Hoe lang buitenrit 4 jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 13:04

Kabayo schreef:
billy3105 schreef:
Hier in de Endurance wereld is het heel normaal om al snel jonkies mee naar buiten te nemen om de wereld te zien. Die worden rond hun 4/5 ingereden en gaan dan vaak mee met een ervaren maatje. Een uurtje stappen (6-8 km afhankelijk van de snelheid van je paard) is dan heel gewoon. Ik zou dan als dat 4 weken 2 keer per week goed gaat een drafje mee pakken en als dat 4 weken goed gaat de tijd verlengen per 2 weken met een half uur.

Hoe vaak zie je een quarter in de endurance wereld?

Maakt dat uit? Je vraagt er toch geen mega inspanning van? Een uur stappen kun je toch niet veel noemen 2 maal per week?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 15:46

Ik neem mijn 4 jarige elke week een keer mee op buiten rit.
Zo heb ik hem ook beleerd buiten op straat, recht toe recht aan is heel fijn voor een jonkie!
We begonnen met een blokje van 15 a 20 minuten.
Toen een wat groter rondje klein uurtje,waar mee ik hem eerst 10 minuten aan de hand mee neem.dan klim ik er op.
Vandaag een groot rondje van 1,5 uur.
Waarbij ik het eerste half uur er naast heb gelopen.
Het is straat en berm werk.
Dus geen mul zand of berg op berg af.
Wat gedraaft en 1 galopje en stap werk
En dat vind ik echt wel de max voor nu

Afbeelding

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 17:58

Mijn dochter is 9, loopt gerust een kleine 10 km door de duinen, ging met 6 jaar mee de bergen in in de zomer na de hele winter gerevalideerd te hebben na een flinke operatie aan haar heup. Sport verder niet behalve buitenspelen en de gymles op school. Er moet zo nu en dan een snoepje in, is daarna wel even moe maar niet verzuurt of spierpijn.
Waarom zou je een gezond paard, ervan uitgaande dat die genoeg buiten komt, niet in een half jaar kunnen opbouwen naar een rustige rit van 10 tot 15 kilometer? Geen mulle of flink stijgende paden pakken, graaspauze tussendoor, stuk ernaast wandelen, beetje spelenderwijs houden, en in de opbouw goed kijken hoe het gaat.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 20:07

Normaal gesproken moet een netjes getrainde 4 jarige dat kunnen, muv zware bodem.

Maar.... de ene 4 jarige is de andere niet: zitten ze net in een groeispurt en/of zijn het sowieso laatbloeiers, dan beter van niet.

Kijk dus naar de conditie/balans!!! (op eigen benen lopen) op dat moment, is nu verder weinig zinnigs over te zeggen. Een stabiele tredzekere relaxte quarter zal er imo beter mee om kunnen gaan, dan een hoogbenige, slungelige 175 hoge, met lange koten :-) dressuurhipster

Popstra

Re: Hoe lang buitenrit 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 07:24

Daar kun je je lelijk in vergissen.

DDDara

Re: Hoe lang buitenrit 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 07:55

10 kilometer wandelen aan de hand is een prima begin!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 17:11

DDDara schreef:
10 kilometer wandelen aan de hand is een prima begin!

Ik heb dit vorige week met mijn paard (Quarter) gedaan, geen heuvels. 2u en 11 minuten over gedaan, en hij was moe nadien. Hij is gewend om dit soort afstanden met mij te wandelen, maar de laatste keer was al weer een maandje geleden én toen hadden we ook een andere pony bij ons.
Ik merkte bij hem dat het zowel mentaal als fysiek best wat met hem deed.

Gisteren ging de onervaren 4 jarige met ons mee wandelen. 500 meter, kapot was ie :')
Dus ik zou het lekker bij een half uurtje wandelen houden voor de eerste paar keer. Goed je paard lezen en dan bijstellen.