[WN] Wanneer rij je nu western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: Wanneer rij je nu western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:40

Tja, kwestie van vaak slepen :P
En hoefslag volgen is iets anders als: plak tegen de bakrand ;)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:50

Romkabouter schreef:
Tja, kwestie van vaak slepen :P
En hoefslag volgen is iets anders als: plak tegen de bakrand ;)

Hehe mijn ervaring is toch dat, dat voor heel veel mensen hetzelfde is hoor ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:08

hoefslag? wat is dat?
en ja, wij hebben een rijbak zonder hoefslag.
ook geen engelsruiters.
toeval?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:58

Yep :D
En als je sleept is ie weg he :P

En als je niet weet wat een hoefslag is, hoe weet je dan dat je er geen hebt :))

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:02

ik ken ze van engelse maneges rom, dat is dat ding aan de rand van de bak waar je dan uit moet klimmen toch?

wij hebben m echt niet. en weet je waarom? reining ruiters. rijden nooit op de hoefslag. ook als de bak 2 weken niet gesleept is (ivm vakantie va de sleper ofzo) is er nog steeds geen hoefslag.
hooguit een longeercircel :P

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:30

quarterH schreef:
hooguit een longeercircel :P

Net zo erg :P

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:52

of ze nu dressuur rijden of western, qua vooroordelen maak het niet uit :P

valt me wel op dat sommige net zo reageren als sommige mensen die bitloos rijden, "Kijk naar mij, ik doe anders. jullie moeten mij wel eng vinden mwuhahaha".
yeah right. ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:10

Romkabouter schreef:
Vaak is het maar goed dat de westerntutjes op een rustige quarter rijden, anders zou het er levensgevaarlijk zijn :D

Ik ken ook westerntutjes op een Quarter (o.i.d.) omdat ze niet op een 'Engels' paard durven! ;) En ze durven niet omdat ze ze niet aankunnen.

Dus al met al rijden ze western omdat ze eigenlijk niet zo goed kunnen rijden! :P

Wat een vooroordelen allemaal weer, zeg. Mensen; kijk eens langer dan je neus!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:25

sevke schreef:
Ik heb een paard staan op een gemengde stal (80/20 - Western/Engels)
Wat mij opvalt is dat heel veel, verhoudingsgewijs veel meer, Engelse ruiters problemen hebben met hun paarden. (wil niet wisselen. Hangt op het bit. Loopt niet nageeflijk. Rent ervandoor. Bokt. Breekt uit. Bijt. Steigert...etc etc)
En wie moet het dan oplossen ? Onze westerntrainer. :D Dit terwijl er ook gewoon een Engelse trainer is, hoor.
Die Engels gereden paarden zijn over het algemeen ook veel heter en schrikken makkelijker, maar dat kan aan het ras liggen.

Hoe herken je een Engelse ruiter ? Het is iemand die constant op de hoefslag rijdt :+

Ligt er denk ik ook aan op welke stal je staat. Meestal hebben de GOEDE dressuur en spring ruiters weinig problemen
met hun paarden. En zijn ze goed opgevoed. Bij ons op stal is de verdeling ook ongeveer 80- 20 maar dan omgekeerd
Engels- Western. Maar ik zie weinig problemen. Degene die de paarden inrijd besteed daar veel aandacht en tijd aan de
jonge paarden en zij doet dat heel netjes, niks overhaast. De paarden krijgen een goede opvoeding en basis.
Ik heb ook een tijdje op een stal gewerkt in Italié smorgens bij de springpaarden
en smiddags en savonds bij de westernpaarden. Ik merkte weinig verschil in de paarden en opvoeding. Veel van deze paarden
liepen op top niveau maar werden echt niet betutteld, ook de springpaarden niet ! Die reden overigens ook weinig op de hoefslag
De verschillen in training vind ik wel meevallen..

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:41

BU
nogal logisch dat je veelal onopgevoede 'engelse' paarden ziet, 95 % van de paarden in nl zijn nml niet westernpaarden ;)
en op aqha bootcamp (waar ik maar 2 uurtjes ben wezen kijken) kon ik toch ook een aantal onopgevoede niet stilstaande quarters aanwijzen, toeval?
wel of niet opgevoed is basis en geen stijlrichting

sflj schreef:
Romkabouter schreef:
Vaak is het maar goed dat de westerntutjes op een rustige quarter rijden, anders zou het er levensgevaarlijk zijn :D

Ik ken ook westerntutjes op een Quarter (o.i.d.) omdat ze niet op een 'Engels' paard durven! ;) En ze durven niet omdat ze ze niet aankunnen.

Dus al met al rijden ze western omdat ze eigenlijk niet zo goed kunnen rijden! :P

Wat een vooroordelen allemaal weer, zeg. Mensen; kijk eens langer dan je neus!

*steekt vinger op*
doe mij maar een brave ipv een flink in het bloed gefokt kwpn ding

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:55

dropje2 schreef:
Persoonlijk vindt ik dat je niet alleen Western rijdt, je voedt je paard ook op deze manier op, althans, ik wel :D

Voorbeeld: ( laten we even alle "engelse paarden" over een kam scheren }:0 :)
Engels gereden paard ziet iets engs, ruiter trekt paard weg van het "enge" en het paard blijft vervolgens een hele tijd de enge hoek mijden want die tweebener op zn rug vindt het vast ook eng ( in de gedachtegang van het paard dan he..)
Western gereden paard: ziet iets engs, tweebener drijft het paard rustig maar resuluut naar het engs toe, paard kijkt, ruikt, likt, voelt en denkt: Och, dat valt wel mee allemaal en vervolgt daarna gewoon zn gang.

Engels paard staat vastgebonden aan zn stal bij poetsen, opzadelen en noem maar op.
Tweebener: Hou op. sta stil, doe niet, schei uit, k * t bok en zo meer van dat fraais... ~~}>
Western gereden paard staat gewoon los aan 't touwtje, krijgt de kans om rustig om zich heen te kijken maar loopt niet heen en weer te douwen, dát heeft hij/zij geleerd!

Buiten: Tweebener van engels paard ziet trekker aan komen, verstijft van schrik.. "O nee, nou gaat het schrikken! Pakt teugels nog eens (nog) steviger beet, gaat al een beetje staan en knijpt zn dijbenen stevig aan... paard denkt: My Goodness, het is vast héél gevaarlijk wat daar aankomt! en vertrekt maar vast... :+ Tweebener van Western gereden paard ziet de trekker wel komen maar geageerd niet, denkt hooguit, hee, een trekker, moet ik even aan de kant of gaat het zo?
Paard voelt de rust van de tweebener , kijkt eens even en loopt gewoon door...

Natuurlijk, er zijn ook wel Engels gereden paarden mét hun tweebeners die deze afwijking niet hebben, maar let maar eens op...de meesten reageren zo!

Het enige wat ik hiermee zeggen wil is dat Westernrijden ook inhoudt je paard op een andere manier te benaderen, niet alleen het rijden verschilt.

Dan heb ik waarschijnlijk net die ene KWPNer die denkt dat ie een westernpaard is. :o
Als hij al iets engs ziet, gaan we er gewoon op af en vertel ik hem dat ie niet zo moet miepen. Eigenlijk vindt hij helemaal niks eng dus zoveel ervaring hebben we daar niet mee. Hij staat niet los aan een touwtje. Mijn paard staat los, zonder halster, in de gang bij de poetsplaats terwijl ik hem verzorg en (af)zadel. Hij loopt trouwens ook los achter me aan naar zijn stal toe. Meestal heb ik zijn halster gewoon aan de staldeur hangen. Als we buiten rijden, kom ik eigenlijk niet verder dan het gespje van mijn teugels. Die heb ik dan in een hand terwijl meneer heel ontspannen over de weg loopt en ik er zo mogelijk nog ontspannener opzit. Niet alleen buiten rijden we zo, ook in de bak gaan we zo regelmatig rond.

Kan ermee te maken hebben dat mijn paardje al 20 is en gewoon erg braaf. Daarnaast wil ik zelf graag de overstap naar western maken en ben nu het een en ander aan het uitproberen.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:14

Good for you, Robeer! Ik ken ook goed opgevoede KWPN-ers, maar die zijn vaak wel van mensen met veel ervaring met paarden en mensen die daar gewoon waarde aan hechten.

Mijn ervaring is dat met niet-westernpaarden wat zij-iger (staat vast niet in de Dikke van Dale ;) ) wordt omgegaan ('oh nee, dat is zielig!' om maar een voorbeeld te noemen). Ik denk dat dat ook te maken heeft met de oorsprong van de manier van rijden/omgang met een paard. In Amerika zijn quarters echte werkpaarden van oorsprong (ranchwork bedoel ik in deze), dan kun je het echt niet gebruiken dat een paard staat te miepen omdat je er een zadel opgooit oid.
In Europa heb je dat niet zo en dan wordt er ook anders met een paard omgegaan. Het was toch meer een luxe-product, tenzij ie voor de kar stond natuurlijk.

Da's in ieder geval mijn theorie waarom er verschil in omgang is met de Engelse en de Amerikaanse manier van rijden en opvoeden.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:26

Ik ken het woord. :D
Denk dat je tot op zekere hoogte gelijk hebt. Ik zie wel dat er vaak een tik uitgedeelt wordt of er een keer gebrult wordt naar de 'engelse' paarden. Ik hou absoluut neit van gemiep maar sla eigenlijk nooit. Bij ons op stal staat een quarter en dat is me toch een lekker ding. Heel lief en zo cool in het koppie. Nog een jong beest maar al zo fijn in de omgang. Denk ook dat dat komt omdat er binnen het KWPN (om maar een voorbeeld te noemen) teveel op bloed en gangen gefokt wordt en te weinig op karakter.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:34

In mijn eerste post zei ik het ook al: het is ook wel een stukje makkelijker opvoeden, al geldt dat niet voor alle Qtjes...

Ik rijd vaak tussen de Belgische KWPN-ers (BWP-ers? :+ ) en zie dat die paarden zó hoog in het bloed staan dat ze alleen goed te rijden zijn door professionele ruiters. Die springen alle kanten op met een amateurruiter, maar ja, doe tonen natuurlijk wel super! Dus worden ze ook verkocht aan amateurs. Leed niet te overzien natuurlijk..
Overigens geldt dat natuurlijk ook voor quarters en aanverwanten. Geloof maar niet dat je met de eerste de beste Gunner gaat lachen!

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:42

Ik neem achtermekaar aan dat ook niet iedere quarter makkelijk is hoor. Het is dan wel een andere discussie maar ik denk inderdaad ook dat er teveel bloed gefokt wordt en de bwpers of kwpners niet meer door de gewone man (of vrouw) te rijden zijn. Uitzonderingen daargelaten.
Ik ben er overigens wel zo goed als zeker van dat mijn volgende paardje een quarter wordt. Mooie maat en meestal fijn van karakter. Daarnaast zijn ze gewoon mooi om te zien.
Mijn paardje vindt het trouwens leuk om met een lang teugeltje te lopen en te reageren op druk vanuit het been en de (lange) teugel tegen de hals. Rijden we dan ook western? Stome vraag eigenlijk want we doen wat we fijn vinden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 07:48

Mijn 2 dochters hebben privéles van onze dressuurinstructrice.
In dezelfde bak rijden 2 westernruiters voor zichzelf.
één van de ruiters hangt na het losrijden de teugels los in de hals en rijdt haar paardje keurig in frame rond op zit en benen in een mooi jogje.
De intructrice zegt voor de grap of ze nu ook een kleine volte kan rijden, de ruiter glimlacht en stuurt haar paardje keurig op een kleine cirkel zonder verandering van tempo of houding en gaat daarna verder met andere figuren.
Instructrice, toch zelf een goed Z ruiter en opleidster van een aantal zeer goede dressuurruiters, kijkt haar ogen uit .

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:54

My_Little_P schreef:
Da's in ieder geval mijn theorie waarom er verschil in omgang is met de Engelse en de Amerikaanse manier van rijden en opvoeden.

Klopt geen hol van :D

Paarden in europa waren ook geen luxe-product, maar werkpaard (kar/jacht/vervoersmiddel) of oorlogspaard. Pas de vorige eeuw is het paard meer als luxe (lees: hobby) geworden voor de mensen.
Het probleem van de omgang zit in de mensen zelf. Vele paardenhouders zijn geen paardenmensen, maar mensen met paarden.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:46

Romkabouter schreef:
My_Little_P schreef:

Klopt geen hol van :D

Paarden in europa waren ook geen luxe-product, maar werkpaard (kar/jacht/vervoersmiddel) of oorlogspaard. Pas de vorige eeuw is het paard meer als luxe (lees: hobby) geworden voor de mensen.
Het probleem van de omgang zit in de mensen zelf. Vele paardenhouders zijn geen paardenmensen, maar mensen met paarden.

Ik dacht al zo'n reactie te krijgen.. :D

Toch blijf ik (vooralsnog) wel bij deze gedachte. Waardoor denk jij dan dat het verschil is ontstaan? Het is mij iets te makkelijk om te zeggen dat het in de mensen zelf zit. Waarom is het dan zo dat het gros van de KWPN-ers onopgevoed is en bij de quarters niet?

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:42

Ik denk dat de moderne quarter dichter bij het oorspronkelijke ras staat dan de KWPNer. Die lijkt in niets meer op het karrepaard van vroeger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:44

Laten we proberen niet te verzanden in een discussie over slecht opgevoedde paarden en de mogelijke oorzaken daarvan ;) .

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:51

Juliette86 schreef:
Laten we proberen niet te verzanden in een discussie over slecht opgevoedde paarden en de mogelijke oorzaken daarvan ;) .

Waarom niet? Hoort toch ook bij het westernrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:59

My_Little_P schreef:
Juliette86 schreef:

Waarom niet? Hoort toch ook bij het westernrijden?

Zou het jammer vinden als dit topic op slot ging wegens off-topic gaan. Hoort inderdaad bij westernrijden maar hierover zijn al vaker discussies gevoerd ;) .

Maar om hem om te buigen naar ontopic; ben je niet western bezig als je paard (ongeacht ras) niet goed opgevoed is? }:0

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:37

My_Little_P schreef:
Waarom is het dan zo dat het gros van de KWPN-ers onopgevoed is en bij de quarters niet?

Omdat de meeste quarters wat rustiger zijn van karakter, net als de meeste haflingers bijvoorbeeld. KWPNners hebben tegenwoordig ook vaak veel bloed en hete paarden kunnen weinig mensen mee om gaan.
Als de meeste quarters heet waren, was het in westernwereld één grote puinhoop

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:33

uhm, in europa werd vroeger niet alleen engels gereden.
je hebt ook verschillende zuidelijke rijstijlen.
de spanjaarden reden/rijden namelijk a la brida, en dat waren toch echt werkpaarden waar ze op reden.

engels rijden is begonnen als scholing voor oorlogspaarden.
later is alles een beetje door elkaar gaan lopen.

engelsen rijden niet alleen kwpners, en westernmensen niet alleen quarters.
alleen het gros van alle beginnende paardenhouders rijdt engels, en daar wringt de schoen.
niets is namelijk zo eerlijk verdeeld als het IQ want iedereen denkt dattie genoeg heeft.

er zijn net zo goed slecht opgevoede haflingers (kom je ook vaak tegen in beide diciplines) ;)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:34

"wanneer rijd je western?"
Als je bedenkt dat bijna alles wat er hier gereden wordt onder het "engels" valt, dan kun je logischer wijze bedenken, dat alles wat er in Amerika wordt gereden "western" wordt genoemd.
Maar ik denk toch echt dat in Amerika niet iedereen zich met de wedstrijden bezig houd of gericht met, het scholen van zijn paard voor één discipline, aan trainen is. ;)

Maar zou dat betekenen, dat al die mensen die in Amerika gewoon lekker aan het rijden zijn, ineens geen western meer rijden, maar recreatief met een westernzadel. :?

Zo als ik al eerder zei, beschouw ik zowel "engels" als "western" als een manier van rijden.
En daar kun je jezelf zover in trainen, als je zelf wilt. :D