[WN] Zoektocht westernpaardje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annekexxx

Re: Zoektocht westernpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 10:55

Momenteel zijn het gewoon enkele korstjes, niets erg groots.
Ze is wel in behandeling, dus ik heb ook geen idee hoe het er hiervoor uitzag.
Ze heeft idd een wat lagere weerstand gehad, na 2 veulens bij een vorige eigenaar.
Ze had ook wormen en maagzweren... Maar dit zou allemaal al enkele maanden geleden volledig opgelost zijn. Ze is echt helemaal opgelapt bij haar eigenares. Gezondheidsverklaring van de dierenarts en foto's zitten er allemaal bij.
Enkel de mok en wat last van vaccinatie blijven nog over.
Moeilijke beslissing toch.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:07

Pfff, nou ik zou me nog meer zorgen maken om de schade die de wormen en de maagzweren hebben achter gelaten als de mok, eerlijk gezegd.

Paard kan nu wel worm en maagzweer vrij zijn maar schade is er zeker als het paard daar echt ziek van is geweest.
Een paard wat zijn voer niet optimaal kan opnemen door schade aan maag en darm, kan een zorgenkindje blijven.
De mok kan dan weer een indicatie van zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:02

Met zo'n achtergrond ( worminfectie en maagzweren) zou ik het paard laten staan. De kans dat maagzweren terugkeren is dan zeker aanwezig, er zit litteken weefsel in de maag wat niet bepaald bevorderlijk is voor de gezondheid. Een ernstige worminfectie kan littekens achterlaten in de darmen en dat kan, op latere leeftijd voor grote problemen zorgen ( worm aneurysma!). Als ik jou was zou ik verder zoeken!

Citaat:
Koliek door wormen
Wormen kunnen op diverse manieren aanleiding geven tot koliek. Sommige wormsoorten kruipen door de maag- of darmwand heen en richten hier aanzienlijke schade aan. Andere kunnen, al dan niet samen met bacteriën, leiden tot een verdikking (worm-aneurysma) van de wand van de darm-slagader. Deze verdikking op zich kan buikpijn tot gevolg hebben maar er kunnen ook stukjes van de verdikking loslaten. Als deze stukjes vastlopen in de kleine vaten van de darmen kunnen ze leiden tot een aflsuiting (infarct) dat uiteindelijk de dood tot gevolg kan hebben.

http://www.paardendrogist.nl/advies/6261/koliek/

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 07:35

Blijkbaar is ze daartegen goed behandeld zodat de maagwand volledig opnieuw gesloten is en zodat de kans dat er in de toekomst nog zo'n dingen opduiken erg klein is.
Vandaag komt de dierenarts nog eens langs.

sharonsemme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 08:02

Als deze toch niks word zou ik inderdaad echt eens bij de Two lazy seven ranch kijken! Hebben nu meerdere leuke paardjes te koop, en golden babe is ook zeker een leuke merrie en toont ook vrij groot! (Heb er 18 weken stage gelopen)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 08:21

Ik zou me ook meer zorgen maken om de wormen infectie en de maagzweren. Dat zou voor mij nou wel een reden zijn het paard te laten staan!

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 09:49

Ik denk niet dat Golden Babe een reining getraind paardje is...
Intussen ben ik volledig afgestapt van de grootte... (oh ja, jullie hadden gelijk!) ;)...
Het mag dus gerust rond de 1.45 - 1.50 zijn.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:43

Ik zou hier zeker nog eens onderzoek naar laten doen als ik jou was. Voor de zekerheid. Tegenwoordig komen er steeds meer verhalen langs van mensen die opgelicht worden dmv foto's en verklaringen die helemaal niet bij het gekochte paard blijken te horen. Met als gevolg dat je achterblijft met een paard dat niet helemaal opgelapt is, maar nog steeds ziek/niet in orde/verhoogt ziekterisico is/heeft.
Heerlijk pessimistisch natuurlijk ;) Maar besef goed dat dit niet niks is en dat je maar beter 100% zeker kan weten wat er met de pony aan de hand is (geweest) voor je tot aankoop over gaat.

Dus zelf laten keuren en checken door een zelf gekozen dierenarts!

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 14:17

Daar heb je uiteraard gelijk in!
Ik heb wel vooraf uitstekende referenties gekregen en ik neem aan dat deze mensen hun goede naam niet kwijt willen. Ze willen ook enkel een gezond paard 'afleveren' en staan bekend in de westernwereld hiervoor.
Ik ben voorzichtig en zal grondig onderzoek verrichten alvorens eentje aan te kopen. :)

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:32

Ben je al bij Guillemaere gaan kijken in Wetteren? Die heeft altijd leuke paardjes staan, en betaalbaar!

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 12:09

Gevonden!! :D :D :D :D
Binnen 2 weekjes komt ze (solid sorrel Paint merrie) naar haar nieuwe thuis!
(Aangezien de komende 2 weken heel druk zijn hier, en ik vanaf 14 april een weekje vakantie heb,
ideaal om de paardjes te laten kennismaken...)
Meer nieuws volgt!
IK BLIJ!!! *\o/*

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:30

Jeej, foto!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:34

*\o/* *\o/*
Wij wachten op beeldmateriaal :D

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:53

Gefeliciteerd TS! Ben heel benieuwd naar haar :)

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 10:58

Meet 'Dixie'!
Solid sorrel paint merrie, reining getraind, superlief en braaf op buitenritten!
I'm in love!

Afbeelding

Afbeelding

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:18

Gefeliciteerd! Ze is prachtig!

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 11:39

Dank je! Vind ik ook. :-)
Klinisch en röntgenologisch goedgekeurd en een schatje!
Nu aftellen!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:43

Gefeliciteerd met je mooie aanwinst!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:36

Leuke Dixie!!! <3
En meteen mooi ingevlochten :D
Veel plezier met haar !

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 10:03

Ja ze zorgen goed voor haar waar ze momenteel nog staat! :-)

Nu op zoek naar toebehoren!
ALLES is nog nieuw in de westernwereld. Gelukkig heb ik al veel advies gekregen van mijn instructeur.

- halster en halstertouw: check
- winterdeken: check (zit er ook bij)
- trainingshoofdstel: kan ik daar eventueel ook overnemen
- extra hoofdstel ga 'k nog zelf kopen (zodat ik een shank en een snaffle bitje heb)
- beenbescherming (daar evt. overnemen)
- zweetdeken (daar eventueel ook overnemen)
- bescherming voor op de trailer (ligt hier nog ergens van onze huidige merrie, maar wordt enkel bij lange ritten gebruikt... dus daar zal wellicht al wat stof op hangen... misschien toch op zoek naar nieuwe. Gebruiken jullie deze?)
- touwhalster
- zadel (16 inch, ze is een stuk kleiner dan 1.50, welke maat zou dan best passen?)
- pads (soort?)
- staltoebehoren als strooisel, hooinet, hooi, voederbak, drinkwaterbak,... (reeds in orde - aangezien deze er ook zijn voor onze merrie die in de stal ernaast staat)
- kledij voor mezelf (basis: check)

Wat vergeet ik nog allemaal? Waar moet ik zeker op letten?
Alle tips zijn welkom!

Het is een heel andere wereld dan mijn vorige dressuurwereld :-).
Volgende week: SHOPPING-TIME! :-))

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:20

Gefeliciteerd met je nieuwe paardje! Leuk dier om te zien!

- Zadel via een goede zadelpasser aanschaffen, luistert nauwer dan een engels zadel met passen. Bijv via Evelien van Eurohorse
- Pad, doe de vinger/duim proef, de pad moet dik genoeg zijn voor goede drukverdeling. Als je met je duimnagel tegen je wijsvingernagel drukt en de pad ertussen houdt moet je je vingers niet voelen. Voel je ze wel is de pad te dun. Geen neoprene pad gebruiken in de zomer, dan krijg je warmte stuwing. Neem een pad van bijv wolvilt of wolfleece dat zijn natuurlijke materialen en admen beter.
- beenbescherming op de trailer kun je misschien lenen van iemand of neem bandages met onderlappen en springschoenen. Als je ze gaat aanschaffen let dan goed op de pasvorm en dat ze niet af kunnen zakken want dan krijg je de grootste ongelukken.

de rest van de spullen komt vanzelf wel als je je paard eenmaal hebt. Ga maar vast sparen voor de Kerstsale! :)

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 10:40

Goede tips al!

(I.v.m. zadelpassen: ik woon in België, een half uurtje rijden van Gent, dus NL adres: wordt moeilijk.)

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:56

16 inch zadel heeft met je eigen derrière te maken. De meest gangbare maat is 16 inch. Dit maakt ook eventuele verkoop van het zadel (als dat een keer op je pad komt) makkelijker.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:08

Transportbeschermers zijn ondingen. Ik gebruik dat nooit. We gaan constant met onze paarden op shows op verplaatsing, en niemand van ons gebruikt ze.
Een touwhalster ? Waarvoor heb je dat nodig ?
In zou investeren in een GOED zadel en een GOEDE pad. Al de rest is bijzaak, en je verzamelt door de jaren heen heel wat zooi ( en ik kan het weten :D ) Guillemaere uit Wetteren komt ook passen als je dat vraagt.

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:18