[WN] Wat is een clinic meer (waard?) dan groepsles?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:17

Halloway schreef:
Het lijkt me een rommeltje als je met zijn alle tegelijk big fast, slow small, spins en stops wil aanleren. Hoe moet de lesgever dan nog aandacht besteden aan iedere ruiter?
Wij hebben ook nagedacht over eventuele groepslessen op ons bedrijf, maar bij nader inzien hebben we daar van afgezien.

Nou ja, zolang je niet meer ruiters hebt als dat er op de korte zijde opgesteld kunnen staan, gaat t best hoor. Althans, het werd (en misschien wordt) regelmatig gedaan..
Spinnen kan iedereen wel tegelijk, lesgever loopt er tussendoor en geeft her en der aanwijzingen, stops gebeuren omstebeurt (kan je ook de ander zien stoppen), en met cirkels moet je goed kijken.. gebeurde ook omdebeurt. Meestal zaten we met een stuk of vier/vijf in een les, maar in een grotere bak ook wel met meer..
Op het moment dat de instructeur met iemand anders bezig is, kan je eigen paard weer op adem komen ofzo... Je bent lekker een tijdje bezig..

En je bent gelijk gewend aan het inrijden op een wedstrijd...

Misschien waren het wel een soort miniclinics.. ? Dat zou kunnen natuurlijk. Ik heb nooit een clinic gevolgd

Halloway

Re: Wat is een clinic meer (waard?) dan groepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:18

Precies Cer wat jij omschrijft is de manier hoe de meeste clinics gehouden worden, en dat vind dus ook een goede manier.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:20

Volgens mij had Cer het juist over (reining) groepslessen

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:23

Nou ja, dan heb ik toevallig een hoop miniclinics gevolgd (en niet eens duur) Pleasure was ook gezamelijk, idd wel zo handig om een wedstrijdomgeving na te bootsen..

Lijkt mij ook een voordeel van een clinic, rijden op een vreemd terrein.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:26

Speciaal voor Vera en Sugarmiss, meld Heintje Davids zijn eigen ook nog even in dit topic.

Wendy van Osch, haar clinic gepubliceerd hierop bokt, is de aanleiding voor dit topic!

Waarom ga je nou een clinic volgen bij iemand die deze aanbied?
In mijn beleving ga je dat doen, omdat die gene die de clinic geeft, in persoon of in het rijden, keer op keer iets laat zien, wat uiteindelijk jou aandacht getrokken heeft, en waar jij het fijne van zou willen weten, dan wel niet zal willen leren.

Niet meer en niet meer, want vertel mijn eens waarom ik een clinic bij iemand ga volgen, die als het ware mijn niet aanspreekt, dus mijn aandacht niet trekt.

Wij volgen ook clinic’s, en doen dit uit het oogpunt, omdat wij zelf weten, waar onze zwakke schakels zitten, dus met andere woorden, wij beoordelen de clinic gever of deze sterken kanten heeft, om ons bij te scholen, in de punten waarin wij niet lekker uit de verf komen.

Wij zijn ook pas clinic’s gaan volgen, nadat wij besefte dat ons eigen niveau en feit was.
Dus, het paard leren rijden, ja, dat doe je in groepslessen, en de meer waarde van een clinic is dus waar jij je eigen gebrek in herkend, en in dit geval er ook voor over hebt, om ervoor te betalen, omdat je herkend hebt, dat die gene die de clinic aanbied, dit gebrek niet heeft.

Okay, het gaat over Wendy, waar ik ook een los vaste afspraak mee heb, dat mijn dochter bij haar in de leer gaat, als het ons gaat opbreken, waar Wendy zelf als het ware steeds weer in uitblinkt.

Persoonlijk, maar dan ook strikt persoonlijk, denk ik inderdaad dat het voor meer dan de helft van westernrijdend Nederland, de ruiter zou kunnen zijn, waar juist een clinic van gevolgd zou moeten worden.

Buiten het feit, dat het haar siert, dat zij zelf vind dat zij niet op BV het federatie nk mag ontbreken, omdat daar nou juist haar potentiële klanten aanwezig kunnen zijn, heeft deze meid, ook nog eens de ballen, die nou net juist bij vele van ons ontbreken, om er voor te gaan.

Persoonlijk denk ik dat Wendy hier met name in uitblinkt, en nooit met de intentie de arena in gaat om safe te rijden, nee, maar zij rijd altijd haar shows met een heel hoog risico gehalte, gaat ervoor, het liefst voor de winst, met de wetenschap, dat de penalty’s haar ook om de oren zouden kunnen vliegen.

Deze kwaliteit van Wendy, is een kwaliteit waarom ik haar als het ware bijna voor aanbid, en is wat haar ook siert, en wat bij ons ook heel erg aanspreekt, daar mijn dochter en ik elkaar voor de wedstrijd ook altijd even de dood of de gladiolen toe wensen, maar wij zien wel in dat dit iemand nog veel beter kan.

Dus in mijn beleving heeft deze meid, iets in huis, waarom je juist bij haar een clinic moet gaan volgen. (wedstrijd mentaliteit) heeft het ernaar gemaakt, dat zij toevallig wel in het Kader team van Nederland rijd. Ik besef mij ook wel, dat het er niet altijd zo oog strelend uit ziet, wat zij doet, maar zeg nou eens eerlijk, zij heeft duidelijk kwaliteiten die uniek zijn aan haar persoon, en als jou die niet aanspreken dus deze ook niet wil leren, ben je in mijn ogen nog niet rijp, om de groepslessen te verlaten, omdat er gewoon weg meer bij komt kijken, waarom je uiteindelijk in de top meerijd.

Cornelie Schreef:

Volgens Van Dale is dit een clinic:
cli·nic (de ~, ~s)
1 [spel] training aan een groep spelers onder leiding van een topspeler

les (de ~, ~sen)
1 onderricht gedurende een bepaalde korte tijd
2 wat onderwezen wordt of geleerd moet worden

Dus vraag je zelf af, voor je een clinic gaat volgen, waarin zou ik beter onderwezen kunnen worden, of te wel, wat zal ik beter moeten gaan leren, en dit natuurlijk wel weg zetten tegen de eerder gegeven feiten, dat herkenning van je eigen niveau, een erkenning is voor die gene waar je een clinic van gaat volgen.

Dus daarom gaan wij als de tijd rijp ervoor is, zeker een clinic van Wendy volgen. Dus herkennen bij ons zelf, waar wij onderwezen in willen worden of beter gezegd wij erkennen haar als topspeler omdat zij kwaliteiten heeft en laat zien, die specifiek aan haar persoon hangen, en dat wij dus, die graag van haar willen leren.

Dus wij gaan niet naar Wendy, om paard te leren rijden, die weg hebben wij namelijk al afgelegd en ook vele groepslessen liggen hieraan de basis van. Dus met andere woorden, als je een clinic bij haar gaat volgen om te leren paard rijden, tja, dan is het duur betaald.

Dit is mijn persoonlijke visie, waarom wij al bij diverse ruiters een clinic gevolgd hebben, omdat deze stuk voor stuk, als het ware laten zien, waar deze in uitblinken, en of dit puzzeltje bij ons zou kunnen passen, zodat wij nog beter uit de verf zouden kunnen komen.

Wij geven dus als het ware de clinic gever aan, waarvan wij zelf vinden, of waarin wij moeten erkennen, waar deze veel beter in is, dan ons.
Niets voor niets staat er op ons brief papier van de stal als slogan te lezen: education is the art of better horse performance. En natuurlijk begint dit bij het volgen van goed gegeven groepslessen, maar ook in het erkennen waar je zelf tekort in schiet, en het herkennen in wie je dan je meerdere moet erkennen. En in mijn beleving is die dan de gene waar je een clinic van wil.
Laatst bijgewerkt door PeterV op 10-03-06 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:33

Djiezzz Peter, is het nu niet glad in Beverwijk?
Is die f*cking sneeuw eindelijk weg, kwijl jij alles vol....

Volgens mij stelde ik een heel andere vraag dan "waarom is Wendy geweldig?"

DAT ze gewoon goed is dat weet ik ook wel.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:36

@PV: Volgens mij ging de vraagstelling daar niet over.....
Het ging toch over het kostenverschil?
Niet of Wendy een aanwinst is of niet en haar kwaliteiten etc.
Sterker nog, die clinic was maar een voorbeeld, en er is met name gesteld dat het NIET specifiek deze clinic betrof....
Of ik heb het verkeerd begrepen....(wat natuurlijk best kan)

En dit
Citaat:
en als jou die niet aanspreken dus deze ook niet wil leren, ben je in mijn ogen nog niet rijp, om de groepslessen te verlaten, omdat er gewoon weg meer bij komt kijken, waarom je uiteindelijk in de top meerijd.
is een beetje een vreemde redenatie....

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:36

Welkom terug, Pe!!
Mooi geschreven stuk: helder, duidelijk en realistisch!

**grijns** ik ben dus Jessiejanes, effe uitlogguh!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:39

Oh nee, ik had het toch goed begrepen

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:39

Hello Peter, Heintje wie Davids??? Lijk jij daarop dan? Ohww.

Dames en heren, het gaat imo helemaal niet over Wendy of een andere persoon. Het gaat om clinics in zijn algemeenheid. Ik dacht toch wel dat ik de post van de TS goed had gelezen en de bedoeling ervan had begrepen...........................................................???

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:41

Nou ja, Sonja, jij vraagt toch wat is een clinic meer (waard?) dan groeples?
Ik geef gewoon mijn visie daarover, dat deze twee verschillende zaken, totaal niks met elkaar te maken hebben. Maar sorry hoor, ik ben alweer weg.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:42

Meer waard in geld uitgedrukt.... klinkende munten.. hard cash... dat soort dingen...

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:12

Cer schreef:
Meer waard in geld uitgedrukt.... klinkende munten.. hard cash... dat soort dingen...

Stel, dat Wendy ons zou kunnen leren waarvan wij erkennen waar ons gebrek zit, is het in mijn beleving een goedkoop bedrag, als ik dit weg zet tegen het geld, wat wij aan groepslessen kwijt geweest zijn. Wat ik alleen maar probeer te verwoorden, dat een clinic, groepsles, of priveles, geheel uit zijn verband getrokken wordt in het doel wat in dit geval een clinic zo specifiek maak.
Groepslessen, zijn in mijn beleving waarin je allemaal vaak de zelfde richting op rijd, in een gegeven tempo wat de trainer aangeeft.
Priveles, is in mijn beleving in het boven gegeven feit, dat je de aandacht dan voor de afgesproken tijd alleen voor je zelf krijgt.
Clinic’s zijn in mijn beleving ervoor, dat je toe bent om BV een ander dan je eigen trainer zijn mening, te kunnen zetten, of deze voor je zelf wat zou kunnen betekenen.
Kijken dus, wat je aan de ervaring van een andere trainer zou kunnen hebben, en dus ook open staat ervoor, om dit te delen met andere die aan de clinic deelnemen.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:14

En dan bij deze het Toppunt van alles:

een clinic in het geven van groepslessen... (of was het nou een groeples in het geven van een clinic... )

te volgen bij opleidingsinstituten....maar dat was een ander topic..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:18

PeterV schreef:
Clinic’s zijn in mijn beleving ervoor, dat je toe bent om BV een ander dan je eigen trainer zijn mening, te kunnen zetten, of deze voor je zelf wat zou kunnen betekenen.
Kijken dus, wat je aan de ervaring van een andere trainer zou kunnen hebben, en dus ook open staat ervoor, om dit te delen met andere die aan de clinic deelnemen.

De vraag was, waarom je dan niet naar die persoon toegaat met je trailer, en dan daar een les meerijdt.

Met meer dan 1 heb je al een groep,en als je dan met drie ruiters zou rijden, kan de lesgever zn aandacht verdelen, hoef je niet achter elkaar aan te rijden, en ben je minder kwijt dan aan diezelfde persoon tijdens een clinic.

Zo begrijp ik het verhaal een beetje....

het enige verschil is dan dat je tijdens een clinic meer mensen hebt om mee te overleggen oid?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:22

Cer schreef:
het enige verschil is dan dat je tijdens een clinic meer mensen hebt om mee te overleggen oid?
Meestal is een clinic een one-way of een één-op-één gebeuren, als iedereen zich zou gaan 'bemoeien' dmv overleg, krijg je discussies en daar zit een clinic-gever niet echt op te wachten lijkt mij.
Zou trouwens helemaal zonde van je geld zijn

Overigens is dit tijdens een theoretisch gedeelte juist wel weer handig, mits dat vooraf ook gegeven wordt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:24

iski schreef:
En dan bij deze het Toppunt van alles:

een clinic in het geven van groepslessen... (of was het nou een groeples in het geven van een clinic... )

te volgen bij opleidingsinstituten....maar dat was een ander topic..
'

En de clinicgever moet wel gecertificeerd zijn, of op een terrein van iemand staan die een bedrijfsverzekering heeft... of hoe was het ookalweer

Sorry, offtopic

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:30

Cer schreef:
[
En de clinicgever moet wel gecertificeerd zijn, of op een terrein van iemand staan die een bedrijfsverzekering heeft... of hoe was het ookalweer

Sorry, offtopic

Weet ik niet.....volgens mij is Ray Hunt ook niet gecertificeerd....maar ik weet het niet zeker en durfde het hem ook niet te vragen..

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:43

Cer schreef:

Nou en dit is dus wat een clinic in mijn ogen ook zo specifiek maakt. Ook kijken en luisteren naar een eventueel probleem wat de ruiter aan de clinic gever aangeeft, en dat verteld de topic starter wat aan dit topic ten grondslag ligt ook aan, dat je op iets specifieks in kan gaan.
Als je een groepsles of priveles neemt, ben je klaar in de afgesproken tijd, en dat is niet bij een clinic in dit geval. Echt Nederlands ten voeten uit om te redeneren dat er dan maar een uur of anderhalf uur dit bedrag betaald moet worden, terwijl clinics er juist voor zijn, om ook te luisteren naar de aandacht die een mededeelnemer krijgt.
Dus als je uiteindelijk het geld bedrag gaat omrekenen, wat een clinic als het ware voor een doel heeft, betaal je een knullig bedrag per uur uiteindelijk.

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:00

Zal ik eens een poging wagen om de vraag van Sonja nóg duidelijker te maken?

Dit topic is niet op één persoon gericht, niet op een organisator en niet op een clinicgeefpersoon, laat ik dat voorop stellen! Sonja vraagt zich af of waarom men op een clinic, gegeven door een vrij gemakkelijk benaderbaar persoon, min of meer een groepsles te volgen tegen een vaak hoger tarief dan een privé les van dezelfde persoon.

Argumenten waar ik me iets bij kan voorstellen zijn bijvoorbeeld dat, stel je woont in noord Friesland en de persoon woont in zuid Limburg, de persoon in kwestie nu op een relatief korte afstand les geeft, dus tijdwinst èn je paard hoeft niet zo lang op de trailer.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:38

Het verschil tussen clinc en groepsles. Tja bij een groepsles denk ik het eerst aan een oud-bakken dressuurles. Met zijn 8-en in een slingertje achterelkaar aan 'linksaf maaaris' enz. Bij een clinic krijg je veelal alleen of met zijn tweetjes een uur of anderhalf uur les (tenminste bij de trainers die ik tot nu toe gezien heb). Ik vind deze clinics eigenlijk nog het meest weg hebben van gewone lessen waarbij er meerdere groepen achter elkaar les krijgen. De toegevoegde waarde bovenop een gewone les is denk ik dat je naar andere kunt kijken en luisteren naar hun lessen. Dit vind ik een onderschat iets, het is echt heel nuttig en leerzaam.
Ik heb echter ook een clinic van Dell Hendricks gezien in Vorstenbosch en dat was weer wat anders, daarin kregen vier personen tegelijk een ochtend en middagsessie les gedurende twee dagen en werden allerlei fascetten uitgebreid besproken en toegelicht. Kijkers werden ook deels betrokken bij de les. Super nuttig en leerzaam in elk geval!

Wat de kosten betreft tja ik denk dat inderdaad van de
omstandigheden afhangt. Ik denk dat de meeste instructeurs een vaste prijs per dag vragen (Wendy in elk geval wel). Maar als er kosten bijkomen zoals de huurprijs van een rijhal dan kun je verschillen krijgen, logisch imo. Ik vind overigens €20 een enorm bedrag voor het huren van een bak voor 1 uur! Gelukkig kan dat wel weer door twee gedeeld worden maar dan nog! Zo worden prijzen enorm omhoog getrokken dat is best jammer. Is dit een normale prijs in het midden van het land? In het zuiden is het nl. €5 per uur zo ver ik kan overzien.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:40

farichta schreef:
Zal ik eens een poging wagen om de vraag van Sonja nóg duidelijker te maken?

En ik waagde alleen maar een poging, dat de strekking van dit bedoelde topic, een bagatelliserende is, en met name door het feit, wat het doel is van een clinic.
De rekenformule gaat gewoon weg niet op!

Voorbeeld uit mijn eigen praktijk.
Als ik ergens voor een klein kapot raampje moet komen op draven, en je zal het raampje terug rekenen wat dit dan per m2 zal kosten, kom je op een extreem bedrag uiteindelijk uit.
Het zelfde gebeurd hier in dit topic ook. Het bedrag wordt terug gerekend naar de aandacht die er per individu gegeven word, dus dan wordt er in mijn beleving voorbij gegaan waar een clinic voor staat. Het is dus niet fair om het zo te stellen.

Nog een voorbeeld,

Clinic Rubben van Dorp, kosten €150,00.
Totale aandacht per ruiter ongeveer een uur, maal 8 ruiters, is dus de hele optrekken in groepsverband met een topruiter.
Kijken naar elkaar, en luisteren, en ja, veel wacht uren, tot jij weer zijn aandacht krijgt.
Super veel geleerd die dag, ondanks dat het uurtje aandacht per individu, niet in verhouding staat tot het omgerekende uurloon.

Voor de rest heb ik alleen maar uit één gezet, waarom wij in dit geval het genoemde bedrag voor de clinic van Wendy wel over zouden hebben, en wordt dit vervolgens gezien als slijmen, kwijlen, en weet ik veel wat.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:46

Nou het is misschien een beetje een rare vergelijking, met dat raampje. Want als jij een locatie komt repareren voor een x bedrag, maar de mogelijkheid is er ook dat ik naar je toe kom, voor de helft van datzelfde bedrag, en ik hoef nergens op te wachten, dan kom ik liever naar je toe.

wat wel voordelen zijn van een clinic is zoals al genoemd wordt, iemand die normaalgesproken verder weg zit, maar in dat geval op een aanrijbare afstand is.
En hetgeen je leert van naar anderen kijken en meeluisteren. Dan is waarschijnlijk een speakerinstallatie wel handig?
En uiteraard het meeste voordeel behaal je als er iemand komt, die normaalgesproken niet bereikbaar is. Bijv. 1 of andere interessante amerikaan of duitser oid.

En net als bij andere zaken moet je gewoon kijken wat het je waard is, en hoeveel je kan betalen. Als het beter bij je portemonee past om een individuele les te gaan volgen, ben je vrij om dat te gaan doen... en als je de gelegenheid hebt om clinics te volgen, ja, why not?

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:57

OK, maar Ruben zit niet om de hoek en kleine ruitjes kosten in verhouding ook veel meer omdat er in verhouding ook veel meer manuren in gaan zitten.

Er wordt ook niet gezegd dat een clinic van Wendy niet leerzaam zou zijn. De vraag was simpelweg waarom heeft iemand niet liever een uur privéles dan voor meer geld een uur les met anderen en dus niet de onverdeelde aandacht.

Het nabootsen van wedstrijdsituaties is een argument geweest.

Om het op jullie situatie te betrekken: waarom zou je kiezen voor een clinic als je ook gewoon privéles van diezelfde persoon kunt krijgen. Je doel is uiteindelijk hetzelfde en wordt dan misschien nog wel makkelijker bereikt.

Snap je?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:00

Jolande schreef:
Het verschil tussen clinc en groepsles. Tja bij een groepsles denk ik het eerst aan een oud-bakken dressuurles. Met zijn 8-en in een slingertje achterelkaar aan 'linksaf maaaris' enz.

Afgezien van de dressuur-aanhaling ken ik geen manege waar ik ooit 8 man in een westernles heb zien lopen. Misschien dat ze er zijn in jouw woongebied, maar hier iig niet.
6 lesklanten per uur was al aardig wat, maar 4 is een normaler aantal.

Citaat:
Om het op jullie situatie te betrekken: waarom zou je kiezen voor een clinic als je ook gewoon privéles van diezelfde persoon kunt krijgen. Je doel is uiteindelijk hetzelfde en wordt dan misschien nog wel makkelijker bereikt
Waar, zolang je niet specifiek wil trainen op 'met meer mensen in de bak c.q. wedstrijdsituaties'.