Vet Check gate laksheid!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:31

Bijzonder jammer dat dit soort dingen gebeuren en betreur dit ook echt. Endurance is een hartstikke gave discipline en rij het inmiddels zelf 14 jaar. Ik heb dit zelf nog nooit in het echt gezien, gelukkig. Helaas hebben de Emiraten veel geld en zwichten mensen hier voor. Gelukkig zijn er mensen zoals Frans Arts (FEI DA) en is hier echt werk van aan het maken. _/-\o_

rox_en_wilvy

Re: Vet Check gate laksheid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:00

Ik zeg, al die " arabieren" eruit! Laat ze maar lekker aan de zijkant meekijken totdat ze een beetje normaal gaan doen! En snelheden halen van 45 kmh ongeacht afsnijden slaat ook nergens meer op! Het lijkt er steeds meer op dat vooral de mannen moeten bewijzen dat ze steeds sneller kunnen, alleen zijn paarden geen auto's :(

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:54

Die snelheid leek zo hoog vanwege dat afsnijden ;) Maar er is wel eens een laatste rondje van tegen de 30 km/u gereden, dat klopt wel. Was een rondje van 11 kilometer oid, maar alsnog een flinke afstand om na 150 km nog even op meer dan een handgalopje rond te crossen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:58

Nu heeft de nr 1 het laatste rondje 33km/h gereden en de nr 2 31km/h. Dus die hoge snelheden in de laatste rondes zie je vaker, niet alleen hier en niet alleen door ruiters uit Arabische landen..
Hangt ook erg van het terrein af en de lengte van die laatste ronde (meestal tussen 17 en 24km).

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:26

rox_en_wilvy schreef:
Ik zeg, al die " arabieren" eruit! Laat ze maar lekker aan de zijkant meekijken totdat ze een beetje normaal gaan doen! En snelheden halen van 45 kmh ongeacht afsnijden slaat ook nergens meer op! Het lijkt er steeds meer op dat vooral de mannen moeten bewijzen dat ze steeds sneller kunnen, alleen zijn paarden geen auto's :(

Dan bestaat er geen Endurance meer, vergeet niet hoeveel geld er van hun in onze discipline omgaat

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:47

Nee, waarom er uit gooien? gewoon fatsoenlijk met het dier en diens capaciteiten omgaan, ipv allen hijgerig TEN KOSTE van het dier eigen gewin willen behalen.

Ik heb het hier over IEDERE taak van Paarden"sport".

Want overal komen schrijnende misstanden voor, men is meestal handig genoeg dit binnenshuis te houden zodat het publiek/de pers er geen lucht van krijgt.

Bij Endurance is eea wat moeilijker "achter gesloten deuren' te houden, ook door de aard en uitvoering hiervan.
Het speelt zich wat meer "openbaar' af, reden waarom misstanden zoals het broodmagere paard gelukkig het publieke oog bereiken, want zo iets kan ECHT niet.

Onbegrijpelijk dat het dier gewoon door de startkeuring is gekomen, werkelijk beschamend.
Hier ga je toch niet eens 3 x per week recreatief op zitten?

Was die ie ruiter blind, had-ie geen hart of was ie alleen op ego-gewin uit? Waarschijnlijk alledrie. Ik vergeet er nog bij te zeggen: gebrek aan zelfkritiek.
Want wie wil nu zo, op zo'n paard, in zo'n abominabele conditie, in welke wedstrijd dan ook gesignaleerd worden? Dan heb je toch enkele borden voor je kop.Net als de "controleurs" VOOR de tweede vetgate.
Die mogen zich diep gaan schamen

Jammer voor de Endurance an sich, want het is een leuke, avontuurlijke sport, wat zo'n slechte naam die het hierdoor krijgt, niet echt verdient. Vele Endurance paarden vinden het ook oprecht leuk.
De gematigde Endurances dan, zodra het een "uitputtingsslag" wordt voor mens maar vooral het paard, vid ik het ook discutabel worden. maar dat vind ik van een heleboel paarden(en dieren)"sporten" die voor de mens, en niet voor het dier zijn bedacht.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 15:48

kamsel schreef:
Ik lees het ook zo ohjajoh en djilna.
Bij de foto staat dat ie door mocht, in de reacties dat dit niet klopt omdat het nr 74 is en die is er uitgehaald bij check 2.
Maar mijn Frans is belabberd.

Zo'n paard moet je niet op willen zitten..

Zo heb ik het ook verstaan nav de foto. Toen waren de reacties er nog niet geplaatst.

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:33

De enige reden dat dit paard uit die trailer gehaald had mogen worden is om naar de kliniek te gaan. Zeker niet om naar een endurance te gaan en al helemaal niet een rit van 160 km willen starten! Hoe haalt die ruiter het in zijn hoofd :O En ook diegene die dit arme ding niet meteen heeft afgekeurd en heeft laten starten.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:27

Ik weet wel dat de arabieren veel geld in de sport pompen maar daarom kunnen ze ook veels te veel maken! Laat er dan iemand voor zorgen dat die gasten zich aan de regels gaan houden en dat de paarden niet worden uitgebuit.

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:07

Even voor de goede orde: ook ik vind dit paard in onderconditie voor wat de voedingstoestand betreft. Maar vergeet niet dat er heel veel paarden rondlopen die qua bespierdheid gelijk zijn aan dit paard zij het gemaskeerd met een dikke laag vet. Tja, dan weet ik niet welk paard het slechter heeft....

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:12

Dit paard is idd nr 40. Ik was daar ter plaatse en 1 van mijn foto's is inmiddels ook in dit topic gebruikt.
Paard is op kreupelheid in vg2 afgekeurd. Overigens met herstelwaardes waar menig paard jaloers op kan zijn.
Laat onverminderd dat dit een punt van discussie is, of een dergelijk paard mag starten. Het was overigens niet het enige magere paard dat ik heb gezien.

Het overleden paard is nog onderwerp van onderzoek, maar is niet dit paard.
Het vermoeden bestaat dat het nummer 74 was.

En vwb de sheiks. Tja zonder hun geld waarschijnlijk geen endurance... Het is het eeuwig durende liedje: poen poen poen poen....

Ik ben zeker een tegenstander van het rijden op deze manier, dus val mij niet aan. Ik reageer puur om een aantal feiten te bevestigen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:48

Waarom gebruiken ze niet zoiets:

Afbeelding

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:48

ik vind de foto schrijnend, maar je kan de lichamelijke conditie van het paard niet beoordelen op alleen de foto. Als het paard lichamelijk wel fit is, hoe leg je daar een zadel op zonder dat dat pijn gaat doen?
Nee, ik zie graag dat er regels voor paarden op hun wedstrijdgewicht komen die dit verbieden.
Maar wel op andere gronden dan: het ziet er niet uit, het kan niet.
Regels gelden voor iedereen op dezelfde manier.

duursport vraagt om een lichaam met extreem weinig vet, kijk naar marathonlopers wielrenners:
hier een foto van iemand die lang een ros heeft gereden. Afgaand op de foto ook zwaar ondervoed.
http://losseveter.nl/wp-content/uploads ... 656789.jpg
Ook toen gesponsord door de Rabo Bank.

Oww, herstelwaarden ver boven elke willekeurige poster hier op bokt.
de term gezond (fit to continu) dekt maar een deel van de lading.

Er zijn hier een paar posters die veel meer verstand van Endurance hebben dan ik (is niet moeilijk) en meer invloed. Ik hoop dat die een weg vinden om paarden die op zo een gewicht zitten in ieder geval medisch meer te laten monitoren, voor, tijdens en na wedstrijden. En indien mogelijk een startverbod als het paard richting gevaarlijke waarden gaat.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:27

LBLGypsyCobs schreef:

[ Afbeelding ]

Omdat dit er totaal los van staat / nix mee te maken heeft.

Paarden worden gekeurd door FEI DA en de UAE landen hebben nu eenmaal teveel geld en sommige mensen willen meer geld (omkoping dus), want uiteraard weten ze heus wel hoe een goed getraind Endurance paard er uit hoort te zien -> zo dus NIET !! -O-

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:34

Karrimh schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

[ Afbeelding ]

Omdat dit er totaal los van staat / nix mee te maken heeft.

Paarden worden gekeurd door FEI DA en de UAE landen hebben nu eenmaal teveel geld en sommige mensen willen meer geld (omkoping dus), want uiteraard weten ze heus wel hoe een goed getraind Endurance paard er uit hoort te zien -> zo dus NIET !! -O-

Blijkbaar door het FEI wel, in het laatste artikel maak ik uit dat dit gewoon marathon conditie is?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:41

Somebitch schreef:
dravergekkie schreef:

De laatste alinea; die ruiter is gediskwalificeerd en had een stuk van de route afgesneden dus helemaal niet zo snel gereden.

43,5 km/h is best te doen over 20 km (hier een oud, niet goed getraind paard wat op 8 km de 40 km/h best 'gemakkelijk' haalt, dus het dubbele qua afstand met een getraind (ren) paard zie ik best gebeuren) maar niet als het dier al 100 km gelopen heeft. :')

Wat een arm beestje uit de OP. :oo

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:44

Dik of dun is 't punt eigenlijk niet dit paard heeft onvoldoende rugspieren en ligt er dus uit voor kreupelheid na de tweede loop. Tja dat kan ik voorspellen voordat dit paard start.

Marathon conditie hmm ... hier is reeds onderzoek naar gedaan en resultaat was dat te dik en te dun niet goed is. Wat het ideaal is is natuurlijk lastig vast te leggen elk paard zijn metabolisme werkt anders.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:52

Ik ben helemaal niet thuis in deze tak van de sport.
maar ik zie wel vaker onbespierd magere paarden.
Dat ik denk van hoe kun je hier zo afstand mee rijden.
Ik snap als je een dik paard heb dst het helemaal niet goed is.
maar soms vind ik hrt in mijn ogen wel ongezonde paarden langs komen

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:05

ralphtdw schreef:
Ik ben helemaal niet thuis in deze tak van de sport.
maar ik zie wel vaker onbespierd magere paarden.
Dat ik denk van hoe kun je hier zo afstand mee rijden.
Ik snap als je een dik paard heb dst het helemaal niet goed is.
maar soms vind ik hrt in mijn ogen wel ongezonde paarden langs komen

Bedenk wel dat lange afstand andere 'bespiering' vraagt als 'verzamelen, verruimen, nageeflijk en en en'.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 20:07

idd wat xSlvma zegt; je kunt de bespiering van een endurance paard (en zekers die, die aan de top zitten) natuurlijk niet gaan vergelijken met de bespiering van een dressuur of springpaard. Zijn compleet andere spiergroepen.

Een sprinter in de atletiek (de 100 meter sprinters bv) zijn toch ook heel anders bespierd dan iemand die marathons loopt.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 06:47

Ja dat snap ik ook.
Maar als ik een paard zie waarvan de ruggengraat helemaal uitsteekt en zijn heup botten en dan word er gezegd van ja nou is die in goede conditie. Dat is in mijn ogen niet een goede conditie ik snap dat een paard niet vet kan wezen.
maar heb ze toch echt wel in een betere conditiegezien

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 07:19

Tsjee wat een heftige reacties hier.
Ik heb in principe niets met endurance, hoewel het me een mooie sport lijkt.
Het paard vind ik op beide fotos zeker schraal, en niet royaal in bespiering.

Maar kliniekwaardig? Mishandeling? Absoluut niets mee doen, en fors aan laten komen? Neuh, dat vind ik wel meevallen. Wat aankomen wel, en wat meer spier zou zeker beter zijn, dat wel.

Let op, ik vind dit paard dus ook NIET mooi op conditie.
Maar ik krijg sterk de indruk, in dit topic maar ook elders, dat men onderhand zó ontzettend aan het algemene plaatje van (veel) te zware paarden gewend is geraakt, dat ieder schraal dier meteen gelijk staat aan extreme mishandeling. En dat vind ik bijna nog schokkender dan deze foto.

Veel van de paarden die nu mooi worden gevonden zijn niet beter gespierd dan dit paard. Alleen zoveel zwaarder dat alles meer opgevuld lijkt. En dat er sowieso wat spier aanzit om dat gewicht te kunnen dragen.

Overigens zou ik dit dier dus zekerwel wat proberen te laten aankomen als het mijn paard was... En of ik met dit dier zou starten weet ik niet. Als het dier verder echt in topconditie is, en in alles superfit lijkt, misschien. Maar ik denk het niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 07:54

Op de tweede foto vind ik de bespiering niet eo schokkend, zitten toch wel wat spieren op. De algemene voedingstoestand vind ik ook te mager. Maar misschien is dit wel een hele nerveuze hengst die er alles constant afloopt. Zolang we niet weten wat het dier precies gevoerd krijgt, de leeftijd en het werk, vind ik niet dat we echt mogen oordelen.blijkbaar is het dier genoeg getraind om deze klasses aan te kunnen, anders zouden ze daar niet geraakt zijn .
Neemt niet weg dat ik met zo een dier niet zou durven starten, maargoed...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 08:05

Ik snap prima dat een paard met hetzelfde model als mijn bolle Tinkertje alleen maar nadeel zou ondervinden op zo'n afstand.

Maar of het dier nu gezond is of niet, het gaat toch ook om een beeld van een sport wat je naar buiten brengt.
Leg dit eens aan niet paarden mensen uit, evenals allerlei andere zaken in andere takken van de paardensport.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 08:11

Dat plaatje van LBL erbij houdend zou ik het paard (volgens de Franse FB posts is het een merrie trouwens) als 'moderate' inschatten. Er zit imo te veel spier op om het als 'poor', laat staan als 'very poor' te betitelen.