[WN] achterwaarts teveel gevraagd bij beginnersklasse?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:23

Achterwaarts in de beginners is niet raar vind ik. En heeft zeker nut.. Bij een buitenrit als je een paadje in bent geslagen waar je niet verder kunt bv en niet kun keren ( nu kan Blizz heel krap keren glukkig)
wat is eigenlijk het nut van paardrijden?

ahum nu ja..

Ik vind alleen wel dat er in de beginners western behoorlijk veel wordt gevraagd. Zo vind ik een spin teveel..ik zie liever een goede kwart of halve draai dan twee rommelige spins/hele draaien.

Achteruit door een L gaat nog, maar achteruit door een slalom van zes pionnen die ook nog eens een hoek maken vind ik teveel

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:46

dapperdier schreef:
Achteruit door een L gaat nog, maar achteruit door een slalom van zes pionnen die ook nog eens een hoek maken vind ik teveel
Waarom is een L oké en een slalom tussen 6 pionnen te veel?

In de L zit je helemaal opgesloten tussen de balken dus 1 misstapje is ook gelijk een tik op de balk en in die pionnen heb je alle ruimte en hoef je niet alleen achterwaarts maar kan je ook gebruik maken van wendingen om de voor en achterhand.

Ik denk dat je zeker als beginner rustig de tijd moet nemen voor de oefening en stapje voor stapje moet uitvoeren. Die stapjes bouw je langzaam uit tot een vloeiend geheel. Als je paard je niet vertrouwd en het heft in handen neemt zijn allebij de hindernissen onneembaar, als je paard netjes aan de hulpen staat zijn ze beide te doen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:13

Achterwaarts gaan is zo moelijk als je paard het vindt Knipoog
En meestal vind ie dat niet zo moeilijk, de ruiter alleen wel.

En ja, het hoort wel thuis in de beginnersklasse. Het zit niet in B of L nee, maar je kunt het engelse klasseringsysteem en het westernsusteem niet met elkaar vergelijken.
Engels is opbouwend en western niet. Dat zijn dezelfde oefeningen steeds, alleen dan meer
Beetje kort door de bocht maar ok Knipoog
Dat vind ik ook zeer slecht aan western.

Over het niveau dat je thuis moet hebben om aan een wedstrijd mee te doen...
Thuis heb ik dat niveau, maar op een wedstrijd pruts ik wat af. Het helpt alleen niet als ik thuis blijft, want dan word ik thuis alleen maar beter. Kan best leuk zijn, maar je echte niveau meet je af aan anderen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:21

ik ben het helemaal met je eens dat het klasse systeem zo incorrect in elkaar steekt.. ze gaan uit van de ruiter, niet van het paard... een paard moet het ook leren.. ook al zit er een amateur of open ruiter op.. kan het paard nog wel zo groen zijn als gras....
als we hard genoeg zeuren zien ze het misschien wel in dat het niet helemaal eerlijk is... ach..
ik ben het iig eens met je eens Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 07:27

Ik lees hier vaak twee dingen door elkaar...
Er zijn mensen die de beginnersklasse voor ruiters vinden. De paarden zo wordt dan gezegd zijn geen beginner meer en kunnen alle gevraagde oefeningen. Of er zijn paarden die nog groen zijn, maar wel een goede (ervaren ruiter hebben).

Als ik om me heen kijk in de beginnersklassen dan zie ik heel veel verschillende niveau's. Zowel bij ruiters als bij paarden. Om maar niet te spreken van de ruiters die eigenlijk door zouden moeten naar de amateurklasse maar omdat ze op een paard rijden dat niet van henzelf is, wel in de beginnersklasse moeten blijven rijden. Het effect is dat je paarden ziet die keurig achterwaarts gaan, paarden die met de mond open en de rug bol achterwaarts getrokken worden en alle varianten daartussen.

Wat mij inderdaad opvalt is de vreselijk slechte opbouw in het gevraagde tussen de klassen. Wellicht dat de jury anders oordeelt als het achterwaarts gaan van de beginnersklasse of de amateurklasse betreft...maar dat beinvloedt het getoonde niet echt duidelijk.

In de praktijk is een groot deel van de gevraagde figuren in de verschillende klassen hetzelfde en zit het verschil slechts in een galopswissel met drafpas ertussen, danwel een vliegende wissel. Hetzelfde geldt voor de spin, het aantal spins is wat minder. Toch zijn dit over het geheel genomen geen eenvoudige oefeningen, zeker niet voor een beginnende ruiter. De lat wordt voor een westernbeginner wel erg hoog gelegd ineens.

Ik vind dat heel jammer, of het nu gaat om achterwaarts gaan, spinnen, wijken, galopswissels o.i.d.: een betere opbouw in de klassen zou de westernsport wel inzichtelijker maken. En wellicht ook meer mensen trekken die zich eens aan een wedstrijdje wagen. Die via de weg van langzame opbouw steeds beter worden met hun paard. Samen groeien met hun paard ook... Want niet iedereen koopt een goedgetraind paard dat bij wijze van spreke al prijsjes in de open klasse heeft gelopen....

DennisC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 10:13

Citaat:
Als ik om me heen kijk in de beginnersklassen dan zie ik heel veel verschillende niveau's. Zowel bij ruiters als bij paarden. Om maar niet te spreken van de ruiters die eigenlijk door zouden moeten naar de amateurklasse maar omdat ze op een paard rijden dat niet van henzelf
is, wel in de beginnersklasse moeten blijven rijden.
Dit klopt dus niet.
Als je beginners(B) of gevorderde beginners(G) start dien je altijd te starten op een eigen paard.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 10:43

Nope, bij de wran mag het ook een leasepaard zijn.

DennisC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:02

Onder een eigen paard wordt verstaan: een paard dat op naam van de deelnemer staat, op naam van een familielid in de eerste graad van de deelnemer staat of waarvan de deelnemer het exclusieve gebruiksrecht heeft middels een leasecontract van tenminste 6 maanden.

Een leasepaard valt dus ook onder een eigen paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 11:34

Als je citeert moet je ook volledig citeren:
In de beginnersklasse wordt tevens als 'eigen paard' aangemerkt een paard dat noch in het huidige, noch in het voorgaande jaar geplaatst is geweest in enig onderdeel in de Amateur en/of Open klasse erkend door een westerngeorienteerde organisatie (WRAN, EWU, AQHA, ApHC, NRHA, FEWI, etc).

Als beginner mag je dus starten op het paard van een ander, vermits het niet geplaatst is geweest bij Amateur/Open. Vandaar dat sommige beginners in de beginners blijven rijden. Bijvoorbeeld als ze op een manegepaard starten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:36

Totdat ze genoeg gewonnen hebben c.q. punten verdiend hebben, dan worden ze eruit 'gegooid' Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 11:38

Sugarmiss schreef:
Totdat ze genoeg gewonnen hebben c.q. punten verdiend hebben, dan worden ze eruit 'gegooid' Haha!

Maar die punten gaan steeds per jaar toch? Dus als je maar op tijd stopt, dan begin je het jaar daarop weer met schone puntenlei.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:40

Dat wist ik niet, dat zou idd een mooie truc zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 11:45

311. Overgang van indeling in de "B" categorie naar de "G" categorie vindt plaats indien:
- de ruiter daartoe zelf een verzoek indient; òf
- de ruiter na 1 januari van het huidige kalenderjaar zeven (7) of meer punten heeft behaald volgens regel 162 in één of meer onderdelen van de beginnersklasse; òf
- het WRAN bestuur daartoe besloten heeft.

zolang je dus maar onder de 7 punten blijft en het Wranbestuur niet iets anders besluit... Dan begin je het jaar daarop gewoon weer overnieuw.

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:46

Maar Moddies zullen we het weer ONTOPIC houden Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:48

Bloos!
ja baas Schijnheilig

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:49

Sugarmiss schreef:
:oo
ja baas Schijnheilig

Bloos Schijnheilig

Heb overwicht Pling Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 11:57

Zwaar overwicht...Ik luister ook al zo goed Lachen Schijnheilig
Ja baas Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:05

Ik luister nooit Tong uitsteken maar lees wel,ik mag dus met Hicky beginners starten Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:18

Alleen als je achterwaars kan Haha!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:19

ik ben nou helemaal de draad kwijt..
je mag beginners (B of G) starten als je een leasepaard hebt, maar als jij als ruiter nou al hoger bent of les geeft? dan mag het toch niet? dan moet je toch amateur of open???
dwaas.. ik ben het helemaal kwijt...Verward

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 12:20

Sugarmiss schreef:
Alleen als je achterwaars kan Haha!

ja...zonder open mond Clown

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:29

klaske schreef:
ik ben nou helemaal de draad kwijt..
je mag beginners (B of G) starten als je een leasepaard hebt, maar als jij als ruiter nou al hoger bent of les geeft? dan mag het toch niet? dan moet je toch amateur of open???
dwaas.. ik ben het helemaal kwijt...Verward
Ja beetje vreemde regel Knipoog maarja ik geef geen les dus ben ik gerechtigd om beginners te starten Cool

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:30

mazzeltje dan dus...

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:52

klaske schreef:
mazzeltje dan dus...
Ja als ik er gebruik van zou maken wel Tong uitsteken .Maar weet zeker dat ik dat nooit zou doen Cool

MHSolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 23:42

Het verschil van niveau in de klasses zitten 'm denk ik niet zozeer in de het type oefening (bijv. achteruit) die je doet.

Maar als jij op een wedstrijd start wil jij je graag meten aan andere ruiters van een vergelijkbaar niveau. Daarvoor zijn de verschillende klasses. Het is simpelweg niet eerlijk (en ook zeker niet opbouwend) als een beginnende ruiter in een wedstrijd het op moet nemen tegen een (ver)gevorderde ruiter.

Dat een oefening die ruiters op verschillend niveau doen gelijk is maakt dus niet uit zolang ze het maar niet tegen elkaar hoeven op te nemen! Blijkt dat je te goed bent (geworden) is het tijd om een niveautje hoger te gaan. Daarvoor zijn de regels. Gelukkig zijn er ook ruiters die de eer aan zich zelf houden en weten wanneer hun 'beginnersperiode' erop zit!