[WN] inrijden (split van n.a.v. Big NG award)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:41

Ja Frayba, het boekhoudkundige afschrijfproces wordt helaas ook op paarden toegepast.

Misschien vergis ik me hoor, maar ik denk dat in N-Amerika paarden nog steeds meer als een onderdeel van een bedrijfsproces worden gezien dan hier ... alleen is het probleem dat we ons hier niet los kunnen koppelen van het Amerikaanse voorbeeld.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:44

Ik ga met je mee Mac, al denk ik wel dat het per "wereldje"verschilt.
In de Top Sport wereld is dat zeker zo, maar ook in de VS natuulijk zijn er "gewone" mensen, recreanten en mensen die voor de "lol" showen op open shows en een enkele rassen show.

Net als hier in Nederland. Er zijn mensen die er voor hun Brood helemaal in de Top Sport zitten en ook mensen zoals jij en ik, die paarden en paardrijden leuk vinden, het leuk vinden om een beetje te showen, maar niet in het Top Sport wereldje rondlopen.

Er zal daartussen altijd verschil zijn denk ik, of je nou in NL zit of in de VS.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:51

RadicalM: ik bedoel hiermee: bewust slachtpaarden kopen.
en ja het gebeurd nog steeds.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:00

jessiejanes schreef:
Dat je met een paard,wat Barbie heet,ook je eigen blondheids-gehalte omhoog gaat,misschien??? Clown Haha! ~~}>
(Tipje:Blaze doe wat aan je avatar!! Haha!)

Ik doelde eigenlijk op Hicky,een verkloot paard,die volgens de eigenaar super was en dit was haar ook verteld door de verkoper(daar was de prijs ook naar),en gaande weg kreeg ik op wedstrijden de meest bizarre verhalen te horen over wat er allemaal mis was met hem.

PS
Door mijn nieuwe avatar komen mijn berichten wat minder hard aan Cool

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:06

Ik heb weer een heleboel stof om over na te denken vandaag.
Gisela,Frayba,Westernworld,Jeddah,RadicalM,Mac,Blaze ik zou graag nu al op jullie post willen reageren.
Maar de plicht roept. Cool

Tot vanavond

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:06

Ik ben benieuwd of de OS nog enigszins invloed gaan hebben en zo ja op wat voor manier. De leeftijd is dan minimaal 6 jaar voor reiners. Maar ja, daar zijn natuurlijk geen grote geldprijzen........

nieuwe avatar voor blaze: evil barbie
Afbeelding

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:08

JAAAAAAAAA! Dat is 'm.....geweldig Cornelie... Go jij! Go jij!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:15

Blaze"]
Ik doelde eigenlijk op Hicky,een verkloot paard,die volgens de eigenaar super was en dit was haar ook verteld door de verkoper(daar was de prijs ook naar),en gaande weg kreeg ik op wedstrijden de meest bizarre verhalen te horen over wat er allemaal mis was met hem.PS Door mijn nieuwe avatar komen mijn berichten wat minder hard aan Cool Nee,hoor!!!!
[/quote]
Het was geen verwijzing naar wat -dan-ook met Hicky!
Het is meer dit soort blondheid(of is het toch naief Haha! ):
[quote="Blaze schreef:
Shawn Flarida zegt duidelijk op zijn dvd dat hij zijn 3 jarige begint te rijden op 1 januarie.Dus Cool

(ben nog bezig,wacht....)
*edit*komt tie:
tja ,en dan jou leuke reactie's op anderen Schijnheilig :
Citaat:
emmelske schreef:
wat veranderd er nog aan de botten en gewrichten tussen de 2,5 en 3 jaar? misschiej een domme vraag.....

Citaat:
blaze schreef:
Okee begrijpend lezen is nog steeds moeilijk,maar plaatjes kijken kan je toch wel??
Wilde eigenlijk elke dom bericht van je quoten,maar ik zie dat nu het serieus besproken gaat worden je je mond houd,heel verstandig

Anderen afzeiken blijft natuurlijk leuk,maar wel opletten,dat jezelf niks blonds zegt,he!!!
ik ben trouwens niet boos ,hoor!! Haha! Clown OK dan!

ik stem trouwens VOOR de nieuwe avatar van Blaze!!! OK dan! Go jij! Go jij! (wat een schattig-barbie-achtig emotie-icoontje hebben we erbij!)
Laatst bijgewerkt door _Vanes_ op 17-12-04 12:23, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:16

radicalM"]
Kort door de bocht om te beweren dat alleen maar de duurdere paarden aan de top kunnen komen...
[/quote]Ja het is kort door de bocht, maar het is ook een waarheid als een Koe dat iemand die een duur paard koopt ook meer geld zal investeren om dat paard naar de top te krijgen.

Het is wel leuk om eens bij bekende hengsten in hun geregistreerde veulens te kijken hoeveel daarvan nu daadwerkelijk ooit een showring van binnen gezien hebben. Die aantallen vallen procentueel gezien vies tegen nl.

[quote="Westernworld schreef:
RadicalM: ik bedoel hiermee: bewust slachtpaarden kopen. Ën ja het gebeurd nog steeds.

Klopt, maar toch even een opmerking hierover.
In Amerika is een gigantische vijver met Quarters. Er wordt veel gefokt (teveel) en niet altijd de beste kwaliteit.
Maar die goeie kwaliteit hoeft niet iets te maken te hebben met (presterende) superbloedlijnen.
Er worden heel veel 'simpele' ranchpaarden gefokt vaak voor eigen gebruik en verder om een centje bij te verdienen.
Deze paarden zitten vaak in een omgeving waar hooi schaars (en dus duur) is. Niet zelden is het hooi duurder dan het paard wat opleverd. In die omgeving kost een Quarter dus zeer weinig en als er geen kopers voor komen dan eindigd zo'n paard vaak bij een veiling. Wordt het bij die veiling niet aan een 'eigenaar' verkocht dan gaat het na de veiling vaak naar een slacht-opkoper.

Deze paarden HOEVEN dus niet iets te mankeren !!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:19

radicalM schreef:
JAAAAAAAAA! Dat is 'm.....geweldig Cornelie... Go jij! Go jij!

Wat een fantasitische emoticon!!!! Go jij! Go jij!

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 13:03

..... dan laat ik er nog een ander "hersenspinsel" op los.

Waarom niet in Nederland (zoals in Duitsland en Amerika) een "Open" futurity??? Oftewel, de hengst hoeft niet ingeschreven te zijn om zijn nakomelingen mee te mogen laten doen.

Ten eerste is dat interessant voor de hengstenhouders in het algemeen, ten tweede hoeven eigenaren van merries niet per sé een hengst te kiezen die is inbetaald, ten derde als iemand geïnvesteerd heeft in een paard (bijv. in het buitenland gekocht) kan ook deze met de futurity meedoen.

Dat maakt het wellicht interessanter en komen er misschien ook meer inschrijvingen...

Groetjes, Gisela

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 13:08

Als ik het afgelopen NK zie dan is dat misschien niet eens een gek idee.
Er waren in sommige futurity klasse maar 2 paarden. Scheve mond

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 13:11

Maar wat is dan precies het verschil met bijvoorbeeld een jackpot pleasure of jackpot reining?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 13:15

De gangen Cool

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 13:22

Bij de futurity moet je paard afkomstig zijn van een hengst die ingekocht is in het incentive fund.
Als jouw paard geboren is in het jaar van een hengst die in dat jaar is ingekocht dan mag je in de futurityklasse starten.
Digger mag dus helaas niet starten in de futurity want Really Rugged Kid was dat jaar niet ingekocht Schijnheilig

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:04

vera schreef:
Bij de futurity moet je paard afkomstig zijn van een hengst die ingekocht is in het incentive fund.
Als jouw paard geboren is in het jaar van een hengst die in dat jaar is ingekocht dan mag je in de futurityklasse starten.
Digger mag dus helaas niet starten in de futurity want Really Rugged Kid was dat jaar niet ingekocht Schijnheilig

Klopt, ook bij de AAHCH, máár, ook één keer als veulen en één keer als driejarige!

Daar zouden ze dus wat verandering moeten brengen. Zie voorstel Gisela. OK dan!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:21

vera schreef:

Volgens het voorstel v. Gisela dus niet ... vandaar mijn vraag Knipoog

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:29

Haha!
Laatst bijgewerkt door Vera op 17-12-04 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:30

Misschien wel volgens het voorstel van Gisela, maar dan ook voor alle andere paarden die niet uit een SSA deksprong komen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:32

Dance schreef:
Misschien wel volgens het voorstel van Gisela, maar dan ook voor alle andere paarden die niet uit een SSA deksprong komen.

Binnen het ras, bedoel je?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:34

Mac schreef:
Binnen het ras, bedoel je?

Dat denk ik wel, ja.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:37

Leek mij ook. Volgens Gisela's systeem rijdt iedereen mee voor het futuritygeld. Wat dan het voordeel is van een SSA ontgaat me even Blond ... anders dan dat de merrie-eigenaren op die manier aan een interessante dekking kunnen komen, maar dat kan nooit de bedoeling zijn ... Volgens dit systeem heb je geen SSA programma, maar meer een soort jackpotsysteem, of zie ik dat verkeerd?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:40

Zo zou ik het ook zien maar misschien kan Gisela opheldering geven over dit systeem?
Er moet natuurlijk wel een voordeel blijven voor de SSA hengsten en hun nakomelingen Verward

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:20

Ja, ik bedoelde inderdaad binnen het ras.

Zou misschien voor de diverse rassen op één dag kunnen worden gehouden als extra wedstrijd (als we ze allemaal op een lijn zouden krijgen), of is dat te hoog gegrepen?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:23

Dance schreef:
Zou misschien voor de diverse rassen op één dag kunnen worden gehouden als extra wedstrijd
(als we ze allemaal op een lijn zouden krijgen)
, of is dat te hoog gegrepen?

Vind ik eigenlijk wel een heel goed idee! De Paint en de Appies doen natuurlijk al veel samen en persoonlijk vind ik dat erg leuk .