[WN] Filmpje Hypp aanval

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:00

Als je dit toch allemaal leest ga je bijna hopen op keuringen......
Wel leuk dat Gunner zulke goede presterende kinderen geeft maar ik zou het risico toch niet willen lopen..

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:04

jeddah schreef:
Gunner is doof wegens zijn Splash gen. Ook al fok je met een zoon die niet doof is, als hij wel het Slpash gen aan het veulen geeft en het veulen krijgt veel wit, dan kan het veulen ook doof zijn..
Kan Splash onzichtbaar aanwezig zijn ?? (dus geen hoofd met veel wit).

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:03

Nou, niet zozeer onzichtbaar, maar wel heel minimaal (zoals alleen een snebje) en het kan door zwarte en bruine paarden onderdrukt worden.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:37

Denk dat SM bedoelt of je een 'hidden splash' kun hebben, dus een breedingstock met een Spash-gen en voor zover ik dat weet kan dat wel... Net al het tobiano- frame- of sabinogen hoeft een 'bont' gen zich niet percé te uiten...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:40

Dat bedoel ik idd, want dan zou je dus nooit meer kunnen dekken met een nakomeling van deze hengst zolang er geen test op Splash is.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:55

Dat kan inderdaad dus, net wat ik zeg, het kan heel minimaal voorkomen.

Niet alleen met deze hengst, want hij is toch ook gewoon uit 2 "solid" Quarter ouders geboren...

Overigens heeft hij wel een erg gave Tobiano zoon, One Big Gun, absoluut mijn Favorite Gunner zoon.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:18

Dus met dekken is het óf gewoon het risiko niet willen lopen, óf geluk of pech hebben.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:22

Ja, als je geen doof paard wilt fokken zou ik niet met een paard dekken die veel wit aan het hoofd heeft en splash is. Maar dat wil niet zeggen dat je het anders nooit kan fokken en het wil ook niet zeggen dat je uit een dove allemaal dove haalt natuurlijk. En uit die niet dove maar wel splash dus ook gewoon kans op een dove.

Moeilijk om te beslissen dan he? Zeker wanneer je hoort en leest dat de Gunners zo'n super karakter hebben, blijkbaar hebben ze dus ook wel wat toe te voegen.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:26

Voor zover ik weet is de doofheid ook niet vast gekoppeld aan het Splash-gen, zoals OLWS bij Frame. Het kán voorkomen.. net als bij Dalmatiërs en andere hondenrassen met veel wit aan de kop... Je kunt dus moeilijk allen Splashed paarden uitsluiten omdat er heel misschien 1 doof kán worden.
Persoonlijk zou ik bij fokken voor een niet-dove vertegenwoordiger van de bloedlijn kiezen (íemand moet de eerste persoon zijn die een hengst de kans geeft en het begin van een 'bloedlijn' start), maar dan nog kan het resulterende veulen wel doof zijn.
Ik persoonlijk vind doofheid bij huisdieren niet dusdanig bezwaarlijk dat alle dieren die een risicofactor zijn uitgesloten zouden moeten worden. Een doof dier kan een prima, gezond, actief en productief leven lijden. Paarden zijn zowiezo qua communicatie veel meer ingesteld op lichaamstaal, dus het ontbreken van gehoor is voor een paard niet extreem problematisch. Het vergt wat extra aandacht in de omgang met het paard, maar dat zijn meer 'bezwaren' die voor de verzorger gelden dan dat dat voor het paard bezwaarlijk is.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 17:33

Gunner zelf heeft geluk gehad dat hij in de goede handen terecht kwam....en dat men heeft ontdekt dat hij doof was. De verhalen gaan dat het leren stoppen bij hem een probleem was...hij denderde iedere keer door het woordje " whoa" heen

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:24

Zou Sugar dan een minimal Splash zijn

Halloway

Re: Filmpje Hypp aanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:48

Bedankt voor jullie reacties, ben weer een stukje wijzer geworden.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:15

heel interesant om dit allemaal te lezen. Ik fok ook, geen quarter of paints, maar mini's/ Wat ik me afvraag is het volgende.
Bij mini's is een voorkomend gebrek een afwijkend gebit (onder/overbeet) Hier worden ze dan ook op gekeurd. In 2003 had ik een veulen met een onderbeet. Gelijk een D in haar stamboek nummer, en de D staat voor afgekeurd. Ik heb haar verkocht aan iemand die geen fok ambities heeft, maar die haar lekker voor de wagen wil zetten. Toch kan ik het niet tegen houden als deze persoon wel met haar zal fokken, maar de D staat en blijft staan, en zal dus ook bij haar eventuele afstammelingen te zien zijn (in hun pedigree dus)
Nu is een onderbeet natuurlijk niet zoiets ernstigs als bijv HYPP, maar wordt er dan bij hengsten/merries niet aangegeven (bijv door een extra letter dus) dat ze iets hebben?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:16

Nee, bij P/Q/A wordt over geen enkele afwijking iets genoteerd, alleen HYPP bij de Quarters wel (helaas dus nog niet bij de Paints en Appies). Afgezien van HYPP bij Quarters is er ook geen enkele plicht om op dergelijke afwijkingen/gebreken te keuren, dus automatisch ook geen sancties.
Een onder/over beet komt eigenlijk alleen aan het licht als je met zo'n dier Halter gaat showen, daar is het laten zien van't gebit voor. Maar hééft een paard dan een onder of overbeet, dan zal'ie gewoon niet geplaatst worden, maar verder zullen er geen gevolgen aan verbonden zijn.
Bij de Amerikaanse rassen is het dus een kwestie van eigen verantwoordelijkheid als je wilt gaan fokken, om na te gaan of een dier gebreken en/of afwijkingen heeft. Dus als merrie houder de verantwoording nemen alleen met gezonde merries te fokken en alleen hengsten te gebruiken waarvan men een recente gezondheidsverklaring heeft gezien, eventueel met foto's...
Dat láng niet iedereen dat doet mag duidelijk zijn...