Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Anya schreef:Dan start je toch gewoon amateur pleasure en/of horsemanship en blijf je lekker reining rijden in de beginnersHet verschil zit em in het moeilijkheidsniveau en in de rare onderverdeling in klassen.
Bijvoorbeeld je start een paar keer beginners (pakweg pleasure en/of horsemanship o.i.d.). Het gaat je toevallig goed af (weinig deelnemers, je paard loopt lekker ect.) Opeens heb je punten en moet je eigenlijk naar de Gevorderde Beginners (die bij de amateurs meerijden, maar niet voor punten rijden dan). Je start een keer of 5 amateurs. Daar blijkt dan dat je bij pakweg horsemanship of pleasure, of trail heel aardig mee kunt rijden.
Tegelijkertijd is het gevraagde in de reining nog wel een beetje de ver van je bedshow, omdat die proeven in vergelijk met weer pleasure of horsemanship verhoudingsgewijs echt moeilijker zijn.
Het effect is dan dat je jaren geen reining start. Ik niet i.i.g.
Kortom de verhouding in moeilijkheidsgraad tussen (netjes gereden) reiningproef en andere disciplines is m.i. zoek.
Dus daarvoor zou geen enkele reden zijn om terug naar GB te gaan. Of alleen een tijdje alleen op reining trainen totdat dat beter gaat. Er zijn tenslotte ook maar weinig paarden die Z-dressuur en Z-springen lopen tegelijkertijd. (om er nog maar eens een vergelijking in te gooien)Citaat:Het effect is dan dat je jaren geen reining start. Ik niet i.i.g.
Kortom de verhouding in moeilijkheidsgraad tussen (netjes gereden) reiningproef en andere disciplines is m.i. zoek.

Roos1 schreef:Je mag ALTIJD open starten, daarom heet het OPEN. Maar denk niet dat je dan weer beginners mag starten
Het is een rare tussenklasse Citaat:Ruiters ingedeeld in deze categorie zijn uitsluitend startgerechtigd in de onderdelen 101 en 211 t/m 239 (behoudens artikel 306) en dienen te starten op een eigen paard. Indien één of meer van deze onderdelen niet in het wedstrijdprogramma is opgenomen, zijn deelnemers in deze categorie startgerechtigd in hetzelfde onderdeel van de naast-hogere wel uitgeschreven klasse, echter volgens de reglementen die bij die klasse horen, en na toestemming van de organisator.
vera schreef:En dat "rommeltje " is zo zonde om te zien. Paarden met mond open, veel prikwerk, geen slide maar een springstop, etc.![]()
Absoluut geen reclame voor de sport.
Je kunt je natuurlijk afvragen waarom deze mensen deelnemen aan een wedstrijd maar kennelijk is men zich niet bewust van hun niveau of vinden ze dat ze gewoon moeten kunnen starten, ik weet het niet.
vera schreef:Jamaar in weze zijn die er toch allang? In de beginnersproeven wordt helemaal geen slidingstop gevraagd, in (beg.) proef 1 en 2 wordt een wending om de achterhand gevraagd (in 1 nog niet eens een hele), en in proef 3 en 4 twee spins naar rechts en 2 naar links. Een wissel wordt wel gevraagd maar je hebt daarin zelf de keuze tussen een eenvoudige of een vliegende wissel.@ jeddah, eigenlijk zouden ze , net als de walk & jog, een beginnersproef moeten maken. Geen wissels, korte spin, etc. Dan geef je mensen de mogelijkheid om het wedstrijdgevoel te krijgen zonder een "flater" te slaan.
) 
vera schreef:Hoe simpel die patterns ook lijken; het blijft geen beginnersniveau. Wending om de achterhand vraagt verzameling en controle (mits je het zonder rukwerk wilt uitvoeren). Een wissel is zijn eenvoudige vorm evengoed nog moeilijk in een beginnersproef en de stop propt iedereen toch in zijn uitvoering want "dat hoort zo".
Dan hebben we ht nog niet over 2x spin linksom en rechtsom.
**Dat is op zich ook wel waar, wat dat betreft is de definitie van een beginner ook nog een discussie waard misschienWant moet je het dan hebben over een beginnende (of net overstappende) ruiter of een beginnende WEDSTRIJDruiter
Kan een heel verschil in zitten natuurlijk....
Persoonlijk denk ik dat het rijden van twee RONDE circels in verschillend tempo, een kleine circel, netjes halthouden en back up ( dan op verschillende plaatsen uitgevoerd) en dat ook nog allemaal eens netjes, al voldoende is.
Als je dit goed en netjes kunt (geen ruk-en plukwerk, gewilligheid en controle over je paard, etc) met dezelfde controle als een gevorderde ruiter, dan pas moet je nadenken of je verder zult gaan.
**ok, maar dan hou je bijna geen (reining)proef meer over.
Maar dat is mijn mening en misschien leg ik de lat wel te hoog mbt het jezelf een spiegel voorhouden of je nu echt wel geschikt bent om te starten. (niet persoonlijk bedoeld)
**Niet echt, misschien dat juist meer mensen de lat hoger zouden kunnen leggen, en pas gaan starten in de (beg.)reining ALS ze een nette stop (geen sliding), achterhandwending en/of 2 nette spins etc kunnen makenWaarbij het natuurlijk ook wel weer zo is dat het niet bepaald zo is dat datgene wat je thuis prima (en netjes) lukt op de wedstrijd net zo gaat.
DWSS schreef:Ben wel eens beneiuwd hoe jullie erover denken![]()
Met welk nivo in de dressuur vinden jullie dat je reining beginners / amateur en open kunt vergelijken en waarom.
Citaat:Een goede amateur / goede open reiner zit op M/Z niveau

)
martina schreef:Dus ik denk, dat een goede open reining proef zeker net zo moeilijk te rijden is dan een goede dressuur proef op hoog niveau.