freeride schreef:@ doffuzz, je zegt zelf dat je al genoeg paarden verklooid hebt, hoe weet jij dan wat wel en niet goed is qua hulpmiddel? als ik zo negatief over mijn eigen rijwijze was, zou ik ook niet zo fantiek verteleln dat t best kan hoor, zo en zo'n bit of sporen of wat ook,ik ben iig wel blij met wat ik zelf doe.
superpony, mijn beeld over reiners is simpel: er zijn heel veel verschillende ruiters. 't is wel zo dat in de western vooral reining en pleasure er een enorm percentage paarden in training moet... waar in andere disciplines een paard zadelmak wordt gemaakt en vervolgens met zijn of haar eigenaar samen gaat trainen, daar staat de wat betere quarter of paint volledig in training, dat vind ik een vreemd fenomeen, en er zijn verdorie een hoop trainers die echt niet poeslief en eerlijk zijn, niet de dingen mooier maken dan ze zijn, al die 2 en 2,5 jarigen gaan in training omdat ze moeten presteren, niet omdat ze het zo naar hun zin mogen hebben, en ik vind overigens dat elk paard welke sport of welk niveau ook, een paard moet kunnen zijn 24/7, ik ben niet tegen stallen niet tegen bitten of sporen maar wel tegen onnatuurlijk oneerlijk houden en trainen van paarden. dus een paar uurtjes per dag paard zijn klinkt voor jou heel gezellie, maar dan mag jij vanaf nu ook 3 uurtjes per dag in een heel klein tuintje even mens zijn en daarna ga je weer terug opgesloten in de bezemkast, en als je daar ongelukkig van wordt, dikke pech, je moet nl over 2 weken je futurity lopen, dus trainen zul je.(in dit verhaal ben je natuurlijk nog maar een jong mensje he,anders moest je al op 1 hand gereden worden).dit is niet belerend bedoelt, maar altijd maar goedpraten wat niet goed te praten valt, he bah.
ps: ik heb inmiddels al 19 trainers aan 't werk gezien in BE NL en duitsland, nog 1 uit italie in Be en 1 fransman, die was nog het meest zacht voro de paarden moet ik eerlijk zeggen.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat bijv. BF een GOEDE ruiter is, heel precies en kundig, maar ik kan niet zeggen dat ik hem sympatisch vindt voor de paarden die ie rijdt, verre van, en ook hij verliest weleens onterecht zijn geduld.tis een mens.
Ik snap echt wel wat je bedoeld en wat je dwars zit. Toch ben ik van het relativeren en alles van 2 kanten bekijken.
Als Doffuzz nou gewoon goeie paarden heeft en er plezier aan heeft dat ze op hun top worden gereden, doe je daar niemand kwaad mee. Je kan op meerdere manieren van je paarden genieten. Investeren in goede paarden en ze goed zien lopen kan ook heel mooi zijn.
Als Doffuzz net als anderen toegeeft zelf niet voldoende te rijden om alles eruit te halen op ene goede en eerlijke manier, is dat misschien juist wel fijn voor die paarden.
Je kan toptrainers wel hard vinden. Maar nogmaals, velen rijden al tig jaar meerdere paarden per dag en hebben zoveel gevoel. 1 keer hard op het juiste moment en daar weer ontspanning voor teruggeven. Die paarden leren idd heel veel, heel snel op jonge leeftijd. Maar het feit dat die paarden het kunnen zegt ook heel veel. Een paard wat volkomen over de zeik gaat als je teveel vraagt of echt niet sneller gaat spinnen, beter gaat stoppen etc etc wordt vaak uit die training gehaald. En dan is het nog steeds een leuk paard voor een amateur of recreatie ruiter. Niks mis mee. Maar een goede en dure trainer gaat echt niet maanden vragen of ze ajb ietsje harder willen spinnen als hij/zij met tig jaar ervaring al ziet dat het er gewoon niet in zit. Het paard dat het wel doet, kan het blijkbaar ook.
Ik zie veel meer recreatieruiters om me heen, die vreselijke dingen doen tijdens het rijden. Ze bedoelen het hartstikke goed. Ze willen niet te hard zijn, maar ondertussen zijn ze een jaar bezig om 1 klein stapje verder te komen. Je kan wel zeggen dat het paard dan tijd heeft om te groeien, sterk te worden etc etc. Maar het gaat mij om de manier waarop het getraind wordt jaar in jaar uit, zonder groei en resultaat.
Wil je als recreatieruiter dan geen reactie? Tuurlijk wel. Als je iets nieuws wil aanleren, vraag je iets, maar moet er wel echt iets gebeuren. Daar ga je toch niet een jaar op wachten?
Daarnaast gaan mensen kijken bij wedstrijden, clinics etc. Ze zien dan trainers wat doen en gaan het thuis ook proberen, want je leert er zoveel van. probleem is dat de correctie dan net anders uitpakt en echt minder eerlijk is, dan in deskundige handen.
Dan zegt men dat hun ophouding minder hard is, maar meestal duurt ie wel te lang, komt ie vaak te laat, is ie onterecht etc etc. Dat vind ik veel erger.
Op i-net is zoveel te vinden. Mensen doen echt van alles na. Lees je de topics weleens van de meiden die net zonder les zijn begonnen met hun pony te laten sliden ( vaak in een weitje ) of te spinnen ( om de voorhand ) En dat mag, want dat zijn de meiden die zo lief zijn voor hun pony???
Of als ze hun paardjes zelf inrijden? Mensen klooien wat aan.En als het niet lukt staat paardje te koop met hele handleiding. Ja, dan heb ik hem liever 1 keer goed ingereden.
Paarden zijn heel duidelijk, dus je mag ook duidelijk naar hun zijn.
Het is gewoon de tijd waarin we leven dat mensen doorslaan. Ik rij vanaf mijn 5e op een manege en daar werd ons echt niet gezegd dat het zielig was dat de pony's op stand stonden. Zaterdag en zondag 4 uur in de les liepen. 1 schep biks en 1 schep haver kregen, amper ruwvoer en ook dagen niks deden. Ze werden met mooie seizoen van 1 op andere dag 24/7 op de wei gegooid voor 4 maanden. En verdomd, wat waren ze weinig ziek en wat zijn ze oud geworden.
Ik krijg tegenwoordig al een beroerte als ik een dag niet kan ( staan ze wel buiten en worden verzorgd ) En ik geef ook geen biks meer etc etc.
Maar toen wij voor het eerst in aanraking kwamen met de westernsport, vonden we het ook vrij hard. Ondanks dat ik uit het springen veel gewend was. ( idd balkjes aantikken met prikkeldraad in bandages, benen kaal scheren, bijtspulo erop etc etc ) Er werd ons verteld, dat is western bij een aantal dingen, dus ik bekeek het ook van die kant.
Hebben ook voor western gekozen. Nu +/- 18 jaar later er zoveel meer mensen zijn overgestapt hoor ik veel meer gezeur. Maar waarom dan voor western kiezen als je het niks vindt? Waarom moeten mensen die zelf niks presteren en ook niks willen presteren op dat niveau anderen de les lezen, die dat al jaren wel doen?
Gan dan gewoon lekker in het bos rijden of laat je paard in de wei staan.
Paardensport is gewoon niet zo lief en leuk.
En waarom is het in de dressuur al zo geaccepteerd dat men gewoon niet kan rijden, geen ( goede ) lessen nemen, veel teveel hulpteugels verkeerd gebruiken etc etc etc? Ga eens op een gemiddelde manege of pensionstal kijken en je ziet wat er echt fout gaat. En die mensen doen het ook al jaren zo, leren niks bij en geven de paarden de schuld.
Paarden die bijna vals zijn door de pijn. Paarden die onhandelbaar zijn of gewoon niet opgevoed door zo aardig te zijn, dat is fijn?
Echt, ik heb al zoveel nare dingen gezien en het merendeel was bij recreatieruiters en niet bij topruiters/trainers.
).dit is niet belerend bedoelt, maar altijd maar goedpraten wat niet goed te praten valt, he bah.
.