[WN] is een fjord een goed western paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:21

aha
maar ik vind zowie zo het hele verhaal een beetje krom hoor! jij niet ze heeft een stamboek fjord van 1.60 en hij komt uit amerika en.................
ze weet niet wat de ouders zijn enz enz vaaaaaaaag

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:22

Yuri schreef:
dit ben ik dus ABSOLUUT niet met je eens. ik ben toch wel redelijk bekend met een zeer groot aantal fjordeneigenaren, en ze worden idd allemaal anders ingezet. Maar wat jij hierboven zet vind ik wel erg kort door de bocht. veel mensen kiezen voor een fjord omdat ze gewoon valleen voor het ras. Mijn fjord is namelijk niet bepaald makkelijker dan een doorsnee ander paard.

bovendien rijden aardig wat bekenden van me flink hoge dressuur met fjorden, sommige springen gigantsich en sinds kort is er eentje klasse 4 startgerechtigd in de endurance. ik zou dus eerder zeggen dat veel mensen er voor kiezen vanwege de veelzeidigheid en de vaak leuke karakters.

Ik ga helemaal met je mee Lien
Ik zie mezelf toch niet als een mindere ruiter.
Zeg niet dat ik goed kan rijden hoor want daarvoor is een mensenleven te kort Knipoog
Ik heb voor de fjord gekozen voor het ras
Omdat ik de veelzijdigheid geweldig vind.

Oh ja Sonja, als jij nog een rodeofjord bij uitstek zoekt mag je die van mij wel gebruiken nadat hij een week niets gedaan heeft Haha! Het gaat dus niet op voor alle fjorden

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:25

ik persoonlijk vind een fjord een playmobilpaard, leuk om mee te spelen, niet leuk voor het serieuze werk. Het kan best zijn dat fjorden hoog dressuur kunnen lopen, geweldig kunnen springen en waanzinnig goed een sliding stop kunnen maken (met of zonder hap haar) maar ik heb ze niet gezien op het ek reining, de olympische spelen of een die springwedstrijd waar je een volvo kunt winnen.

Ik heb wel fjorden van alles op vrij hoog niveau zien doen, maar op de een of andere manier vind ik dat er niet uitzien. een beetje, uh, playmobil-achtig, zeg maar.

maar ik kan wel een belangrijke tip geven: trek je niks aan van wat ik ervan vind, of van wat wie dan ook (anders dan je instructeur) tegen je zegt! Als jij western wilt gaan rijden met je fjord, en je hebt er plezier in (en dat kan alleen als je paard het ook leuk vindt anders gaat hij toch lopen gallen), doe het dan gewoon! en als het niet lukt stop je er weer mee, simpel toch?

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 07:37

motnice wat jij hierboven zet is gewoon een persoonlijke menign en die mag je hebben toch Lachen aleen wat sonja zei was wel heel erg kort door de bocht, ik hoef de mijne idd ook geen paar dagen stil te zetten en hij is gekker dan de doorsnee paarden op stal.

ben het met je eens dat je fjorden niet ziet op de olympische spelen want het houdt natuurlijk wel ergens op. Ze zijn nog steeds niet bedoeld als sportpaard van dat niveau. Maar aan de andere kant, hoeveel ruiters komen er nu eigenlijk op olympisch niveau Kusje) ik denk dus dat een groot aantal fjorden toch tot de z best leuke mee kunnen komen, oftewel voor de beginnende wedstrijdsport.

maar wat betreft nog hoger heb je gelijk in want daar zijn ze niet naa rgefokt.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 07:41

Yuri schreef:
wel als hij nando heet van marieke Bloos Tong uitsteken Haha! Knipoog

maar zijn ouders zijn overigens ook bekend nando is geloof ik van havstad en die fokt ook groot geloof ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:07

Tja dames, een aantal uitzonderingen had ik je ook wel kunnen noemen, maar dan hebben we het nog steeds over uitzonderingen. De grote meerderheid van de Fjorden zijn nog steeds te dikke grasmaaiers en de grote meerderheid van de Fjordenruiters zijn nog steeds de minder getalenteerden....

Je hoort mij nergens zeggen dat het niet KAN met een Fjord. Maar eerlijk is eerlijk, degenen die het presteren (en dan heb ik het over zowel het paard als de ruiter) dat zijn de UITZONDERINGEN.
En dan kun je je daar al dan niet wanhopig aan vastklampen, maar het zijn en blijven de uitzonderingen. De meeste Fjorden komen in zowel springen als dressuur de B niet uit, en voor de 'beteren' staat de L voor Levenslang. In de endurance zie je zo ook voornamelijk in de onderste klassen (en logisch, denk bv aan het warmteregulerende vermogen van een fjord wat gewoon echt niet optimaal is) en in de western kom ik er ook maar verrekte weinig tegen boven de beginnersklasse.

Dus iedereen kan lekker gepikeerd zijn wat ' ie wil; jullie weten inmiddels een beetje hoe ik in elkaar zit. Misschien wat hard, maar wel eerlijk ook als het om 'm'n eigen ras' gaat: Een fjord is niet bedoeld voor topsport, en de meeste fjordenruiters ook niet.

hommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:07

fjorten zijn niet mijn smaak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:08

Jij de mijne ook niet. Wist je al dat we aparte Pennyafdelingen hadden hier? Ga daar lekker spelen....

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:19

Sonja schreef:
De meeste Fjorden komen in zowel springen als dressuur de B niet uit, en voor de 'beteren' staat de L voor Levenslang. en de

Dan heb ik wel een hele goede Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:24

Ik ook Haha!

hommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:29

ik ben een beetje te oud voor de pennyafdeling, ik ben al 28 jaar
lol moet er toch blijven wat is er andres aan

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:40

Sonja schreef:
In de endurance zie je zo ook voornamelijk in de onderste klassen (en logisch, denk bv aan het warmteregulerende vermogen van een fjord wat gewoon echt niet optimaal is) ...

Er lopen diverse fjorden rond in klasse 3, Ilonka de fjord van Ganna hier op Bokt, mag zelfs klasse 4 starten...

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:41

ik heb ook western op een fjord gereden en dat kan prima hoor

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:07

hommel schreef:
ik ben een beetje te oud voor de pennyafdeling, ik ben al 28 jaar
lol moet er toch blijven wat is er andres aan

Misschien is er ook een bejaarde penny-afdeling Haha! lol Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:32

Ann schreef:
Er lopen diverse fjorden rond in klasse 3, Ilonka de fjord van Ganna hier op Bokt, mag zelfs klasse 4 starten...

Dat viel mij ook als een van de eerste dingen op! Dat er juist zoveel Fjorden -tussen het arabierengeweld- mee lopen op redelijk niveau!

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:57

hommel"]
fjorten zijn niet mijn smaak
[/quote]

Behalve Fjorten uit Amerika van 1.60 zeker...? Rolleyes Doei, doei

[quote="Sonja schreef:
De grote meerderheid van de Fjorden zijn nog steeds te dikke grasmaaiers en de grote meerderheid van de Fjordenruiters zijn nog steeds de minder getalenteerden....

Ben ik het toch mee eens... Ik heb al 5 jaar een Fjord maar ben pas 1 jaar lid van het stamboek. Moest wel even 2x kijken voordat ik geloofde wat ik op het gemiddelde Fjordenconcours zag. Bloos!

Uitzonderingen daargelaten is het toch wel het betere ruk- en plukwerk wat je daar tegenkomt (eindhalte L), wat eigenlijk zonde is van het ras. Ik heb genoeg Fjorden gezien die best potentie hebben om leuk in de basissport (engels of western) mee te draaien. Helaas is het dan vaak zo dat de "vaardigheden" van de ruiter deze potentie vakkundig de grond in boren.

Dus ontopic: het kan best, een Westernfjord. Bovendien moet je gewoon lol kunnen hebben met je paardje, toch? Ik zou zeggen: go for it & have a ball Lachen

hommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:44

als ze lang zijn en je maakt een sleiding gaan ze toch als nog om hoog
Laatst bijgewerkt door hommel op 25-10-04 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

hommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:48

penny afdeling is echt Boos! niks niks niks aan dus blijf lekker hier het is
hier wel leuk. OK dan! Cheese! Cheese! OK dan! Cheese!

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:54

hommel schreef:
als ze lang zijn en je maakt een sleiding gaan ze toch als nog om hoog

sorry ben nogal blond maar wat als wie lang zijn en je maakt een sliding stop en wat of wie gaat dna omhoog?

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:55

>;) wat bedoel jij precies laukjefreak?

nou wat een lol, ik denk dat de penny afdeling nog helemaal niet zo'n slecht idee is Schijnheilig

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:04

Ga me langzaam maar zeker afvragen wie dommer is Hommel of degene die er nog op reageren Cool

hommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:05

echt wel een slecht idee

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:00

ik ga voor hommel blaze:P

hommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:59

s toch nog ijmand het met mij eens, thenks!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:24

hommel schreef:
s toch nog ijmand het met mij eens, thenks!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wie is thenks?

Zeg WenS, zo kan die wel weer he!!!

Ik denk dat ook veel Fjorten om de prijs gekocht worden. Aanschaf ligt lager en het brandstofverbruik zeker. Heb je toch een paard!
Wat bedoelen jullie trouwens met zo kunnen opstappen na een week zonder het bommetjes effekt. Staan die beesten dan dag en nacht op stal of buiten?