[WN] bakregels voor westernruisters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: bakregels voor westernruisters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:51

Had gister een grappige; Rij met 4 engelse ruiters in een kleinere binnenbak. Ik vraag of we op 1 hand rijden, maar dat hoeft niet per se.
Ben ik aan het draven en maak in draf een rustig stopje. Maak een roll back, draaf en maak een stopje. Ik doe dit een paar keer rustig, want had weekje niet gereden. Zegt die man; Je moet gewoon brutaal doorrijden hoor, want ik zie dat je steeds gaat stilstaan, hahahahahahahaha Ik netjes uitgelegd dat het de bedoeling is, hihihihi.

Ze waren heel aardig en we hebben ons prima gered. Maar het hangt echt af van de stal, de mensen, ervaring, sfeer etc. Ik merk dat onderling goede sfeer erg belangrijk is hoe goed of hoe slecht mensen ook rijden en wat de discipline ook mag zijn.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:09

superpony schreef:
Had gister een grappige; Rij met 4 engelse ruiters in een kleinere binnenbak. Ik vraag of we op 1 hand rijden, maar dat hoeft niet per se.
Ben ik aan het draven en maak in draf een rustig stopje. Maak een roll back, draaf en maak een stopje. Ik doe dit een paar keer rustig, want had weekje niet gereden. Zegt die man; Je moet gewoon brutaal doorrijden hoor, want ik zie dat je steeds gaat stilstaan, hahahahahahahaha Ik netjes uitgelegd dat het de bedoeling is, hihihihi.

Ze waren heel aardig en we hebben ons prima gered. Maar het hangt echt af van de stal, de mensen, ervaring, sfeer etc. Ik merk dat onderling goede sfeer erg belangrijk is hoe goed of hoe slecht mensen ook rijden en wat de discipline ook mag zijn.

_/-\o_

geweldig :D

hier is de bak meestal leeg, anders gereserveerd (wat ik grote onzin vind)
zolang je niet een levensgevaarlijk paard hebt en ogen in je kop zou je met meerdere ruiters in 1 bak moeten kunnen rijden.
ongeacht de dicipline.

fvdhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:36

Funnygirl schreef:
Denk eerder dat de persoon wil weten of er bak regels zijn tussen de onderlinge diciplines in de western? Is denk ik een kwestie van goed fatsoen.

IDD ik wil alleen weten of er regels gelden of niet.
bak is 70 bij 20 meter dus zou geen probleem mogen zijn denk ik.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:43

Natuurlijk niet Fred, wat een b*ll.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:45

@fvdhaak: Voor zover ik weet is het grote onzin.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:15

Bij ons op stal zijn er veel westernruiters en idd de meeste zijn reiningruiters. Wij rijden ook door elkaar (met soms een verdwaalde dressuurruiter ertussen :D ) en het is idd een kwestie van kijken en roepen binnen of buiten als er een botsing dreigt :P

Verder wordt er over het algemeen goed rekening gehouden met elkaar. Ik ben dan meer van de rustige onderdelen zeg maar, maar vind het niet verkeerd als een reiningruiter op de cirkel er in volle vaart voorbij vliegt. Moet ons paardje ook aan wennen, want stel dat er tijdens een pleasureproef één aan de kletter gaat? Dan weet ik dat die van mij niet zal verblikken of verblozen van een langscheurend paard! :D

Vorige week waren we met 3 man in de bak, wij waren het trailhek aan t oefenen dus kwamen niet uit de eerste lengtestrook zeg maar. In die tijd waren de andere 2 aan het fencen en bleven ook in hun "eigen strook". Zo kan je allemaal doen wat je wil oefenen en heb je totaal geen last van elkaar.

Enne het verhaal dat reiningruiters altijd voorrang hebben is mij ook onbekend.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:15

Dat zouden de reining ruiters wel willen Fred, maar ook deze "dames en heren" moeten zich gewoon aan de normale rijhal-regels houden ;)
Helaas geldt voor een paar vervelende uitzonderingen hierop de regel "ik schreeuw het hardts en neem dus gewoon voorrang! "

Hebben wij helaas ook een keer meegemaakt: "reiningruiter :(:) " rijdt op een zondagmiddag in de kleine binnenbak waar ook een aantal kindertjes op zondagmiddag hun half uurtje hobbelen en kroelen hebben, gaat mijnheer dwars door de groep kindertjes heen "fencen"!
Ruiter is door de directie hierop aangesproken en wel meteen voor dat er ongelukken gebeurden.
Na een pittig gesprekje is de "ruiter" van het manegeterrein verwijderd....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:29

bij ons op stal was ik en mijn vriendin tot voor de zomer de enige "dressuur"ruiters tussen alleen reiners, wel dit heeft buiten in het begin (wij zowel als zij moesten een beetje aanpassen en "inzicht in elkaars rijden krijgen) nooit problemen gegeven. Nu met enkele springruiters erbij soms wel, want er zijn er bij die blijkbaar geen inzicht hebben en die er altijd in slagen om zowel de 2 voltes te verstoren als eender welke andere "lijn" door de bak...

bij ons gelden de regels linksom heeft voorrang en de cirkels hebben voorrang. verder neemt diegene in de snelste gang in omdat die ook het vaakst gaat wenden of stoppen. stoppen en achteruit gebeurt nooit op de hoefslag, rollback daarentegen soms wel. maar we proberen rekening met elkaar te houden en ondertussen hebben we wat inzicht in elkaars rijpatroon en leer je goed rondkijken. en lukt dat allemaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:53

Moderatoropmerking:
Dit is een oud topic en hoewel het niet de bedoeling is om oude topics omhoog te schoppen zie ik dat er inmiddels toch weer nieuwe, inhoudelijke, reacties bij zijn gekomen. Daarom mag dit topic open blijven, mits jullie on-topic blijven. :)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:15

fvdhaak schreef:
Zelfs in grote rijbakken onderling tussen westernruiters zijn er wel eens problemen, voorbeeld er zijn 2 ruiters aan het lessen! bak is groot genoeg , 1 reiner en 1 pleasure ruiter de pleasure ruiter blijft keurig aan 1 kant rijden om niet in de weg te zitten gaat de reiner ineens zonder iets te zeggen run downs doen op een halver meter achter de pleasure ruiter langs of voor langs , er wordt wat van gezegt en krijg je als antwoord de reining heeft altijd voorrang! wie weet of die regels gelden?

*kruipt onder steen vandaan*........ :(

Ehhmm.....dat ligt even een beetje anders, zoals je zelf ook wel weet....!!! Zal even een handje helpen:

Al sinds zeker 2 jaar (zo niet langer) wordt er op de dinsdagavond reiningles gegeven. De stal heeft als regel dat er in elke bak geen meerdere instructeurs gelijk les mogen geven, hiervoor is een reserveringssysteem beschikbaar. Heel simpel, heel duidelijk, en iedereen weet dat.
De pleasure ruiter -die dus sowieso op die avond in die bak geen les had mogen bespreken- in kwestie kan dus op elke willekeurige dag lessen (waarbij er dus rekening gehouden zou worden met haar), behalve op de dinsdagavond, waarop de bewuste rijbak officieel vast gereserveerd is. Blijkens een zeer recent opgehangen advertentie was het overigens blijkbaar zelfs de bedoeling om vast op de dinsdagmiddag en -avond deze lessen te gaan verzorgen??? :+

De reining heeft altijd voorrang?? Ja, op die dinsdagavond dus wel, en niet omdat het reining is, maar omdat het om een vaste lesavond gaat. En ja, de regel is wel dat degene die les heeft voorrang krijgt.

Overigens zijn de officiele bakregels op deze stal zo op te vragen, als ik me niet vergis hangt e.e.a. zelfs op de bakrand vermeld.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:55

Kijkt dat veranderd de zaak. Vindt het goed om te lezen dat er maar een instructeur les mag geven. Anders zou het een zooitje worden.

BV reining en trail tegelijk. :D Oh nee dat noemen ze springen :+

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:15

Duidelijk Sandra-H!
Dat weet je toch van te voren wat er gebeurd die avond?
Als je dan "in de weg gereden wordt" moet je er niet over mopperen, iemand die les heeft, heeft zowiezo voorrang! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:55

Duidelijk antwoord :j

Anders kan ik ook wel gaan zeuren dat die dressuurruiters altijd maar voorrang hebben hier. Ja logisch als ik in een dressuurles bij ga rijden :D

fvdhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:55

;) ik heb gewoon een vraag gesteld of die regels bestaan, zoals werd verteld.
En omdat vorige week de reining ineens op maandag was werd er van uitgegaan dat het weer op maandag zou zijn.
Dus dit is ook de eerste keer dat het is gebeurd en zal niet meer voorkomen.
Laatst bijgewerkt door fvdhaak op 17-02-11 13:23, in het totaal 6 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:56

Vecht je stalruzietjes lekker op stal uit en niet op Bokt... ;)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:57

Volgens mij moeten jullie deze discussie gewoon lekker privé gaan voeren..

Haha zelfde reactie als Sonja.. :')