[WN] Artikel doping in de Western Horse World

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:55

Die milliondollarsire is die milliondollarsire niet, als hij niet kan presteren......
Maar okee, ik ben geen goeie zakenvrouw, dus dat zie ik misschien niet helemaal goed....

Jos

Re: Artikel doping in de Western Horse World

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:56

en ik maar denken dat wij de enige zijn met NIET coole quarters.
en steeds maar weer door zoeken naar die vele anderen
paarden die die dat wel zijn
bezoekje naar de dierenarts zou dus beter zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door Jos op 12-04-06 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:59

Hm, dus terugfokken naar het oude type... dat zou handel zijn?

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:59

Nee Jos, niet beter...wel sneller
Maar ik mag toch hopen dat dergelijke praktijken zich alleen nog aan de overkant afspelen?
Of is dat hier ook al schering en inslag?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:02

Van wat ik uit eerdere posts begreep is het op europees niveau ook al bal. Dus de top pro's zeg maar.....
En de topshows op eigen bodem, ja, wie weet..... ?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:02

ach die discussie over goedlopende stresskippen loopt ook bij het KWPN tegenwoordig. Met de vraag wat je hebt aan een in potentie superpresterend paard dat niemand meer kan rijden

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:06

Anya schreef:
ach die discussie over goedlopende stresskippen loopt ook bij het KWPN tegenwoordig. Met de vraag wat je hebt aan een in potentie superpresterend paard dat niemand meer kan rijden

Uiteraard is dat de discussie maar wat als dat het einge is dat aan een toppaard mankeert....dan grijpt men toch naar middelen (met of zonder doping) die dit "kleine" euvel verhelpen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:13

Nou niet helemaal. De KWPN-fokkerij schijnt er last van te hebben. Omdat er een aantal niet te rijden net iets minder goede paarden het 'gewone' circuit ingaan. En omdat 'niet te rijden' niet zo'n fijn verkoopargument is voor deze (heel grote) doelgroep.

Marieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:34

Anya schreef:
Ik zou dan
op zoek

gaan (als nodig) naar een middel dat niet op de dopinglijst staat en wel helpt en geen schadelijke gevolgen heeft. Of niet starten. Maar jah.. ik ben naief.

En daar schuilt het gevaar....
Je gaat op zoek naar iets, je weet nog niet wat, wat het met je paard doet en wat de gevolgen zijn op de lange termijn..

Jos schreef:
en ik maar denken dat wij de enige zijn met NIET coole quarters.
en steeds maar weer door zoeken naar die vele anderen
paarden die die dat wel zijn
bezoekje naar de dierenarts zou dus beter zijn geweest.

Flauwe opmerking zeg....
Ik geloof dat jij en ik precies weten waarom jouw paarden zijn zoals ze zijn....

Cer schreef:
Nou Marieke, veel sterkte idd!!

Ik mis een smilie waar het zweet bij uit breekt

Cer schreef:
K kom snel weer op visite hoor Gaan we leuk fimpjes kijken van vroeger !

Ja gezellig!!
Die goede oude tijd!!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:37

Dan interpreteer jij 'op zoek' wel heel beperkt Marieke. Want in zo'n geval bel ik eerst de dierenarts. Of ik snuffel eens door de catalogus van een bekende drogist die ook rustgevende kruidenverkoopt, of ik vraag eens bij een homeopaat.

Nee ik ga niet met diverse vormen van medicijnen aan de slag. En ook niet met streepjes Sedalin (als dat al toegestaan zou zijn). Simpel: ik hou daar niet van.

Nog even ter illustratie. Ik heb een absoluut cool paard. Nooit wat aan de hand op wedstrijden. Tot wij een keer haar pony-maatje op wedstrijd meenamen. Mijn coole paard veranderde in een eng stampvoetend woedend dier, dat alleen terug wilde naar de trailer, naar de betreffende pony.

Conclusie: nooit meer die twee paarden samen naar een wedstrijd. Dat werkt niet. En dus nemen we altijd maar één van beide mee naar dezelfde wedstrijd.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:39

Vroeger hadden ze ook al zakjes Bute
En belgische dierenartsen enzo....

En nog vraag ik me af, als het bij de ene tak van sport verboden is, waarom het dan bij de andere tak wel zou moeten mogen?

Dat pro's op paarden rijden die voor andere niet te rijden zijn, is weer een heel ander verhaal...

Dat Shawn Flarida zulke uitspraken doet, vind ik opmerkelijk

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 12:58

Met betrekking tot een antwoord op het mailtje van Jos hoop ik toch niet dat de opmerking over paarden bedoeld is zoals het op dit moment geschreven staat ......

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:09

Zo, twee pagina's er bij in een halve dag...
Tja, wat verder nog te zeggen. Dofuzz, ik ben het best met je eens dat het niet 100% zwart wit is als je naar redenen gaat kijken. Ik kan me best situaties indenken dat het wenselijk zou zijn voor het paard, om iets te mogen geven en idd is het absurd dat een zalfje al een positieve uitslag kan veroorzaken.
Pest is alleen dat als dát mag, de rest ook mag... dus daardoor wordt het vanzelf een zwart wit verhaal.. of álles mag, of niks.. en alles kan natuurlijk niet, want ik mag er toch van uit gaan dat je't met me eens bent dat sportprestaties doelbewust beïnvloeden d.m.v. medicatie niet zou moeten kunnen.
Precies wat ik (en anderen) al eerder schetsten... waarom de totaal gestresste reiner wel en het pleasure paard niet... da's met twee maten meten en dat kan natuurlijk al helemaal niet.
En ik blijf er bij... al die paarden op shows.. zouden die dan allemaal onder de dope staan omdat ze stress hebben? Nou, zeker weten van niet, de mijne kan in ieder geval heel prima 8 uur op een trailer en daarna lekker hooi staan knabbelen in d'r vreemde stal naast d'r drukke vreemde buurman op het drukke wedstrijdterrein (há, hier in't dorp zou ze een keer lijdend voorwerp zijn bij een demo.. dag voor 't evenement het terrein met haar verkend, wat náást m'n eigen stal/wei terrein ligt... helemaal hoteldebotel van de paar strobalen en de trekker die er waren. De dag er op.. kermis, tentjes, countrymuziek en wat paarden en mevrouw zucht een keer van 'oh.. maar dít ken ik' en gaat op d'r gemak staan grazen... zóveel stress levert zo'n terrein nou op!)
En als mijn paard dat kan, zouden al die tóppaarden (hee, mijne is natuurlijk ook een topper!) dat niét kunnen zonder verboden middelen?? Kom nou toch!! Als een paard dat niet aan kan en niet aan blijft kunnen, ook na meerdere (jaren) shows niet, dan is 'ie dus duidelijk níet geschikt als wedstrijdpaard... een wedstrijdpaard kan én goed lopen én heeft de mentale gesteldheid om het wedstrijdlopen aan te kunnen. Dát is een topper... En alles wat daar alleen kan komen door middel van verboden middelen hoort daar in mijn ogen dus niet thuis.. je zult een dekking kopen van zo'n hengst, denkende dat het een coole kikker is (die je dus graag op je heethoofdige merrie zou willen) en dan blijkt het een super stresskip te zijn... heb je straks een veulen wat dubbel gestressed is op elke show en nóg meer dope moet hebben... zo gaan we de goed kant wel op ja.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:11

Gisela schreef:
Met betrekking tot een antwoord op het mailtje van Jos hoop ik toch niet dat de opmerking over paarden bedoeld is zoals het op dit moment geschreven staat ......

Jawel, maar niks ten kwade van Jos......
Dat heeft met hun verleden te maken en niet met wel of geen drug gebruik. Die paarden zijn vergald door vorige ruiters...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:16

vera schreef:
Kan iemand mij uitleggen wat het grensverschil is tussen een homeopatisch- en chemisch kalmeringsmiddel??
Wat maakt het ene wel toelaatbaar en het andere niet?
Persoonlijk zie ik het verschil niet zo.

Het grootste verschil is wel dat homeopatische middelen niet op de dopinglijst staan.
De alcohol die als oplosstof gebruikt wordt weer wel, maar omdat homeopatie met dusdanig kleine doses werkt, heeft de alcohol geen effect in het lichaam en is ook niet te traceren, daar is het té weinig voor. De alcohol is ook niet de werkzame stof in het middel. (Overigens heb ik me wel laten informeren voordat ik het zelf voor een wedstrijd gebruikt heb, juist met het oog op die alcohol, maar mij is door dierenartsen (meerdere dus)verteld dat homeopatische middelen veilig gebruikt konden worden.)
Wat werkzaamheid betreft. Chemische middelen verdoven of blokkeren waarnemingsvermogen en/of reactievermogen van het paard. Dat doen homeopatische middelen niet. Het paard wordt er in z'n beleving of presteren niet rechtstreeks door beïnvloed zoals chemische middelen dus wel doen. Het enige wat homeopatische middelen doen is het paard hélpen zelf met z'n stress om te gaan. Hij beleeft de stess dus nog wel, kán daar ook gewoon op reageren, maar het middel helpt hem het beter te verwerken en er dus béter op te reageren.
Daardoor leert het paard dus ook met de stress om te gaan en heb je het middel na een aantal keren niet meer nodig.. omdat het paard het zelf kan.
Bij alle homeopatische middelen is het zo dat het middel het lichaam helpt zichzelf te helpen. Dus ook bij middelen als Nervelet.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:38

Francis schreef:
je zult een dekking kopen van zo'n hengst, denkende dat het een coole kikker is (die je dus graag op je heethoofdige merrie zou willen) en dan blijkt het een super stresskip te zijn... heb je straks een veulen wat dubbel gestressed is op elke show en nóg meer dope moet hebben... zo gaan we de goed kant wel op ja.

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:38

O, moet ik nog wel wat roepen

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:39

ik wou dus zeggen dat ik het helemaal met Francis eens ben!

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:48

Francis schreef:
Het grootste verschil is wel dat homeopatische middelen niet op de dopinglijst staan.

Dat dingen op de doping lijst staan hoeft helemaal niks te betekenen.. ze hoeven nl helemaal niet slecht te zijn voor mens of dier, maar ze kunnen prestaties beinvloeden en dat mag niet...

Maar hee, ik ben het met je eens hoor. Als ik ooits iets zou moeten gebruiken haal ik er ver van te voren een homeopatische arts bij en kijk of het zo ook kan lukken. (en als het dan blijkt op de wedstrijd dag zelf dat het niet gewerkt heeft kan je er altijd wat aan doen toch? )

Homeopatie is ook echt niet ongevaarlijk, hou daar rekening mee. Ga niet zelf lopen dokteren, maar haal er een pro bij die weet wat ie doet en wat jouw paard nodig heeft.

Wat ik alleen jammer vind is dat je door die doping controle, met de wetenschap van nu, niet altijd het beste voor je paard kan doen...

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:07

Ik weet dat er minder schadelijke dingen op de dopinglijst staan Marieke en heel schadelijke dingen die er niet op staan.
Maar die lijst is er nou eenmaal en ik ben dan gewoon zo dat ik vind dat je ómdat het op die lijst staat er dús vanaf moet blijven... Ze staan er niet voor niets op denk ik dan.. en prestaties kunstmatig beïnvloeden is gewoon fout... Dat dat in sommige gevallen minder goed uit komt is jammer, maar in de meeste gevallen is het toch niet voor niets en zijn mensen toch meestal niet zo heel erg 'ter goeder trouw'.

Dat homeopatie niet zo onschuldig is als veel mensen denken weet ik.. werk al jaren met homeopatie. Overigens zijn de samengestelde middeltjes van VSM wél vrij onschuldig, zelf dokteren met enkelvoudige middelen raad ik mensen ook altijd af.

En ik denk dat je altijd het beste voor je paard kunt doen.. no matter what... Dat het jou of je sponsor niet altijd even goed uit komt is dan jammer, maar je kunt als je zou willen áltijd voor het welzijn van je paard kiezen. Is het nodig hem in't belang van z'n gezondheid of welzijn een verboden middel te geven, dan kún je dus gewoon besluiten dat idd te geven en je terug te trekken uit de show. Dat is een keuze die je kunt maken.. Niemand verplicht je verboden middelen te gebruiken, maar niemand verbied het ook... alleen gebruiken én showen is verboden.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:17

Dat is inderdaad jammer Marieke.

Zoals velen hier denken is dat men hier niet echt het grote geld verdient in de sport. Dus waarom bepaalde middelen gebruiken om je paard te helpen. Start dan gewoon niet.

Men ziet het hier toch als hobby. Als het anders zou zijn zoals In Amerika waar het wel degelelijk gaat om de $$. Dan zal er wel anders gedacht en gesproken worden. Maar dat is mijn mening.

Wat betreft homeopatische middelen weet ik dat je zeker op moet passen met zomaar toedienen. Ga inderdaad naar een goede arts daarvoor. Laat testen of het inderdaad een hulp is voor je paard of juist het tegenovergestelde!

Wij gaan vrijdag met de paarden naar belgie gewoon voor check doen we dat 1 a 2 keer per jaar ligt eraan wat ze het hele jaar moeten doorstaan qua training en showen. Er wordt toch een hoop van ze gevraagd. Daar zullen we ongetwijfeld ook spullen mee krijgen die onze paarden nodig hebben. Als dat zo is zal ik dat zeker doen.

Maar goed dat is mischien een ander verhaal.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:34

anika schreef:
Als het anders zou zijn zoals In Amerika waar het wel degelelijk gaat om de $$. Dan zal er wel anders gedacht en gesproken worden. Maar dat is mijn mening.

Dus als het grote geld in beeld komt is het ineens ok? Dat is dan toch belangrijker dan het welzijn van je paard?
(Laat maar, 't antwoord weet ik wel. In Amerika is 't welzijn van't paard bij de big shots al heel lang niet meer 't belangrijkste... maar willen wij dat hier ook dan? Toch weer Amerika heilig verklaard?)

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:46

Vraag me na dit 5 pagina dikke relaas alleen maar 1 ding af. Heeft iemand ooit het regelboek van de AQHA/NRHA van dicht bij gezien????????

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:46

Wel die van de APHA... hoezo?

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 14:53

Ja hoor, van heel dichtbij zelfs, maar wil je daarmee zeggen dat dit in Nederland niet gaande is?

Groetjes, Gisela