Jongere bokker vallen onder de verantwoording van hun ouders, niet die van mij. Zijn ze 18+ is het hun eigen keuze, net als die van mij en vind ik dat ze oud en wijs genoeg zijn om hun eigen keuzes te maken.
Ik heb over het opstijgen al eerder gezegd dat ik inderdaad op de foto's pas zag dat het zadel zo scheeftrok en ook dat ik hier voortaan rekening mee zou houden.
De discussie over het lichtrijden ga ik echt niet nog een keer aan. Ik ben van mening dat je het paard op zijn minst moet zien lopen, maar eigenlijk moet voelen om te kunnen beoordelen wat het minst belastend is.
Dan nog even een update, aangezien het topic blijkbaar weer tot leven komt: Ik heb maandag weer gereden (ik rijd nu ongeveer 1x in de week max een half uurtje, beetje afhankelijk van haar spanningsboog) en voor het eerst gegaloppeerd. Dit ging echt super. De ene hand ging natuurlijk wat beter dan de andere hand, maar dat komt later wel. De ene hand hebben we het bij een paar galopsprongen gehouden, de andere hand een rondje.
Ik merk bij Jazz dat ze heel erg in balans is voor een jong paard. 'Zwabbert' erg weinig, ook in galop en draf. Ik had al een enorme klik met haar op de grond, maar ben erg blij om te voelen dat ik dezelfde klik met haar ook onder het zadel heb (is toch altijd even afwachten als je een jong paard koopt).