[WN] super reining proef....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 08:28

_/-\o_ AMEN _/-\o_

vroeger (10 jaar terug) konden ze alleen maar dood spuiten. toch mooi at er goede alternatieven zijn gekomen! 4 weken en zelfs 4 maanden vind ik niet zo'n probleem.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:30

dofuzz schreef:
rudi's run is absoluut de max ! het paard is super geconcentreerd en hetzelfde geldt voor rudi. het paard reageert op elke suggestie van rudi met een ongelooflijke positieve instelling maw rudi kan het zo brengen alsof alles het idee van het paard is. daarenboven getuigt deze run van een geweldig atletisch talent van het paard dat alles geeft wat er te geven valt omdat het gevraagd wordt en niet gedwongen.
hoe mooi het er ook uitziet op het clipje, irl was het nog veel indrukwekkender. ik had het privilege dit historische moment (één na hoogste nrha score ooit) live mee te maken in Reggio Emilia, Italie en dat was nog veel impressionanter. iedereen op de tribune ging uit zijn dak, terwijl ze toch met kippenvel aan hun zitje gekluisterd zaten. deze run was van een onwereldse schoonheid die een nieuwe standaard gezet heeft (op de euro futurity in Kreuth werd behoorlijk streng en laag gejureerd en het minste bobbeltje in de run werd zwaar aangerekend omdat oa rudi bewezen heeft dat het ook zonder kan).
toch is op deze pagina's het enige waar over gesproken wordt de staart van het paard ! zielig !
1. een alcoholblock is altijd tijdelijk en is ongeveer 4 maand effectief. daarna is de normale beweging terug.
2. vandaag wordt veelal homeopatisch geblockt en dat is 4 uur actief vooraleer de beweging volledig terugkomt.
3. naar wat mij verteld wordt vinden nrha juries een "dode" staart even storend als een overactieve staart.
zelfs bij het zien van absolute wereldklasse wordt over een nietig detail en non-onderwerp op bokt 4 pagina's gevuld en het negativisme tot een kunstvorm verheven. proficiat. mij lijkt het dat deze criticasters nooit dit nivo zullen bereiken en daarom maar 1 spijker op wel erg laag water zoeken om de discussie van de schoonheid en klasse weg te halen.

AMEN !!!!!

Anoniem

Re: super reining proef....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:36

Dofuzz: Ben het deels met je eens. Ik vind het natuurlijk een geweldige proef die Rudi met zijn paard neerzet. Geweldig mooi!

Maar, als een tailblock gewoon verboden wordt heeft iedereen weer eerlijke concurrentie. Wat is daar dan mis mee? Paard blij, ruiter blij en deels het publiek blij :)

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:12

Pienb schreef:
misschien heeft deze gewoon geen jeuk :-)

_O-

@ Adrienne: Over Gunner kan je ook op vele manieren kritiek hebben! Zo is er altijd wat! Oftewel zo kan er altijd wat zijn, het is maar hoe ver je zoekt of graaft!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:22

Wranglerbutt schreef:
Hoe ga jij als eigenaar/fokker van op internationaal niveau uitgebrachte reiners, met natuurlijke staarten, eigenlijk om met de concurrentie die zo'n tailjob hebben gehad? Jouw (hypothetisch natuurlijk) paard plust misschien niet op een onderdeel omdat hij een staartzwiepje laat zien terwijl de concurrent plust omdat die stille staart zo'n mooi rustig plaatje oplevert? Het behandelde paard zou mischien wel echt verzet met zijn staart hebben vertoond als -ie niet was behandeld.... Dat is toch oneerlijke concurrentie? I call it cheating! IMO is dat net zo onsportief als het gebruik van doping. De eerlijke eigenaar/trainer/ruiter is dus in het nadeel t.o.v. de cheater
Ja klopt, dus een kwestie van langzaam uit de sport terugtrekken?? (Verloop van eigenaren IS ook heel groot hierin!) OF op een minder hoog nivo meegaan? Sowieso mag je een paard alleen laten trainen op dat nivo waar hij het talent voor heeft, is mijn onbescheiden mening dan! En ook hopen dat de medefokkers, fokken met de hengsten en merrie's , waar ze zeker van zijn , dat hun bepalende prestaties zonder "fix" (taiblock/ sufmakertje) is gebeurt? Dus uiteindelijk een kwestie van eigen verantwoording nemen, doe er niet aan mee, op stop met de sport. En in Europa is het trouwens niet zo gebruikelijk ,als het in de USA is, en zo moet het ook blijven! :j

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:23

Pienb schreef:
mbt tailblock": laten we hier verder gaan [WN-AM] 'tailblock'
De Mod moet maar even knippen en plakken, ik ga niet alles herhalen en ook niet zelf knutselen! ;)

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:31

@ Dofuz, ik ben het he-le-maal met je eens, en zo te lezen , heb je recentere kennis hierover.
Maar moeten we dan maar constant , als er iets wel moois van de reining getoond wordt en er steeds iemand is het zoeken naar allerlei negativiteit (laatste weken is het de tailblock) ,maar steeds gezwegen worden?
Ik hoop dat je het iig. niet op mijn reacties doelt, soms moet 1 de kop boven het maaiveld uitsteken , en helaas maak ik nog steeds die "fout"! :D

Gelukkig heb ik wel gelijkgevende pb-tjes gekregen (thanx!) , dus ik ben niet de enige die zich hieraan stoort!
Maar goed, ik hou er nu over op, want ach,..ieder heeft recht op zijn eigen obsessie , niet? :P

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:43

Pienb schreef:
vroeger (10 jaar terug) konden ze alleen maar dood spuiten. toch mooi at er goede alternatieven zijn gekomen! 4 weken en zelfs 4 maanden vind ik niet zo'n probleem.

Dat is niet mooi, dat is zeer triest.

Nogmaals, ik vind het een zeer mooie proef. Maar aangezien dat geen discussie behoeft ga je over andere dingen ouweh*ren.
Maar inmiddels is daar een ander topic, geheel terecht, over gestart.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:43

_Vanes_ schreef:
@ Adrienne: Over Gunner kan je ook op vele manieren kritiek hebben! Zo is er altijd wat! Oftewel zo kan er altijd wat zijn, het is maar hoe ver je zoekt of graaft!

Zeker natuurlijk maar daar gaat het hier niet om.
Eigenlijk schrijf je het zelf al "als je maar ver genoeg graaft dan vind je altijd wel wat".
Het verschil is hier dat je bij het paard van Rudi het zo kan zien met een oog opslag, geen ontkomen aan het paard werkt en gedraagt zich als een machine niet als een dier.

Ik vind het een super uitgevoerde proef maar helaas op een totaal geintimideerd dier. Dat maakt het voor mij gewoon veel minder mooi. Een beetje als een super gave sportwagen waar helaas de glans van af is gepoetst.

Verder gezien hier Pienb het normaal lijkt te vinden dat je staarten verdooft, vooral nu het niet meer langdurig is en met andere middelen zegt dat in elk geval ook al genoeg over haar interesse in het welzijn van het dier!

Ik zie gewoon liever een proef op een nog "levend" wezen met een eigen inbreng. Dat is gewoon mijn mening.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:06

Moderatoropmerking:
Graag de discussie over tailblocking in het daarvoor geopende topic voeren :) De daarover gaande berichten die al in dit topic zijn geplaatst laat ik hier staan, als ik die daarin zet is dat topic door de war en vallen er gaten in dit topic.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 12:07

Adrienne schreef:
Verder gezien hier Pienb het normaal lijkt te vinden dat je staarten verdooft, vooral nu het niet meer langdurig is en met andere middelen zegt dat in elk geval ook al genoeg over haar interesse in het welzijn van het dier!

Ik zie gewoon liever een proef op een nog "levend" wezen met een eigen inbreng. Dat is gewoon mijn mening.

zo jammer dat het altijd persoonlijk moet worden (hoe wil jij nu weten hoe ik met dieren omga).
ik heb nooit gezegt blocken ok te vinden, maar als ze het toch doen (wat je toch niet tegenhoud) dan liever voor 4 maanden of 4 weken dan voor altijd.

en ik snap niet hoe een paard er minder van wordt als iets 4 weken duurt...

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:21

zo adrienne, dat is een boude uitspraak ! jij claimt dus dat wanneer de comunicatie absoluut is en je als ruiter zo in tune bent met je paard, en je paard zo in tune is met jou als ruiter als rudi in dit geval met star sprangled whiz, dat het paard dan per definitie geïntimideerd is en als een machine loopt. sterk ! als een paard enkel maar "natuurlijk" loopt als hij je regelmatig een middelvigertje flipt dan mag je mijn portie aan de honden voeren.
krijg ik weer dat alarmbelletje dat me zegt dat iemand dit nivo onbereikbaar vindt en dat dan maar weer een spijker in een plasje (laag water kan ik dit allang niet meer noemen) moet gevonden worden om deze grootse run af te kraken. nu de mods tailblock off topic vinden moet er weer wat anders gevonden worden want we kunnen toch niet gewoon zeggen dat deze run en sport onwaarschijnlijk mooi zijn. toch?
de heren en dames die destijds die run jureerden en beloonden met een score van 236 zijn bewezen paardenmensen (anders haal je volgens mij je nrha jurykaart niet) en zijn echt niet mals voor "geïntimideerde" paarden. ik persoonlijk vind hun oordeel tig keer belangrijker dan van wie dan ook !
ik heb beide filmpjes nog eens bekeken en kreeg weer kippenvel ! ik kon van beiden enorm genieten maar vond rudi's run toch zuiverder en vloeiender met veel meer finesse dan bryant's run !

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:32

_Vanes_ schreef:
Maar goed, ik hou er nu over op, want ach,..ieder heeft recht op zijn eigen obsessie , niet? :P

Inderdaad! :j De mijne is, dat ik vind dat ieder paard recht heeft op het gevoel in/gebruik van eigen staart :Y)
Oók de reiners die verder al hun stinkende best voor hun ruiters doen! 8-)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:54

Moderatoropmerking:
Ik geloof dat ik duidelijk was? De discussie over tailblock kan in het daarvoor geopende topic, niet hier.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:30

dofuzz schreef:
zo adrienne, dat is een boude uitspraak ! jij claimt dus dat wanneer de comunicatie absoluut is en je als ruiter zo in tune bent met je paard, en je paard zo in tune is met jou als ruiter als rudi in dit geval met star sprangled whiz, dat het paard dan per definitie geïntimideerd is en als een machine loopt. sterk ! als een paard enkel maar "natuurlijk" loopt als hij je regelmatig een middelvigertje flipt dan mag je mijn portie aan de honden voeren.

Vindt het helemaal geen "boude" uitspraak
Er is namelijk in tune en geintimideerd. Dit paard van Rudi is zo levenloos en mat dat het van begin tot eind niet eens zijn hoofd anders durft te houden dan gevraagt.
Als een paard volledig in tune is met de ruiter wil dat niet zeggen dat hij geestelijk niet meer aanwezig is.

Wat is er middenvinger opstekend aan een paard we gewoon in zijn hesitate of voor de start van de proef of zelfs tijdens snelle cirkels eens een keer rond kijkt? Ik moest altijd enorm lachen om een bepaald paard wat na een super proef echt om keek naar de jury met een blik die je haast deed vermoeden dat hij op dat moment dacht " did you see me, I'm good!"
Het moet leuk zijn voor en paard en ruiter. Je moet samen werken. Het is "willingly guided" niet "braindead guided"

In tune met de ruiter is voor mij dat paard wat bijna perfect reageerd op de hulpen van zijn ruiter maar niet het paard wat mat en bijna volledig geestelijk afwezig zijn rondjes draait!

Dus nog een keer, als je puur naar de proef kijkt ziet die er geweldig, uit maar als je oog hebt voor het gedrag van het paard tijdens deze proef gaat er voor mij grotendeels de glans van af. En dat dus nog los van het feit of die staart nou wel of niet kan bewegen. Hoewel dat laatste natuurlijk al heel veel zegt over hoe ver een ruiter wil gaan om te winnen maar dat ter zijde.

Maar goed voor de derde keer "ik ben totaal geen Rudi fan, hoe zou het komen?"

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 11:54

heeft het paard je verteld dat hij zn hoofd niet 'durft' op te tillen?
er zijn ook paarden die hun hoofd gewoon zo hebben hoor... (lekker makkelijk voor de training).

een paard dat tijdens de proef om zich heen kijkt is gewoon niet broke genoeg en niet geconcentreerd genoeg. na de proef is prima maar ik vind ook dat een goed paard volledig met zijn ruiter bezig hoort te zijn tijdens de proef en niet met de omgeving.

erna zie je hem ook relaxed weglopen en geeft hij het paard de ruimte.
met deze topmanouvres zou ik het niet leveloos kunnen noeman maar goed....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:01

Pienb schreef:
heeft het paard je verteld dat hij zn hoofd niet 'durft' op te tillen?
er zijn ook paarden die hun hoofd gewoon zo hebben hoor... (lekker makkelijk voor de training).

l*l niet, geen enkel paard heeft een dergelijke lage natuurlijk hoofdhouding :n
Ja, als ze eten ja :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 12:02

dus ieder paard dat met z'n nek zo loopt is volledig geintimideerd? ik vind dat heftige uitspraken hoor....

en ik ken genoeg paarden die zo lopen hoor...

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:19

Als hij de ring in loopt rijd hij dit paard gewoon al laag, hij wil namelijk wél opkijken maar Rudi houd hem laag door een teugelinwerking daar en het paard luistert gewoon zoals het hoort ;)
Goh! Zou Rudi dan toch nog iets moeten rijden aan dit paard en hem laag willen houden tijdens de proef? :roll:
Is toch ook helemaal niet zo gek of mis ik nu iets? :?
Ik vind dat hier zwaar overdreven word over zowel het intimiderende rijden wat hij zou doen als dat de staart het niet zou doen..dát kun je imo helemaal niet zeggen als je dit filmpje bekijkt :n
Superproef en een imo terechte superscore! +:)+

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:28

Ik had me er buiten willen houden maar ja, ook ik vond toen ik het paard de ring in zag komen het er afgestompt en vooral down uit zien. Er zit 'geen leven in'.
Jammer, maar ik hoor dat wel vaker over Rudi's paarden. Zal aan zijn rijstijl liggen denk ik, ik hou er niet zo van, ik zie liever een paard er 'vol overgave' in gaan maar nog wel 'paard' zijn dan dit. Maar goed, ieder zijn ding.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:37

Ik vind het een prachtige run!!Wauw....over ruiter en paard kan ik niks zeggen,behalve dat ik ontzettend blij ben dat iedereen zijn of haar voorkeuren heeft.Anders zouden we allemaal hetzelfde paard willen kopen en bij dezelfde trainer trainen.
In Amerika heb ik heel wat verschillende paarden gereden. Een ervan was een futurity prospect. Een machine zou je kunnen zeggen, tijdens het voorrijden maakte het paard geen enkel foutje en maakte een matte indruk.Toen ik erop zat bleek die machine ineens niet meer te werken,toch niet zo vanzelfsprekend dus.Mij doet het niks zo'n paard, een ander is er idolaat van. Het paard dat ik nu heb gekocht zit nog heel wat werk aan, dat vind ik leuk.Waarschijnlijk ook omdat ik het nivo uit het filmpje nooit zal gaan halen..
Wat mij juist opviel tijdens de futurity's was het diepe respect dat de mensen daar voor hun paard hebben.Misschien een gekleurde bril opgehad,maar ik vond het prachtig om te zien.Ik denk dat er heel wat training en kennis aan te pas komt om op dit nivo te kunnen presteren.Ik kreeg tranen in mijn ogen toen Tim mq Quay gehuldigt werd.Wat was hij trots op zijn paardje!!
Het wordt in dit topic neergezet of paarden op hoog nivo alleen gebruikt worden voor een bepaald doel,maar dat is echt niet het geval!!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 12:42

catalyst1: helemaal mee eens!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:54

catalist1, helemaal to the point en goed geformuleerd, maar ik denk dat diegenen die dit nivo nooit zullen halen, en het dus maar afkraken nooit overtuigd kunnen worden van onze stellingen over top reiners.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 14:56

wat worden er toch wijze woorden gesproken hier vandaag :-)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:47

Pienb schreef:
dus ieder paard dat met z'n nek zo loopt is volledig geintimideerd? ik vind dat heftige uitspraken hoor....

Nee hoor, dat heb ik niet gezegd :D

Ik zeg alleen dat er geen paard is die van nature altijd zo laag loopt ;)

Ik vind het een hele mooie run :j