Je paard bomproof maken: welke doelen stel jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 19:30

speurneusc schreef:
hoop dingen die voorbij komen zouden in de opvoeding al meegenomen moeten/kunnen zijn, maar ja het is trend om ze in de opfok te plaatsen waar ze niet of nauwelijks in de hand komen en de wereld kunnen verkennen.

Ik heb juist hele vervelende dieren meegemaakt omdat ze continu maar in handen zijn geweest als jong dier en niet de tijd en kans gehad hadden om jong te zijn. Of nog erger, niet de kans om paardentaal goed te leren en niet de ruimte om gezond uit te groeien.

Ik zou dus nooit een dier kopen wat zoveel in handen is geweest en op normale stal is gebleven van de gemiddelde particulier. Ik heb ook nooit problemen gehad met de dieren uit de opfok, net als normale stalling, moet je een goede vinden. Maar die waren met 3 allemaal jong genoeg om alles te leren en braaf te worden.

Ik heb eerst op de manege gereden. Mijn 1e pony was een kruising. Nrps/new forest achtig iets. Halve manege was familie van elkaar. Maar het was dus geen echte kinderpony want zo braaf was ze niet. Daarna nrps met meer bloed als ongeveer alle paarden. Was 50% arabier, 35% ev en de rest een pony ras haha.
Maar tijdens manegetijd dus een Shetlander en een mengelmoesje die ik bijreed.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 19:42

Wederom eens met MWM :') ;)

Ook wbt opfok. Opfok betekent niet, dat je ze ergens neer zet en na 3 jaar een half wild paard uit de wei plukt .
Mijn kwpn paardenveulen had thuis het veulen ABC geleerd. Gewoon de functionele, dagelijkse dingen.

En in de opfok kwam ze ook regelmatig in handen. Aan de hand naar een andere wei. Soms met de trailer.
Hoefsmid , etcetera.
Kwam ook wel eens kijken. En dan mocht ik ook bij de groep de wei in. En dat was het. Kreeg n fijn paard terug.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 19:55

Ik kom laat binnenvallen maar lees ook even mee. Ik heb een 6 jarige Fjord. Over het algemeen heel braaf, nuchter en rustig en verkeersmak , mits er geen vrachtwagens of auto's met klapperende aanhangers voorbij komen gereden. Voor fietsers, auto's , wandelaars en honden is ze niet bang en trekt zich daar niks van aan.

Maar ik merk dat het vaak de kleine dingetjes zijn, zoals een stuk zeil of een vreemd voorwerp op de route.

Ze komt uit de opfok, had veel contact met mensen en kwam regelmatig in handen. Daardoor was ze grotendeels al verkeersmak.

Maar nu dat mijn bijrijder is gevallen nadat mijn pony enorm schrok van een stuk zeil wil ik wel meer met haar aan de slag.

Mijn Fjord van 25 is nergens meer van onder de indruk, ik hoop om dat met mijn jonge paard uiteindelijk ook te kunnen doen.

denisesilver

Re: Je paard bomproof maken: welke doelen stel jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 20:17

Tussen een paard dat opgroeid ergens in een natuurgebied en een die opgroeid op een pensionstal zonder leeftijdsgenoten zit natuurlijk nog een heel groot vlak. Mijne stond overdag bij leeftijdsgenoten en 's nachts op stal. Eerst per twee en daarna individueel. Maar die werd regelmatig eens op de poetsplaats gezet, afgespoten, handdoek op het lijf gehangen, kreeg weleens mijn jas op haar rug. Dus die kon ik als driejarige zonder problemen kapjes omdoen en een deken opgooien.

Maar goed, erg off-topic :')

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 22:12

Zebrastreep schreef:
Ik kom laat binnenvallen maar lees ook even mee. Ik heb een 6 jarige Fjord. Over het algemeen heel braaf, nuchter en rustig en verkeersmak , mits er geen vrachtwagens of auto's met klapperende aanhangers voorbij komen gereden. Voor fietsers, auto's , wandelaars en honden is ze niet bang en trekt zich daar niks van aan.

Maar ik merk dat het vaak de kleine dingetjes zijn, zoals een stuk zeil of een vreemd voorwerp op de route.

Ze komt uit de opfok, had veel contact met mensen en kwam regelmatig in handen. Daardoor was ze grotendeels al verkeersmak.

Maar nu dat mijn bijrijder is gevallen nadat mijn pony enorm schrok van een stuk zeil wil ik wel meer met haar aan de slag.

Mijn Fjord van 25 is nergens meer van onder de indruk, ik hoop om dat met mijn jonge paard uiteindelijk ook te kunnen doen.

Zo heb ik mijn paarden ook altijd mak gemaakt!

Mijn zus en ik zijn begonnen met een super brave 3/4 Arabische ex manege pony. Toen kocht ik er een appaloosa bij van 2,5 jaar. En die heeft zò veel geleerd van die ouwe. Mijn zus en ik gingen veel samen op pad, en ik nam ze veel samen mee aan de hand.

Toen die ouwe dood ging kwam mijn huidige fjord erbij, en intussen was mijn appaloosa dood braaf. Dus die heeft Heidi weer "opgevoed" qua braaf zijn.

Nu heb ik alleen Heidi nog, en voorlopig blijft het echt bij 1, dus een volgende zal ik toch weer "zelf" braaf moeten maken haha.

Heidi is niet altijd zo braaf geweest als se nu is hoor, maar mijn zoontje en zij zijn echt samen "groot" geworden (en aan het worden) en begrijpen elkaar gewoon erg goed.

Heidi kan ook echt genieten van de aandacht van kinderen.

Laatst hadden we bixie op stal, en ging mijn zoontje en nog een ander jongetje op Heidi rijden. Dus die 2 samen Heidi poetsen, hadden de grootste lol samen, en Heidi stond het allemaal vol bewondering te bekijken en na een half uurtje viel ze bijna in slaap!

Met Halloween die 2 gastjes erop gezet, verkleed en wel, zonder zadel voor wat rondjes door de bak met nog stuk of 10 maf verkleedde paarden/ruiters. Heidi interesseert het allemaal niks. De jongens hadden de grootste lol samen op Heidi, en Heidi liep braaf achter mij aan d'r rondjes...

Ik moet ook zeggen, soms is het ook gewoon een kwestie van doen. Ik wist echt niet of Heidi braaf zou zijn toen ik d'r voor het eerst los klikte in draf met m'n zoontje erop, maarja, eens moet de eerste x zijn, dus hup, los die lijn en gaan...

Paar weken geleden daar wel klein inschattingsfoutje mee gemaakt wat me niet in dank werd afgenomen door m'n zoontje haha

We hebben op stal een crossbosje met 1 boomstam en daarachter 3 sprongetjes. Ik vond dat zoonlief dat wel los en in draf kon. Dus ik klik ze los en laat ze aandraven...
Boompje ging goed, na de eerste hindernis gaat Heidi over in een braaf sukkel galopje, maar voor een kind van 6 is dat best pittig zeg maar... en Milan stopt met rijden, laat z'n teugels los en houd alleen nog maar z'n zadel vast! (Ik heb het op film, z'n voetjes kwam ter hoogte van Heidi d'r schoft zo ver stuiterde hij omhoog hahaha maar hij bleef wel zitten...)

En Heidi? Ipv dat ze gaat staan vreten, zoals de gemiddelde fjord/pony zou doen... gaat in d'r sukkel galopje verder en maakt het hele lijntje braaf af. Stopt na de laatste sprong netjes en loopt rustig via het pad naar mij terug. Daar was ze dus eigenlijk iets té braaf hahaha

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 22:28

Even terzijde, maar ik heb de indruk dat veel fjorden springen ook heel erg leuk vinden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 23:18

speurneusc schreef:
hoop dingen die voorbij komen zouden in de opvoeding al meegenomen moeten/kunnen zijn, maar ja het is trend om ze in de opfok te plaatsen waar ze niet of nauwelijks in de hand komen en de wereld kunnen verkennen.

Ligt er maar net aan waar je ze in opfok zet.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 00:23

Wat ik zie en wat mij echt een brave kinder pony / paard maakt is de mogelijkheid om ze overal mee naar toe te nemen.
Bij wijze van als het kind vraagt om hem mee een klaslokaal in te nemen voor een spreekbeurt dat je niet eens hoeft na te denken of ie daar wel braaf is. Of de overige risico’s het waard zijn dat volledig ter zijde. Maar een echt braaf paard kun je theoretisch daar zo neer zetten. Of zo je kind kunt ophalen uit school tussen alle kak moeders en gillende kinderen en je paard daar lekker op z’n dooie akker staat te wachten

Of in een optocht (evt aan touw) mee kunnen lopen. Denk aan Sinterklaas of een kinder lichtjes optocht. Dat maakt imo een echt bromproof pony

Ik heb mijn (o zo wilde :+ )Arabier vorige week meegenomen naar een foto reportage in een magazijn van een bedrijf. Veel mensen aanwezig, veel apparatuur gewoon een magazijn in waar een beurs vloerkleed lag en een boel zwarte doeken. Alsof het meneer z’n dagelijkse kost was :+
Durf best te zeggen dat ie bomproof is :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:37

Ik las ook een belangrijke. Als paarden schrikken of aan de kletter gaan zou het fijn zijn als je paard niet meedoet. Dat is eigenlijk toch iets wat je de mens moet leren en niet de paarden kan aanleren denk ik wel. In de western is het eigenlijk wel meer dat er leven is naast de bak, ook op shows en paarden, maar vooral ook de ruiters daar niet mee bezig zijn.
Ik merk dat ook met buitenrijden. Heel vaak ontwijken mensen dingen omdat ze bij voorbaat al bang zijn dat hun paard zal schrikken.
Dat is ook een deel van de rust altijd terug kunnen pakken.

Ik ben op welshjes, mixjes, kleine pony's begonnen op een manege en alleen maar leuke ervaringen met die pony's. Maar zoals ik lang klein en licht bleef werd er dan wel gebruik gemaakt om die kleine pony's te blijven rijden. En dat wilde ik zelf ook. Vond een c-d toen al groot en saai.

Onze zoon heeft op zijn 3e een shet gekregen. Dan moet je ze vasthouden, want hij kon niks zelf. Vanaf zijn 5e ongeveer nam ik hem aan de longe mee naast mij en mn ruin. Dat deed ik met de shet zonder hem ook.
Het ergste was het draven. Hij moest nog goed leren lichtrijden en dan stuiterde hij weleens in een bocht eraf. Kwam ik 2 minuten later achter en kon ik weer terug. Heeeeeeeeeeeeele slechte moeder was ik. ( we hebben echt zo gelachen :) )

Toen hij in die tijd los leerde rijden, ging hij 100x met een salto voorover eraf. Pony stopte, deed hoofd naar de grond en ging hij weer. Toen hij een jaar of 8 was, zei zijn gymleraar dat hij de enige jongen was die al een salto kon..........ja duuhhhhhhhhh

Is allemaal goedgekomen en daarna kon de shet echt van alles onder het zadel. Vanaf 10 werd hij te lang en toen hij 12 was voor de sulky beleerd. Was ervoor en gaan, ging echt zo goed.

Ik heb nu weer 2 shetjes. Moeders kon niks en zoon was 3wkn, nu 2,5. Ze zijn zo slim en kunnen zo goed leren.

Qua opfok of opvoeden hangt het van veel meer af. Er zijn in Nederland echt weinig echt goede opfok adressen. Ik heb ze thuis gehouden.
Was echt van plan het veulen ABC te doen en verder niks, maar zo loopt het nooit natuurlijk.
Mijn 2,5jr quarter is braaf, kent wat hij moet kennen, maar er sluipen wel dingen in. Zei gister nog tegen mn man; stel dat ik hem wel ooit moet verkopen, zal ik vast aan de gebruiksaanwijzing beginnen. Dat is niet omdat je het verkeerd doet en hij is echt braaf, maar je hebt gewoon gewoontes en je dingen.

Ik heb wel bewust weer zelf gefokt, omdat ik geen verprutst paard wilde en dat begint voor mij al bij te vroeg afgespeend of alleen met merrie gestaan de eerste maanden en geen speelmaatjes. Ik zie hoeveel ze hier van elkaar leren, elkaars moeders en de oom. Dat scheelt zoveel in opvoeding.
En eigenlijk doe ik best weinig. Hij heeft ooit een pad op zijn rug gehad, wat schriktraining etc, maar meeste gaat zo tussendoor en spelenderwijs.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:45

Ik zat net nog een filmpje te bekijken en ik denk ook dat je soms kinderen ook hun gang moet laten gaan. Natuurlijk moet het veilig zijn, maar als je ziet hoe kinderen nog puur natuur reageren en omgaan met dieren, moeten we niet teveel sturen misschien.
En paarden zijn ook niet dom. Je ziet ze vaak ruiken aan kinderen en denk dat ze daar ook veel informatie uit halen.

En als vb. Mijn broer was zwaar gehandicapt. Klein al in een rolstoel en later een grote elektrische rolstoel met grote knoppen, toeter, hoog laag, spreekcomputer etc.
We hebben echt allerlei paarden gehad, maar ze hadden altijd interesse in hem. Er was er nooit eentje bang. Ze zaten aan de knoppen en aan hem, maar voelde het prima aan. Echt weleens gedacht; deze zal het wel eng vinden, maar echt nooit.