Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dees schreef:Bijzonder topic dit.
Probleem ts ligt niet aan het paard en zeker niet aan het soort bit.
Filmpje gekeken: zit van de ruiter kan veel beter. Ruiter zit teveel "erop", benen ruiter tonen geen ontspanning.
Als ts het in het materiaal wil zoeken, ga dan eens naar het zadel kijken want dat lijkt aan de kleine kant te zijn voor de ruiter.
Koper schreef:Weet je, een paard is niet alleen een rij-attribuut. Het is ook een levend wezen met een hart, een geest en een ziel.
En wat ik zie is een ontzettend lief paard wat op jou past. Hij past zich aan aan jouw kunnen. Nee hij is niet lui. Hij zorgt ervoor dat jij zijn beweging en tempo bij kunt houden. Dat hoeft hij niet te doen. Maar hij doet het omdat hij op die manier voor jou zorgt.
Voorbeeld: ik had eens een vriendin op mijn paard gezet. Zij had 1 keer eerder op een paard gezeten. Op een gegeven moment wilden ze een stukje draven. Dus aangedraafd, vriendin wiebelt en paard ging weer stappen. Omdat hij merkte dat hij meer deed dan zij kon.
Ik zou heel, heeeel zuinig op dit paard zijn. En ik kan goed begrijpen dat je een bod op hem hebt gekregen.
Uit je berichten maak ik op dat je paard jou aardig vindt. Hij ziet er in het filmpje ook uit alsof hij graag voor jou werkt. En daarbij rekening houdt met jouw kunnen. Je paard kan dit allemaal veel beter dan jij. Want hij is niet alleen aardig, hij heeft ook talent. Overigens geeft het helemaal niks dat hij jou ver vooruit is. Daarvoor kun je les nemen. Je hebt een lief, mooi, talentvol en vooral vergevingsgezind paard. Aan jou om een manier te vinden een echt goede ruiter te worden. Deze is het waard. Het ziet er echt uit alsof het wel goed gaat komen met jullie. Je hoeft "alleen maar" te leren rijden.
Hopelijk krijg je in dit topic nog tips voor goede instructie. Misschien ook wat lessen op een joker gaan volgen?
Veel succes.
super mooi omschreven .
DuoPenotti schreef:Ik heb enkel jou berichten gelezen.
Wat een enorm leuk paard.
En jullie als combinatie ook.
Niet te streng zijn voor jezelf.![]()
Ik zou investeren in iemand die even helemaal op jou focused.
Met centered Riding. En bijvoorbeeld met de Franklin ballen of zoiets.
Erg leuk om te doen en dan ga jij veel makkelijker zitten.
Ik denk dat jullie met de juiste hulp zo weer uit de dip zijn. En ben je blij dat je hem niet hebt verkocht.
Dees schreef:Bijzonder topic dit.
Filmpje gekeken: zit van de ruiter kan veel beter. Ruiter zit teveel "erop", benen ruiter tonen geen ontspanning.
Als ts het in het materiaal wil zoeken, ga dan eens naar het zadel kijken want dat lijkt aan de kleine kant te zijn voor de ruiter.
Koper schreef:Weet je, een paard is niet alleen een rij-attribuut. Het is ook een levend wezen met een hart, een geest en een ziel.
En wat ik zie is een ontzettend lief paard wat op jou past. Hij past zich aan aan jouw kunnen. Nee hij is niet lui. Hij zorgt ervoor dat jij zijn beweging en tempo bij kunt houden. Dat hoeft hij niet te doen. Maar hij doet het omdat hij op die manier voor jou zorgt.
Voorbeeld: ik had eens een vriendin op mijn paard gezet. Zij had 1 keer eerder op een paard gezeten. Op een gegeven moment wilden ze een stukje draven. Dus aangedraafd, vriendin wiebelt en paard ging weer stappen. Omdat hij merkte dat hij meer deed dan zij kon.
Ik zou heel, heeeel zuinig op dit paard zijn. En ik kan goed begrijpen dat je een bod op hem hebt gekregen.
Uit je berichten maak ik op dat je paard jou aardig vindt. Hij ziet er in het filmpje ook uit alsof hij graag voor jou werkt. En daarbij rekening houdt met jouw kunnen. Je paard kan dit allemaal veel beter dan jij. Want hij is niet alleen aardig, hij heeft ook talent. Overigens geeft het helemaal niks dat hij jou ver vooruit is. Daarvoor kun je les nemen. Je hebt een lief, mooi, talentvol en vooral vergevingsgezind paard. Aan jou om een manier te vinden een echt goede ruiter te worden. Deze is het waard. Het ziet er echt uit alsof het wel goed gaat komen met jullie. Je hoeft "alleen maar" te leren rijden.
Hopelijk krijg je in dit topic nog tips voor goede instructie. Misschien ook wat lessen op een joker gaan volgen?
Veel succes.
Madiba schreef:Soms staan we niet stil bij wat 'gouden paarden' allemaal voor ons doen en hoe ze met ons proberen helpen. Mijn nu gepensioneerde volbloed stond al een tijd te koop toen ik hem kocht. Achteraf ontdekte ik dat hij zo lang te koop stond omdat iedereen er af gevallen was bij het testen. Bij mij klikte het meteen. Hij leerde aan een razend tempo alle oefeningen, altijd enthousiast en werkwillig en te rijden met de lichtste hulpen. Op een dag was ik aan het galopperen in een bak die wat afgezet met trijnbilzen, ik kwam te dicht bij de omheining en kwam met de punt van mijn laars tegen een paal. Ik gaf mijn paard per ongeluk een flinke stomp waarop hij wegschoot in rengalop. Door de klap was ik mijn beugel kwijt en zat ik scheef in het zadel. Na een paar rodeo-rondjes voelde ik dat ik begon te glijden. Net toen ik dacht dat ik in het stof ging bijten stond hij stil. Later, op wandeling, sprong hij opzij voor een tak en verloor ik heel even maar mijn balans en weer stopte hij. Zo'n paard kom je maar eens in je leven tegen, als je geluk hebt.
Ik denk dat dit paard voor jou ook een 'gouden paard' is dus denk goed na voor je hem verkoopt, kleine kans dat je nog eens zoiets vindt. ik heb in ieder geval nooit meer zo'n paard gehad.
BrankaZ schreef:DuoPenotti schreef:Ik heb enkel jou berichten gelezen.
Wat een enorm leuk paard.
En jullie als combinatie ook.
Niet te streng zijn voor jezelf.![]()
Ik zou investeren in iemand die even helemaal op jou focused.
Met centered Riding. En bijvoorbeeld met de Franklin ballen of zoiets.
Erg leuk om te doen en dan ga jij veel makkelijker zitten.
Ik denk dat jullie met de juiste hulp zo weer uit de dip zijn. En ben je blij dat je hem niet hebt verkocht.
Dit inderdaad. Als ik eerlijk ben krijg ik n.l. het idee dat de ts haar bekken en bovenbenen vastzet/klemt. Daarmee is haar zit niet ontspannen en soepel en wordt het paard geremd. Bij de door DP aangeraden lessen wordt je geholpen met het verbeteren van jouw houding en zit en dat kan naast de gewone dressuurlessen. Ik denk dat hiermee ook de onrustige hamden veel minder worden.Dees schreef:Bijzonder topic dit.
In 2 zinnen wat ik met meer tekst probeer te zeggen. Kan mij hier bij aansluiten.
TS, het lastigste om te doen is naar jezelf kijken en daarmee aan de slg gaan. Ik denk dat dat paardrijden zo moeilijk maakt. Paarden houden ons een spiegel voor en heel menselijk vinden we het lastig om daar in te kijken.
Met mijn oude paard had ik het probleem dat hij slecht aan het been was. Vond ik, want als iemand anders een keer op hem reed hoorde ik steeds dat hij juist zo fijn aan het been was…
Toen ik dat aan mijn instructrice vertelde keek ze eens kritisch, begon te lachen en merkte op hij slecht aan mijn been was. Daar is ze toen in de les met mij aan de slag gegaan.
Wat veel mensen in dit topic al aangeven: je hebt een leuk paard. Vriendelijk en met potentie. Kijk of je met goede les het plezier en de stijgende lijn met rijden weer kan vinden. Lukt dat niet, dan is verkopen een optie. Maar zoals je zelf al zegt is het geen garantie dat je het gewenste paard gaat vinden.
En zoals een instructeur van mij ooit zei: je krijgt niet altijd het paard dat wilt, meestal krijg je het paard dat je nodig hebt. Daarmee werd bedoeld dat een paard op je pad komt omdat je er iets van kan leren en ik denk dat dit paard een geweldig leerpaard is.
Bellatrix schreef:Wat vind je van alles wat er hier gezegd wordt? Kan je je er een beetje in vinden?
romeeweij3 schreef:Bellatrix schreef:Wat vind je van alles wat er hier gezegd wordt? Kan je je er een beetje in vinden?
In sommige dingen heel erg en wordt er ook gerustgesteld door! Maar in andere dingen niet. Aan dat ik stijf ben weet ik, alleen dat kan ik niet veranderen door reuma en een ontsteking in mijn si gewricht!
Bellatrix schreef:Wat vind je van alles wat er hier gezegd wordt? Kan je je er een beetje in vinden?