Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Waratje schreef:dofuzz schreef:wat mij wel opvalt aan heel deze discussie is dat de gemiddelde "penny" onder ons gaat steigeren als de woorden kluisteren en opbinden gebruikt worden maar dat niemand er bij stil staat welk blijvend trauma een jong paard ondergaat als hij van begin af aan onkundig behandeld wordt.
Dat zou je kunnen scharen onder "slecht met slechter vergelijken". Kluisteren en opbinden gebeurt te vaak op een manier die niet zinvol is en in mijn ogen meer kapot maakt dan dat het oplevert, ook bij "professionals". Het is jammer dat het een min of meer geaccepteerde techniek is in de westernwereld, want het wordt meestal gebruikt om tijdwinst te boeken zonder eigen inspanning, waardoor je ongewenste toepassingen krijgt.
Jibbel schreef:Ik heb dit dus fout zien gaan bij een paard wat ik voorheen verzorgde. Met begeleiding had ik die merrie ingereden en alles ging goed. We konden lekker rondsturen en ze was erg braaf.
Vervolgens zou iemand anders haar oppakken, zodat ik me weer kon richten op 'mijn' paard. Diegene is er binnen 5 minuten 2x afgevallen omdat het paard schrok. Dubbele bevestiging dus en er was niets meer te beginnen met het paard. Het was zo erg, dat je niet eens meer naast haar kon gaan staan, omdat ze bang was dat je zou opstappen.
Na een tijdje niks met haar gedaan te hebben is ze door een deskundig persoon opnieuw vanaf het begin opgepakt. Al met al heeft dit geintje een ruim jaar geduurd. En nooit is het paard meer zo braaf geworden als ze was, want nog steeds gaat ze onder het zadel onwijs rennen als ze onzeker wordt. Blik op oneindig en blind voor alles wordt ze dan. Levensgevaarlijk dus. Heel jammer, want het is een ontzettend getalenteerd paard.
Romkabouter schreef:Is er ook niet
crazycactus schreef:@dofuzz toch hoef je daar niet eens te kluisteren. Ik denk dat het vooral in het karakter van het paard zit of ze wachten of gaan trekken. Als voorbeeld, kpwn-merrie toen een jaar of 4 die in de wei stond te hinniken tot er eindelijk iemand eens kwam kijken om haar te bevrijden.
russel schreef:wat is juiste reden om een paard te kluisteren?
dofuzz schreef:1. een vriend van me komt op een dag bij de wei om zijn paard zoals elke avond weer binnen te halen. door wat voor reden ook is zijn paard met 1 voet tussen de omheiningsdraad gegaan maar stond netjes te wachten tot wanneer hij daaruit bevrijd werd. geen verdere schade aan de omheining en totaal geen schade aan paardenvoet of -been. resultaat van het kluisteren.
dofuzz schreef:2. paard moet leren om van druk weg te gaan, waar ook op zijn lichaam dus ook aan de benen.
dofuzz schreef:3. ze kunnen lekker een beetje grazen als je even een break neemt tijdens een wandeling

dofuzz schreef:4. het leert hun op hun eigen tempo dat hun vluchtreflex noch vechtreflex niet in alle omstandigheden de beste reflex is maar dat rustig blijven en efwachten ook een optie is.
Romkabouter schreef:dofuzz schreef:1. een vriend van me komt op een dag bij de wei om zijn paard zoals elke avond weer binnen te halen. door wat voor reden ook is zijn paard met 1 voet tussen de omheiningsdraad gegaan maar stond netjes te wachten tot wanneer hij daaruit bevrijd werd. geen verdere schade aan de omheining en totaal geen schade aan paardenvoet of -been. resultaat van het kluisteren.
Dat weet je niet, dat denk je. Ik ken ook voorbeelden van paarden die rustig wachten en nooit gekluisterd zijn.
dofuzz schreef:rom , we verschillen hierin fundamenteel van mening maar daar is niks mis mee. ik zie niet de noodzaak om elk paard te hobblen maar ben er ook niet op tegen.

dofuzz schreef:ik had me misschien niet goed uitgedrukt maar op wandeling als we een breakje nemen blijven ze opgezadeld maar als er wat plukken gras zijn worden ze gehobbled en kunnen ze zo grazen zonder aan een touw te hangen waar ze dan weer gaan op staan en zo voort.

dofuzz schreef:zonder in een welles/nietes discussie over hobbelen te vervallen wou ik eigenlijk meer weten hoe de goegemeente hier zich voelt bij de soms zware trauma's die de jonkies oplopen en ondergaan door de doe-het-zelvers onder ons. vooraleer weer iemand defensief wordt en alle trainers gelijk op de brandstapel gooit als leugenachtige klojo's, wil ik nog even benadrukken dat ik het heb over het brengen naar een gereputeerde trainer met bewezen resultaten.
Romkabouter schreef:Ik voel me daar net zo bij als de soms zware trauma's die de jonkies oplopen bij wel gereputeerde trainers met bewezen resultaten.
(namaak mens erop) en laat die benen en armen maar zwaaien. Dat moet het paard toch allemaal gewend zijn tegen dat je opstapt.dofuzz schreef:jij was nou de laatste van wie ik zulk een non-antwoord, stemmingmakerij en veralgemening verwacht had rom. wist niet dat je zo'n negatieveling was.