[WN] Ruk & pluk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Re: Ruk & pluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:58

O, van goed opknopen wordt je echt wel rustig hoor

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:17

Vooral als je ook nog een beetje rukt en plukt aan het touw . Goh, begint het off-topic te worden?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:36

Ach, even wat luchtiger moet kunnen toch.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:39

Maar als opgebonden NK- paard, wordt het er niet luchtiger op hoor! Wel rustiger, inderdaad.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:58

Dat opbinden heb ik wel eens gezien dat iemand dat deed. Toen ik vroeg waarom kreeg ik als antwoord. Dan kunnen ze nadenken wat ze in de training verkeerd hebben gedaan! Zielig hoor als je zo denkt. Kan me voorstellen als je hard getraint hebt dat een paard niet gelijk mag drinken of eten dus even moet wachten maar laat hem dan in een padock of op de poetsplaats staan!

Maar deze topic loopt wel een beetje uit de hand geloof ik van Ruk & Pluk naar weet ik niet wat!

En het ergste is dat het lijkt alsof het alleen in westernland gebeurt maar dat is absoluut niet zo! Dat wilde ik even kwijt want het zou jammer zijn dat mensen dat gaan denken.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:06

Er gebeuren in elke tak van sport dingen die het daglicht niet kunnen verdragen...... Gewoon omdat mensen denken dat ze niet zonder trucjes kunnen winnen.... Treurig maar waar.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:16

crazycactus schreef:
Gewoon omdat mensen denken dat ze niet zonder trucjes kunnen winnen....

Ik vrees dat het dieper zit; dat ruiters die "paardonvriendelijke" methoden hanteren er van overtuigd zijn dat dat de beste/enige methode is om iets voor elkaar te krijgen ("want *die-en-die-topruiter* doet het ook al jaren zo"). Enige wat helpt, denk ik, is zelf het goede voorbeeld geven en kritisch blijven ... Maar zoals gezegd, dit is niet een typisch westernprobleem (hoewel ik wel het idee heb dat de "engelse" ruiters wat subtieler zijn in hun paardonvriendelijkheid, maar dat is WEER een heel andere discussie ).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:29

het probleem is dat dat geen paardenmensen zijn maar mensen met paarden die uit zijn op gewin!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:43

die laatste zin van wormboy snap ik niet helemaal: (hoewel ik wel het idee heb dat de "engelse" ruiters wat subtieler zijn in hun paardonvriendelijkheid, maar dat is WEER een heel andere discussie )

hoezo zijn 'engelse' ruiters subtieler? hoevaak zie ik een engelse ruiter een buitenrit maken met en sporen en een zweep en een slof puur voor het geval dat??? dat is in mijn ogen al het teken dat je je paard niet vertrouwd, en als jij hem niet vertrouwd, waarom zou ie jou dan vertrouwen???????????

kun je me het uitleggen?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:21

De discussie is al aardig afgedwaald van het oorspronkellijke onderwerp.
Als daar nog wat over gezegd moet worden, dan prima, maar anders verplaatst ik dit topic naar de huiskamer. Als men een discussie wil over opbinden en andere mishandelingen kunnen ze daar een nieuw topic over maken.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 13:04

Mag ik dan nog wel even reageren op de vraag van Klaske? Ach, ik doe het gewoon

klaske schreef:
hoezo zijn 'engelse' ruiters subtieler? hoevaak zie ik een engelse ruiter een buitenrit maken met en sporen en een zweep en een slof puur voor het geval dat??? dat is in mijn ogen al het teken dat je je paard niet vertrouwd, en als jij hem niet vertrouwd, waarom zou ie jou dan vertrouwen???????????

Ik bedoelde niet dat engelse ruiters subtieler of paardvriendelijker ZIJN, maar dat de hardheid vaak moeilijker te ZIEN is voor buitenstaanders. Een paardonvriendelijke engelse ruiter kan bijna helemaal stil in het zadel zitten en ondertussen met kracht op de slof en gerasp met de kleine sporen een hoop kwaad doen. Een paardonvriendelijke westernruiter kun je makkelijker herkennen aan de wapperende benen, grote sporen en geruk aan de teugels.

Maar goed, dit is mijn mening, en zoals Rom al waarschuwde: laten we niet verder afdwalen

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 17:43

We hebben elkaar over het opbinden of vastzetten misgelopen ik bedoel dat het paard op een gewone manier kan blijven staan met zijn hoofd in een normale positie.

quote="mcqh"]
Trinity schreef:

En wat betreft het opbinden daar vind ik nix mis mee. Het andere als ze de paarden niet opbinden in plat spuiten en dat willen we ook niet.
Vorige keer zag ik een paard en die hadden ze vast gezet met water en eten voor hem en daar kon die ook gewoon bij maar hij stond wel vast. Toen ben ik het gaan vragen omdat meestal als mensen dr paard vast zetten ze geen water en eten geven of althans niet erbij hangen. Die trainer zegt tegen me: " Die hengst maakt zich zo druk op wedstrijden dat is a niet goed voor hem en b niet goed voor mijn wedstrijd want dan moet ik hem hard gaan corrigeren onder het zadel en dat wil ik niet of ik moet hem plat spuiten en dat wil ik ook niet. Dus als jk hem zo vast zet dan kalmeert hij naar verloop van tijd (komt weer tot zichzelf) en dan kan ik hem gewoon rustig zonder ruk of pluk showen."
Ik denk ja zit wel wat in.

OPBINDEN NIKS MIS MEE?!? Jezus man wat heeft dat nou nog met paardrijden te maken en al die onzin over platspuiten, je moet je paard normaal trainen , dan hoef je nooit te plukken dus ook niet op wedstrijd!!
En als dat op wedstrijd wel nodig is... DAN MOET JE DUS NOG NIET OP WEDSTRIJD GAAN HE!!!.. je moet je paard THUIS tranen en wedstrijklaar maken en niet op wedstrijd en dan van ; ja maar hij had wel eten en drinken, oliebol man , mag ik jou dan ook vastbinden met een boterham voor je neus , dat is toch ook niet normaal, als je een beetje fatsoenlijk kunt rijden dan heb je al die onzin toh niet nodig, wat is dat nou voor poedersuiker, ja maar anders moet ik mijn paard platspuiten, het gaat toch om paarden, dat zijn toch ook levende dieren, die mogen toch ook wel normaal behandeld worden ( weet t klink nu net als zon pennymeisje) Maar t is wel zo!!!!!
[/quote]

Ik ben met je eens dat je thuis moet trainen want op het moment dat je op je wedstrijd nog moet trainen ben je te laat. Maar je zal een paard de eerste paar keer dat je hem rijdt op wedstrijd niet rijden (teminste ik niet) om de wedstrijd maar gewoon omdat ie moet leren hoe het is om op wedstrijd te gaan en dat er niks engs is en dat er niks gebeurd. Maar als jij met een steady paard (om hem maar even zo te noemen) op wedstrijd gaat ben je te laat als je hem op wedstrijd moet trainen daar ben ik het mee eens. En je hebt het over een boterham voor je neus maar het paard kon op een normale manier eten en drinken dus het was niet zo van daar is het eten en drinken maar het paard kon er net niet bij.
Laatst bijgewerkt door Trinity op 10-09-05 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 17:46

mcqh schreef:

mcqh schreef:

Ja totdat je een paard met karakter tegenkomt dan lukt t niet meer en ookal zou t wel werken wat dan nog , als t alleen op zon manier zou werken zou ik nu meteen stoppen!!! t gaat toch om samenwerken met je paard niet om hoe je zo snel mogelijk je paard gebroken krijgt zo lust ik er nog wel een

Wat betreft een paard met karakter dat ben ik al tegen gekomen. Want de merrie die ik momenteel bezit heeft echt karakter en kan ook door maar weinig mensen gereden worden (dan heb ik het niet over beginners (niets tegen beginners want we zijn daar allemaal begonnen) maar over goede amateurs en prof's). Het werkt gelukkig niet alleen op die manier want dan zou het eenzaam zijn aan de top zoals het spreekwoord zegt "ER ZIJN MEER WEGEN DIE NAAR ROME LEIDEN."
De snelheid waarmee mijn paard gebroken is intreseert mij niet want diezelfde merrie waar ik het over heb is inmiddels 7 en begint nu lekker te lopen zoals ik het hebben wil. dus wat betreft snelheid dat intreseert mij niet. En mijn andere paardje waar ik mee bezig ben wordt volgend jaar 6 en die begint nu ook lekker te lopen dus nee ik ben er niet 1 van hij moet met 3 af zijn en hij moet met 3 en hij moet en hij moet en hij moet.
Zo ben ik niet.

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 17:50

HET ZIJN 3 STUKJES GEWORDEN OMDAT ME COMPUTER NIET WOU ZIET ER EEN BEETJE MAF UIT
MAAR HET LAATSTE STUK:

Maar even heel wat anders:
mcqh schreef:
als je een paard opbind laat je hem vind ik dus NIET in zijn waarde!!!!

En ik heb de paarden bij wie ik heb gezien dat ze er zo bijstonden WEL losgemaakt, die moeite neem ik dus WEL.

En nee er word NIKS opgeblazen, zo erg is het dus al in nederland!!!

Dit bedoel ik niet als aanval maar is een gewone vraag:
Waarom al de grote letters en uitroeptekens?
En wat is er zo erg al in Nederland?
Ik bedoel dit niet als aanval maar ik krijg het gevoel als ik het lees dat je je aangevallen voelt en ik wil graag weten waarom want zo bedoel ik het niet.

even off topic degene die mijn box inloopt als ik me paard vast heb staan en deze gaat mijn box in omdat hij of zij medelijden had met mijn paard sla ik de box uit en wel om de volgende redenen:
- het is mijn paard mijn zaak dat je het er niet mee eens bent is wat anders maar dan komt diegene naar mij toe maar iedereen blijft (tenzij er wat met mijn paard aan de hand is) van mijn paard af. Als je het niet met mij eens bent of mijn methode kom je naar mij toe maar niet naar mijn paard.
-Misschien heb ik mijn paard vastgezet omdat ik even naar de wc ben maar deze al wel gezadeld had.
- misschien is het heet weer en heb ik hem net gereden (wel uitgestapt en afgespoten en niet zo op stal geflikkerd) dan is het niet goed voor hem om zo maar een aanval te doen op zijn water of eten. Dit is slecht voor zijn lichaam zeker omdat het koude water in het warme lichaam voor een aanval kan zorgen zij het koliek zij het wat anders.

Maar om dit verhaal af te sluiten want het is behoorlijk lang geworden zie ik .
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. De manier van een paard vastzetten is er 1 maar ook van wandelen met je paard of er bij blijven tot die kalmeert is er 1 (kga ze niet allemaal op noemen want dat worden me er teveel) Maar iedereen heeft zijn methode daar kun je het mee eens daar kun je het mee oneens zijn maar ook niet iedereen lust pindakaas en iedereen rijdt anders auto of gaat anders met mensen om. Iedereen is anders dus mensen kiezen voor verschillende traingingsmethode. jij hebt jouw methode gekozen omdat je het daar mee eens bent (mag ik aannemen) je koos de methode die je gebruikt omdat je die goed vind en je het er mee eens bent. Maar de methode die je gebruikt moet ook bij je paard passen want ieder paard is anders.
Je kan ook niet op ieder paard een rood dekentje leggen want bij niet ieder paard staat het hetzelfde met methodes van trainingen niet ieder paard kun je rijden met de methode van Pietje sommige moeten met de methode van Klaasje of Keesje.

Verder is dit de laatste keer dat ik het topic schrijf omdat ons allen gelukkig een verschillende of zelfde mening is toegedaan.
Ik heb mijn methode gekozen en daar ben ik trots op.
Net als dat ik dat ben op mijn paarden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:42

Citaat:
en als het een keer voor komt omdat je paard op een wedstrijd opeens wel zenuwachtig blijkt te doen en je hem even moet corrigeren

Een zenuwachtig paard corrigeren?

Is het niet beter dit dier op zijn gemak te stellen en even de tijd nemen voor die enge rode ton in de hoek.

Ik corrigeer mijn paarden nooit als ze iets engs vinden.
De enige correctie die ik doe is ze laten kijken naar het enge en gerust stellen.
Dan hoop ik dat we hetzelfde idee hebben over corrigeren.

Verder denk ik (ookal heb ik nog nooit een opgebonden paard gezien) er wel degelijk verschil is tussen een paard wat even vaststaat als de eigenaar even naar de wc is of wacht tot ie de ring in kan of een dier wat opgebonden staat.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 20:01

als een paard lastig is dan knoop ik ze ook wel eens op.

....................netje erom, loodje eraan en klaar is Jos
meestal zijn ze na zo'n behandeling prima te bereiden.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 20:41

Jos schreef:
als een paard lastig is dan knoop ik ze ook wel eens op.

....................netje erom, loodje eraan en klaar is Jos
meestal zijn ze na zo'n behandeling prima te bereiden.

Vooral lekker bij de zuurkool?

mcqh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 20:59

Trinity schreef:
degene die mijn box inloopt als ik me paard vast heb staan en deze gaat mijn box in omdat hij of zij medelijden had met mijn paard sla ik de box uit en wel om de volgende redenen:
- het is mijn paard mijn zaak dat je het er niet mee eens bent is wat anders maar dan komt diegene naar mij toe maar iedereen blijft (tenzij er wat met mijn paard aan de hand is) van mijn paard af

Als een paard opgebonden staat, en dus niet vastgebonden, is er dus iets met het paard aan de hand, al is hij van de koninging, die maak ik dus los.

anika schreef:
Dat opbinden heb ik wel eens gezien dat iemand dat deed. Toen ik vroeg waarom kreeg ik als antwoord. Dan kunnen ze nadenken wat ze in de training verkeerd hebben gedaan! Zielig hoor als je zo denkt. Kan me voorstellen als je hard getraint hebt dat een paard niet gelijk mag drinken of eten dus even moet wachten maar laat hem dan in een padock of op de poetsplaats staan!

Net alsof een paard weet dat ie t fout doet en daar nog even over na gaat denken

En het ergste is dat het lijkt alsof het alleen in westernland gebeurt maar dat is absoluut niet zo! Dat wilde ik even kwijt want het zou jammer zijn dat mensen dat gaan denken.

Dit gebeurt idd zeker niet alleen in westernland.!!

spatter schreef:
en de gene die denkt dat dat nuttig is moest zelf een tijdje opgeknoopt worden , kijken of hij rustig wordt

Dat bedoel ik!!!!

Anouskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 21:13

Misschien moet er bij sommige mensen eens een bit in hun mond gehangen worden en dan bij hun eens gaan rukken en trekken

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 08:29

Dat gaat niet werken!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:03

Laatste waarschuwing voor offtopic. Hierna gaat ie op slot.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:14

Wranglerbutt schreef:

Vooral lekker bij de zuurkool?

Hou niet van zuurkool
Gewoon met een broodje

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:22

viewtopic.php?f=8&t=447997

Hier word je ook niet vrolijk van!

Maar niet te vaak op bokt komen, anders heb ik straks geen zin meer in paardrijden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:56

mcqh schreef:
Wat vind jij van al die rukkers en plukkers die je ziet op bijv. een wedstrijd,
Gewoon normaal of dierenbeulerij???

Om weer even terug te komen op het onderwerp, voor Rom moet ingrijpen

Ik vind je stelling wat te zwart/wit, te ongenuanceerd.

Voorop gesteld dat ik dierenmishandeling niet goedkeur is 'rukken en plukken' een begrip wat door mensen zeer verschillend geïnterpreteerd kan worden.

Is een stevige ruk aan een simpel dubbelgebroken trensje anders als een minder stevige ruk aan een shank/stang ???
Wanneer is een ruk mishandeling; na 3x of na 10x ??

Paardrijden -en zeker op wedstrijdniveau- is een samengaan van wat de ruiter vraagt en het paard met liefde voor hem wil doen.

Met dwang iets eisen van je paard zal dus niet snel (en zeker niet op lange termijn) een combi opleveren die plezier uitstraalt.

Maar zoals uit het artikel waar freerider aan refereert al blijkt is dat tegenwoordig bij een deel van de ruiters blijkbaar de intentie ook niet meer.

Hulde dus aan de ruiters die zich op wedstrijden netjes gedragen. Uit het gedrag van het paard blijkt vaak wel of ze dat thuis ook zo doen.

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:16

Sugarmiss schreef:
Hulde dus aan de ruiters die zich op wedstrijden netjes gedragen. Uit het gedrag van het paard blijkt vaak wel of ze dat thuis ook zo doen.

Amen _/-o_

Mooie afsluiting zou ik zeggen