[WN] rood strikje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:57

Het lijkt me niet zo moeilijk. Het is jou paard wat schade berokkend aan derden. Komt op het zelfde neer als jou hond, jou kat of jou (minderjarige)kinderen schaden berokkenen aan derden.
Daar ben jij verantwoordelijk voor en jij dus ook aansprakelijk voor. Daar heb je een WA verzekering voor afgesloten als het goed is.
Strikje of geen strikje jij blijft verantwoordelijk voor de schade die jou huisdier aan richt.
Je kunt dan gaan roepen ze moeten maar afstand nemen en ik heb gewaarschuwd door het strikje, maar je hebt geen poot om op te staan. De gene waarvan het paard geslagen is hoeft maar te zeggen ik zag de strik ik hield al afstand maar hij sloeg nog en je hele strikjes verhaal gaat het raam uit!

Ik weet ook niet waar je je zo druk om maakt. Voor dit soort zaken heb je een WA verzekering afgesloten. Je heb geen eigen risico bij dit soort verzekeringen en het is een kleine moeite gewoon te erkennen dat jou dier fout is en je dus de schade gaat melden bij je verzekering. Is wel zo netjes.

Verder is het inderdaad discutabel of je met zo'n dier uberhaupt wat in een wedstrijd ring te zoeken hebt.
Strikje of niet jij bent je bewust van het gevaar wat jou dier voor andere is en jij neemt bewust de keuze andere daar aan bloot te stellen! Niet meer dan normaal dat jij dan ook de gene bent die het gelag van jou eigen keuze betaald!
Ik vindt het eigenlijk tegen onbeschoft aan om je met een rood strikje voor je verantwoordelijkheid te willen drukken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:14

Adrienne, lees ook even mijn link en lees dan ook even door tot het onderwerp 'eigen schuld'. :j

Paintless

Re: rood strikje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 13:01

ik heb overigens ook nooit gezegd dat ik ruimte wil claimen of onder verantwoording uit wil komen. dat wordt er van alle kanten maar bij gehaald.. maar IK heb dat nooit gezegd. ik wilde alleen weten waar mijn verantwoording op hield en dat van een ander begon. iemand kan wel expres zijn paard bij mijn paard omhoog rijden, dan kan ik je verzekeren, dan slaat ze.. en daar geef ik dr dan ook gelijk in. zij heeft altijd nog het recht op dr eigen ruimte, daar hoeft een voor haar wild vreemde niet in te komen. maar idd, als ze slaat als een ander normaal passeerd, achter dr loopt of wat dan ook, dan krijgt ze van mij ook op dr lazarus.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:00

LDRD schreef:
Adrienne, lees ook even mijn link en lees dan ook even door tot het onderwerp 'eigen schuld'. :j

Het is nog steeds onduidelijk wat je ermee bedoeld hoor.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:20

Romkabouter schreef:
LDRD schreef:

Het is nog steeds onduidelijk wat je ermee bedoeld hoor.

Er staat een stukje over of het slachtoffer mede schuldig is aan het ongeval.
Bij een paard waarvan de eigenaar weet dat het slaat is dit imo totaal niet van toepassing.
De eigenaar van het bewuste dier neemt willens en wetens het risico dat er wat mis kan gaan. Neemt als het puntje bij paaltje komt voor lief dat ze andere ruiters en dieren in gevaar brengt.
Ook al wordt een strikje in de staart gehangen is het nog voor de andere ruiters onmogelijk te bepalen wat een veilige afstand is en of het bv zelfs wel mogelijk is het dier op een normale manier te passeren. Dat valt niet in te schatten.
Dus niks eigen schuld. Je bent als eigenaar van een slaant paard gewoon aansprakelijk voor de schade die zo'n dier aan richt!
Ipv andere mogelijk met ellende op te zadelen en het proberen af te wimpelen met een rood strikje, had deze persoon ook gewoon de beslissing kunnen nemen niet mee te doen aan en discipline waarbij meerdere paarden tegelijkertijd in de bak zijn, zodat de hele situatie zich niet voor doet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:28

Ja, daar is ook wat ik er In lees, maar ik heb de indruk dat lrdr het tegenovergestelde bedoeld

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 23:31

dat las ik er ook in, en daarop heb ik mijn keuze gebaseerd..
eigenschuld kan wel wezen. dan zou ik dat alleen vinden als ze echt bij haar op de kont gingen rijden. dat vind ik zo wie zo aso. en vind ik ook dat ze recht heeft op een beetje ruimte. maar dat is alleen als ze echt dicht op haar zitten. (lees, 10 cm of minder, continu)
dit verwacht ik niet in een pleasure klasse, dus neem ik het risico niet. als ze minder gaat slaan, of beter getraint is, dan hang ik er denk ik nog wel een strikje in, want je weet het nooit 100% zeker. maar ik ga daar nu goed mee aan het werk. en zoek ik een gezellige ploeg waar wij beide lekker kunnen rijden.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:54

Paintless schreef:
dat las ik er ook in, en daarop heb ik mijn keuze gebaseerd..
eigenschuld kan wel wezen. dan zou ik dat alleen vinden als ze echt bij haar op de kont gingen rijden. dat vind ik zo wie zo aso. en vind ik ook dat ze recht heeft op een beetje ruimte. maar dat is alleen als ze echt dicht op haar zitten. (lees, 10 cm of minder, continu)
dit verwacht ik niet in een pleasure klasse, dus neem ik het risico niet. als ze minder gaat slaan, of beter getraint is, dan hang ik er denk ik nog wel een strikje in, want je weet het nooit 100% zeker. maar ik ga daar nu goed mee aan het werk. en zoek ik een gezellige ploeg waar wij beide lekker kunnen rijden.

Soms doet zich bij de pleasure helaas de situatie voor dat de ruiter achter jouw ingesloten wordt door ruiters naast en achter hem, op dat moment kan hij niets anders doen dan achter jouw blijven met als gevolg dat hij voor langere tijd dicht op jouw paard moet rijden.
Als dit tot gevolg heeft dat jouw paard daar nog niet tegen kan en gaat slaan dan is het beter om nog maar geen pleasure te starten en dan is het inderdaad heel verstandig om eerst nog in een gezellige ploeg te gaan rijden.

Mijn merrie vond het ook eng om in de groep te rijden maar zij ging niet slaan maar stond zo ineens stokstijf stil (ongeacht in welke gang je zat) en het vervelende was dat als je het aan voelde komen en je legde je been aan om haar voorwaarts te houden dan stond ze juist stil. :+
Met haar heb alle clinics en oefen dagen af gelopen om haar het vertrouwen te geven en het heeft zeker gewerkt. Succes.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 00:22

oohw gelukkig, er is dus nog hoop voor ons :P

clinics zijn inderdaad ook wel eens leuk om te volgen.

de eerste clinic die ik met breeze had, was van jean claude Dysley.. gelijk wel een volle bak. maar dat duurde 2 dagen en na 2 dagen liep ze een stuk prettiger in een groep.

er bleef echter 1 paard die ze niet mocht. en in de groepslessen die ik daarna volgde, mocht ze hem nogsteeds niet.
maar meppen heeft ze toen nooit meer gedaan. maar ik wil het risico niet lopen. ik zou het ook niet waarderen als een ander paard, mijn paard sloeg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:10

sliding schreef:
pleasure helaas de situatie voor dat de ruiter achter jouw ingesloten wordt door ruiters naast en achter hem, op dat moment kan hij niets anders doen dan achter jouw blijven met als gevolg dat hij voor langere tijd dicht op jouw paard moet rijden.
Heeft dat paard geen rem dan ?? Of neemt de ruiter liever een schop in ontvangst dan een korte brake-of-gait ??
Paardrijden is net autorijden; bumperkleven is not-done en anticiperen/vooruitkijken levert veilig rijgedrag op.

Ik keur niet goed dat iemand met een slaand paard op een wedstrijd verschijnt, maar ook de jury zal het rode lintje hopelijk zien en rekening houden met die ruiters die voor veiligheid gaan en afstand proberen te houden.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:12

loriene schreef:
nee dan ben je niet aansprakelijk.
rood strikje is een teken dat je pony schopt,moeten ze maar beter uitkijken.

wij doen het ook met onze merrie

Volgens mij kun je andere ruiters alleen maar waarschuwen. Maar hiermee gaat jou aansprakelijkheid niet weg....

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:19

En toch is dat raar ........
Gemeente doet werkzaamheden aan de weg
rood lint/borden en iemand negeert dat, struikeld en is de rest van zn leven invalide
Die kunnen de gemeente volgens mij dan ook niet aansprakelijk stellen, of ze moeten kunnen aantonen dat de waarschuwingen niet duidelijk waren????

MartineOsuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:26

ik denk dat je juridisch gezien als eigenaar van het paard aansprakelijk bent voor de schade die jou paard aanricht. Dit valt gewoon onder je wa verzekering. maar ik vind dat je zowieso altijd moet proberen je paard te beschermen. Maar ik denk dat als je het een rechtzaak laat worden de eigenaar van het paard dat geschopt heeft aansprakelijk is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:30

Overheden aansprakelijk stellen moet je sowieso al niet aan beginnen, je bent arm en oud voor je ooit je gelijk haalt :)

Verder is het onderhoud aan wegen etc nodig om erger te voorkomen. De gemeente is nl wél aansprakelijk als er een gevaarlijke situatie ontstaat vanwege een los liggende tegel oid.
Als er bij werkzaamheden op de wettelijke verplichte manier wordt gewaarschuwd kun je ze niets maken als je er zelf doorheen banjerd.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:31

Wij hebben onze paarden verzekerd voor ongevallen en schade aan derden :). Verder vind ik het inderdaad logisch dat mensen uitkijken bij een paard met een rood strikje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:32

Waarom randie? Ik vind het logisch dat ze met schoppende paarden uit de buurt blijven van mijn welopgevoede paarden :D

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:34

Gefeliciteerd Sonja :D

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:34

Inderdaad, het rode lint is gewoon een waarschuwing, van let op! Maar hiermee dek je jezelf niet in. En dat is toch maar goed ook! Stel je toch eens voor dat een paard dat slaat het oogvan je paard eruit en je moet het vervolgens zelf maar uitzoeken want die knol die sloeg heeft een rood strikje? Dan wordt de wereld wel heel erg gek. Je moet er gewoon voor zorgen dat je paard niet slaat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:36

Thanks Backup :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:50

Backup schreef:
En toch is dat raar ........
Gemeente doet werkzaamheden aan de weg
rood lint/borden en iemand negeert dat, struikeld en is de rest van zn leven invalide
Die kunnen de gemeente volgens mij dan ook niet aansprakelijk stellen, of ze moeten kunnen aantonen dat de waarschuwingen niet duidelijk waren????

Dit is niet vergelijkbaar met de aansprakelijkheid voor dieren. Hoewel het zeer goed mogelijk is om een gemeente voor zoiets aansprakelijk te stellen.

Ik heb het stukje 'eigen schuld' al een aantal malen benadrukt.
Er zijn 2 dingen die je goed uit elkaar moet houden.
Op grond van de wet is de bezitter van een dier aansprakelijk voor schade door eigen gedragingen van zijn dier.
Als een paard slaat dan is dat een eigen gedraging en dus is de bezitter (9 van de 10 keer gewoon de eigenaar) aansprakelijk. Dat is verder geen enkel discussie punt.
De volgende vraag die beantwoord moet worden is of de bezitter daarmee ook een schadevergoedingsverplichting heeft. Dit is zó afhankelijk van de feitelijke omstandigheden van een voorval dat dit op voorhand moeilijk te zeggen is.
Om even een voorbeeldje aan te halen: een ervaren springruiter krijgt tijdens het losrijden een klap op zijn bovenbeen van een paard met duidelijk zichtbare rode strik. Deze ruiter breekt zijn bovenbeen. Deze ruiter zal 'eigen schuld' krijgen toegerekend. Punt 1 omdat hij van tevoren weet dat hij tijdens losrijden met veel paarden in een kleine bak een aanzienlijk risico loopt. Punt 2 omdat hij als ervaren springruiter de betekenis van de rode strik weet cq behoort te weten en dus gewoon afstand had kunnen houden maar dit kennelijk niet gedaan heeft. De schadevergoedingsverplichting vermindert met het percentage toegerekende 'eigen schuld'.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:01

DubbelDun schreef:
sliding schreef:
pleasure helaas de situatie voor dat de ruiter achter jouw ingesloten wordt door ruiters naast en achter hem, op dat moment kan hij niets anders doen dan achter jouw blijven met als gevolg dat hij voor langere tijd dicht op jouw paard moet rijden.
DubbelDun schreef:
Heeft dat paard geen rem dan ?? Of neemt de ruiter liever een schop in ontvangst dan een korte brake-of-gait ??
Paardrijden is net autorijden; bumperkleven is not-done en anticiperen/vooruitkijken levert veilig rijgedrag op.

Natuurlijk zit er een rem op en die zal tot het laatst worden gebruikt,maar helaas doet deze situatie zich soms voor ondanks het vooruit kijken. En dan moet ik dus mij aanpassen (door in bijv in walk te gaan tijdens de jog) en daardoor lager geplaatst worden terwijl ik best in jog zou kunnen blijven maar dan geen 3 meter achter het paard met het rode strikje. :?
Dan heb ik het echt verkeerd gedaan met mijn merrie toen. >;)

DubbelDun schreef:
Ik keur niet goed dat iemand met een slaand paard op een wedstrijd verschijnt, maar ook de jury zal het rode lintje hopelijk zien en rekening houden met die ruiters die voor veiligheid gaan en afstand proberen te houden.
[/quote]

Als een jury dat zou doen gaat iedereen zoals @sonja zegt met een rood lintje rijden om ruimte om zich heen te houden. ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:28

@sliding : de laatste zin begrijp je me niet goed. Ik doelde op dat een jury coulant is naar een evt korte brake-of-gait als de ruiter achter het paard met rode strikje even inhoudt om een veilige afstand te creëeren voor zichzelf en zijn paard.

@LDRD: hypothetische vraag:
Wat jij schets aan voorbeeld is in een inrijring en kun je als ruiter de beslissing nemen óf om afstand te nemen óf om niet daar te gaan inrijden.
Maar in een wedstrijdsituatie (12 pleasureruiters samen in één bak) zou je dan als wedstrijdoragnisatie/jury of gezamenlijk als deelnemers kunnen 'eisen' dat iemand met een rode strik niet mee mag doen ?? Daar is het immers niet altijd mogelijk om afstand te houden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:48

Dubbeldun, wat een wedstrijdorganisatie iemand allemaal kan verplichten ben ik niet mee op de hoogte.
Dat staat ook eigenlijk grotendeels los van de wettelijke aansprakelijkheid.
Maar met 2 tegelijk in een wedstrijdsituatie roept wel weer een ander aspect erbij waar ik nog niet bij stilgestaan heb.
De zg sport/spelsituatie. Dit houdt kortweg in dat er in zo'n situatie waarin je je willens en wetens begeeft en waarbij je op de hoogte bent van de risico's sneller een hoge mate van 'eigen schuld' zal opleveren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:01

Dus toch een grotere kans op 'eigen schuld, dikke bult'. Goed om te wetenvoor die wedstrijdruiters die er mee te maken kunnen krijgen.

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:18

Ik heb jaren terug ook eens gereden met iemand die een strikje had was toen in de open klasse. de ruiter reed behoorlijk in de weg paard sloeg en ze sneed af of kwam heeeeeeeeeeeeeeel dichtbij ik ben een paar x terug naar een andere gang gegaan en zo wel meer ruiters nog voordat we in galop waren heeft de jury haar eruit gehaald. De hele fam boos ik was evengoed nog 1 en de jury heeft keurig na de wedstrijd vermeld dat hij deze paarden niet wenst te zien en ruiters met dit gedrag al helemaal niet!