De genen die dit wel weten zouden direct begrijpen dat de reactie van de paarden die ik noem totaal niks met opvoeding te maken heeft. Ze zijn nl allemaal perfect opgevoed.
Ze worden bewondert door alle ruiters op stal om hun verzameling, makkelijk nageeflijk lopen en enorme souplesse.
Mensen die de verschillen kennen zouden weten dat het te maken heeft met het verschil in de manier van rijden.
En wel het verschil tussen met een losse teugel aan de hulpen staan of met constante "hoe licht dan ook" aanleuning aan de hulpen staan.
Deze paarden lopen verzamelt zonder CONSTANTE aanleuning en pikken het dus niet als constante aanleuning wordt gevraagt. Dit heeft niets met veel of weinig druk te maken. Maar gewoon met de andere manier van rijden.
Wat ik erg vreemd vind is dat mijn dressuur rijdende stalgenoten allemaal wel begrijpen waar de verschillen zitten. Die hoef je niet uit te leggen dat het niet het zelfde is. Ze rijden toch veel al op een hoog niveau en kennen de western sport alleen van zien. Maar weten haarfijn te vertellen hoe dit heel anders is dan wat zij doen en waar de verschillen zitten. Iets wat voor een aantal hier blijkbaar erg moeilijk te slikken is

Oeps zie mij nou, nou schrijf ik weer dat het niet het zelfde is, hoe kom ik daar toch bij.

Inderdaad weet ik niet zoveel van dressuur (ben maar een simpele westerruiter), maar weet wel dat er meerdere stijlen zijn, waarvan in ieder geval een aantal in de basis niet zo heel verschillend zijn van western.
). Dat is net genoeg om geen boogje in de teugels te laten vallen.
Bedoel je dat je dan op een westernwedstrijd met druk op het bit moet rijden? Nou snap ik er niks meer van