Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Toydoll schreef:Je hebt vast genoeg input gehad, maar.....
Mijn paard kocht in toendertijd als net 3 jarige (kwam wel uit semiwild) in het voorjaar. Zomers ingereden en meteen buitenritten gaan maken, en ook al best op lengte. Stukken asfalt ook mee genomen, dit wel opbouwend uiteraard. In de winter met hartslag meter gaan trainen en in Maart (toen ze net een week 4 was) eerste wedstrijd klasse 1 gestart.
Dat hele jaar klasse 1 gestart en door getraind met hartslagmeter (gewoon flinke training hoor en heel veel asfalt, juist voor hoeven en benen).
Dit was geen arabier maar kruizing connemara (1.55 hoog, zwaar gebouwd) die die training ook echt wel nodig had; was geen natuurtalent zegmaar.
Ik ben helaas na dat eerste wedstrijd seizoen gestopt omdat ik toen weer werk had en het qua tijd echt niet redde met school, werk en training/wedstrijden.
Daarna wel zeker weer (onregelmatig) hele lange buitenritten en hoog tempo gereden (rustig 2 uur alleen maar galoperen XD) en 5 jaar later nog eens een endurance impulsje gestart (zonder training, draaide ze haar hoef uiteraard niet voor om)
Heeft springwedstrijden met mij gelopen en ondertussen loopt ze wedstrijden in de Western (reining).
Flink zwaar belast dus en ze is nu 13 jaar en heeft nog nooit een dag kreupel gelopen en dat verwacht ik ook niet en conditie is er altijd binnen een week weer aan te rijden. Super vast ter been.
Dus, het kan best hoor, maar het zal wel een beetje van het paard afhangen.
Snadrem schreef:Bij mij werkt de interval training heel goed. Mijn paard wordt dit jaar tien. We rijden steeds 15 minuten op snelheid (draf of galop) en 5 minuten rust. Ben begonnen met 7 minuten op snelheid en heb dat zo uit gebouwd (ze was toen overigens al 8 jaar). Ik merk dat de conditie erg snel om hoog gaat Door de interval training. Maar vandaar ook mijn vraag over twee uur achter elkaar een hoog tempo: ik vraag me af hoe je dat verantwoord aanleert. Bij mijn paard hoef ik daar echt niet mee aan te komen. Langste interval wat ik tot nu toe heb kunnen trainen is 20 minuten en dat vind ik voor waar wij staan ook wel prima.
Djilna schreef:Snadrem schreef:Bij mij werkt de interval training heel goed. Mijn paard wordt dit jaar tien. We rijden steeds 15 minuten op snelheid (draf of galop) en 5 minuten rust. Ben begonnen met 7 minuten op snelheid en heb dat zo uit gebouwd (ze was toen overigens al 8 jaar). Ik merk dat de conditie erg snel om hoog gaat Door de interval training. Maar vandaar ook mijn vraag over twee uur achter elkaar een hoog tempo: ik vraag me af hoe je dat verantwoord aanleert. Bij mijn paard hoef ik daar echt niet mee aan te komen. Langste interval wat ik tot nu toe heb kunnen trainen is 20 minuten en dat vind ik voor waar wij staan ook wel prima.
Wat voor tempo noem jij hoog tempo?
Maar niet standaard opgenomen in schema.
gekvanfleur schreef:Nou ts, als je nu graag wil weten hoe je het niet moet doen..heb je hier een prachtig voorbeeld. Bovendien is het paard nooit verder gestart als klasse 1, dus daar heb jeniets aab als je verder wilt komen.
Zoals ik al zei, dier loopt nu hoog nivo Reining; dus blijkbaar allemaal niet zo schadelijk als men denkt. Er wordt altijd zo overdreven met die beesten en op bokt helemaal.gekvanfleur schreef:iemand die aangeeft dat ze met haar jonge
paard rustig 2 uur galopeert, krijgt als reactie of dat serieus is en dan reageer jij: wat dacht je dan dat je deed bij endurance. niet zo vreemd dat ik dan deze conclusie trek..
meestal is dat als de basis er dressuurmatig inzit en na een flink aantal kortere buitenritjes en wandelingen . Nu met Hero (onze pony van nu 3.5) ook. Het wandelen en straks de 1e ritjes tot dat ik wat langer buiten rij dan een uurtje ofzo tel ik nog niet als in die 1000 basiskilometers.Citaat:Maar die was harstikke flegmatiek daar hoefde ik echt niet bang mee te zijn dat ik te veel ging doen.
Ze toont ook eigenlijk nooit moe
tot nu toe dan. Hoop dat dat zo blijft trouwens want het geeft mij wel het idee dat we zuinig genoeg op haar zijn. Mijn paardje Bente bleef maar lopen, op die manier merkte je niet dat het teveel voor haar kon zijn. Maar dan keek je de volgende dag en zag ze er toch opgetrokken uit, ook dat zie ik bij Ollie eigenlijk nooit. Of dan at ze slecht. Ollie eet altijd
Citaat:Maar die was harstikke flegmatiek daar hoefde ik echt niet bang mee te zijn dat ik te veel ging doen.
Ze toont ook eigenlijk nooit moe
tot nu toe dan. Hoop dat dat zo blijft trouwens want het geeft mij wel het idee dat we zuinig genoeg op haar zijn. Mijn paardje Bente bleef maar lopen, op die manier merkte je niet dat het teveel voor haar kon zijn. Maar dan keek je de volgende dag en zag ze er toch opgetrokken uit, ook dat zie ik bij Ollie eigenlijk nooit. Of dan at ze slecht. Ollie eet altijd
[/quote]VanHuisUit schreef:Bedoel dat dat tempo erg relaxed is. Als ze niet willen lopen is het hard werken. Ollie wil graag lopen hoor maar van mijn paarden is ze wel de rustigste. ZE is gewoon geen heethoofd vind dat erg prettig.