[WN] Welzijn van dieren op wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:27

anya wat die vergaderingen betreft ben ik het niet helemaal met je eens
ik heb er in de loop der jaren toch verschillende meegemaakt maar veel hadden we niet in de pap te brokkelen
je mocht blij zijn dat je uitgelegd kreeg wat de nieuwe ideeen waren
als een bestuur van mening is dat zij het het beste weten en je nauwlijks inbreng mag hebben, blijven de leden inderdaad weg
want om puur aan te horen wat ze te vertellen hebben, dat kan ik ook wel op een blaadje lezen, daar ga ik geen 4 uur voor in de auto zitten

ik ben het wel met Vera eens dat het triest is dat de meesten het er maar bij laten zitten omdat ze het gevoel hebben tegen de bierkaai te vechten

hoe je het wel moet oplossen weet ik ook niet
je moet dan inderdaad een onafhankelijke arbitrage commisie hebben, maar hoelang blijft die onafhankelijk

Anya

Re: Welzijn van dieren op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:35

Ja dat is wat veel mensen denken/zeggen. Maar het meest ultieme dat je in de melk te brokkelen hebt is ALTIJD bij iedere vereniging dat je het betuur naar huis kan sturen of een voorstel in stemming brengen.

Nee inderdaad: als je er met 20 mensen zit, dan schiet dat niet zo op. Ik bedoel ook niet die mensen die er altijd wel waren en het nu hebben opgegeven. Ik bedoel: al die mensen die niet gaan en wel mopperen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:53

Ik denk dat het geen kwestie is die in een verenigingsvergadering moet worden opgelost.
Dat is totaal niet onafhankelijk en zal nooit voet aan de grond krijgen.
Dit is iets wat vanuit een overkoepelende organisatie cq. instantie moet worden opgelegd.
Het moet niet eens meer een vraag zijn maar een feit.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:55

In dat geval gaat er nooit iets gebeuren Vera. Minister Verburg is al niet bereid om een aantal voorstellen die door de sectorraad paarden zelf zijn bedacht wettelijk af te dwingen (en dat zijn heel softe voorstellen omdat ze van de sectorraad zelf komen). Dus dit soort dingen buiten het verenigingsleven aanpassen... gaat em niet worden :n

Hoe je het ook wendt of keert, veranderingen moeten vanuit de sport of de koepels komen. Een aangezien wij die besturen en daarmee vertegenwoordigers in de koepels kiezen houden wij het systeem zelf in stand. En dan gaan we via bokt wat knagen aan de randen. Dat zet geen zoden aan de dijk :n

Maar misschien ben ik wel te cynisch geworden. Dat kan best.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:05

Als we allemaal ons zo blijven opstellen dan hadden we nu Duits gesproken en kuilen gegraven....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:11

Dat denk ik niet Vera. Maar je moet wel je strijd kiezen. En via bokt roepen dat er dan maar moet worden ingegrepen en officials moeten worden aangesteld in een politieke constellatie waar daarvoor op zijn zachts gezegd de politieke wil ontbreekt, had de duitsers ook niet tegengehouden.

En 'het verzet' heeft wel enig verschil kunnen maken, maar zonder de Amerikanen hadden we nu Duits gesproken en kuilen gegraven.

Het verschil is dat we niet in oorlog zijn en dat we te maken hebben met een sportonderdeel dat de rechtsvorm vereniging kent. En dat wil zeggen dat ultiem de leden de baas zijn. En dat de leden dus alles kunnen veranderen wat de leden willen. Als de leden besluiten dat alle reserves van pakweg de wran moeten worden ingezet voor het inhuren van officials die het welzijn bewaken, dan heeft het bestuur twee keuzes: uitvoeren of opstappen. De leden maken echter geen gebruik van de macht die de leden volgens de statuten hebben. Omdat van de pakweg 1000 leden er gemiddeld maar 20 op een ALV komen. Dan is het of niet belangrijk genoeg voor de leden. Of ze hebben andere belangen. In beide gevallen gebeurt er niets ;)

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:26

Anya schreef:
Maar misschien ben ik wel te cynisch geworden. Dat kan best.

Als cynisch in dit geval betekend dat het de realiteit is wat je beschrijft,en je dit niet van horen zeggen hebt.
Dan ben ik ook zeer cynisch.
Helaas ben ik het in alles totaal eens met Anya,het gros van de leden boeit het niet,zolang er maar wedstrijden zijn.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:59

Anya schreef:
Dat En 'het verzet' heeft wel enig verschil kunnen maken, maar zonder de Amerikanen hadden we nu Duits gesproken en kuilen gegraven.

Ik heb het ook niet over het verzet, het gaat er om dat er mensen zijn opgestaan die hun nek hebben uitgestoken en het er niet mee eens waren.

Zolang je de oplossing vanuit een vereniging verwacht kun je lang wachten denk ik. Er zullen nooit genoeg leden hun mond (durven) opendoen om dit te veranderen zoals je zelf al aangeeft.

Dus moet je het hogerop zoeken en daar kontakt mee leggen.....

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:32

Nog ff dit:
Als de foto,s van die duitsers zonder uitzondering gezien worden als mishandeling.Dan lijkt het me heel verstandig dat 99.9 % van de hier op bokt aanwezige ruiters heel snel hun paard gaan verkopen. 8-)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:40

dat wist je toch ook al voor je die foto's zag, Rob? ;)
Ben het verder wel met Vera eens. Teveel mensen hebben een te groot ego en vinden het welzijn van een dier van minder belang.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:22

Nee hoor, Rob.
Ik denk niet dat er iemand is die dat zegt, je weet precies wat er wordt bedoeld met mishandelen.
Flexen, mits goed gedaan, hoeft helemaal niet onder mishandeling te vallen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:12

Juist,mits goed gedaan.
Maar wie gaat dat bepalen?? Die onafhankelijke judge??
Nu wordt door een aantal personen (die er voor hebben gestudeert) aan de hand van een paar foto,s bepaald wie het goed doet.En die jagen een aantal mensen over de kling die het waarschijnlijk wel goed doen of op zijn minst geen blijvende schade aanrichten.
Dus waar is het nut in deze? Ik zie het niet.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:16

sflj schreef:
dat wist je toch ook al voor je die foto's zag, Rob? ;)
Ben het verder wel met Vera eens. Teveel mensen hebben een te groot ego en vinden het welzijn van een dier van minder belang.

Bij beide moet ik volmondig *niet mee eens* zeggen. 8-)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:49

Ik geloof dat ik je niet begrijp. Jij vindt het wel meevallen dus?

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:43

Zoals ik nu de laatste disscussies begrijp gaat het vnl dat je het bestuur van een vereniging zower moet krijgen dat ze eisen gaan stellen dus dat er ook goede toezicht is op de inrijbak en op het parkeerterrein

Als jullie het hebben over genoeg mensen ergens tegen en dat het bestuur dat dan moet aannemen, ik heb vroeger, niet paard gerelateerd vaak genoeg meegemaakt dat iedereen tegen stemde en dat bestuur toch voor ging! Dus ben nm vertrouwen in zulke dingen toch goed kwijt geraakt.

Ok ik ben al een paar jaar WRAN lid en ben nog nooit op een ALV geweest gewoon om het feit dat ik eigenlijk altijd die dag moest werken, en keek toendertijd altijd wel de opkomst na, dus als ik iets zou willen, zou ik een vrije dag moeten nemen, half nederland door moeten rijden, en omdat er zo weining mensen komen, altijd nul op het request kwijgen, nou ja sorry, maar dan spendeer ik de bijna volledige tank benzine liever aan mn paard en die vrije dag voor mn vakantie.

Als ik zou weten dat iedereen die nu ook zn gevoelens en belefenissen hier neer zetten en lid zijn van verenigingen ook daadwerkelijk naar de AVL gaan dan neem ik er een dag vrij voor zoek iem om mn paardje te doen die dag, en ga mee, wil evt mensen meenemen, carpoolen!

Maar om bijna 70 euro kwijt te zijn aan benzine en een dag vrij nemen, om niets in te brengen, daar pas ik voor!

En ja soms spreek ik mensen aan op een wedstrijd qua hoe ze bezig zijn zowel positief als negatief en soms niet, ook afh van mn bui, dat het er dan heel verkeert eruit kan komen. Maar als je iets negatiefs zegt ja zoals eerder beschreven je wordt met de nek aan gekeken

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:44

sflj schreef:
Ik geloof dat ik je niet begrijp. Jij vindt het wel meevallen dus?

Dat is wat kort door de bocht.Ik zie het een beetje anders :D
Ik vind een ruiter die zijn paard consequent rijd en daarbij bij tijd en wijle iets te *hardhandig* is minder erg dan de vele ruiters die hun paard constant onbewust lopen te vervelen met onrustige handen en benen en vinden dat ze zo fijn omgaan met hun paard.
Of nog erger de *dat mag je niet doen*mensen die ,ook weer onbewust, het antropoformisme tot een kunst hebben verheven.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:13

Jeetje Pintopini ik zou eens naar een andere auto gaan kijken hoor als dat ding van jou voor 70 euro benzine opslurpt voor een ritje Katwijk/Hoenderloo/Katwijk }>

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:51