met het stellen van prioriteiten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:48

Je kunt in Nederland gewoon niet om dat soort stallen heen lijkt me. Er is in Nederland te weinig ruimte om ieder paard de uitloop te bieden. Is ook niet heel erg, mits hij alternatieven krijgt.

Voor mij persoonlijk is weidegang echt een zwaar criterium voor het zoeken van een pensionstal. De stal waar Sjaantje het over heeft, daar zou ik niet willen staan. Maar ik ken genoeg mensen die niet eens andere keus hebben.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:51

Ga nu ook maar even héél selektief quoten Duivel

Citaat:
Ja, wij verdienen namelijk erg veel aan een paard per maand..

Met 70 paarden op stal, zonder de onkosten van het onderhoud van weides, omheiningen, en andere buitenfaciliteiten, afgezien wat het aanschaffen van voldoende grond kost. Ja, dán kun je daar een behoorlijke boterham mee verdienen.
Citaat:
De dingen die je zegt beginnen er op neer te komen dat dressuurruiters en springruiters op zullen moeten houden met bestaan.

Denk niet dat het daar op neer komt, maar dat sommige van deze die je noemt incl. jezelf zich eens zou moeten verdiepen in het fenomeen "paard" en ook eens luisteren naar mensen die al hun hele leven paarden houden. Er zitten hier niet alleen maar pennies op het forum.
Citaat:
die te weinig krachtvoer krijgen. Dat kun je dus meteen zien. Ze zijn arm bespierd en schraal en dat is geen gezicht voor een paard van 1.83m.
Precies Tulandro, en ik heb de voorbeelden nog voor mn neus staan ook. Er staan ook paarden bij ons op stal (privépaarden) die te weinig krachtvoer krijgen. Dat kun je dus meteen zien. Ze zijn arm bespierd en schraal en dat is geen gezicht voor een paard van 1.83m.

Tja, en dan heb ik nu eens even snel op jou profiel gespiekt. Bij de foto van "mijn paard" kan ik dus ook niet zeggen dat dat paardje een waanzinnig bespierde achterhand heeft. Wat voor een dressurpaard wel nodig zou moeten zijn. Maar goed jij bent 18 doet alles fantastich, en ieder ander hier is niet goed wijs. Ik zelf als heel oude spring- en dressuurmuts met GP paarden onder mijn kont waar je op dit ogenblik nog alleen maar van kunt dromen en hopen dat je ooit zoiets mag meemaken, vandaag de dag een aantal westernpaarden, leer er iedere dag nog iets bij. Van de paarden die buiten op de wei hun dingen doen, waar ze als ze op stal zijn mee bezig zijn, van de dingen die hier op dit forum en andere fora worden geschreven, ook door personen die heel jong zijn en goede kijk op zaken hebben.
Gezien ook je andere vele hobbies, vraag ik me serieus af of je nog wel tijd hebt je eigen paard, binnen de mogelijkheden die er bestaan, tenminste dat te geven wat het paard nodig heeft. Maar gezien je opmerking dat je geen charitatieve instelling hebt........ Schijnheilig Neem dus vooral geen goede raad van anderen aan, maar ga gewoon door er dwars tegenin te gaan.
Gezien je reacties de volgende selectieve quote:
Citaat:
Wat ik hier vooral in lees is dat deze eigenaren dus een paard hebben ter meerdere glorie van zichzelf en niet om het dier een zo optimaal (paardnatuurlijk) mogelijk leven te bieden.

Hier ben ik het dus volkomen mee eens. En met nog een heleboel andere reacties, en ik heb zelfs alles gelezen. Cool
Kom ik weer terug op de vergelijking; paard - crossmotor.
Citaat:
Ook een topsport paard is een paard, met alle daarbij horende noden.
OK dan!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:55

Zep schreef:
De stal waar Sjaantje het over heeft, daar zou ik niet willen staan. Maar ik ken genoeg mensen die niet eens andere keus hebben.

Dan is er nog de uiterste keus: geen paard hebben. Als je een paard niet een redelijk paardwaardig leven kunt bieden, dan moet je toch serieus overwegen of je dan een paard moet kopen. Om vergelijkbare reden heb ik geen hond: ik kan een hond geen hondwaardig bestaan bieden, ik ben teveel weg.......
Als je niet een betere stal kunt vinden binnen je financiele en logistieke mogelijkheden, dan houdt het voor mij op. Zoek dan bijvoorbeeld een bijrijdpaard tot je wel de mogelijkheden hebt om het goed te doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:59

Dat lijkt me niet meer dan logisch Waratje. 't is heel simpel, als je je paard geen paardwaardig bestaan kunt geven moet je er niet aan beginnen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:00

Goed, CJvR. Omdat ik 18 jaar ben heb ik niet het recht om mijn mening te uiten. Belachelijk zeg. Wie heeft ooit gezegd dat Sjaak wel perfect in conditie is? Nee, zo lang heb ik die namelijk nog niet en jij kan daar op je bureaustoeltje zittende niet zien hoe erg hij veranderd is. Daarbij hebben niet alle paarden de bouw/mogelijkheid om een enorm gespierde kont te krijgen, of reikt je paardenkennis niet zo ver?
Je gaat me nu vertellen dat ik naar jullie (al hun hele leven paardenhoudende mensen, dus per defenitie mensen met de beste ideeën?) moet luisteren en dus maar moet aannemen dat álle paarden bij ons op stal een slecht leven hebben en ik eigenlijk zelf ook al onze huisdieren weg moet doen, want ik ben er toch niet goed voor. Misschien heb ik genoeg mensen om me heen die óók hun hele leven paarden houden en daar enorm veel ervaring mee hebben, waar ik dus wel iets van kan leren (en belangrijk, ook wíl leren, zij stellen het tenminste reëel).
Ook verdien ik volgens jou erg veel geld met de pensionstallingen, want ze zouden van mij zijn. Nou lieve schat, dat staat nergens hoor.
Verder vind ik dat je je bijzonder onsportief opstelt door iemand zo persoonlijk aan te vallen (beginnen over mijn hobbies, waar zit je met je gedachten?). Misschien is het niet alleen mijn paard? Misschien heb ik nog een moeder die geen baan heeft en erg veel tijd? Joh, wat goed dat je dát ook zag in je glazen bol!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:02

Waratje schreef:
Dan is er nog de uiterste keus: geen paard hebben. Als je een paard niet een redelijk paardwaardig leven kunt bieden, dan moet je toch serieus overwegen of je dan een paard moet kopen. Om vergelijkbare reden heb ik geen hond: ik kan een hond geen hondwaardig bestaan bieden, ik ben teveel weg.......
Als je niet een betere stal kunt vinden binnen je financiele en logistieke mogelijkheden, dan houdt het voor mij op. Zoek dan bijvoorbeeld een bijrijdpaard tot je wel de mogelijkheden hebt om het goed te doen.

Dat is een redenatie die ik kan volgen en zelf ook maak, maar ik ga een ander niet veroordelen als hij daar een andere mening over heeft.

Ik geloof nl niet dat een paard op een stal als die van Sjaantje het extreem slecht heeft, en de redenatie "het kan altijd beter" vind ik een drogredenatie. Mijn paard krijgt wel weidegang maar voor hem kan er ook nog een hoop beter. Heb ik alleen geen tijd voor/kan ik niet betalen maar daarom doe ik hem ook nog niet weg. Er zijn ongetwijfeld een paar punten te noemen waarop een paard bij Sjaantje op stal (of een willekeurige andere stal zonder veel weidegang, het gaat even om het voorbeeld) het weer beter heeft dan de mijne.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:05

Dankjewel Zep, het begon er (na het lezen van de andere reacties) bijna op te lijken dat we met zn allen maar een andere hobby/werk moesten gaan zoeken (en och, ik heb er toch al genoeg he CJvR)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:06

Ik weet niet of dit nog on-topic is maar:

Karin schreef:
Ruwvoer zou in de meest ideale situatie onbeperkt moeten worden gegeven, krachtvoer is aanvulling.

Ruwvoer is inderdaad de basis van ieder rantsoen. Sterker nog zonder voldoende structuur verstoor je het heel spijsverteringsstelsel van een paard. Dan kan je er enorme hoeveelheden krachtvoer in stoppen maar die hoeveelheid passeert dan met zo een snelheid de darmen dat er weinig van wordt opgenomen. Kortom je kan het voer ook direct op de mesthoop gooien.

Ik weet uit ervaring hoeveel verschil de hoeveelheid en kwaliteit van het ruwvoer uit kan maken. Ik dacht dat ze bij mijn vorige stal genoeg goede kuil kreeg maar ik moest er 3 tot 4 kilo sportbrok/muesli bijvoeren en nog bleef ze schraal. Op mijn huidige stal krijgt ze nog veel meer droge en goede kwaliteit kuil en voorlopig nog iedere dag een strook vers gras. Mijn krachtvoergift is gedaald tot 0,5 kilo basisbrok en 1/3 schep muesli, paard ziet er beter uit dan ooit en dat terwijl ik zwaarder train dan ooit.

Een stal waar de paarden niet dagelijks buiten komen zou voor mij persoonlijk geen optie zijn. Bovendien zou ik met een schuldgevoel komen te zitten als ik een dag geen tijd zou hebben om er voor te zorgen dat zij meerdere uren uit die box komt. (en die kans is vrij groot Knipoog )

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:07

ik ben het er niet mee eens, als Sjaantje haar paard maar 3 dagen per week in de wei of paddock komt dan vind ik dat extreem slecht.
Blijft nog de vraag....waarom wel 3 maar geen 7 dagen per week??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:14

extreem slecht, nee echt niet hoor Er zijn een hoop paarden die een klap meer tekort komen dan weidegang.

Dus pas een beetje op met dat soort uitspraken want je kwetst er mensen ontzettend mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:17

Kinke schreef:
Omdat er 70 paarden staan en de stalling niet geschikt is voor zoveel paarden buiten e.d.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:29

Zep schreef:
extreem slecht, nee echt niet hoor Er zijn een hoop paarden die een klap meer tekort komen dan weidegang.

Dus pas een beetje op met dat soort uitspraken want je kwetst er mensen ontzettend mee.

Dat ligt toch aan je eigen referentiekader hoor, ik hoef niet op te passen met zo'n uitspraak, IK VIND op zo'n manier paarden houden extreem slecht. Jammer als iemand zich gekwetst voelt maar denk dat het paard in dit geval veel zieliger is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:29

DubbelDun schreef:
Kinke schreef:
Omdat er 70 paarden staan en de stalling niet geschikt is voor zoveel paarden buiten e.d.

Tijd voor een verhuizing dus Bloos

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:31

sjaantje schreef:
Precies Tulandro, en ik heb de voorbeelden nog voor mn neus staan ook. Er staan ook paarden bij ons op stal (privépaarden) die te weinig krachtvoer krijgen. Dat kun je dus meteen zien. Ze zijn arm bespierd en schraal en dat is geen gezicht voor een paard van 1.83m.

Spieren krijg je trouwens niet door grote hoeveelheden krachtvoer maar door een juiste training. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:35

fransje23 schreef:
Spieren krijg je trouwens niet door grote hoeveelheden krachtvoer maar door een juiste training. Knipoog
Onze Amerikaanse rassen krijgen ze overdadig geheel gratis bij de geboorte erbij geleverd Knipoog en verder heb je nog dingetjes als anabolen etc. voor mensen die de 'quick and dirty' methode aanhangen.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:48

OK, zit niet op mijn bureaustoeltje met m'n glazenbol, maar probeer tussen het werk door even een boterham naar binnen te werken en tegelijkertijd te bokken. Maar daar je me zo vriendelijk "lieve schat" Kusje hebt genoemd, ga ik er nog maar even op in.

sjaantje schreef:
Goed, CJvR. Omdat ik 18 jaar ben heb ik niet het recht om mijn mening te uiten. Belachelijk zeg.

Niemand, en ook ik niet, lees het in de juiste contex

Wie heeft ooit gezegd dat Sjaak wel perfect in conditie is? Nee, zo lang heb ik die namelijk nog niet en jij kan daar op je bureaustoeltje zittende niet zien hoe erg hij veranderd is. Daarbij hebben niet alle paarden de bouw/mogelijkheid om een enorm gespierde kont te krijgen, of reikt je paardenkennis niet zo ver?

1. niemand
2. nee, plaats een nieuwe foto
3. heb je gelijk
4. moest je eens kennis met me komen maken, dan zul je het weten. Je bent uitgenodigd hoor.

Je gaat me nu vertellen dat ik naar jullie (al hun hele leven paardenhoudende mensen, dus per defenitie mensen met de beste ideeën?) moet luisteren en dus maar moet aannemen dat álle paarden bij ons op stal een slecht leven hebben en ik eigenlijk zelf ook al onze huisdieren weg moet doen, want ik ben er toch niet goed voor.

Nou nee, we leren er iedere dag heel veel bij. En er zijn ook genoeg en te veel paardenhouders waar ze beter eens de inspectiedienst op af zouden kunnen sturen.
Vanwege je huisdieren wegdoen....nu niet gaan mokken hè.

Misschien heb ik genoeg mensen om me heen die óók hun hele leven paarden houden en daar enorm veel ervaring mee hebben, waar ik dus wel iets van kan leren (en belangrijk, ook wíl leren, zij stellen het tenminste reëel).

Op schrift zien de dingen er in jouw ogen misschien minder reëel uit. Ook bij al hun en onze ervaringen, wil dat nog niet zeggen dat we de wijsheid in pacht hebben.

Ook verdien ik volgens jou erg veel geld met de pensionstallingen, want ze zouden van mij zijn.

Je schreef "WE" zijn geen charitatieve instelling.

Nou lieve schat,......

Dat vind ik nu aardig, maar schreef het al

Verder vind ik dat je je bijzonder onsportief opstelt door iemand zo persoonlijk aan te vallen (beginnen over mijn hobbies, waar zit je met je gedachten?).

Nu, aanvallen is wel een beetje je te veel gezegd. Vroeg me alleen af of je met zoveel hobbies erbij nog tijd genoeg over houdt voor zoveel paarden en een grote stal. Het blijkt us dat die niet van jou is. Maar lees ook eens je eigen reacties eens terug. Misschien ook af en toe een heel klein beetje onsportief en een heel klein beetje aanvallend?. Mijn gedachten gaan overigens meestal alleen uit, naar de dingen die ik de hele dag moet doen, naar mijn dierbaren, naar mijn vele goede vrienden en kennissen, naar mensen en dieren die het slechter hebben damn wij en onze dieren en het meest naar mijn dieren waarvoor ik verantwoordelijkheid heb genomen, door ze of aan te schaffen of zelf te fokken.Voor de rest zijn mij gedachtes mijn persoonlijk eigendom

Misschien is het niet alleen mijn paard? Misschien heb ik nog een moeder die geen baan heeft en erg veel tijd?

Joh, wees dankbaar voor zo'n moeder.

Joh, wat goed dat je dát ook zag in je glazen bol!

Dát is een leuke, die blijft erin.