[WN] Westernrassen overbouwd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Westernrassen overbouwd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:36

Op de eerste foto 4 jaar en de tweede is een jaar later geloof ik, of anderhalf?
Toen ik haar kreeg zijn we hard aan de slag gegaan en toen is ze flink uitgedijd... Toen ik haar net had was ze nog een beetje een puppy, wat iel en onbespierd (maar ze is ook rustig aan beleerd dus dat is niet zo raar)
Ariebren: overbouwd is ze echt wel hoor, en nog steeds. Haar kont is echt qua bouw een cm of 4 hoger dan haar schoft, misschien wel meer zelfs! Maar wel bedankt voor het compliment :D vind haar nu zelf ook steeds mooier worden, en zeloopt ook fijner, duikt minder de grond in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:44

Ik vind haar ook erg leuk VLV :)

Op de foto's zie je wat je bij mijn paardje dus ook hebt: zodra er een zadel op ligt valt het niet meer zo op :+ Je zit niet op (in mijn geval) 1,34 meter hoogte, ligt altijd nog een onderlegger, pad en zadel op. Dan valt het overbouwde al niet meer zo op.

En och... net als het paard van VLV heeft hij genoeg charisma om de aandacht wat van de hoge billen af te leiden ;) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:48

Ja die van mij is een krengetje dat leidt ook af :') haha achja who cares.. Als je zelf maar blij bent met je paard toch. Commentaar van een stel pennies daar zou ik niet mee zitten hoor..
Zal een foto zonder zadel, vierkant etc maken. Dan zie je het heel duidelijk :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:05

VivaLaVida schreef:
Ja die van mij is een krengetje dat leidt ook af :') haha achja who cares.. Als je zelf maar blij bent met je paard toch. Commentaar van een stel pennies daar zou ik niet mee zitten hoor..
Zal een foto zonder zadel, vierkant etc maken. Dan zie je het heel duidelijk :)

Vind ik ook, zolang je maar lol met je knol hebt, dat is voor mij het belangrijkste !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:18

Nouja als een paard echt lelijk of erg onfunctioneel gebouwd is dan hoef ik m ook nmiet hoor. Maar goed das kwestie van smaak natuurlijk. Dan nog zou ik dat niet zo gauw zeggen tegen de eigenaar :P

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:27

Nee, dan zeg ik wat een lief paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:35

:D

Valt in de categorie:''Als ie maar lief is, wat een mooi oud bloed, wat is ie braaf''.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 09:16

NatasjavE schreef:
Callisto04 schreef:
Die zwart-witte paint staat met zijn achterbeen onder het lichaam, wat een vertekend beeld geeft. Om het zonder de beenlengte te meten min of meer in te schatten moeten de benen recht onder het lichaam staan.

Om het exterieur goed te bepalen moet het paard in een "open" houding staan.

Dan kan je alle benen goed bekijken.

Het achterbeen moet dus ietsjes naar achter geplaatst zijn.

Een paard is overbouwd als het heupgewricht hoger ligt dan het hoogste punt van de schoft.
Naar de bespiering moet je daarbij niet kijken maar dat kan het beeld inderdaad wel versterken.

Hoe zie je het heupgewricht op een foto? Een paard met een schoft die hoger is dan het heupgewricht kan nog steeds downhill zijn. Een prominente schoft (kenmerkend voor bv sommige Engelse volbloeds) verandert daar niets aan.

"The words "uphill" and "downhill" is an attempt to articulate the levelness of the spine. The spine does NOT follow the topline of the horse. It's inside the horse. In the front end the spine threads through the scapula (shoulder blades) and becomes the neck. The withers have vertical "finger-like" bones that stick up from the spine. These vertical structures are not calcuated in the levelness of the spine. Only where the spinal cord goes through the bones of the spine, (the centre of the spine) is where you will estimate "spine levelness". When you compare that spine levelness to the ground (or horizon) it will tell you if the horse is 'uphill', level or downhill.

The spine levelness is found by locating 2 points on the horse's body and drawing a line between those points. That line tells you the spine levelness. The 2 points are: The lumbar sacral (LS) joint, and the lower cervical curve (LCC)."
https://sites.google.com/site/applesonhorses/home

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 10:45

Om te kijken of een paard opwaarts gebouwd is moet je naar het hele paard kijken. En onder andere de plaatsing van het boeg en de lengte van het voorbeen spelen daarin mee.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:00

Hoe dan?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:14

whaha, wat een leuk topic.. heel wat leuke onwaarheden langs zien komen en appels worden met peren vergeleken. niet te geloven. heb me zitten vermaken 5 pagina's lang.

mijn huidige is zekerweten overbouwd, ze is 2 dus is ook logisch. ze groeit nog. mijn vorige was volgens mij ook downhill gebouwd.. buldogg type. zij staat wel in mijn profiel. de huidige nog niet.