Paard verkopen of het nog aankijken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 08:23

Ik denk dat je heel ver kan komen met dit paard, wat een leuk dier. Soms moet je gewoon een paar stappen terug, om weer vooruit te kunnen. Ik denk dat de tip van een andere instructrice een groot verschil kan maken. Ik zou een andere instructrice (zoals genoemd hierboven) contacteren en kijken wat ze voor jou kan betekenen!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 08:29

Ik heb alleen jouw posts gelezen. Ik zou mijn handjes dichtknijpen met dit paard. Wat een werelddier! Ik weet niet wat voor bod je gehad hebt, maar de mijne zou waarschijnlijk nog hoger liggen. En ik durf te wedden dat tig maneges goud voor dit lieve dier zouden willen betalen. Paarden als dit kom je nog maar heel weinig tegen.

Maar, als ik jou was zou ik hem inderdaad verkopen op dat hoge bod. Jij wilt een feller paard, dus je zult altijd tegen het feit aanlopen dat je hem niet 100% leuk vindt. Dat blijft altijd in je hoofd zitten en dat voelt je paard. Moet je voorstellen hoe het voor hem moet zijn om te werken voor iemand die hem niet leuk vindt en dat terwijl hij zo verschrikkelijk zijn best doet.

En daarbij, je had hem gekocht voor de verkoop, dus ik zie het probleem niet eigenlijk. Kennelijk wil je paarden kopen, naar een hoger niveau brengen en weer doorverkopen, dus ik zou maar lekker dat hoge bod aannemen en dit prachtige, lieve, werkwillige dier een baas gunnen die wel graag een paard met dit karakter heeft.

Dees

Re: Paard verkopen of het nog aankijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 08:33

Bijzonder topic dit.

Probleem ts ligt niet aan het paard en zeker niet aan het soort bit.
Filmpje gekeken: zit van de ruiter kan veel beter. Ruiter zit teveel "erop", benen ruiter tonen geen ontspanning.

Als ts het in het materiaal wil zoeken, ga dan eens naar het zadel kijken want dat lijkt aan de kleine kant te zijn voor de ruiter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 08:40

Mja ik denk juist dat het andersom is dan wat Monique zegt. Paard zal vanzelf wel "feller" worden tegen de tijd dat hij vindt dat TS dat kan handelen. Zo'n type paard wat met een veulen ook anders omgaat dan met een volwassen dier, en waarbij de TS een soort veulen is.
En dat het paard TS naar een hoger niveau kan rijden, niet andersom :o

Waarmee ik niet bedoel dat het rijden van ts nergens op lijkt. Maar dat dit paard haar van alles kan bieden: vriendschap, verbinding, coaching, support. Als ik de TS was zou ik de hulp van dit paard aannemen.

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 08:40

Dees schreef:
Bijzonder topic dit.

Filmpje gekeken: zit van de ruiter kan veel beter. Ruiter zit teveel "erop", benen ruiter tonen geen ontspanning.

Als ts het in het materiaal wil zoeken, ga dan eens naar het zadel kijken want dat lijkt aan de kleine kant te zijn voor de ruiter.

Ik heb dit zadel pas 3 maanden..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 08:50

Dat zegt niets over de pasvorm of over hoe geschikt het is voor jouw zit.

Ik vind de zit van de ruiter op dit zadel niet fraai. Ruiter zit niet "in" het zadel maar er op. Benen ruiter door stijgbeugellengte te kort en knieën naar buiten gebogen. Het plaatje ziet er niet soepel uit, het verbaasde mij dat je nog wat met de beweging van het paard mee kon komen.

Mocht je aanleuningsmoeilijkheden ervaren bij dit paard, dikke kans dat de zit van de ruiter daar wat mee te maken heeft.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 09:10

TS, ik weet niet of ze bij je in de buurt zit, maar deze dame heeft een kennis van mij enorm geholpen met haar houding en inwerking in het paard. Deze amazone krijgt sinds die tijd 8en op het protocol voor houding en harmonie.
https://www.facebook.com/bewustpaardrij ... entherapie

Verder eens met wat er al gezegd is. Enorm leuk en sympathiek paard. Met de juiste instructie valt daar echt wel winst te halen. Bezoek ook eens wat clinics van andere instructeurs. Die zijn erop getraind om binnen korte te zien waaraan gewerkt moet worden en pakken dat met je op. Zo kun je ook kijken wat er bij jullie past, voordat je nieuwe instructie laat komen. Een eerlijk, braaf paard die graag samen met jou werkt is goud waard. Je kunt een super vlug en talentvol paard hebben, maar als je zelf nog niet de kunde hebt om daarmee om te gaan, of in de wedstrijdbaan om de haverklap omgedraaid staat, dan is de lol daar ook snel vanaf.

Probeer meer open te staan voor de kwaliteiten die dit paard je biedt ipv te focussen op de voor jou negatieve dingen van dit paard. Daarmee blokkeer je de samenwerking.
En als het echt jouw paard niet is, dan is het echt geen straf om te verkopen. Zijn menig mensen op zoek naar zo'n leuk dier. Realiseer je wel dat je, wanneer je niet investeert in je eigen ontwikkeling, je met een nieuw paard straks tegen dezelfde problemen aan gaat lopen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 09:23

Koper schreef:
Weet je, een paard is niet alleen een rij-attribuut. Het is ook een levend wezen met een hart, een geest en een ziel.

En wat ik zie is een ontzettend lief paard wat op jou past. Hij past zich aan aan jouw kunnen. Nee hij is niet lui. Hij zorgt ervoor dat jij zijn beweging en tempo bij kunt houden. Dat hoeft hij niet te doen. Maar hij doet het omdat hij op die manier voor jou zorgt.

Voorbeeld: ik had eens een vriendin op mijn paard gezet. Zij had 1 keer eerder op een paard gezeten. Op een gegeven moment wilden ze een stukje draven. Dus aangedraafd, vriendin wiebelt en paard ging weer stappen. Omdat hij merkte dat hij meer deed dan zij kon.

Ik zou heel, heeeel zuinig op dit paard zijn. En ik kan goed begrijpen dat je een bod op hem hebt gekregen.

Uit je berichten maak ik op dat je paard jou aardig vindt. Hij ziet er in het filmpje ook uit alsof hij graag voor jou werkt. En daarbij rekening houdt met jouw kunnen. Je paard kan dit allemaal veel beter dan jij. Want hij is niet alleen aardig, hij heeft ook talent. Overigens geeft het helemaal niks dat hij jou ver vooruit is. Daarvoor kun je les nemen. Je hebt een lief, mooi, talentvol en vooral vergevingsgezind paard. Aan jou om een manier te vinden een echt goede ruiter te worden. Deze is het waard. Het ziet er echt uit alsof het wel goed gaat komen met jullie. Je hoeft "alleen maar" te leren rijden.

Hopelijk krijg je in dit topic nog tips voor goede instructie. Misschien ook wat lessen op een joker gaan volgen?

Veel succes.

Wat heb je dit mooi verwoord!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 09:34

Ik vind het filmpje niet zo fijn.
Elke pas ben je hem met de sporen aan het prikken. Op die manier maak je je paard doof voor drijfhulpen.

Ik zou advies volgen van een andere instructeur want het is zeker een leuk paard.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 09:43

Ik ga ook helemaal mee met de post van Koper :) super mooi omschreven .

Als ik - jaren geleden - op zoek zou zijn naar een paard , dan had ik in mijn handjes geknepen om zo’n paard als de jouwe te kunnen vinden.
Zou hem dan ook nooooit meer “wegdoen “.

Wat er ook gezegd is , het dier ( elk dier )heeft ook gevoelens en voelt haarfijn aan hoe je over hem denkt .

Ook je filmpje bekeken en ga mee met de posts die je adviseren om een andere instructeur te zoeken die jouw kan helpen om ( nog ) beter te leren rijden … de topper heb je al lopen onder je bips :D

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 09:46

DuoPenotti schreef:
Ik heb enkel jou berichten gelezen.

Wat een enorm leuk paard.
En jullie als combinatie ook.
Niet te streng zijn voor jezelf. :knuffel:

Ik zou investeren in iemand die even helemaal op jou focused.
Met centered Riding. En bijvoorbeeld met de Franklin ballen of zoiets.
Erg leuk om te doen en dan ga jij veel makkelijker zitten.

Ik denk dat jullie met de juiste hulp zo weer uit de dip zijn. En ben je blij dat je hem niet hebt verkocht.

Dit inderdaad. Als ik eerlijk ben krijg ik n.l. het idee dat de ts haar bekken en bovenbenen vastzet/klemt. Daarmee is haar zit niet ontspannen en soepel en wordt het paard geremd. Bij de door DP aangeraden lessen wordt je geholpen met het verbeteren van jouw houding en zit en dat kan naast de gewone dressuurlessen. Ik denk dat hiermee ook de onrustige hamden veel minder worden.

Dees schreef:
Bijzonder topic dit.

In 2 zinnen wat ik met meer tekst probeer te zeggen. Kan mij hier bij aansluiten.

TS, het lastigste om te doen is naar jezelf kijken en daarmee aan de slg gaan. Ik denk dat dat paardrijden zo moeilijk maakt. Paarden houden ons een spiegel voor en heel menselijk vinden we het lastig om daar in te kijken.
Met mijn oude paard had ik het probleem dat hij slecht aan het been was. Vond ik, want als iemand anders een keer op hem reed hoorde ik steeds dat hij juist zo fijn aan het been was…
Toen ik dat aan mijn instructrice vertelde keek ze eens kritisch, begon te lachen en merkte op hij slecht aan mijn been was. Daar is ze toen in de les met mij aan de slag gegaan.

Wat veel mensen in dit topic al aangeven: je hebt een leuk paard. Vriendelijk en met potentie. Kijk of je met goede les het plezier en de stijgende lijn met rijden weer kan vinden. Lukt dat niet, dan is verkopen een optie. Maar zoals je zelf al zegt is het geen garantie dat je het gewenste paard gaat vinden.
En zoals een instructeur van mij ooit zei: je krijgt niet altijd het paard dat wilt, meestal krijg je het paard dat je nodig hebt. Daarmee werd bedoeld dat een paard op je pad komt omdat je er iets van kan leren en ik denk dat dit paard een geweldig leerpaard is.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:08

Ik heb nu net pas het filmpje bekeken. Wat een leuk en fijn paard!

Je vindt hem niet voorwaarts genoeg als ik je goed begrijp. Dat heeft heel veel met de ruiter te maken. Mijn paard was heel voorwaarts, maar toen ik door een ongeval een tijd niet kon rijden is hij door iemand anders gereden, daarna was hij echt gewoon traag en sloom. Het heeft wel even geduurd voor hij weer voorwaarts werd. Denk dat je met een goede instructeur dat makkelijk kunt verhelpen.

Vind het mooi zoals jouw paard reageert, hij oogt veel ontspannener dan jij ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:10

Wat vind je van alles wat er hier gezegd wordt? Kan je je er een beetje in vinden?

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:13

Heb niet alles gelezen, enkel jouw reacties en na het zien van het filmpje was ik positief verrast, ik had een heel ander beeld in mijn hoofd na het lezen van jouw openingspost.

Paardrijden is niet makkelijk en dat je nu met je paard al M1 mag starten zegt ook wel iets over jullie als combinatie, de M1 is voor jou en hem beide nieuw? Ze zeggen ook wel dat dat een lastige klasse is, want wat al eerder is genoemd zitten daar oefeningen in waarvoor je wel echt een goede basis nodig hebt. Zo 'on'negeeflijk vind ik hem niet, eerder beetje tegen de hand en mist van achter wat impuls.

Wat veel ruiters onbewust doen (ja ik was er ook een van) is teveel aan die voorkant willen zitten, teveel dat hoofd naar beneden willen hebben waardoor je anders gaat zitten, en daar worden ze niet bepaald voorwaartser van. Ik heb echt moeten leren om eerst gewoon even 15/20min los te rijden zonder aan dat hoofd te zitten, wel verbinding maar eerst lekker even naar voren rijden en aan mijn been. Als ze een lekker tempo hebben en goed reageren op mijn been dan pas pak ik ze wat op, en merk dat ze dan veel fijner zijn in de hulpen en beter over hun rug gaan lopen waardoor die nageeflijkheid vanzelf komt.
Goede instructie hierbij is echt the key.

Verkopen kan altijd nog als blijkt dat na alle inspanning er nog steeds geen verbetering in zit, lees ook dat je zelf stress hebt op wedstrijd, ook dat kan een belangrijke factor zijn want zoals je weet spiegelen paarden heel erg, dus dat is ook een stukje waar je zelf aan moet werken aan je eigen spanning.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:31

Koper schreef:
Weet je, een paard is niet alleen een rij-attribuut. Het is ook een levend wezen met een hart, een geest en een ziel.

En wat ik zie is een ontzettend lief paard wat op jou past. Hij past zich aan aan jouw kunnen. Nee hij is niet lui. Hij zorgt ervoor dat jij zijn beweging en tempo bij kunt houden. Dat hoeft hij niet te doen. Maar hij doet het omdat hij op die manier voor jou zorgt.

Voorbeeld: ik had eens een vriendin op mijn paard gezet. Zij had 1 keer eerder op een paard gezeten. Op een gegeven moment wilden ze een stukje draven. Dus aangedraafd, vriendin wiebelt en paard ging weer stappen. Omdat hij merkte dat hij meer deed dan zij kon.

Ik zou heel, heeeel zuinig op dit paard zijn. En ik kan goed begrijpen dat je een bod op hem hebt gekregen.

Uit je berichten maak ik op dat je paard jou aardig vindt. Hij ziet er in het filmpje ook uit alsof hij graag voor jou werkt. En daarbij rekening houdt met jouw kunnen. Je paard kan dit allemaal veel beter dan jij. Want hij is niet alleen aardig, hij heeft ook talent. Overigens geeft het helemaal niks dat hij jou ver vooruit is. Daarvoor kun je les nemen. Je hebt een lief, mooi, talentvol en vooral vergevingsgezind paard. Aan jou om een manier te vinden een echt goede ruiter te worden. Deze is het waard. Het ziet er echt uit alsof het wel goed gaat komen met jullie. Je hoeft "alleen maar" te leren rijden.

Hopelijk krijg je in dit topic nog tips voor goede instructie. Misschien ook wat lessen op een joker gaan volgen?

Veel succes.

Amen!!! Zie in wat je hebt. Het gras is niet groener

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:34

Soms staan we niet stil bij wat 'gouden paarden' allemaal voor ons doen en hoe ze met ons proberen helpen. Mijn nu gepensioneerde volbloed stond al een tijd te koop toen ik hem kocht. Achteraf ontdekte ik dat hij zo lang te koop stond omdat iedereen er af gevallen was bij het testen. Bij mij klikte het meteen. Hij leerde aan een razend tempo alle oefeningen, altijd enthousiast en werkwillig en te rijden met de lichtste hulpen. Op een dag was ik aan het galopperen in een bak die wat afgezet met trijnbilzen, ik kwam te dicht bij de omheining en kwam met de punt van mijn laars tegen een paal. Ik gaf mijn paard per ongeluk een flinke stomp waarop hij wegschoot in rengalop. Door de klap was ik mijn beugel kwijt en zat ik scheef in het zadel. Na een paar rodeo-rondjes voelde ik dat ik begon te glijden. Net toen ik dacht dat ik in het stof ging bijten stond hij stil. Later, op wandeling, sprong hij opzij voor een tak en verloor ik heel even maar mijn balans en weer stopte hij. Zo'n paard kom je maar eens in je leven tegen, als je geluk hebt.

Ik denk dat dit paard voor jou ook een 'gouden paard' is dus denk goed na voor je hem verkoopt, kleine kans dat je nog eens zoiets vindt. ik heb in ieder geval nooit meer zo'n paard gehad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:39

Madiba schreef:
Soms staan we niet stil bij wat 'gouden paarden' allemaal voor ons doen en hoe ze met ons proberen helpen. Mijn nu gepensioneerde volbloed stond al een tijd te koop toen ik hem kocht. Achteraf ontdekte ik dat hij zo lang te koop stond omdat iedereen er af gevallen was bij het testen. Bij mij klikte het meteen. Hij leerde aan een razend tempo alle oefeningen, altijd enthousiast en werkwillig en te rijden met de lichtste hulpen. Op een dag was ik aan het galopperen in een bak die wat afgezet met trijnbilzen, ik kwam te dicht bij de omheining en kwam met de punt van mijn laars tegen een paal. Ik gaf mijn paard per ongeluk een flinke stomp waarop hij wegschoot in rengalop. Door de klap was ik mijn beugel kwijt en zat ik scheef in het zadel. Na een paar rodeo-rondjes voelde ik dat ik begon te glijden. Net toen ik dacht dat ik in het stof ging bijten stond hij stil. Later, op wandeling, sprong hij opzij voor een tak en verloor ik heel even maar mijn balans en weer stopte hij. Zo'n paard kom je maar eens in je leven tegen, als je geluk hebt.

Ik denk dat dit paard voor jou ook een 'gouden paard' is dus denk goed na voor je hem verkoopt, kleine kans dat je nog eens zoiets vindt. ik heb in ieder geval nooit meer zo'n paard gehad.

Dit is wat ik ook bedoel. En toevallig had die van mij bij eerdere kijkers ook allerlei kunstjes geleverd waardoor ze afhaakten (en die hij later bij mij ook gedaan heeft, maar toen wilde ik hem al niet meer kwijt).

En hoe lang het wel niet geduurd heeft voordat ik besefte wat ik in handen had. Veel te lang. Waardoor het ook klopte. Want als je direct al in de gaten hebt wat zo'n paard voor je komt doen mis je een deel van je eigen groeiproces.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:44

Soms denk ik dat het paard jou kiest in plaats van andersom

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 11:24

BrankaZ schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik heb enkel jou berichten gelezen.

Wat een enorm leuk paard.
En jullie als combinatie ook.
Niet te streng zijn voor jezelf. :knuffel:

Ik zou investeren in iemand die even helemaal op jou focused.
Met centered Riding. En bijvoorbeeld met de Franklin ballen of zoiets.
Erg leuk om te doen en dan ga jij veel makkelijker zitten.

Ik denk dat jullie met de juiste hulp zo weer uit de dip zijn. En ben je blij dat je hem niet hebt verkocht.

Dit inderdaad. Als ik eerlijk ben krijg ik n.l. het idee dat de ts haar bekken en bovenbenen vastzet/klemt. Daarmee is haar zit niet ontspannen en soepel en wordt het paard geremd. Bij de door DP aangeraden lessen wordt je geholpen met het verbeteren van jouw houding en zit en dat kan naast de gewone dressuurlessen. Ik denk dat hiermee ook de onrustige hamden veel minder worden.

Dees schreef:
Bijzonder topic dit.

In 2 zinnen wat ik met meer tekst probeer te zeggen. Kan mij hier bij aansluiten.

TS, het lastigste om te doen is naar jezelf kijken en daarmee aan de slg gaan. Ik denk dat dat paardrijden zo moeilijk maakt. Paarden houden ons een spiegel voor en heel menselijk vinden we het lastig om daar in te kijken.
Met mijn oude paard had ik het probleem dat hij slecht aan het been was. Vond ik, want als iemand anders een keer op hem reed hoorde ik steeds dat hij juist zo fijn aan het been was…
Toen ik dat aan mijn instructrice vertelde keek ze eens kritisch, begon te lachen en merkte op hij slecht aan mijn been was. Daar is ze toen in de les met mij aan de slag gegaan.

Wat veel mensen in dit topic al aangeven: je hebt een leuk paard. Vriendelijk en met potentie. Kijk of je met goede les het plezier en de stijgende lijn met rijden weer kan vinden. Lukt dat niet, dan is verkopen een optie. Maar zoals je zelf al zegt is het geen garantie dat je het gewenste paard gaat vinden.
En zoals een instructeur van mij ooit zei: je krijgt niet altijd het paard dat wilt, meestal krijg je het paard dat je nodig hebt. Daarmee werd bedoeld dat een paard op je pad komt omdat je er iets van kan leren en ik denk dat dit paard een geweldig leerpaard is.

Ik heb jeugdreuma vandaar het geklem en stijfheid!:)

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 11:26

Bellatrix schreef:
Wat vind je van alles wat er hier gezegd wordt? Kan je je er een beetje in vinden?

In sommige dingen heel erg en wordt er ook gerustgesteld door! Maar in andere dingen niet. Aan dat ik stijf ben weet ik, alleen dat kan ik niet veranderen door reuma en een ontsteking in mijn si gewricht!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:26

romeeweij3 schreef:
Bellatrix schreef:

In sommige dingen heel erg en wordt er ook gerustgesteld door! Maar in andere dingen niet. Aan dat ik stijf ben weet ik, alleen dat kan ik niet veranderen door reuma en een ontsteking in mijn si gewricht!

Centered riding les is dan misschien wel wat voor je.

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 11:29

Bellatrix schreef:

In sommige dingen heel erg en wordt er ook gerustgesteld door! Maar in andere dingen niet. Aan dat ik stijf ben weet ik, alleen dat kan ik niet veranderen door reuma en een ontsteking in mijn si gewricht![/quote]

Centered riding les is dan misschien wel wat voor je.[/quote]

Maar ik wil graag een ander bit proberen. Want in dit geval blijkt dat dat wel al 20% helpt!

Maar ik weet niet zo goed welk bit!

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:37

Maar welke veranderingen aan het - volgens jou - niet voorwaartse/nageeflijke zijn, gaat een bit jou brengen verwacht je?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:37

Mooi bericht van Koper!
Ik denk dat je súper blij mag zijn met dit paard. Hij is absoluut niet lui, integendeel.
Als het je niet past is dat persoonlijk en dat kan en moet je daar je conclusies uit trekken. Gun hem dan alsjeblieft gewoon een fijn baasje die wél lekker met hem aan de slag gaat, want dat verdient hij!

Wel denk ik dat een heel deel van de "problemen" die je noemt voortkomen uit jezelf, dus bij een ander paard zal je er ook tegenaan lopen en dan zal het afhangen van het karakter van het dier hoe dat naar voren komt.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:48

Waarom hou jij je zo vast aan het proberen van verschillende bitten?
Wat is daar zo belangrijk aan dat je daar steeds op terugkomt?
De meeste bokkers geven allemaal aan dat er heel veel winst te behalen valt met werken aan je houding en zit , een ander bit kost het niet in 1x “poef”op…