3 maanden zadelmak geen stap verkeerd gedaan en nu dit...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bowo

Re: 3 maanden zadelmak geen stap verkeerd gedaan en nu dit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 16:04

Je kan hem uploaden op bijvoorbeeld Youtube (maar er zijn ook andere sites) en dan de link delen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 17:05

Ik ben ook van mening dat een jong paard best eens jolig mag zijn maar niet als een dolle stier door de baan mag gaan tijdens het rijden. Ik ben heel benieuwd wat hij met pijnstilling doet.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 17:11

Eveline77 schreef:
Nicky1963 schreef:
Ik denk hierbij aan het SI gewricht. Heb er helaas ervaring mee, de mijne deed hetzelfde als die van jou en was ook helemaal goed op de foto's. Bij de echo van het SI gewricht was een behoorlijke artrose te zien.

Ook op zo'n jonge leeftijd?

Ja, paard is nu 6 en heeft het al jaren, blijkbaar.

Wij zijn twee jaar aan het dokteren geweest omdat hij van die rare vage klachten had.
Pas deze zomer is er, na een kreupelheidsonderzoek, een echo gemaakt en is de artrose gevonden. Dat verklaart achteraf al zijn problemen en zijn gedrag met rijden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 17:23

Als het paard maar weinig genoeg beweging krijgt gaat die vanzelf een keer af onder de man, bewust er af werpen hoeft dan niet want dan ga je al. Icm met fris weer kan er toch wat meer energie zijn, natte ondergrond kan zorgen voor minder beweging uit hun zelf veij. Het kan zoveel zijn of combinatie van.

En dan nog medisch. Als hij kreupel is, is het gewoon niet goed. Ook van pijn kunnen ze erg smerig worden. En geef ze eens ongelijk..
Kreupelheidsonderzoek zou ik nu doen en vanuit daar zoeken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 07:27

Als hij met dat hikje loopt zodra hij over de rug komt, is dit dan ook terug te zien in hikken met het hoofd?

Want als dat zo is dan wijst het vaak op belastingskreupelheid.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 08:42

Elisa2 schreef:
Als hij met dat hikje loopt zodra hij over de rug komt, is dit dan ook terug te zien in hikken met het hoofd?

Want als dat zo is dan wijst het vaak op belastingskreupelheid.

Ja, duidelijker dan over de benen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:29

Dan zou ik voor een kreupelheidsonderzoek gaan, en dit even filmen voor het geval hij het niet laat zien op de kliniek. Zou best iets in de weke delen kunnen zitten, pees, aanhechtingen etc.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:40

Is er naar de hals gekeken? Sorry als ik daar overheen heb gelezen..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:55

Ik zou ook si bekijken.
Soms kan compensatie rechtsvoor door linksachter komen.

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 13:21

Mijn jonge paard had dezelfde klachten, ook geen afwijkingen op de RX foto’s maar de CT scan toonde jeugdartrose ..

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 17:53

Ik heb hem nu 3 dagen metacam gegeven om te kijken of er wat zou veranderen.
Behalve dat de spanning een stuk minder was is er niet heel veel veranderd. Hij zakte wel iets makkelijker en lager aan de longe, maar naarmate hij losser werd werd het knikje erger en werd hij ook onregelmatiger over de benen. Aanstaande dinsdag gaan we verder kijken op de kliniek. Rx rondom was 100% goed, nu verder met si.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 18:20

Hij is niet toevallig op z'n schouder gevallen? Als de schouderspier een opdonder heeft gehad, kan dit ook zulke klachten geven. (Teugelkreupel oa)

AlinneXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 00:19

Ik zou even zadel en harnachement laten nakijken. Door meer oefeningen etc te doen, kan de bespiering veranderen en kan het zijn dat deze minder goed zitten... maar ook het weer kan bv zeker invloed hebben op gedrag ;)

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 16:48

Vandaag door de molen geweest op de kliniek. Kreupelheidsonderzoek leverde niks op, nieuwe hals en rugfotos ook niet. Een echo van het Si gaf ook niks bijzonders aan. Alleen een echo van de hals gaf een flinke ontsteking op een halswervel aan. Dit zou zijn gedrag en het hikken aan de longe kunnen verklaren. Deze is ingespoten en met een tablettenkuur van 10 dagen naar huis gestuurd. Hopelijk hebben we het probleem hiermee gevonden en opgelost.
Zelf eten we de rest van de maand maar niet meer... :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 16:53

Goed dat je toch wat dieper hebt gekeken, hopelijk is het hiermee opgelost in de toekomst.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 16:53

Chapeau dat je direct zo door zet om naar een oorzaak te zoeken
Hopelijk is het hiermee opgelost en kan je na de ontsteking straks lekker rijden

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 18:03

Kabayo schreef:
Chapeau dat je direct zo door zet om naar een oorzaak te zoeken
Hopelijk is het hiermee opgelost en kan je na de ontsteking straks lekker rijden

Alles voor paardje hè, we eten zelf de rest van de maand wel een boterham minder. :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 18:09

Eveline77 schreef:
Vandaag door de molen geweest op de kliniek. Kreupelheidsonderzoek leverde niks op, nieuwe hals en rugfotos ook niet. Een echo van het Si gaf ook niks bijzonders aan. Alleen een echo van de hals gaf een flinke ontsteking op een halswervel aan. Dit zou zijn gedrag en het hikken aan de longe kunnen verklaren. Deze is ingespoten en met een tablettenkuur van 10 dagen naar huis gestuurd. Hopelijk hebben we het probleem hiermee gevonden en opgelost.

Is dat zo duur geworden allemaal?
Ik heb ooit mijn paard op de foto laten zetten aan 1 been en een kreupelheidsonderzoek. Dat viel toen nog best mee. Je kon toen voor 450 euro het gehele paard laten rontgen voor verkoop. In 2008 was een operatie aan een kaak bij een kaakbreuk met narcose 1200 euro, inclusief 1 nacht op de kliniek.

Ik vraag me alleen af wat die tabletten moeten doen. Want is dat een pijnstiller? Of is dat ontstekingsremmend? Ik weet dat bij mij diclofenac goed helpt bij peesontstekingen wegens ontstekingsremmend (en beetje pijnstillend), maar het is niet dat een peesontsteking dan verdwijnt. Bij mij niet tenminste. Maar het werkt wel langer dan je op basis van de tablet mag verwachten.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 18:11

germie schreef:
Eveline77 schreef:

Is dat zo duur geworden allemaal?
Ik heb ooit mijn paard op de foto laten zetten aan 1 been en een kreupelheidsonderzoek. Dat viel toen nog best mee. Je kon toen voor 450 euro het gehele paard laten rontgen voor verkoop. In 2008 was een operatie aan een kaak bij een kaakbreuk met narcose 1200 euro, inclusief 1 nacht op de kliniek.

Ik vraag me alleen af wat die tabletten moeten doen. Want is dat een pijnstiller? Of is dat ontstekingsremmend? Ik weet dat bij mij diclofenac goed helpt bij peesontstekingen wegens ontstekingsremmend (en beetje pijnstillend), maar het is niet dat een peesontsteking dan verdwijnt. Bij mij niet tenminste. Maar het werkt wel langer dan je op basis van de tablet mag verwachten.

1793 euro... ik kan je evt de factuur in een pb doen als het interessant vindt hoe deze is opgebouwd.

Tabletten zijn ontstekingsremmers/pijnstillers is me verteld.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 18:28

Pfffff, ja, dat zijn geen leuke bedragen meer. Dan eet je inderdaad de hele maand droog brood en ook nog wat boterhammen minder. Als ze dan de oorzaak nu ook maar gevonden hebben.

Er zit dan in die pijnstillers een nsaid vermoed ik. Ik hoop dat het bij jouw paard werkt. Bij mij haalde het de ontsteking niet weg helaas. Maar het was wel zo dat ik bij een tablet wat 12 uur zou moeten werken 24 uur verbetering merkte. Dus ik zou dat wel in de gaten houden als die 10 dagen voorbij zijn. Want dan is misschien nog een keer 10 dagen aan te raden als het dan nog niet over is. De fysio wilde toen graag dat ik nog wat langer op die 75mg diclofenac bleef, maar de huisarts wilde niet meewerken, die vond dat na een week het maar over moest zijn. Zelf tabletjes van 12.5mg per stuk halen en die dan slikken was geen doen, je bleef aan het slikken (en pillen zijn lastig weg te krijgen).
Dus als het wat lijkt te doen, maar na 10 dagen nog niet over is zou ik wel overwegen om dan nog een keer 10 dagen te vragen.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 18:46

germie schreef:
Pfffff, ja, dat zijn geen leuke bedragen meer. Dan eet je inderdaad de hele maand droog brood en ook nog wat boterhammen minder. Als ze dan de oorzaak nu ook maar gevonden hebben.

Er zit dan in die pijnstillers een nsaid vermoed ik. Ik hoop dat het bij jouw paard werkt. Bij mij haalde het de ontsteking niet weg helaas. Maar het was wel zo dat ik bij een tablet wat 12 uur zou moeten werken 24 uur verbetering merkte. Dus ik zou dat wel in de gaten houden als die 10 dagen voorbij zijn. Want dan is misschien nog een keer 10 dagen aan te raden als het dan nog niet over is. De fysio wilde toen graag dat ik nog wat langer op die 75mg diclofenac bleef, maar de huisarts wilde niet meewerken, die vond dat na een week het maar over moest zijn. Zelf tabletjes van 12.5mg per stuk halen en die dan slikken was geen doen, je bleef aan het slikken (en pillen zijn lastig weg te krijgen).
Dus als het wat lijkt te doen, maar na 10 dagen nog niet over is zou ik wel overwegen om dan nog een keer 10 dagen te vragen.

De tabletten zijn volgens mij alleen als ondersteuning van de injectie die hij heeft gekregen. Maar ik hou hem goed in de gaten!! Ik zal straks eens kijken wat er precies in zit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 18:48

Phew wat een boel geld! Maar het klinkt wel heel aannemelijk dat de oorzaak gevonden is. Goed dat je naar je gevoel hebt geluisterd en verder bent gaan kijken!

Hopelijk slaat de behandeling aan.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 20:35

Nu komt een ontsteking aan een halswervel niet zo heel vaak voor, volgens mij. Heeft het paard een keer een uitglijder gemaakt. Of heeft het paard een keer vastgelegen of iets dergelijks.? De oorzaak van het hikken zal wel gevonden zijn, nu nog hoe die oorzaak is ontstaan.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 20:57

nikkel schreef:
Nu komt een ontsteking aan een halswervel niet zo heel vaak voor, volgens mij. Heeft het paard een keer een uitglijder gemaakt. Of heeft het paard een keer vastgelegen of iets dergelijks.? De oorzaak van het hikken zal wel gevonden zijn, nu nog hoe die oorzaak is ontstaan.

Kwam op mij over als iets wat regelmatig voorkomt. Hij is bij ons geboren en nooit van huis geweest maar ik kan zelf niet achterhalen wanneer er iets is gebeurd wat dit heeft doen ontstaan.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 21:08

Ik wens je veel succes, door de spanning zullen er waarschijnlijk wel wat spiergroepen vastzitten.