[WN] Welke trainer (reining) ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:22

poes schreef:
Tom Calié al overwogen? Die rijdt zelf geen wedstrijden meer, heb die man wel eens bezig gezien en kan je wel wat inside info bezorgen ook, zag er wel goed uit!

Bij hem train ik ook :j
Ben er super tevreden over en zou ook met een gerust hart mijn paarden daar achter laten.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:35

Het is nu eenmaal zo dat er nooit een eenduidige mening is over trainers, dat is zo met artsen, tandartsen, hoefsmeden,enz enz.
Wat de èèn een geweldenaar vindt, vindt de ander een waardeloze kl**tz*k, het is heel subjectief!
Maar het is natuurlijk wel zo dat een manier van training je aan moet staan en er zijn soms ook heel veel dezelfde ervaringen met een bepaalde trainer, er zijn in de westernwereld nou eenmaal veel trainers met een hoog 'van dikke planken zaagt men hout' gehalte.
Nogmaals ik heb het door de jaren van zèèr dichtbij mee mogen maken en weet waar ik over praat, maar het is toch het best om onaangekondigt bij een aantal trainers een aantal keer te gaan kijken en dan zie je vanzelf bij wie je het beste gevoel hebt!

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:18

Winddancer schreef:
poes schreef:
Tom Calié al overwogen? Die rijdt zelf geen wedstrijden meer, heb die man wel eens bezig gezien en kan je wel wat inside info bezorgen ook, zag er wel goed uit!

Bij hem train ik ook :j
Ben er super tevreden over en zou ook met een gerust hart mijn paarden daar achter laten.

Tom is inderdaad een echte aanrader!
Zeer goede en fijne manier van trainen en les geven.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:10

Ik heb in mijn ca. 15 jaar dat ik western rij ook bij veel trainers les gehad en ik moet zeggen dat ik van een ieder wel wat geleerd heb. Je moet het zelf ervaren welke je prettig les vind geven. Ik hou er van om het trainen met rust en geduld te doen en niet om het paard te dwingen bij alles. Mijn ervaring is dat veel mensen/trainers veel te veel in korte tijd willen doen met hun paard.
Mijn favoriete trainers: Fred T. en Mireille van S.

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:30

Ik zie dat er al een aantal trainers genoemd zijn.( Barry Schuurman, Fred Thornton, Jan Pieter Koopman, Roel van Dijk)
Mijn manier van kiezen is heel simpel.
Ga naar een aantal reining wedstrijden en ga eens kijken in de inrijbak, daar gaan vaak je ogen open :(
Dan zie je zelf al snel genoeg bij welke trainer je paard zou willen laten trainen ;)

Toekie

Re: Welke trainer (reining) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:48

Precies Alice, dat zegt al een heeeeeeleboel. :j

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:28

Klopt, langs de kant van de inrijbak bij een wedstrijd kun je veel opsteken !

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:37

echt niet, iedereen weet dat ze daar bekeken worden op die tijdstippen
plus veel trainers hebben een duidelijk andere aanpak flak voor de show dan ze thuis of echt in training hebben.
hoe ben de paarde voorbereid voor de show hoeft dus helemaal niks te zeggen over hoe men thuis traint, hele andere situatie

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:54

Precies, dat vind ik altijd zo dubbel als mensen dat zeggen.. Sommigen zijn echt schijnheilen hoor, ook de andere namen die hier genoemd worden.

TS: Weet je al een beetje wat je gaat doen? ;) Hou ons op de hoogte he!

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:15

quarterH schreef:
echt niet, iedereen weet dat ze daar bekeken worden op die tijdstippen
plus veel trainers hebben een duidelijk andere aanpak flak voor de show dan ze thuis of echt in training hebben.
hoe ben de paarde voorbereid voor de show hoeft dus helemaal niks te zeggen over hoe men thuis traint, hele andere situatie

Veel trainers weten dat ze daar bekeken worden ja, maar er zijn ook wel eens trainers die dat "even vergeten" en hun ware aard laten zien door het paard te ruw aanpakken :o Kwestie van even opletten en een poosje blijven kijken.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:06

een paard aanpakken wat bijvoorbeeld showsmart is ,,is wel even anders dan thuis een 3jarige rijden.
op show is alles anders en gelden er andere regels.
zijn zat mensen die al beginnen te piepen als een paard een keer goed op zijn reet word getrokken.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:10

ik heb het dan niet eens over bewust 'liever' rijden.
maar meer over dat goede ruiters bv rekening houden met de psychologie bij een paard. er zijn bv grote trainers die zeggen 'ik pak een paard niet aan in de showarena omdat ik wil dat hij de showarena als prettig ervaard. dus doe daar alleen dingen waarvan ik weet dat hij ze leuk vind en goed kan'.
en zo zijn er nog tig redenen waarom verschillende trainers heel anders kunnen rijden op een show dan ergens anders (er zullen er bv ook zijn die een paard juist op de show harder aanpakken dan thuis omdat ze het daar moeten waarmaken ed).
kortom, hoe men op een show rijd is vaak niet representatief voor hoe men thuis rijd. en nogmaals, dan moet je even iets verder kijken dan 'hard' zijn ofzo...

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:20

Go QuarterH! Go QuarterH! Go QuarterH! *\o/*

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:26

in goede trainer vraagt op show 70% van het paard.
en in de training 110%.
dus wil je het allemaal zo goed mogelijk gezien hebben ga dan eens langs.
bij mijn paard gaat alles in het openbaar en zie ik haar getrained worden

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:48

bla bla bla bla bla
de beste stuur lui staan weer eens aan wal
tja sorry hoor ik wordt echt een beetje moedeloos van al die moraal ridders hier. Mischien dat TS er meer aan heeft als we eerst eens doorvragen naar wat het nu eigenlijk is wat ze wil bereiken met haar paardje.

Dus bij deze: beste Ts er zijn hier al heel veel namen naar voren gegooid en ook onmiddelijk weer afgezeken. Wat wil je bereiken met je paardje ? En in wat voor tijdsbestek wil je dit bereiken met je paardje ?
Waar woon je ?
Wat kan en wil je er voor uitgeven ?
ben je bereid om hem weg te zetten op 3 uur van je huis ?
en wat is je eigen niveau qua rijden in de western ?

zo maar wat basis vraagjes om te kijken en te bepalen welke trainer er goed bij je zou passen

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:56

vigel1 schreef:
bla bla bla bla bla
tja sorry hoor ik wordt echt een beetje moedeloos van al die moraal ridders hier. Mischien dat TS er meer aan heeft als we eerst eens doorvragen naar wat het nu eigenlijk is wat ze wil bereiken met haar paardje.

Dus bij deze: beste Ts er zijn hier al heel veel namen naar voren gegooid en ook onmiddelijk weer afgezeken. Wat wil je bereiken met je paardje ? En in wat voor tijdsbestek wil je dit bereiken met je paardje ?
Waar woon je ?

zo maar wat basis vraagjes om te kijken en te bepalen welke trainer er goed bij je zou passen

+:)+ rest my case

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:03

Ik ken een paard die mist een stukje tand, stoute recreatieruiter! Heb het zelf gezien hoor, wat die deed!

On topic: Ik rij geen reining. Maar heb wel les gehad van Angelique Ferdinandus, dat is een aanrader.
En ik vind Bernard ook goed.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 22:45

vigel1 schreef:
bla bla bla bla bla

Waar woon je ?

Op de meeste van die vragen staat hier al wel ergens een antwoord ;)
Wat ik ermee wil bereiken? Gewoon zo ver mogelijk raken. Ik wil dat hij alle reiningoefeningen goed beheerst. Daarna zien we dan wel welk niveau we halen.
Waar ik woon? Zie profiel ;)
Zoals eerder vermeld in dit topic wil ik max. 2uur rijden.
En mijn niveau vind ik nogal moeilijk om zelf te bepalen. Zie link in mijn beginpost. Daar zie je het resultaat van 2 maand zelf trainen, van 0 tot nu. Dan krijg je wel een idee denk ik?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:46

Nou, het afzeiken valt wel mee vind ik. Het gaat pas ''mis'' vanaf de 'daar gaan we weer' reacties. ;)

Er zijn toch al best wat (bruikbare) tips gegeven? :)

Het is maar net wat je voor je paard wilt, dat moet ieder voor zich weten. Maar zoals iemand tevreden is met een bepaalde trainer, kan een ander weer bedenkingen hebben bij een bepaalde trainingswijze. Dat mag toch? Hoewel ik het eens ben met dat trainen/showen kan verschillen, moet ik toch echt zeggen dat ik bij de losrijbak al een heel aardig idee krijg van iemand. En dat dat heel leerzaam kan zijn en een begin/onderdeel bij de keuze van je trainer. :)

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 22:52

Toekie schreef:
Er zijn toch al best wat (bruikbare) tips gegeven? :)

Ja hoor, ik heb ondertussen al enkele trainers gecontacteerd ;)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:54

Nou super toch, succes! :D

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:16

Daarnaast wil ik nog even als opmerking plaatsen dat er ook hele goede trainers zijn die niet veel wedstrijden rijden maar waarvan de les klanten het erg goed doen.
Dat kan ook een goede graadmeter zijn!
En ja de beste stuurlui staan altijd aan wal.
Daarnaast kan de ene trainer perfect zijn voor jou maar niet voor een ander, er moet ook nog zoiets als een klik zijn tussen ruiter & Paard en trainer ;)

Ik wens de TS veel succes maar haar keuze!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:42

Denk dat het paard van de TS met zijn talent uberhoupt niet lang in training hoeft te staan *D

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:54

JayCee heeft idd een heel goed paard onder haar kont! ;)

Ik zou echter nog iets willen zeggen, niet echt on-topic, maar wel bruikbaar in de context van hoe dit topic evolueert.

Ik krijg zo de indruk dat ruiters al snel denken dat wat de toptrainers doen correct is en ze het gedrag goedpraten of zelfs gaan kopiëren. Los van het feit of het al dan niet correct is wat de trainers doen, vind ik het zeer gevaarlijk als mensen thuis gaan "nadoen" wat ze Bernard of Rieky op de wedstrijd hebben zien doen. En dat gebeurt echt wel vaak hoor.
Ze hebben geen idee waarom en hoe Bernard dat doet, maar het heeft effect en dus proberen ze het thuis uit.

Misschien moeten de trainers een jasje aandoen met het opschrift: "Don't try this at home!" :+

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:12

Citaat:
Ik zou echter nog iets willen zeggen, niet echt on-topic, maar wel bruikbaar in de context van hoe dit topic evolueert.

Ik krijg zo de indruk dat ruiters al snel denken dat wat de toptrainers doen correct is en ze het gedrag goedpraten of zelfs gaan kopiëren. Los van het feit of het al dan niet correct is wat de trainers doen, vind ik het zeer gevaarlijk als mensen thuis gaan "nadoen" wat ze Bernard of Rieky op de wedstrijd hebben zien doen. En dat gebeurt echt wel vaak hoor.
Ze hebben geen idee waarom en hoe Bernard dat doet, maar het heeft effect en dus proberen ze het thuis uit.

Misschien moeten de trainers een jasje aandoen met het opschrift: "Don't try this at home!"

Daar heb je een goed punt Seppe!!