[WN] wel eens iemand horen zeggen die western reed overging op...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 00:27

heel fraai
Daar kun je nog geen krentenbrood van maken.
Maar het wordt vast heel mooi!

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:02

Wel leuk om eens een bloot zadel te zien

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:56

Idd leuk om eens een bloot zadel te zien. Ben benieuwd hoe het er straks uit ziet.

nickyu

Re: wel eens iemand horen zeggen die western reed overging o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:43

Margee schreef:
Voor de overstappers de vraag, hebben jullie geen problemen met het zadel? Ik kom compleet gebroken van een engels zadel af.... terwijl ik best wel weer wil gaan springen.

zit nog wel eens op een ander zadeltje (als ik een slechte reuma dag heb en dus maar een lichter zadel uit mijn shopje meepik )
maar aan veel kniewrong kan ik niet meer wennen
kom dan geradbraakt van een zadel af

sommige dressuur zadels hebben ook wel zo enorm veel wrong

de oude types met normale of weinig wrong lukt nog wel aardig

aarderhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:48

Op mijn pesionstal zie ik een groot aandeel western ruiters en hoor ze altijd zeggen dat het zo jammer is dat er zo weinig wedstrijden zijn.
Ik kan voorstellen dat dat een goede reden is om weer engels te gaan rijden. Maar het zou nog beter zijn als er meer aandacht en engerie wordt gestoken in de wedstrijd sport. Zo stijgt het niveau van de sport in Nerland ook meer.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:27

Telt elke week zo'n vier keer switchen ook mee?

Dan haal ik het gemiddelde aaridg omhoog

aarderhoeve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:36

Dat is altijd oke!
Heb weleens western geprobeerd, maar dan lijkt mij cutting echt gaaf ga ik onze melk koeien halen te paard en hoe ik niet te sturen, ha ha. Een echte die doen dat toch wel?

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:39

Cutting paarden halen geen koeien, daar zijn ranchhorses voor
Met een beetje mazzel doet je working cow horse het ook, maar je cutting paard haalt surely not je koe op
Die houdt hem alleen bij de kudde vandaan, dus dat schiet niet zo op

aarderhoeve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:58

oke, heb geen verstand van western riding maar Western haflinger van een klant doet het wel echt spontaan, koeien uit het land drijfen richting stal. Echt een stoer beest! Dus hoef je niet perse een ranch horse voor te hebben.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:51

Een haflinger kan dus een prima ranch horse zijn
Had het ras niet genoemd he

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:04

Er zijn meer rassen waar toch wel cowsense in zit. Bij mijn trainer rijden ook een welsh, en 2 nrps pony's die cowsense hebben... (sorry offtopic, maar rom begon )

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:07

*meld zich...
Mijn engelse zadel gaat ook weg, en ben nu ook aan het kijken voor een western zadel. Ik ga nu definitief overstappen op het western rijden!
Ben benieuwd!

*Edit; lees nu pas de vraag van het topic

Een vrouw bij ons op stal heeft een paardje die western was ingereden, nu is ze hem sinds een paar jaar inmiddels alweer engels gaan rijden. Ook is ze er nu sinds een half jaar mee gestart

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:35

nielsd schreef:
Ik zat eens te denken, ik heb meedere mensen horen zeggen inclusief mezelf dat ie overging van engels rijden naar western maar heeft iemand het ook omgekeerd gehoord

Meld zich

Heb Tjo western ingereden en ben na een jaar of 1.5 overgestapt op dresuur om haar zo hoger in het stamboek te krijgen (ze doen daar niet aan western), inmiddels rijden we L2 met winstpunten en klasse 2 endurance, loopt voor de wagen en is ze bij het stamboek stermerrie geworden.
Aangezien Tjo qua dressuur op dr top loopt op dit moment en bij mij de puf er een beetje uit is (zeker met de nieuwe proeven op komst) ga ik haar, als ik weer een westernzadel heb wat past (hopelijk volgende week), weer terugscholen naar western om zo weer lekker cowgirl te spelen in het bos en lekker traileparcourtjes bouwen.
Gelukkig liggen beide diciplines niet ver van elkaar dus de overstap zal niet erg groot zijn, alleen qua equipment wel natuurlijk.
Back to basic zeg ik maar.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:37

Waarom zou ze niet verder kunnen komen? Wat voor problemen verwacht je in de dressuur? En vooral met die nieuwe proeven, wordt het toch een stuk makkelijker van.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 06:30

cornelie schreef:
Waarom zou ze niet verder kunnen komen? Wat voor problemen verwacht je in de dressuur? En vooral met die nieuwe proeven, wordt het toch een stuk makkelijker van.

Omdat Tjo dat lichamelijk niet aankan, te steile schouder voor het uitgestrekte werk en te kort in dr rug om lekker in te kunnen buigen bij sommige oefeningen. Juist de nieuwe proeven gaan ze daar nog meer op hameren, want je kunt rijtechnisch nog zo je best doen maar als het er niet in zit houdt het op. Daarbij 3 maanden lang dezelfde proef rijden wordt je ook flink duf van dus ik pas in april. Ik vind het mooi geweest.

Uiteraard gaan we voor de kar wel gewoon lekker verder, maar dan kan ik weer lekker in de B beginnen maar daar heb ik niet zo'n haast mee. Boscrossen met de kar vind ik leuker.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:10

Ik ben van western rijden over gegaan naar Engels rijden. pony (Quarter-horse) was western ingereden toen we haar kregen. We hebben een tijdje western gereden en later zijn we er toch Engels mee gaan rijden, en later hebben we haar leren springen. We rijden haar al een paar jaar Engels, en ben nu pas echt een jaar meer dressuurmatig aan het rijden. Ze kende nagevelijk lopen niet, duurde ook wel een tijdje voordat ze het door had. De zijgangen zitten er goed in (sb, travers, wijken) als ik nog bij de pony's kon rijden had ik wel een wedstrijdje willen proberen. Maar nu heb ik een kwpnr waarmee ik echt verder ga. De quarter-horse rijd ik thuis om mezelf af en toe een beetje bij te scholen .
Vraag me af of er iemand met een qurter-horse of paint Z dressuur rijd.
Denk zelf dat Misty het niet aan zou kunnen, ze is er gewoon niet voor gebouwd om een appuyement goed uit te voeren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:17

Elmiran, als jouw paard niet nageeflijk kon lopen, dan was 'ie niet western bereden maar slecht bereden. Zit een groot verschil in.
Overigens kan een goed gereden westernpaard ook uitstekend SB, SV en travers. Een westernruiter noemt het soms anders, maar doet vaak dezelfde oefeningen. Alleen de plaats in de bak wil nog wel eens verschillen.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:23

Vippie schreef:
Aangezien Tjo qua dressuur op dr top loopt op dit moment en bij mij de puf er een beetje uit is (zeker met de nieuwe proeven op komst) ga ik haar, als ik weer een westernzadel heb wat past (hopelijk volgende week), weer terugscholen naar western om zo weer lekker cowgirl te spelen in het bos en lekker traileparcourtjes bouwen.

Als ik dit zo lees vraag ik me af waar ik me nog druk om maak! Als dit hierboven, na al die jaren vechten door diverse mensen om westernriding serieus te laten worden genomen, nog steeds het beeld van westernriding is bij de gemiddelde ruiters in nederland, is het toch wel heel triest gesteld.
Maar misschien zie ik het verkeerd en moet ik inderdaad mezelf zien als een cowgirl spelende ruiter en ophouden te denken met een serieuze sport bezig te zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:27

Telt het ook als je een western paard omschoolt?
Rijd een westernpaard dressuur nu namelijk.. niet dat het goed gaat, maar toch

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:34

Jolande, ik denk dat je daar een onderscheid moet maken tussen WAT voor westernruiters je bedoelt, en met welke discipline binnen de westernsport men zich bezig wil houden.

Viv met Tjody bv geeft aan er tegenaan te gaan lopen in de dressuursport dat door de lichamelijke beperking van haar fjord ze niet hoger verwacht te komen dan L2. Hierbij refereert ze naar de stijle schouder van haar paard, wat uitgestrekte gangen minder goed mogelijk maakt.
(Persoonlijk denk ik dan ach, die ene onvoldoende die je dan pakt op je uitgestrekte draf, die compenseer je dan toch gewoon met je andere oefeningen? Meer dan 20x kans in zo'n dressuurproef, maar vooruit)
Deze beperking is als je zo'n paard voor recreatief rijden en TRAIL rijden in gaat zetten, niet meer op de voorgrond aanwezig.

Dus hoewel ik deels achter je reactie sta mits in algemeenheid genomen, vind ik 'm in DIT geval niet terecht.

Groetjes, Sonja

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:39

Waarom zet een ruiter hier dan niet gewoon neer dat ze recreatief verder gaan en hiervoor een westernzadel gebruiken? Het wordt om een of andere vreemde reden altijd afgeschilderd als een hi ha sport wat je even kunt gaan doen. Of eigenlijk is het nog meer: recreatief rijden = westernriding. En dat is wat me altijd stoort. Maar misschien neem ik het te serieus op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:41

Ik denk dat laatste wel een beetje Jolande. Kijk eens naar de term 'Cowgirltje spelen in het bos'? Ik denk dat dat vergelijkbaar is met mijn boshobbelen en toch ben ik aardig fanatiek bezig op mijn eigen kneuterige niveautje....

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:43

Tja zo is het helaas als alles is mislukt dan gooi je er een westernzadel op en voila je bent een western ruiter.
Maar iemand heeft mij eens verteld dat dit soort ook bestaansrecht heeft,hmm tja uhhh nee

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:44

@Jolande: Het valt mij op dat jij vaak een aanval op het westernrijden ziet, waar ik dat niet zie...
Calimero-effect?

Of rijden 'echte' westernruiters niet buiten?

[edit]ik denk ook dat je 'cowgirltje spelen in het bos' in de zelfde orde van grootte moet zien als Sonja's 'boshobbelen'[/edit]

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:48

Blaze, leg mij dan eens uit wat er mis mee is als je in de dressuur tegen een beperking aanloopt die je in een bepaalde westerndiscipline (die je bovendien al eerder beoefend hebt!) niet tegenkomt, je vervolgens alsnog kiest om (weer) western te gaan rijden?

Is dat niet net zoiets als eerst altijd tegen koudbloeden ageren omdat alleen Quarters goed genoeg zijn, tegen een vrouw met een beperking (lees Tinker) aanlopen, en vervolgens ontdekken dat je met beiden (vrouw EN tinker) dolgelukkig kan zijn????