[WN] Met welk bit rijd je en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ods
Forumcoördinator

Re: Met welk bit rijd je en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:26

Maar druk is druk lijkt mij, doordat hij doet hij iets wat wij vragen dmv het bit, dan heb je toch wat je wilt bereiken met het bit?! Ik zou graag willen weten waarom een comfort snaffel beter zou zijn dan de dubbel gebroken.

Vera je schrijft net dat je dus een vast mondstuk wilt met tongvrijheid. Naar mijn idee werkt dat harder in dan een stang omdat hier de tong niet iets van de druk kan 'wegnemen'. Of zie ik dit verkeerd?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:39

@Ods: Myler-comfort en een 'gewoon' dubbelgebroken bit vergelijken is appels met peren vergelijken.
Een normaal bit is recht, terwijl een Myler die 'comfort' zone heeft op de lagen (kromming).

Het ene dubbelgebroken bit 'breekt' ook veel meer als de andere. Ik heb een Myler Mullen barrel en die heeft nauwelijks 'breek'werking.
http://www.toklat.com/myler/mbits_32.html

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:48

Maar geeft totale druk op de lagen comfort

Zo'n mondstuk die je, via de link, laat zien heeft mijn Billy Allen (GD) ook en hoewel hij licht beweegt op het mondstuk valt het onder mijn noemer 'stang'.

Ik begrijp dat het een vergelijking is van appels en peren maar er is toch wel uit te leggen wat beter zou zijn voor de paardenmond?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:59

Alles wat niet uit een stuk bestaat is geen stang, ook al is de werking er bij lichte druk wel naar.

Citaat:
Maar geeft totale druk op de lagen comfort
Goeie vraag, dat heb ik me dus ook al vaker afgevraagd.

Als het bit 'in rust' is zal het ongetwijfeld meer comfortabeler zijn, want de druk(zwaarte) is verdeeld over een groter oppervlak. Bij teugelkontakt is het afhankelijk van de ringen/shank hoe het bit zich dan gaat gedragen.
Bij een 'loose ring' zal de totale druk van de comfortzone over de lagen verspreid worden, dus nog steeds comfortabeler als de smallere raakplek van een gewone snaffle.
Maar bij zijkanten met een hefboomwerking zal het comfortgedeelte kantelen in de mond en ontstaat er druk bij de 'punten' waar het bit 'de bocht om gaat' . Deze druk lijkt mij gelijk aan de druk van een normale rechte snaffle, alleen op een andere plek. Hierdoor zal een paard wat hard is in de mond voor een normale snaffle misschien nu wel reageren. Afhankelijk van de hand van de ruiter zal dit ook maar voor een bepaalde tijd zijn natuurlijk.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:06

Het grote verschil is dat de Myler bits anatomisch gevormd zijn. Meeste andere bitten zijn recht van cheek naar cheek, een Myler is dat niet. In rust geeft het bit dus nergens druk. Op het moment dat je druk geeft, wordt de druk over lagen en tong verdeeld, omdat ook bij het aannemen van teugels het mondstuk die anatomische vorm behoud. Een gebroken trens gaat bij het aannemen van de teugels naar elkaar toe en ontstaat er dus een punt die in de tong drukt en het hele bit wordt dusdanig smaller dat het als een notenkraker om de onderkaak werkt. Dat is dus geen 'gelijdelijk toenemende druk' maar 'het veroozaken van pijn'... dat is naar mijn mening het verschil tussen een gewone snaffle en een comfort snaffle. Lees de uitleg op de Myler site maar eens en bestel des noods het Myler boekje eens... daarin wordt de werking van bitten op de paardenmond uitgebreid uitgelegd.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 21:48

In de nieuwste Quarterhorse Journal vna de NQHA staat een hele uitlege over bitten van Myler.......moet je wel lid zijn van de NQHA natuurlijk en geen vlekkiespaard-eigenaar is dat over het algemeen
Maar het is hetzelfde verhaal als in de boekjes van Myler hoor.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 04:27

Bedankt ieder voor de duidelijke uitleg! Ik zal eens de tijd nemen de Myler site door te nemen, ik ga er van uit dat daar ook alles op de lezen is?

Ik heb (nog) geen vlekken Vera maar ben geen lid

Toch heb ik met mijn dubbel gebroken bit geen 'notekraker' bit en degene (K&K) die ik heb is heel bewegelijk, goed van vorm en wordt door mijn paarden goed opgenomen (infact; ze weet niet hoe snel ze hem in haar mond moet krijgen!!) Ik ga zeker naar het artikel verwezen worden als ik nog steeds het gevoel heb niet te weten wat het verschil is?

Overgens is de Billy Allen (GD) niet recht van cheak naar cheak maar licht gebogen....

SugarMiss; mijn idee is dat ieder (normaal) bit 'in rust' comfortabel, excessen daar gelaten natuurlijk, maar goed, de vraag is... wat is een excess

Een bit met tongvrijheid geeft geen kans aan het paard om bitdruk uit de weg te gaan/op te vangen door zijn tong te gebruiken. Hierdoor totale druk op de lagen.

Ik zit nu hardop te denken; ik vind een vastmondstuk niets voor een jong paard, dat het geen enkel gebroken snaffle moet zijn ben ik over uit. Blijf ik toch met de vraag zitten.... en vraag me af... is het wel juist om een recht mondstuk niet juist te vinden?

(maar geef me credit, het is nog ergggg vroeg )

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:16

Met Joey ben ik bezig op shanks.

Nu heb ik altijd met een Sweet iron Snaffle gereden. Momenteel heb ik dus deze

Afbeelding
Afbeelding

Sorry had geen zin om te draaien

maar ik rij nu op dit bitje en ben er erg tevreden over Hij voelt lekker aan.

De eerste keer had ik ook absoluut geen last toen ik hem in deed. Ik kon zo weg rijden en toen ik hem oppakte ging hij het bitje zo achterna

Ben dus op dit moment tevreden met dit bitje. Mocht het op een gegeven moment spaak lopen dan zoek ik wle weer verder