Zebrastreep schreef:Ik kom laat binnenvallen maar lees ook even mee. Ik heb een 6 jarige Fjord. Over het algemeen heel braaf, nuchter en rustig en verkeersmak , mits er geen vrachtwagens of auto's met klapperende aanhangers voorbij komen gereden. Voor fietsers, auto's , wandelaars en honden is ze niet bang en trekt zich daar niks van aan.
Maar ik merk dat het vaak de kleine dingetjes zijn, zoals een stuk zeil of een vreemd voorwerp op de route.
Ze komt uit de opfok, had veel contact met mensen en kwam regelmatig in handen. Daardoor was ze grotendeels al verkeersmak.
Maar nu dat mijn bijrijder is gevallen nadat mijn pony enorm schrok van een stuk zeil wil ik wel meer met haar aan de slag.
Mijn Fjord van 25 is nergens meer van onder de indruk, ik hoop om dat met mijn jonge paard uiteindelijk ook te kunnen doen.
Zo heb ik mijn paarden ook altijd mak gemaakt!
Mijn zus en ik zijn begonnen met een super brave 3/4 Arabische ex manege pony. Toen kocht ik er een appaloosa bij van 2,5 jaar. En die heeft zò veel geleerd van die ouwe. Mijn zus en ik gingen veel samen op pad, en ik nam ze veel samen mee aan de hand.
Toen die ouwe dood ging kwam mijn huidige fjord erbij, en intussen was mijn appaloosa dood braaf. Dus die heeft Heidi weer "opgevoed" qua braaf zijn.
Nu heb ik alleen Heidi nog, en voorlopig blijft het echt bij 1, dus een volgende zal ik toch weer "zelf" braaf moeten maken haha.
Heidi is niet altijd zo braaf geweest als se nu is hoor, maar mijn zoontje en zij zijn echt samen "groot" geworden (en aan het worden) en begrijpen elkaar gewoon erg goed.
Heidi kan ook echt genieten van de aandacht van kinderen.
Laatst hadden we bixie op stal, en ging mijn zoontje en nog een ander jongetje op Heidi rijden. Dus die 2 samen Heidi poetsen, hadden de grootste lol samen, en Heidi stond het allemaal vol bewondering te bekijken en na een half uurtje viel ze bijna in slaap!
Met Halloween die 2 gastjes erop gezet, verkleed en wel, zonder zadel voor wat rondjes door de bak met nog stuk of 10 maf verkleedde paarden/ruiters. Heidi interesseert het allemaal niks. De jongens hadden de grootste lol samen op Heidi, en Heidi liep braaf achter mij aan d'r rondjes...
Ik moet ook zeggen, soms is het ook gewoon een kwestie van doen. Ik wist echt niet of Heidi braaf zou zijn toen ik d'r voor het eerst los klikte in draf met m'n zoontje erop, maarja, eens moet de eerste x zijn, dus hup, los die lijn en gaan...
Paar weken geleden daar wel klein inschattingsfoutje mee gemaakt wat me niet in dank werd afgenomen door m'n zoontje haha
We hebben op stal een crossbosje met 1 boomstam en daarachter 3 sprongetjes. Ik vond dat zoonlief dat wel los en in draf kon. Dus ik klik ze los en laat ze aandraven...
Boompje ging goed, na de eerste hindernis gaat Heidi over in een braaf sukkel galopje, maar voor een kind van 6 is dat best pittig zeg maar... en Milan stopt met rijden, laat z'n teugels los en houd alleen nog maar z'n zadel vast! (Ik heb het op film, z'n voetjes kwam ter hoogte van Heidi d'r schoft zo ver stuiterde hij omhoog hahaha maar hij bleef wel zitten...)
En Heidi? Ipv dat ze gaat staan vreten, zoals de gemiddelde fjord/pony zou doen... gaat in d'r sukkel galopje verder en maakt het hele lijntje braaf af. Stopt na de laatste sprong netjes en loopt rustig via het pad naar mij terug. Daar was ze dus eigenlijk iets té braaf hahaha