[WN] bosal of touwhalster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wafel

Re: bosal of touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 22:50

Cassidy schreef:
Dus jij vind een bosal niet scherper dan een gewoon bit

Dat heb ik niet gezegt.

Mijn mening is trouwens dat je dat zo niet kunt verglijken een bit opzich is niet scherp een bosal ook niet. Dat hangt er van af hoe je er mee omgaat.

Een bit is hoog uit dun of dik maar hoe dun of dik het ook is het gaat er om hoe je er mee omgaat. Dat bepaald hoe je paard het ervaart.

En mijn bosal is met dat bond er omheen NIET scherp.

Hij reageert er ook wel beter op omdat ie beetje hard in zijn mond is denk ik. Hij heeft altijd met beginners gelopen.

Spirit

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:34

Ik zag de titel van dit topic en dacht dat het wel interessant voor mij zou zijn. Ik rijd nu mijn paard al twee jaar met een gewone trens en ondanks al mijn pogingen is hij gewoon hard in zijn mond. Dat was hij toen ik hem kreeg en pogingen hebben hier weinig verandering in gebracht. Op zich ben ik heel consequent en zacht in de hand, maar bij hem is er naar mijn mening misschien al iets mis gegaan met inrijden en ik krijg hem er niet overheen. Hij loopt nu super op mijn been en is verder overal licht in. Ik kan hem in stap en draf prima laten stoppen op ho en/of teugels, maar in galop lukt mij het nog steeds niet. Als ik aangeef dat ik wil stoppen op zit gooit hij zijn hoofd al iets omhoog en gaat eerst enorm draven voordat hij uiteindelijk pas stopt. Voor twee maanden terug kocht ik dan een trainingsbit met scharen, waar hij toen ik hem net zadelmak kocht ook op reed, maar ik zie geen enkele verandering en de zo gehoopte verbetering. Nu heb ik een aantal keer op een gewoon halster gereden en dan gaat het in de galop verbazingwekkend helemaal foutloos. Ik doe zelf niets anders maar hij stopt nu wel. Ik begin nu te twijfelen of het dan toch aan het bit ligt en niet aan mijn rijkunsten.

Ik krijg alleen geen duidelijk beeld in dit topic. Ik zie veel verschillende reacties en veel gaat over de gehoorzaamheid van het paard. Bij mij gaat alles goed thuis en mijn paard is ook echt gehoorzaam maar ik begin echt te twijfelen over de hardheid in zijn mond. Vandaar dat ik misschien op een bosal over wilde gaan.

Volgens de tandarts moet er niets zijn, ik vind persoonlijk dat hij wel beter op neusdruk reageert. Zijn er mensen die op een bosal over gestapt zijn vanwege de hardheid in de mond en hoe is dit verlopen? Mijn paard is verder absoluut niet sterk, dat is het punt om te stoppen vanuit de galop niet, het gaat op een simpel halster nl bijna zonder druk, maar met bit vliegt hij er van tussen.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 19:10

@LuckySpirit: heb jij je paardje op de bosal gestart op de wedstrijd in Sterksel?

@MightyMike: sommige paarden kunnen heel stressig reageren op een bit. De bosal kan die paarden rust geven.

Ik zou jullie beiden willen adviseren eens een bosal clinic of les te volgen om te leren hoe je met een bosal moet rijden. Ik ben nu zelf met de bosal bezig naar de verzameling te rijden en ik kan je verklappen: het einddoel is om dat vanuit je zit voor elkaar te krijgen.

=^.,.^=

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 19:30

Jep. Me eerste wedstrijd met bosal.

Spirit