[WN] over karakter gesproken. Absoluut lezen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johnnie

Re: over karakter gesproken. Absoluut lezen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 18:44

Margee schreef:
Of met netten weven......

Margee, altijd kort maar bondig }>

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 12:37

Gisteren hebben we de roundpen uitgeprobeerd, nou toch niet slecht. Ik heb haar zonder touw gelongeerd en het was verrassend dat ik hierdoor meer grip op haar kreeg. Goed tip Andree.

Ik heb me enigzins verdiept in het met de ogen opdrijven, haar in beweging te houden en haar van richting te laten veranderen met mijn ogen en mijn lichaamstaal. Soms lukt het niet haar tijdig de andere kant op te sturen. We zijn pas bezig dus oefenen. De doelstelling van deze oefening is haar aandacht te vragen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:40

Let op de oortjes, dat zijn de aandacht-antennes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:47

Lichaamshouding is niet het enige waar je op moet letten, ook lichaamspositie t.o.v. het paard. Loop je richting achterhand, drijf je hem op, ga je schuin voor de schouder staan, blokkeer je het paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:52

Het sturen met de ogen komt imo pas als je paard al is ingeburgerd met NH. Nu zul je idd met je lichaam nog duidelijk moeten zijn, ondersteund met de ogen.
Drijven vanuit de binnenheup ondersteund door een armgebaar en dat langzaam afbouwen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:03

Overigens is het niet verkeerd om in het begin een zweep mee te hebben. Niet om het paard te slaan, maar je armen lijken er ineens een stuk langer door....Je kunt ook een carrot stick gebruiken, maar die zul je waarschijnlijk nog niet hebben. Bij het veranderen van richting kun je dan schuin voor haar schouder gaan staan en de carrot stick voor haar houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:19

Een zweep kan een hulpmiddel zijn en positief werken, maar het kan ook negatief uitpakken.
Als een paard angst heeft voor een zweep zul je het intimideren en werkt de NH-oefening dus negatief.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:30

Mijn merrie was met longeren in de round pen erg dominant en ondanks dat ik bijna voor haar ging staan, stormde ze tussen mij en het hek door.

Aangezien John een redelijk dominante merrie heeft, en het van richting laten veranderen nog niet altijd lukt, denk ik dat het paard beslist niet in paniek gaat raken van een zweep, maar hij juist meer in te brengen heeft doordat hij hem bij zich heeft. Hij hoeft hem niet te gebruiken....

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 13:35

Deze mening deel ik graag. Ik wil communiseren met het paard op een manier die voor beiden begrijpenlijk is. Dit is nu aftasten. Ik moet leren haar taal te begrijpen en ik span me hier ook voor in. Als ik de zweep ga gebruiken boezem ik haar angst in hetgeen ik nu niet wil. Ik biedt haar de vrijheid mij een antwoord te geven op mijn gebarentaal. De reactie die ik van haar krijg moet ik verwerken. Ik ben nog ondeskundig dus er staat mij nog een lange weg. Mijn Parelli cursus is nog niet aangekomen dus beperkt ik me tot aftasten. Wat betreft de stand van haar oren, ze zijn op mij gericht en dat betekend dat ze me in het oog houd, al kijkt ze de andere kant op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:39

johnnie schreef:
Wat betreft de stand van haar oren, ze zijn op mij gericht en dat betekend dat ze me in het oog houd, al kijkt ze de andere kant op.
Dat heb je goed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:53

In de cursus van Parelli die je hoop ik binnenkort gaat krijgen zal waarschijnlijk ook staan dat de carrot stick het verlengde is van je arm, en de savvy string een soort staart. Parelli begint dan ook met de friendly game, wat inhoudt dat je je paard met je handen, en later met leadrope en carrot stick/savvy string overal kunt aanraken. In het begin zul je alles doen met je paard aan de lead rope, werken "at liberty" komt later pas. Maar als je de stappen van Parelli volgt, en niet begint met stap 3, zul je ook een paard dat angstig is voor de zweep het vertrouwen kunnen geven dat je de carrot stick niet als zodanig gaat gebruiken.

Overigens is niet alleen het Western forum, maar ook het Uit het zadel forum handig voor jou als je wat te weten wilt komen over Natural Horsemanship. En ook op http://www.naturalhorsemanship.nl/ kun je het nodige lezen en je vragen kwijt.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 14:12

Cassidy schreef:
In de cursus van Parelli die je hoop ik binnenkort gaat krijgen zal waarschijnlijk ook staan dat de carrot stick het verlengde is van je arm, en de savvy string een soort staart. Parelli begint dan ook met de friendly game, wat inhoudt dat je je paard met je handen, en later met leadrope en carrot stick/savvy string overal kunt aanraken. In het begin zul je alles doen met je paard aan de lead rope, werken "at liberty" komt later pas. Maar als je de stappen van Parelli volgt, en niet begint met stap 3, zul je ook een paard dat angstig is voor de zweep het vertrouwen kunnen geven dat je de carrot stick niet als zodanig gaat gebruiken.

Overigens is niet alleen het Western forum, maar ook het Uit het zadel forum handig voor jou als je wat te weten wilt komen over Natural Horsemanship. En ook op http://www.naturalhorsemanship.nl/ kun je het nodige lezen en je vragen kwijt.

Dit begrijp ik heel goed. Sparkley heeft wel degelijk ontzag voor de zweep. Het hele proces om respect van haar te verdienen staat in de kinderschoenen. En ik ben het met je eens, dat het gebruik van de zweep ook ergens anders voor kan dienen. vanavond zal ik haar eens voorzichtig proberen te aaien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:21

Het paard aaien is in principe het begin van de friendly game (1ste van de 7 games). Maar doet dat niet meteen met de zweep, maar met je handen.

Parelli deelt het paard in verschillende zones in, de meest gevoelige zijn daarbij de mond en onder de staart. Kijk of je met rhytmische bewegingen je paard overal kunt aanraken. Kom je in een regio waar ze duidelijk afkeer toont (onder de buik of bijvoorbeeld in de buurt van haar uier) ga dan een stukje terug en zoek stukje bij beetje de moeilijke plek weer op. Verleg zo de grenzen, tot je overal aan mag komen. En vooral, hou het rhytmisch.

Afbeelding

en beschrijving vind je hier:

http://www.naturalhorse.co.uk/training/7games.htm

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 11:05

Ha, Parelli is aangekomen, dus mensen ik ga lezen en DVD tjes bekijken. Ik ben op diverse sites van ebay aan het bieden op het materiaal wat ik er bij moet gebruiken.

Dus ik klap nu even dicht en being learning. of in het Duits, ich lege mich auf der cautsch.

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 13:04

Leuk dat je er zoveel plezier aan beleeft!
Volgens mij moet het op deze manier goedkomen met jou en je paardje!
Parelliën is ook echt leuk om te doen met je paard.

En stiekum offtopic: Ik heb nog wel een parellie halster + touw voor je in de aanbieding. PB maar als je belangstelling hebt.