[WN] Beschaamd? Huh?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 08:32

als er dan toch zaken allerhande bijgesleurt worden, draaf ik ook mijn steentje bij.
rebel blue begon over couperen. Sinds koudbloeden zoals de belgische, vlaanderse, ardeense, brabantse en andere trekpaarden door toedoen van "dierenwelzijn experts" niet langer gecoupeerd mochten worden lopen de meeste van deze dieren haast constant rond met infecties van de anus en het weefsel daarrond omdat ze, terwijl ze eeuwenlang gecoupeerd werden en hier geen last van hadden, hun mest niet langer kwijt raken van onder hun staart. Die hoopt op tussen de staart en de massieve billen en veroorzaakt infecties. Dat valt voor mij onder dierenmishandeling. tot zover een mening hebben over iets waar je absoluut geen fluit benul van hebt, maar die toch met overtuiging willen ventileren en overal je gelijk willen halen. dienaangaande wil ik even Clint Eastwood citeren : "opinions are like assholes, everybody's got one. and they all smell the same". nog een voorbeeld van "vrijheid van meningsuiting" om een mening te ventileren die niet onderbouwd is en nergens op slaat : de paus, die nochtans een beleerd en belezen man is, vindt homofilie een verderfelijke ziekte die kan genezen worden. ook niet echt het toppunt van waarheid.

zolang je het traject wat die jonge paarden afleggen niet kent kun je hierover geen gefundeerde mening vormen. daarna kun je hiermee al dan niet eens zijn, dat is een volgend punt

en zoals hier eerder aangegeven, ik vind het veel dieronterender om iemand een 8-jarig paard door de bak zien te sleuren zonder respect van de ene voor de ander, dan wat de man op het filmpje doet

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 08:41

Ik heet teneerste rebel gloe, en ten tweede had ik het over het couperen van honden staarten. (waar na uitgebreid onderzoek is gebleken dat honden niet goed kunnen communiceren en hierdoor ernstige sociale schade oplopen). Maar goed.

Bovendien hoef je niet het traject te hebben gezien om te weten dat dit paard intensief is getraind. En hoe dan ook zijn ze er met 18 maanden al op gaan zitten, en dan hoort zo'n jong paardje nog lekker met vriendjes op de wei te spelen in plaats van lastig te worden gevallen door ons.

En het citeren van een of andere 80 jarige spaghettiwesternfilmster zet naar mijn mening je argumenten geen kracht bij. Laat staan het erbij slepen van de paus, doelloze vergelijking maar goed.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:09

rebel gloe,

wat baten kaars en bril als men (verblind is door zijn eigen gelijk of ) niet zien WIL

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:40

dofuzz schreef:
ik vind het veel dieronterender om iemand een 8-jarig paard door de bak zien te sleuren zonder respect van de ene voor de ander, dan wat de man op het filmpje doet

Just another smelly opinion ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:10

een hond ernstige sociale schade ?? := _O- alsof een hond erover nadenkt. zonder staart kan ook aangeboren zijn, en die honden zijn net zo vrolijk en sociaal als met.

catalyst1

Re: Beschaamd? Huh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:50

Oja hoor,dus mijn 5 pups zonder staart had ik beter meteen kunnen afmaken,want nu lopen ze ernstige sociale schade op??????
Kom gerust eens hier kijken. Ook zonder staart kunnen onze honden prima communiceren en groeien ze op tot hele leuke en sociale huishonden!!!Of is dat anders omdat ik ze er niet zelf afgehakt heb,maar omdat ze zo geboren zijn??
Maar dit is weer hele andere discussie ben ik bang,maar wel een duidelijk voorbeeld van dingen die zo het inetrnet opgegooit worden,zonder in de gaten te hebben dat je daar iemand persoonlijk mee kwetst.
En dan nog iets...paard op het filmpje is 5 maanden onder het zadel.filmpje is van mei...dus hoezo is dat paard met 18 maanden eigenlijk ingereden??Volgens mij is hij dan 22-24 maanden( er van uitgaande dat hij in januari-maart is geboren...)

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:09

Een staart voor een hond is een communicatie middel hoor, het zit er niet gewoon voor de sier. En niet elke hond zonder staart is meteen verknipt maar het couperen van honden staarten is gewoon dierenmishandeling. Ik zeg niet dat elke hond zonder staart per definitie zielsongelukkig is en dat je pups meteen moet afmaken als ze zonder staart worden geboren. Maar ik koop geen pup zonder staart en zal er al helemaal nooit van zn leven mee gaan fokken. En ik zeg niks om mensen te kwetsen, het is gewoon een feit dat honden zonder staart, minder goed kunnen communiceren, is niet voor niets dat ze het in nederland verbieden. Dus ga nou niet allemaal meteen het gekwetste slachtoffer uithangen. Feit is feit. En als je niet tegen een goede discussie kan moet je niet op bokt gaan zitten.

En als het paard in januari is geboren dan is ie misschien NET twee geweest toen ze hem gingen inrijden. Als ie van Juli is, wat ook genoeg paarden zijn dan was ie dus pas 18 maanden.

En geloof me, er zijn er genoeg die er wel met 18 maanden opkruipen. En dat is denk ik voornamelijk de strekking van deze discussie....dat dat dus echt niet kan.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:24

Rebel_Gloe schreef:
Ik heet teneerste rebel gloe, en ten tweede had ik het over het couperen van honden staarten. (waar na uitgebreid onderzoek is gebleken dat honden niet goed kunnen communiceren en hierdoor ernstige sociale schade KUNNEN oplopen). Maar goed.

Iets genuanceerder misschien.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 14:00

Het was absoluut niet de bedoeling om door het plaatsen van dit filmpje mensen tegen elkaar op te zetten. Ik wist al dat quarters vroeg ingereden werden, maar ik wist niet dat dat zelfs gebeurde voor ze 2 jaar zijn. Daarom dat ik dit wilde laten zien.

Ik wist ook niet dat er al 600 topics aan gewijd zijn.

Het is inderdaad zo dat sinds het coupeerverbod er heel wat meer honden zijn met oa ook ooronstekingen. En het is ook zo dat honden zonder staart, of honden die van nature hun staart recht omhoog dragen (J. Russel), veel sneller aangevallen worden door andere honden. De slachtoffer kunnen de onderwerpingsgebaren niet duidelijk (genoeg) laten zien, zoals het intrekken van de staart.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:28

Moderatoropmerking:
Er is hier inderdaad een centraal topic voor, dat kun je hier vinden: [WN-AM] De leeftijd van het zadelmak maken

Ik heb dit topic open gelaten omdat er best een nieuwe discussie kan ontstaan hierover, evt. naar aanleiding van een filmpje.

Ik benadruk wel dat het ondanks dat het een onderwerp is dat heftige reacties oproept, het vriendelijk te houden. Een discussie kan, maar heb respect voor elkaar én elkaars mening. :)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:27

Seppe schreef:
Het was absoluut niet de bedoeling om door het plaatsen van dit filmpje mensen tegen elkaar op te zetten. Ik wist al dat quarters vroeg ingereden werden, maar ik wist niet dat dat zelfs gebeurde voor ze 2 jaar zijn. Daarom dat ik dit wilde laten zien.

je hebt in Amerika een 2 Year old pleasure..
dat betekend dus letterlijk dat die paarden dan in hun 2e levensjaar zitten (van 1 jan, tot 31 dec)
en aangezien ze nog zadelmak en ruitermak moeten worden gemaakt begint dat al heeeeel erg vroeg.

ik ben het er niet mee eens, maar ik ben ook van mening dat iemand van 50 kg, weinig schade kan aanrichten. dat is 10% van het paard zijn lichaamsgewicht. alsof ik dus een tas op mijn rug heb van 8 kg.

nadeel van dit filmpje is dus dat die jongeman zwaarder is dan 50 kg en best veel spierbelasting vraagt.

maar jeetje.. dat terzijde.. jullie kunnen ook fel naar elkaar toe zijn hoor. zelfs de paus wordt er al bij gehaald. iedereen weet toch dat zijn ideeen vreselijk achterhaald zijn?

vrede op aarde, doe eens lief. niemand kan het hier mee eens zijn.. dat weten we toch?

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:06

Maar je bent het er wel mee eens dat als diegene 50 kilo weegt dat hij/zij mag rijden???

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:52

Het grappige van het hele verhaal vind ik dat de voorstanders of iig de mensen die nou niet direct tegen het zo jong inrijden zijn, klimmen allemaal in de hoogste boom en verdedigen zich met hand en tand, en halen er van alles bij om maar te bewijzen dat het allemaal niet zo erg is als het lijkt, dravers, tuigpaarden, paarden met ontstoken anussen, honden met ontstoken oren, andere vormen van dierenmishandeling die veeeel erger zijn, de paus zelfs!!! _O- _O- Seppe wat maak je in ons wakker door zo'n educatief filmpje te plaatsen?
En over wie zegt het nou een heleboel???? :D

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:53

Volgens mij is er niemand die dit goedkeurd hoor in dit topic !
Of ik heb er vreselijk over heen gelezen.......

Alleen zijn de meeste mensen wat geanceerder in hun uitspraak

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:56

I.i.g eentje,en eentje die het eigenlijk wel O.K vind maar het niet toe durft te geven....

@Backup,ik neem aan dat je genuanceerder bedoelt? :Y)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:00

calemity_jane schreef:
Maar je bent het er wel mee eens dat als diegene 50 kilo weegt dat hij/zij mag rijden???

euhm... hoe zeg ik dit goed...

ja en nee.

ik ben er van overtuigt dat het wel verschil maakt in WAT je doen en HOE je het doet.

en dan zie ik liever 50 kg er op dan 100.

een extreme reining training ben ik het niet mee eens. :n nee, dat is gewoon echt te veel, maar 2 x per week een rustig stap en draftrainingkje van 20 min kan geen kwaad vind ik.

hey, vind ik he.. maak me niet af..

ik zat ook op mijn paard voor ze 3 was. 2 maand voor haar derde om eerlijk te zijn.

ik zal overigens nooit op een veulen van 18 maand gaan zitten hoor. dat breekt mijn hart wel.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:42

Ook niet als je maar 50kg woog en maar 1x per week, 15 minuten niet zwaar trainen? ;)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:09

bnb schreef:
dravers en tuigpaarden worden nooit te vroeg onder het zadel gegooid, maar worden op een andere manier belast

Een vriend van me heeft dravers getraind (hij woont in Canada) en daar ging gewoon met 1.5/2 jaar een zadel erop hoor. Ze moesten immers in de 2 jarigen races meelopen.

Ik heb niet zoveel verstand van de westernsport, en weet dus niet hoeveel een paard wordt belast in de eerste trainingen. Wel weet ik dat paarden van binnen vrijwel hetzelfde zijn en dat ik het totaal niet eens ben met het concept 'persoon op paard dat nog geen 3 is'. Voor mij persoonlijk is 3 de absolute grens, liever zou ik beginnen met 4. Ik ben trouwens absoluut niet tegen aan het werk gaan met je paard, voordat je gaat beginnen met inrijden. Ik denk alleen wel dat je rekening moet houden met de mentale gesteldheid van je paard (en natuurlijk kan de een iets eerder 'rijp' zijn dan de ander) evenals de fysieke gesteldheid.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:36

geestelijk was mijn paard er wel aan toe hoor. dat is iets waar ik persoonlijk niet aan twijfel. en iedereen die zegt dat het niet zo is, die kent mijn paard niet toen ze net beleerd was.
ze vond het leuk en deed goed dr best. heeft ze altijd gedaan en doet ze nog.

stilstaan in een wei omdat er te veel sneeuw ligt, daar wordt ze nukkig van. dat heb ik afgelopen winter wel gemerkt.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:25

dofuzz schreef:
Diep triest, kinder mishandeling,.............

paard ziet er sterk genoeg uit, is niet tegen zijn zin aan 't werken, en lijkt een gigantisch reining talent te zijn. ik zie ook geen intimidering vanwege de ruiter dus ik zie het probleem niet zo. dit is voor mij ook geen kinderarbeid maar onderwijs. wij sturen onze kinderen toch ook op hun 3 naar school om later bouwvakker, bediende, arts,....... te worden. en dan komen we op een ethische kwestie : dieren als mensen behandelen is dieronterend, net zoals mensen als beesten behandelen mensonterend is.

Onze kinderen gaan naar de kleuterschool (ook al heet dat groep 1 en 2) met 4 jaar. In die klassen heb ik mijn kinderen nooit zien metselen, kruiwagens sjouwen, opereren of iets dergelijks zien doen. Dat gebeurt NA de middelbare school waar tot dan als enige lichamelijke arbeid gym gegeven wordt, te zien als spelen tussendoor. Hoe haalt iemand zo'n voorbeeld in zijn hoofd!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:34

belachelijk om een paard al op 2 jarige leefdtijd op deze manier te trainen, dit is eerder pas geschrikt voor een paard van minimaal 7 jaar ( als het paard h-e-l-e-m-a-a-l volgroeid is)
jammer dat er nog zulke mensen zijn ... :(

Westex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:27

Bij alle verontwaardiging heb ik nog niemand gehoord over trainen zonder beenbescherming. Als ik dit filmpje had gezien zonder de leeftijd van het paard te kennen had ik dit adres sowieso al afgeschreven. Ze spinnen en oefenen met een paard zonder beenbescherming voor. Het paard tikt zichzelf op een gegeven moment bij de spin duidelijk aan. Zonder beenbescherming en met ijzers kan dat een lekkere wond zijn. Geen fijn adres.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:37

Je kan zulke adressen en hun manier van doen niet met ons hier vergelijken en het is oud nieuws dat het daar gebeurd! :Z Wij in Nederland zijn over het algemeen voorzichtig en zuinig met ons spul (ons ben zunig :$ )willen lang (rij)plezier hebben van een paard. Daar komt ook nog bij dat wij hier snel iets zielig vinden, dat de normen heel anders zijn. Ik oordeel niet over wat ik zie al zou ik het zelf niet willen met een jong paard. Vind het alleen wel wat ver gaan om op Youtube een trainer even ongezouten de les te lezen!!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:08

O? Dus jij vindt ook dat je niet moet reageren op die gasten die dat filmpje op Youtube hadden gezet waar ze een zwakzinnige aftuigden?
Moeten ze dat ook allemaal zelf maar weten?
Als iemand zo 'trots' is en het op het wereldwijde web zet, staat het iedereen vrij om daar wat van te zeggen, positief of negatief.

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:29

Oeps ik ben veel te laat begonnen met beleren :o ,
Blijf er wel bij dat als je echt in de top mee wilt rijden je ook wel vroeg moet beginnen maar je kan het ook overdrijven...
niet echt handig dat ze geen beenbeschermers om hebben