[WN] Show format

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:49

Omdat ik ook wel eens iets georganiseerd heb, wil ik wel mijn mening over dit topic geven.
Een aantal wensen die ik ben tegengekomen zou ik ook wel willen realiseren, maar de shows zijn dan financieel niet meer rond te krijgen. Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat een organisatie wat aktiever moet zijn in het zoeken naar sponsors, maar in de praktijk ligt dit anders.
De meeste sponsoring in Nederland komt van liefhebbers. Mensen die de sport een warm hart toedragen en wat willen bijdragen.
Voor bedrijven is de westernsport niet interressant, te kleinschalig. Het bereik is te klein om een product of dienst onder de aandacht te brengen. Blijven over bedrijven die in de westernsport aktief zijn, de meesten staan ook niet te springen om geld te doneren, ze zijn al blij dat ze het hoofd boven water kunnen houden. De enkeling die het wel kan doet het ook wel, maar de bijdragen zijn zeker niet toereikend om ook maar 10% van jullie wensen te realiseren.
En ook al kost iets bijna geen drol,zoals ik op de eerste pagina ergens heb gelezen, vele kleine drollen maken een grote mesthoop.
Vergelijkingen met Duitsland en Belgie gaan aan alle kanten mank, Duitsland heeft 10.000 westernruiters of meer en is daardoor wel interresant voor sponsors, dus daar kan ook veel meer.
Met Belgie hoeven we ons niet te vergelijken, ik ben niet zo op de hoogte met de situatie daar tegenwoordig, voor zover ik weet gaat het met de westernverenigingen in Belgie vrij moeizaam om het zo maar eens uit te drukken, Dus als daar een wedstrijd de goede kant op gaat zoals ik ergens las, dan mogen ze daar alleen maar hopen op een betere toekomst. En als de organisatie van deze wedstrijd een sponsor heeft gevonden die zich voor meerdere jaren voor een belangrijk bedrag aan deze show heeft verbonden is dat natuurlijk super.
Geld is dus een belangrijke voorwaarde om wensen te kunnen inwilligen!
Daarnaast zag ik nog wat programmawensen waar je niet mee hoeft aan te komen bij de rasverenigingen.
De suggesties over publiciteit e.d. zijn reeds op vele manieren toegepast, met wisselend succes.
Denk nu niet dat ik jullie suggesties niet belangrijk vind, meerdere keren heeft dit forum veranderingen teweeg gebracht. Er zijn dus zeker mensen die jullie serieus nemen.
En een bruikbare suggestie maakt dit topic al meer dan waardevol.
Ik ben het eens dat dingen anders moeten. De SWRN en daarvoor de WRAN zijn erg succesvol geweest bij het organiseren van het Nederlandse kampioenschap Westernrijden. Daar zijn grote shows uit voortgekomen. De SWRN moet niet op z'n lauweren gaan rusten maar op deze weg voortgaan en streven naar grotere, betere en nog succesvollere shows. Zowel voor deelnemers, voor pubiek en bedrijven die in de branche werkzaam zijn.
En daar gaan we voor!! 8-)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 07:59

het grote verschil tussen nederland en belgie is dat in belgie iedereen een officiele kan organiseren, en niet enkel de verenigingen.

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:46

dofuzz schreef:
het grote verschil tussen nederland en belgie is dat in belgie iedereen een officiele kan organiseren, en niet enkel de verenigingen.

In Nederland kan ook iedereen een officiele wedstrijd organiseren hoor!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:07

Anya schreef:
Ik loop zelf echt niet warm voor van die onderdelen met drie startende appies o.i.d. En dan daarna pakweg westernriding met 3 arabieren of paints of zo tegen elkaar. Dat onderscheid in al die rassen is leuk voor de ruiters, leuk voor de ENORME hoeveelheid NK-titels die er op die manier te vergeven zijn (over devaluatie van een titel gesproken) maar het is niet leuk voor het publiek, vind ik. Onderdelen worden er ook door afgeraffeld. En dat is jammer.

Dat vind ik een beetje denigrerend gesteld. Vroeger waren de NK's gescheiden en had elk stamboek zijn eigen NK wedstrijd. Daar deed niemand moeilijk over. Het huidige NK is opgezet met behoud van "rassendagen" en dat vind ik eigenlijk wel leuk, omdat de klasses dan toch de waardering krijgen die ze verdienen, ook al zijn deze soms klein. Vergeet niet dat je het hier over een rassenwedstrijd hebt (incl. exterieurkeuringen: de Halter) wat iets anders is dan een wedstrijd van een sportvereniging (wat de WRAN is).

Ik vraag me wel eens af wat de gecombineerde wedstrijden doen voor het aantal deelnemers. Ik kan me zo voorstellen dat als je al veel onderdelen start bij de WRAN, je dan minder onderdelen gaat starten op de rassenshow (of andersom). Weet niet wat de statistieken daarvan zeggen?

Ik kan me verder heel goed vinden in de suggesties van Romkabouter behalve
- niet altijd alle onderdelen cq niveau's.
Als je een combishow organiseert, moet je er wel voor zorgdragen dat alle deelnemende verenigingen even goed vertegenwoordigd zijn qua onderdelen en niveaus. Of bedoel je alleen de WRAN?

De kosten zullen ook altijd een punt van discussie blijven en als je meerdere juries hebt, kost dat automatisch meer ... het zal moeten blijken of daar in NL draagkracht voor is (de 4 judged Paintshow in Wanroy is daar misschien wel een mooie test voor).

Ander iets om langere dagen voor paard en ruiter mogelijk te maken is de mogelijkheid om een simpel paddockje te maken voor je paard (zoals je in Duitsland of bij endurancewedstrijden ziet) of in ieder geval een plek te hebben om even aan de hand te gaan grazen oid (je zou zeggen dat je overal gras hebt, maar dat is dus niet altijd het geval!).

Romkabouter

Re: Show format

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:39

Ik bedoelde de wran. Voor rassenshows kun je best alles doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:52

Mac het is niet denigrerend bedoeld, ik vind het heel leuk dat er een combinatie is, maar vanuit het oogpunt van publiek gezien (en dat bedoel ik hier) is het raar. Ik heb het af en toe behoorlijk moeilijk om uit te leggen dat er eerst onderdelen zijn waar de beste stippel, de beste vlek, de beste arab, de beste q wint, en dan nog eens onderdelen waar de beste van alle rassen bij elkaar wint. Voor publiek is dat minder spectaculair om naar te kijken ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:40

Goh er kwam mij een klein roddeltje ter ore, dus ik kijken.. en ja hoor.. het is nog waar ook.

De DSBA is herrezen :j
The new and improved DSBA zou ik haast zeggen.
Met toch wel een heel leuke nieuwe twist. Je kunt DSBA onderdelen in je eigen show aanvragen. De DSBA regelt alles verder én zorgt ook nog voor het toezicht op welzijn tijdens, voor en na de show op het terrein :j

Zie verder http://www.dsba.nu

Goed initiatief Rob/Sandra/Saskia :j *\o/* +:)+

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:12

Goh, had Rob geen tijd om het zelf te komen melden? 8-)
Wel leuk nieuws natuurlijk! +:)+

site opent overigens heel l-a-n-g-z-a-a-m -O-

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 17:35

Nee. Rob had daar inderdaad geen tijd voor ;) Te druk met het aanpassen van de site.
Wat de snelheid betreft ligt dat misschien aan de gebruiker 8-) .Bij mij opend de site razend snel

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:52

Hey wat super Rob, Sandra en Saskia! +:)+ Ik hoop dat het een groot succes gaat worden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:53

Wat goed! +:)+
Hopelijk wordt het een succes!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:02

Lijkt me een goed idee, op deze manier!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:32

Hee, dat doet me deugd! De DSBA draait DOOR *D :P !

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 11:52

We draaien niet DOOR %) (niet meer tenminste)
Maar we gaan er wel voor

fvdhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:58

Rob ik zit te denken aan een kampioenschap voor alle rassen maar die bv 6 van de 8 wedstrijden moeten rijden om in aanmerking te komen om kampioen te worden van dat jaar.
Nu is het zo dat als je geluk hebt gewoon met 1 wedstrijd Nederlands kampioen kan worden.
Maar dan in Amateur, Beginner en Pro en een jeugd gedeelte.
Lijkt me wel leuk om daar over te brain stormen.
En dan b.v in iedere regio 2 shows.
Dit lijkt me een interessant idee 8-)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:39

Goed idee hoor!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:38

dat noemen we de highpoint titels

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:25

ghehe :D
Maar die gaan dan over alle wedstrijden.

Blijft een goed idee :j

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 21:50

Fred dit is al eens ter sprake geweest,en ja het blijft een zeer goed idee.Ik denk dat de tijd rijp is dat Noord-Oost-Zuid-West een de koppen bij elkaar steekt en gaat brainstormen hoe we zoiets kunnen verwezelijken.