[SGW] Voorbespreking SGW Ysselsteyn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:16

Wisselende verhalen gehoord vandaag! Ik ben over Zephyr heel tevreden, Gorssel foutloos, maar met een paard wat op de handrem reed, vandaag durfde hij weer wat beter en zijn we met 2 weigeringen aardig rond gekomen. Ik lag er bijna af in de waterbak en de dubbel erna heb ik zonder beugels overleefd...zitten en vasthouden was het... In ieder geval weer een goed gevoel!

Daarna wilde ik pap nog even de hindernissen laten zien en waren we bij de waterbak toen Renske eraf viel. Wij zijn er dus ook naartoe gelopen en ik heb haar paard even meegenomen naar de trailer. Even langs de dierenarts gegaan om het paard toch te laten checken en alles was prima met het paard! Ik was wel ontzettend geschrokken van je val, Renske. Ik heb de hele middag zitten hopen dat alles mee zou vallen! Veel beterschap in elk geval!

reneemontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:18

Er waren wel meer schimmels die voorbij vlogen op die hindernis maar vond hem ook niet echt moeilijk. Gewoon bewust en geconcentreerd erop af rijden.

Ook geen problemen op gehad op een weigering en val vervolgens bij de M ponies.

Lielle, hoe heet je paard die vloog? Misschien dat ik hem eerder herinner.

Lielle

Re: Voorbespreking SGW Ysselsteyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:19

Zisunic = ze is uniek. Ze ging echt mega groot af, struikelde ook wat in de landing. Vond het zelf ook geen moeilijke hindernis.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:40

Zo hoogte en dieptepunten hier in het topic zo ongeveer!
Wel fijn dat alles goed afgelopen is Renske!

Sabertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:04

Renske heel veel beterschap, je moet echt een flinke smak gemaakt hebben.

Voor iedereen die lekker gereden heeft, houd dat gevoel vast en lekker nagenieten.

Voor iedereen waarbij het wat minder ging, niet opgeven volgende keer gaat het vast weer beter.

Ik heb vandaag weer voor het eerst M gestart sinds Maarsbergen 2013. Ik ben dit seizoen na mijn bevalling weer in het L begonnen.
Dressuur ging mwah voor ons doen. 195 punten, maar we kunnen veel beter. Springen netjes foutloos. Toen was ik al blij met hem, daarna nog even nakijken wat de optimale tijd was, toen werd meneer zo gek als een deur en stond ik in een mum weer in de losspringring van de cross. Paardje maar weer gekalmeerd en even lekker rustig gestapt. Toen wilde ik weer gaan draven om wat warm te worden voor de cross en bedacht ik me dat ik heel oliebol nog niet naar de dierenarts was geweest, in een snelle draf die kant op. Hartslag 48, snel weer terug beetje galopperen en paar sprongetjes en toen mochten we van start. Wil meneer het starthok niet in, dus wat later weg. Maar wat een gevoel onderweg. Geen enkele rotafstand, op 5ab wel flink aangemoedigd, na een kleine slinger in mijn lijn pakte hij super aan.
Ik heb de hele cross genoten van mijn knollie. Uiteindelijk lekker foutloos tijd 5.50 dus 5,6 tijdfouten, maar nog steeds een mooie 4e prijs.

HuleneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:09

Gelukkig niets ernstigs renkse, iig beterschap!

Ik had vandaag ook in de L gestart. Dressuur voor het oog prima, 203 punten (was best taai aangezien we al enige tijd hier weinig aan gedaan hadden) en springen foutloos binnen de tijd. Voor de cross had ik me van tevoren best druk zitten maken omdat ik het best pittig vond. Maar we gingen als een speer van start bij de cross en hindernis 1 liep meteen lekker. Alle sprongen fijne afstanden kunnen rijden alleen iets te langzaam. Heerlijk gereden en m'n laatste 2 winstpungen voor het NK binnen :D uiteindelijk een mooie 2e prijs! :D :)F

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:33

Lielle, kom je daar tussen dan? Meer kan ik bijna op spugen vanuit chaam :7
Morgen eens snel kijken

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:09

Verslagje dan maar.. Dressuur ging prima. Springen was een super en foutloos rondje binnen de tijd. Toen naar het losrijden voor de cross, even wat vertraging omdat H4 kapot was gesprongen en ze nog gingen proberen te repareren, maar snel bleek dat dat niet ging lukken. Toen volgde de starts snel op elkaar dus ik was een halve minuut voor start bij het starthok, opzich geen probleem. Van start, fijn ritme en super over H1-H6, H7 en H8 niet helemaal netjes maar wel eroverheen. Toen H9-H12 weer prima, H13 beetje kort erop maar nog OK, wat twijfel bij het water maar geen weigering, rest van het lijntje netjes. Nou dan komt 'ie hoor, H15..

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik sprong 'm misschien iets te veel rechts aan, ik keek misschien niet genoeg naar de tweede, maar wat deed die boom daar!? Terwijl we nog aan het landen waren, zag ik dat we recht op die twijg afgingen, hij was niet te zien omdat hij ook nog gecamoufleerd werd door de boom erachter..
Afbeelding
Je ziet het ook wel op de foto, het boompje met het lint eromheen. Ik kon níks meer doen om ons te redden want het volgde veel te snel (je gaat toch best hard), dus ik bleef haken met m'n rechter knie, probeerde nog te herstellen maar verloor m'n evenwicht en viel er links af terwijl paard naar rechts weg schoot. Ik viel met m'n onderrug vol op de grondbalk van 15B, en toen begon het geschreeuw en gescheld (sorry nog daarvoor, omstanders). Onzeker of er iets echt kapot was, werd er een ambulance gebeld.

Terwijl ik in de ambulance geladen werd, werd de boosdoener - het dunne boompje - omgezaagd. M'n pa heeft ook met de hinderniscontroleur gepraat en zij zei dat er meerdere combinaties waren geweest die geschrokken waren van het boompje, maar zij kwamen beter weg dan ik..

Foto's gemaakt in het ziekenhuis, niets gebroken, dus "gelukkig" enkel een fikse kneuzing. Pijnstillers meegekregen en ontslagen.

Ik baal er heel erg van dat ik in het verkennen niet heb gezien dat deze boom gevaarlijk ver naar binnen stond. Desalniettemin denk ik dat die boom daar echt niet had mogen staan, óf dat 15A minder breed had moeten zijn (maar dan krijg je problemen als je paard erlangs rent). Dat je hem wat meer rechts springt dan ideaal zou zijn, moet niet meteen als gevolg hebben dat je in het ziekenhuis belandt.. :\

Het filmpje van de rit, heb het gekrijs aan het einde er maar even afgeknipt:
http://youtu.be/H3L6cAAaHO4
Video staat op verborgen trouwens.. Maar dacht dat jullie het misschien wel interessant vonden om te zien.

Hester nog heel erg bedankt voor het opvangen en wegzetten van Avanti! Natuurlijk ook dank aan de mevrouw die als eerste ter plaatse was en de EHBO, en dank voor de beterschapswensen hier. +:)+ Gaat goed komen..

reneemontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:19

Leuk dat je toch nog het filmpje wil laten zien.

Ik wil je wel een compliment geven over hoe je naar je paard bent tijdens de rit!! Steeds aanmoedigen en belonen met je stem bij de hindernissen !!! Mogen er wel meer doen van mij.

Op het filmpje zie je ook dat je het boompje bijna niet ziet.

Sterkte met de spierpijn de komende dagen!!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:21

Sterkte met de pijn daarvoor ging het echt wel heel netjes

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:32

Autch :(:) Heel veel sterkte!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:40

heftig renske! ik moet zeggen datik dat ook ect niet heb gezien, terwijl we die combi toch wel goed hebben bekeken. Sterkte ermee!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:21

Beetje afzetlint helpt natuurlijk niet om zo'n boompje op te laten vallen als je in crosstempo op de hindernis aan rijdt. Wij hebben het boompje ook niet gezien hoor met parcours lopen en mijn man heeft zelfs 2 keer gelopen. Kan me best voorstellen dat je even flink kwaad was gisteren. Hoe is het met de (spier)pijn?

Wel leuk om een deel van het rondje vanaf een paardenrug te zien trouwens, ik loop altijd wel mee als ik de kans krijg, maar het toont toch heel anders als je te paard zit.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:13

Dat afzetlint hebben ze er pas om de boom gedaan nadat Renske de aanvaring met de boom al had gehad. Daarvoor zat er helemaal niets om de boom en viel de boom dus ook echt niet op....

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:46

Dankjewel iedereen :)

En inderdaad, ze waren eerst aan het twijfelen of ze de boom wel weg gingen halen, dus ze probeerde 'm op te laten vallen met lint. Gelukkig hebben ze 'm uiteindelijk wel omgezaagd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:54

Nou ja, verdiende loon voor die boom dat hij is weg gehaald }> had 'ie maar niet zo in de weg moeten staan. Het scheelde echt niks als ik het filmpje zo zie. Een paar centimeter naar rechts en je had hem gemist.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 00:39

Ik ben blij om te horen dat het goed gaat met je, Renske en hopelijk ben je snel weer te paard.

Toch ben ik het niet eens met de algemene tendens dat die boom weg moest, heb de hindernis 's avonds bekeken en er was plaats zat. Verder hebben de andere deelnemers nergens last van gehad.... Het is wrs gewoon pech dat het paard afweek van de lijn en de amazone het boompje raakte en er nog een andere hindernis achter stond. Dit is nu net de reden om een crossparcours nauwkeurig te verkennen, het had ook een stronk of modderplek kunnen zijn waardoor het paard kon struikelen... Ik hoor tegenwoordig vaak dat er alleen even rondgefietst wordt of in groep verkend wordt maar dan kan er al iets gemist worden tijdens het verkennen. of dit het geval is kan ik natuurlijk niet zeggen maar ik vind dat de verantwoordelijkheid hier eerder bij de ruiter dan bij de parcoursbouwer of de boom lag...

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:45

Ik ken de situatie ter plekke niet, maar volgens mij is het niet van belang of er 'plaats zat' is, maar is de vraag of je obstakels tussen een a en een b sprong mag tegenkomen wanneer je de hindernis niet precies in het midden springt, maar wel tussen de vlaggen blijft.

Heftig Renske, jullie gingen net zo lekker! Wel doorgaan met crossen hoor, jullie zijn er goed in!

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:01

Jeetje Renske, beterschap.

SGWuppie, er worden toch ook wel eens opzettelijk opstakels in een lijn geplaatst? Ik vind het zelf best logisch dat dat wel zou mogen en sluit me verder aan bij Ibonn. Wel zou een obstakel imo goed zichtbaar (gemaakt) moeten zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:15

En dat was die boom imo niet. Het lint is pas later geplaatst.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:29

Een boom is imo uit zichzelf zichtbaar, de doorsnee was ca 10 cm. Dat is wat anders dan een twijgje of bv een half bedekte stronk. Het blijft terreinrijden waarbij rekening met de omgeving gehouden moet worden, het alternatief is crossen op een voetbalveld of golfbaan ;-)

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:17

Altos schreef:
SGWuppie, er worden toch ook wel eens opzettelijk opstakels in een lijn geplaatst? Ik vind het zelf best logisch dat dat wel zou mogen en sluit me verder aan bij Ibonn. Wel zou een obstakel imo goed zichtbaar (gemaakt) moeten zijn.

Klopt, maar dat is dan om ruiters te dwingen een moeilijke lijn te rijden of juist te helpen de lijn te vinden. Maar dat zijn altijd opzichtige obstakels zoals bloemen, bakken etc. Ik zeg niet dat de boom er niet had mogen staan, maar als ik het filmpje zo bekijk dan springt het paard niet zo verkeerd over de eerste, maar volgt er toch een behoorlijke crash. Boom was kennelijk voor paard en ruiter dus niet zichtbaar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:46

Laten we het er op houden dat het gewoon dikke pech is geweest, gelukkig is voor Renske alles redelijk goed afgelopen. Voor de boom iets minder :(:)