[WN] nieuw zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 01:05

Ah......... Ik heb niet goed gelezen!! Je hebt gelijk WB! Dat lees ik er ook niet uit! Maar ik heb nog geen antwoord o mijn vraag, over het kantelen, want ik bedoelde naar voren Sablou... Sorry, ik was niet duidelijk.

je vertelde dat de bars liften van achteren, tenmiste, dat begreep ik uit deze zin:
Sablou schreef:
Je kunt stellen dat de bars van een goede boom, al vanaf achterzijde seat rond omhoog komen (of in ieder geval meer afstand krijgen van de rug van het paard).

En ik vroeg me af of dat niet betekende dat je dan aan de voorkant meer druk krijgt.

Nu moet ik zeggen, ik ben moe, dus misschien staat het antwoord er al en heb ik het niet goed gelezen.

DubbelFun

Re: nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:20

sablou schreef:
KG ruiter.........Maat seat..........Druk vk inch

50 - 65............15.....................7
60 - 75............15,5..................7
65 - 80............15,5..................7 1/2
80 - 100..........16.....................7 1/2
90 - 110..........16,5..................7 1/2
100 - 120........16,5..................7 3/4

Leuk tabelletje
Ik ben benieuwd hoeveel ruiters er zijn die in een voor hun gewicht passend zadel zitten, want als men in een te groot zadel zit zal het gewicht verder naar achteren komen te liggen en er dus een ongelijke drukverdeling gaan plaatsvinden. De ruiter zit immers niet meer in balans in het midden van het zadel.

Over dit deel had ik ook nog een vraag;
Citaat:
De afgeronde bars zorgen dus voor een steeds minder worden druk op de rug.

Is die verminderde druk ook meegenomen in jouw drukplaatje/per inch ??

Want de druk op een bar die voor de volle lengte meetelt levert een andere beeld op dan de druk op dezelfde bar die 4" korter is en waarvan de laatste 4" slechts voor 1/4 of zo mee telt.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:49

In de tabel is men er - voor zover ik begrijp- uitgegaan van een gemiddelde druk. Dat betekent naar mijn mening dat daar waar de bars "afronden" de druk minder zal zijn.

Let wel, dat afronden achter gat over 10 cm van 4 naar 1 cm. Dat is dus 3 cm minder over 10 cm. EN heel - heel belangrijk- de druk wordt ook verdeelt over die andere 20 inch (voor het gemak).

Afbeelding

Hier weer even weergegeven. De omvang van de punten geeft de druk aldaar op het paard weer.

MVG Louis

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:51

Leuk plaatje, nog even en je zit qua drukverdeling haast op een boomloos zadel

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:59

Ik sta er best van te kijken. Ik dacht (had geleerd) dat 1 van de voordelen van een WN zadel is dat het langer is en dus veel meer druk verdeeld ten opzichte van bijvoorbeeld een Engels zadel met een kortere boom.

Ik vraag me af of een Engels zadel dat ook doet? De druk eigenlijk in het midden houden? Ik weet niet of je daar voorbeelden van hebt Sablou, en ik weet dat we op WN zitten, maar ik ben nu nieuwsgierig geworden!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:01

op het plaatje drukt het zadel op 2 plaatsen en in het midden niet
dat kan toch niet de bedoelng zijn
mijn engelse zadel verdeeld de druk over de hele rug

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:10

unamie schreef:
op het plaatje drukt het zadel op 2 plaatsen en in het midden niet
dat kan toch niet de bedoelng zijn
mijn engelse zadel verdeeld de druk over de hele rug
Het drukt op een vlakke ondergrond maar op 2 plaatsen. Een paardenrug is natuurlijk heel anders gevormd

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:27

mijn paard heeft een vrij vlakke/rechte rug
maar er zijn natuurlijk verschillende modellen bomen

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:56

Ik denk dat Jeddah bedoeld zoals bijvoorbeeld bij het lichtrijden?
Omdat de beugelophanging verder naar voren zit als de ruiter en bij bijvoorbeeld het lichtrijden het gewicht aan de achterkant minder wordt of zelfs verdwijnt en aan de voorkant toeneemt?
Krijg je dan geen enorme drukpunten aan de voorkant?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:13

Een zadelverkoper heeft ergens tegen iemand eens gezegd dat een westernzadel niet bedoeld is om in licht te rijden. Dus je moet geen probleem gaan maken waar het niet is

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:49

Klopt maar ik zou het graag even van deze zadelmaker horen!Afbeelding
Bovendien vermoed ik dat Corine dat bedoeld.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:54

Dan zeg ik even niets mee

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:15

Nee...... dat bedoelde ik niet..
Ik bedoelde naar aanleiding van het plaatje, dat de druk dus niet gelijk verdeeld wordt. En ik vraag me nog steeds af:
Jeddah schreef:
Maar ik heb nog geen antwoord o mijn vraag, over het kantelen, want ik bedoelde naar voren Sablou... Sorry, ik was niet duidelijk.

Je vertelde dat de bars liften van achteren, tenmiste, dat begreep ik uit deze zin:

Sablou schreef:
schreef:
Je kunt stellen dat de bars van een goede boom, al vanaf achterzijde seat rond omhoog komen (of in ieder geval meer afstand krijgen van de rug van het paard).

En ik vroeg me af of dat niet betekende dat je dan aan de voorkant meer druk krijgt.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:15

Hoe de druk verdeling met een engels zadel is, kan ik je niet vertellen.
Overigens is de druk verdeling helemaal niet anders dan ze qua mechanica zou vermoeden.

Naast mijn eerdere voorbeeld van de slee, nog een voorbeeld : je schoenen. De voorkant steunt ook niet permanent op de vloer. Neem echter niet van iemand zijn tenen af, want dan valt die persoon gegarandeerd voorover. Dit hoewel de druk bij de hak het grootste is.

Het is een verkeerd beeld te denken dat een westernzadel veel meer draagvlak zou hebben dan een engels zadel.

MVG Louis

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:42

Okee, bedankt weer voor het uitleggen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:18

Citaat:
Het is een verkeerd beeld te denken dat een westernzadel veel meer draagvlak zou hebben dan een engels zadel.

huh? een westernzadel draagt toch breder dan een engels zadel? de kussens van een engels zadel zijn toch veel smaller dan waar een western zadel draagt?