[WN] Western; nog sport of niet meer?! (verslag Worldshow)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 21:37

Trinity schreef:
... Braaf is braaf en daar worden ze voor beloond anders hadden ze allang dr middelvinger naar me opgestoken zovan bekijk je het maar. Daar ben ik van overtuigd. .

Paarden zijn hele vergevingsgezinde dieren, die meer verdragen dan goed voor ze is.
ALS ze eens die middelvinger zouden opsteken, dan wordt er gezegd dat het paard vals is en beland binnen de kortste keren bij de Felix.

Nu ik er over nadenk belanden ze daar op de wat langere termijn ook, al vraag ik me nu wel af waar het paard nu eigenlijk beter mee af is. Cool

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 21:40

Sugarmiss schreef:
Nu ik er over nadenk belanden ze daar op de wat langere termijn ook, al vraag ik me nu wel af waar het paard nu eigenlijk beter mee af is. Cool
In sommige gevallen kunnen ze maar beter vlug naar de Felix Scheve mond

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:21

Triest, heel erg triest. Maar ik ben blij dat Vera dit hier geschreven heeft!
Ben alleen weer een illusie armer. Of misschien was ik gewoon naief...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:31

Anya schreef:
Mijn KWPN-er pikt geen dwang. Het grappige is nu juist dat die dwang toegepast werd door twee dure dressuurlesmevrouwen die ik had. Scherpere sporen en dunner bitje was het advies. Ik ben met Lanna in het westernrijden terecht gekomen omdat er geen oneerlijke dwang werd toegepast. Omdat men de moeite nam naar Lanna te kijken, naar wat mijn specifieke paard nodig had en eerst altijd te vragen. Dat is voor mij nog steeds de basis van westernrijden. Dat wil ik ook uitdragen.

We moeten echt van paard ruilen Clown
Precies bovenstaand geldt in ons geval maar dan andersom.........

Maar ik moet eerlijk zeggen. Ik vind dit soort verslagen vreselijk maar aan de andere kant kriebelt het ook weer om het ook op een ándere manier te laten zien. Maar nu is het onze tijd nog niet Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:48

Cornelie jouw tijd komt nog! Net als de mijne.
En we ruilen gewoon een keer van paard. Jij met Lan in de dressuur met twee hoeven in haar neus de puntjes bij elkaar lopen, ik happy op jouw pride een aangeboren jogje Lachen

Wat maar weer wil zeggen dat trainers (dressuur of western) heel belangrijk zijn. Niet alleen in resultaten van henzelf of resultaten van de leerlingen, maar ook in wijze van omgaan met dieren en didactiek.

Tijd voor trainercertificaten in Nederland???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 10:20

Ik ben het absoluut met jullie eens. Ikzelf hanteer graag het principe van rust in de training. Je ontkomt er niet aan om soms wat meer druk te leggen, maar mijn uitgangspunt is altijd dat het paard het voor je moet willen doen. Ik zelf grijp wel eens naar een slof, simpelweg voor mijn eigen veiligheid, nooit voor het krulletje... Maar ik zal nooit tegen een leerling zeggen... gooi er maar een slof om, scherper bitje, spoortje. Is imo niet nodig op het niveau waarop ik lesgeef.

Ik kan altijd heel verdrietig worden van een gebroken paard, ik kan altijd heel vrolijk worden van een paard dat even de ruiter terecht wijst. Gehoorzaamheid hebben deze dieren zat. Ze willen al zoveel voor ons doen......

Ik zie Tyrza afgelopen donderdag met haar GP paard op een trensje zonder sporen lol maken in de baan, vandaag heeft ze wedstrijd! Zo kan het dus ook...

Aan de andere kant heb ik ook een tijd op een dressuurstal gewerkt waar het iets anders ging zegmaar.

Als een paard stout is mag je hem best vertellen dat hij stout is, geeft niks. En sommige paarden presteren beter als ze een beetje boos zijn, ook dat geeft niks, zolang je eerlijk bent tegenover het paard en je laat het dier in zn waarde is er niks aan het handje.

Als het paard het nodig heeft om een beetje boos te worden voor er een prestatie uitkomt, moet je niet gek opkijken dat je wel eens met je kop in het zand beland, en dat kan je het paard niet kwalijk nemen.... is een echte ruiterfout, de ruiter had immers de grens tussen boos, en kwaad moeten kunnen voelen.

Waar ik tijdens mijn lessen wel eens "boos" om kan worden is dat als een ruiter het paard mogelijkheden bied om "onder het werk uit te komen" en het paard dat dan logischerwijs ook doet dat de ruiter dan boos wordt op het paard...... Ik zeg dan ook altijd "wees maar blij dat ik niet je paard ben, want je had echt af mogen stappen"

ach misstanden zijn er overal, dressuur, springen, western, endurance en ga zo maar door..... alleen ik schrik altijd even van zo een bericht

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 11:07

Maar de voorbeelden die jij aanhaalt gijsenkim, zijn wellicht voorbeelden uit pure ontwetendheid. De trainers in Amerika (en ook genoeg in Nederland) die door menig mens als "dierenbeul" wordt gezien, weet dondersgoed hoe ze paarden moeten begrenzen, zodat ze niet onder het werk uit kunnen komen. Waar de meeste mensen boos om worden, in mijn idee, is dat een paard zijn werk niet goed doet, omdat hij het wellicht lichamelijk niet aankan of omdat het beestje het niet begrijpt, is in principe ook onwetendheid, maar je kunt ook gewoon verder kijken dan je neus lang is, boos worden is niet altijd het antwoord, daar schiet je zelf én het paard niets mee op. Helaas zijn er nog genoeg paarden, die het allemaal toelaten (brave diertjes zijn het eigenlijk), waardoor veel van "dat slag" ruiters, denken dat hun manier werkt.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 11:27

Marieke schreef:
De beslissing om het toch maar weer, voor de zoveelste keer, op Bokt te zetten is om mensen aware te maken over wat er aan de hand is in de TOP westernsport.

Het dat is ook prima! OK dan!
Mijn bijdrage hiervoor,wil ik mensen even er op wijzen wat hun eigen indirecte bijdrage is aan deze westernsport!(zie het lijstje van Chris en mijn eigen aanvullingen)
Ook een stukje "aware" worden ...............
Als je weet waar je indirect aan meewerkt en ga je er zo enorm van over je nek,dan kan het een reden zijn om er wel mee te stoppen.
Tuurlijk kan je geloven ,dat het allemaal op een veeel zachtere manier kan(op topnivo?),maar is dit dan niet hypocriet???Je blijft onderdeel van "de industrie"!(AQHA-NRHA-wedstrijden)
Ik wil er wel even op wijzen ,dat ik ook tegen excessen ben in deze sport.
Ik zal niet een ongetalenteerd paard tot het uiterste laten drijven(mishandeling), want ik weet ook ;"wat er niet inzit,komt er ook niet uit".
Ondanks dat ,ga ik wel verder in de sport,op mijn eigen manier,met wel met een stuk realisme,ik weet wat de keerzijde kan zijn en ach,..misschien mogen mijn paardjes wel blij zijn dat ze een enkeltje Schiphol hebben gekregen.....................

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 13:00

jessiejanes schreef:
ach,..misschien mogen mijn paardjes wel blij zijn dat ze een enkeltje Schiphol hebben gekregen.....................

Hangt van het baasje af Knipoog Weetje, het is echt niet allemaal kommer en kwel in Amerika (gelukkig!). Er zijn legio mensen die lekker met hun paardje bezig zijn hoor.

Citaat:
Maar ik vind het jammer dat jullie terugkomen uit Amerika en dat Vera dat vertelt en dat de negatieve dingen de overhand hebben dus de harde ruiters in plaats van dat ze vertelt van o gaaf ik heb dit gekocht ne dat en o heb een gaaf paard gezien

Trinity, als je alles had gelezen dan had je gezien dat wij live verslagen uit Amerika hebben gegeven waarin we vertelden over de leuke dingen die we hebben gedaan. Inclusief het foto topic was er niets negatiefs.
Het besluit om toch MAAR WEER dit probleem aan te kaarten is weloverwogen genomen.
We hebben de tekst eerst gescreend samen voordat ik hem plaatste.
Waarom mag je alleen maar leuke dingen schrijven en moet je je ogen sluiten voor ellende Verward
Omdat jij er niet mee geconfronteerd wil worden? Ik vind dat eigenlijk een sterke vorm van struisvogelpolitiek.
Als we dat met alles zouden doen dan zou er een hoop ellende op de wereld zijn.
Of wil je liever afstompen en altijd maar een andere kant op kijken. Wij niet!

Even over de "grens" ;
er komen hier steeds berichten over wie bepaald de grens van wat mishandeling is en wat niet. Dat we daar allemaal verschillend over denken....
Ik denk dat we allemaal dondersgoed weten wat wel en niet kan en dat het grijze gebied discutabel is.
Het grijze gebied is de prik met de spoor, een paard eens eventjes vertellen dat hij nu moet luisteren, etc.
Daar hebben we allemaal zo onze eigen methode in (de een wat "pittiger" dan de ander). Ik denk dat het grijze gebied niet het probleem voor een paard is.

Het gaat er om dat er ruiters zijn die de bloedsporen in de mond van een paard rijden, waar de huid eventjes een makeupje moet omdat de sporen hem tot bloedens toe zijn ingetrapt.
Het paard wat met allerlei ellendige hulpstukken geen kant meer uitkan en verrekt van de pijn.
De ruiter die links en recht afwisselend zijn high port shank ronde na ronde door de mond van het paard trekt en dit aanvult met zeer scherpe spoorprikken.
De paarden die met dezelfde high poort "eventjes" op hun achterhand worden gezet dmv van grote rukken en dan ook nog achteruit rondjes moeten draaie, gecompleteerd met sporenwerk. Dan heb ik het niet eventjes over 1x keertje.....
Paarden die gefencend worden en met hun kop tegen de betonnen wal staan.
Willen jullie nog meer weten? Want ik kan zo nogwel eventjes doorgaan.
Ik kan me niet indenken dat er hier mensen zijn die daar niet walgend naar kijken

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:14

Je moet je er absoluut niet voor afstompen maar het zal er altijd zijn. Iedere show, ieder weekend.
Net als dat ik denk dat wij elkaar standpunt cq mening nooit zullen begrijpen en het er over eens zullen worden.
En nee ik ben niet voor de struisvogelpolitiek. Maar maar voor de politiek je ziet het ne stap op de ruiter af zeg er ter plekke wat van en ga niet op internet een ruiter af zitten zeiken misgien deed ie die actie maar voor 1 keer en misgien had dat paard het nodig en op de show heeft diegene kans om een weer woord te geven en misgien dat de ruiters elkaar dan beter gaan begrijpen.
ZEg op de show hoe je er over denkt ne wat je er voor voelt en niet achteraf gaan zitten zeuren het is er het zal er altijd zijn zeg er daar wat van en niet hier. Heb je het lef om het hier te zeggen dan heb je tohc ook zeker het lef wel om het daar te zeggen.

En ja Xono ik heb inderdaad 2 merrie's waar ik overigens super trots op ben. Maar waar staat de hem ken het ff nie vinduh sorry ben blond. hihihi

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:21

Als ik het goed heb begrepen zou vera aan het eind van de dag geen stem meer over hebben, had ze iedere ruiter die in haar mening de grens overschrijdt, aan moeten spreken *LOL* Daarnaast denk ik dat het weinig uithaalt wanneer een "nobody" er iets van zegt. Wie ben ik dan, om er wat van te zeggen. Jury's en de organisatie hebben veel meer in te brengen op dit gebied. Wij kunnen het wel niet leuk vinden dat ze zich op dergelijke wijze op een wedstrijd vertonen, maar dat maakt het nog steeds niet verboden.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:29

vera en marieke,dat jullie hier op bokt gewag hebben gemaakt van weer het bruut trainen en mishandelen van de "toppaarden" in amerika,getuigd van compassie en moed,bedankt daarvoor. het zal misschien een druppel op de bekende plaat zijn,maar elke druppel helpt.

verder moeten we bedenken,dat het hier(NOG) niet gaat om beginners en amateurs,maar om trainers en eigenaren , die donders goed weten waar zij mee bezig zijn,en helaas door vele als voorbeeld gezien worden in de sport.
die trainers en companen zullen we niet meer kunnen overtuigen van hun ongelijk,om zo met paarden om te gaan,maar door constant de beginners en amateurs te wijzen op de misstanden die er zijn,kunnen we voortzetting van dat soort praktijken,hopelijk verminderen.
hand in eigen boezem,juryleden zo instrueren dat bij mishandeling dq op zijn plaats is,en zeker twee judges bij de inrijbak en buitenterreinen alles in de gaten laten houden.en dan geen waarschuwingen meer,maar direct dq. zonder pardon.
daardoor maar 1 of geen deelnemer in een dicipline? jammer dan.
alleen zo zullen we de meeste excessen buiten de deur houden.

rinus

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 13:36

Trinity schreef:
Maar maar voor de politiek je ziet het ne stap op de ruiter af zeg er ter plekke wat van en ga niet op internet een ruiter af zitten zeiken misgien deed ie die actie maar voor 1 keer en misgien had dat paard het nodig en op de show heeft diegene kans om een weer woord te geven en misgien dat de ruiters elkaar dan beter gaan begrijpen.

Ik weet niet hoe oud je bent maar dit is een redelijk simpele stelling op een Worldshow.
Overigens als je terug leest in dit topic zie je dat dit al te sprake is geweest en dat ik hier al op heb geantwoord.
Daarnaast "zeiken we niet 1 ruiter af". We spreken onze ontzetting uit over de rijmethode van 80% van de ruiters.
Tevens hebben we geen namen genoemd.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:41

Rinus, ik ben het er helemaal mee eens! Lachen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 22:03

Waar ik eigenlijk ook een beetje op had gehoopt is een reactie van de mensen die zich (in)direct met dit soort zaken bezig houden.
Jammer dat die zich onthouden van enig commentaar, visie of ideeen.....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:06

Maar wie zouden dat moeten zijn Vera?

ps. ik vraag me af hoe de paardjes getraind worden die je nu via de link de Futurity kan zien lopen...Drie jaar zijn ze, heb ik me laten vertellen... Kan aan mij liggen, maar ik vind t heftig voor die babies.
Ik volg het dus ook niet (bijdrage aan de industry Verward )
maar misschien is dit iets geheel anders....

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:13

Cer schreef:
Maar wie zouden dat moeten zijn Vera?

ps. ik vraag me af hoe de paardjes getraind worden die je nu via de link de Futurity kan zien lopen...Drie jaar zijn ze, heb ik me laten vertellen... Kan aan mij liggen, maar ik vind t heftig voor die babies.
Ik volg het dus ook niet (bijdrage aan de industry Verward )
maar misschien is dit iets geheel anders....
maar cer...dat weet je toch Schijnheilig .... deze 'babies' zijn er voor in de wieg gelegd Ach gut , en daarna is het er met de paplepel ingegoten Vork

Verdrietig
onze "babie" van 2 1/2 wordt ook al 'getraind"
elke ochtend springt roel er voor de stal , zonder zadel , aan het halster op, en 'traint' hem dan 50 meter naar de paddock Cool
o ja, en s'middags 'traint' hij hem weer terug naar stal
Laatst bijgewerkt door Jos op 27-11-04 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:31

Jos schreef:
maar cer...dat weet je toch Schijnheilig .... deze 'babies' zijn er voor in de wieg gelegd Ach gut , en daarna is het er met de paplepel ingegoten Vork

Hoeveel waarde heeft deze bijdrage aan de discussie?
Nog een vraag,op welke leeftijd is jullie nieuwe Shiner ingereden en door wie??

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:38

jessiejanes schreef:
Hoeveel waarde heeft deze bijdrage aan de discussie?
ik denk geen Bloos!

Nog een vraag,op welke leeftijd is jullie nieuwe Shiner ingereden en door wie??
ik weet niet door wie, maar ik ben bang van te vroeg naar mijn idee

ik weet alleen dat hij vanaf zijn 4e jaar(in mijn ogen) een 'beter' leven heeft gekregen , en dat hij dat bij ons ook houdt Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Jos op 27-11-04 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:42

Jos schreef:
ik weet niet door wie, maar ik ben bang van te vroeg naar mijn idee
ik weet alleen dat hij vanaf zijn 4 jaar(in mijn ogen) een 'beter' leven heeft gekregen , en dat hij dat bij ons ook houdt Schijnheilig

Ik kan je eerlijkheid wel waarderen! OK dan!
Maaruh,voel je de "awareness" al ,mbt de "bijdrage aan de industrie" wat Cer net nog aanhaalde?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:45

nee die voel 'ik' niet.

het kwaad is al geschied
het paard is "goed' en daarmee is de kans groot dat hij weer terug komt in de 'industrie'.
van mezelf weet ik dat wij dat niet doen.
(en shiner weet dat ook Ach gut )
Laatst bijgewerkt door Jos op 27-11-04 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:47

wy waren laatst in dld om voer,en je raad het nooit,wie liepen wy tegen het lyf(in de shoarmazaak)???
jurgen kalacinsky(schryf ik het goed.)
myn man was samen met wiebe (hoefsmid)als eens mee wezen helpen om zyn paarden te beslaan.
jurgen attendeerde ons op zyn nieuwe site,en deze filmpjes.
ongeloofelyk he!!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 04:29

Frayba schreef:
- ga je kijken bij onderdelen die eigenlijk "niet kunnen" zoals de Reining- en WCH futurities (paarden worden als 2-jarigen al intensief getraind om daar te kunnen presteren)?
- koop je producten van bedrijven die deze "niet kunnen" onderdelen sponsoren?
- applaudiseer je voor de goede prestatie van een ruiter waarvan je weet dat de trainingmethode de grens van mishandeling (naar jóu inzicht) regelmatig overschreidt?
- heb je een paard gekocht dat door zo'n ruiter of zijn stal verhandeld werd?
- heb je een dekking gekocht van een paard van zo'n ruiter of zijn stal?
- heb je een trainingsvideo of -boek gekocht van zo'n ruiter?

Heb je één of meerdere vragen met "ja" beantwoord, dan heb je bijgedragen aan het in stand houden van deze misstanden... Bloos!
Wat een vrezelijk onzin!!

Waarom zou ik het 'in stand' houden als ik een paard had gekocht van zo'n ruiter, als ik mijn merrie had laten dekken door een hengst die op een 'brute' wijze wordt geshowed. Dit slaat werkelijk nergens op!!

Het is jammer dat Vera en Marieke dit hebben moeten zien op de World Show, maar vind het wel jammer dat daar de organisator op wordt aangekeken door een aantal mensen, de AQHA is een paardenrasstamboek en GEEN politie!!!!

Je weet niet wat er achter de schermen gebeurd, wie weet zijn deze mensen er wel op aangesproken Verward Ik laat die discussie in het midden maar vind het wel erg gemakkelijk daar de AQHA de schuld van te geven. Waar naar gekeken moet worden is de ruiter die het paard zo behandeld.

Ik doe gewoon lekker mijn ding, ben nog steeds VOL trots AQHA Life member!! Hou nog steeds van mijn sport ook al zitten daar 'rotte appels' tussen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 09:22

Ods"]
Wat een vrezelijk onzin!!

Waarom zou ik het 'in stand' houden als ik een paard had gekocht van zo'n ruiter, als ik mijn merrie had laten dekken door een hengst die op een 'brute' wijze wordt geshowed. Dit slaat werkelijk nergens op!!.
[/quote]Je betaalt ze toch!? En daarmee hou je ze in stand.
Dat wij het zien als zo'n beest een beter leven geven, hebben zij geen boodschap aan. Het is gewoon lekker kassa!!! En een hoop slijmerige aanbidders om ze heen..... kicken man hoe stoer je dan bent!!!

[quote="Ods"]
Het is jammer dat Vera en Marieke dit hebben moeten zien op de World Show, maar vind het wel jammer dat daar de organisator op wordt aangekeken door een aantal mensen, de AQHA is een paardenrasstamboek en GEEN politie!!!!.
[/quote]Met een verantwoordelijkheid! Of organiseren ze de wedstrijden soms niet?

[quote="Ods"]
Je weet niet wat er achter de schermen gebeurd, wie weet zijn deze mensen er wel op aangesproken Verward Ik laat die discussie in het midden maar vind het wel erg gemakkelijk daar de AQHA de schuld van te geven. Waar naar gekeken moet worden is de ruiter die het paard zo behandeld..
[/quote]Als ze er op aangesproken werden, was het al niet zo uit de hand gelopen.

[quote="Ods schreef:
Ik doe gewoon lekker mijn ding, ben nog steeds VOL trots AQHA Life member!! Hou nog steeds van mijn sport ook al zitten daar 'rotte appels' tussen.
Het mandje wordt wel erg vol......

Simonus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 09:55

Nou dat word wat als je niet meer meer 'the industry' wilt spekken. Even wat sponsors op een rijtje van de AQHA en NRHA: Cowboy Central, Cruel Girl, Cinch, Rockies, Cowboy Tack, Professional's Choice, Michelin, FedEx, Ford, Bayer, Drysdales, Justin Boots, WeatherBeeta, Wrangler.

En dan nog niet te spreken van je lidmaatschap van de AQHA en NRHA met daarbij het laten registreren van breeding reports, DNA tests etc.

Dus ook de herkomst van je wormenkuren en je autobanden onder de loep nemen en hopen dat het gekozen plaatsvervangende merk niet een ander 'heavy' evenement ondersteunt.