NRJ schreef:Wat ik mij afvraag is hoe het uitziet met de gezondheid van deze rassen?
Heel vaak wordt aangeraden om te laten testen op erfelijke ziektes, komen deze in het algemeen veel voor of ligt het voornamelijk aan de afstamming van het betreffende paard?
En de algemene gezondheid, hoe is men daar over te spreken? Benen, hoeven, spieren, koliekgevoeligheid, e.d.?
Hoe oud wordt de gemiddelde Quarter/Paint/Amerikaanse appaloosa?
Voor mij gaat het om het totaalplaatje, en of ik met deze rassen meer risico zou lopen als met een ander ras, wat de gezondheid betreft. Uit de reacties haal ik dat dit niet het geval is, maar dat ik wel héél goed moet opletten (net als bij de aanschaf van ieder ander paard). Het enigste wat bij QPA extra is, zijn de erfelijke ziektes HYPP, HERDA en PSSM. Waar ik dan ook op zal laten testen (als dit door de eigenaar nog niet gedaan is).
En dan gaat het me niet om de aanschafprijs! Zoals ik eerder heb aangegeven, als ik weet waar ik naar op zoek wil gaan en in welke prijsklasse deze paarden vallen, dan spaar ik gewoon tot ik dit bedrag bij elkaar heb. Haastige spoed is zelden goed...
Ik vind QPA erg fijne paarden in de omgang en om mee te werken. En laten we eerlijk zijn, het oog wil ook wat
Dan vindt ik het ook niet erg om hier wat extra's voor uit te geven. Het zijn alleen de aanschafkosten, onderhoud is voor ieder paard gelijk.
Ik zal trouwens niet gauw een (ex)wedstrijdpaard aanschaffen, simpelweg omdat mijn ambities daar niet liggen.
Als ik op zoek ga, wordt het hoogstwaarschijnlijk een jong paardje van een jaar of 4 die een goede basis heeft meegekregen. De rest kunnen we samen leren met goede begeleiding.
Iedereen bedankt voor jullie bijdrage aan dit topic en het maken van mijn beslissing, ik ben echt weer een heel stuk wijzer geworden en hoop dat ik een leuke QPA ga vinden in de toekomst