[WN] Waarom worden veel Quarters zo vroeg aangereden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Waarom worden veel Quarters zo vroeg aangereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:37

@Adrienne : in het andere lopende topic over jong inrijden is dit al uitgebreid behandeld.

Het betreft hier racepaarden. Waar uit onderzoek blijkt dat veulens die op jonge leeftijd de kans hebben om regelmatig op een mediumharde ondergrond snelle korte galoppades te maken dit de pezen/botstructuur ten goede komt als ze eenmaal op de renbaan (ook op jonge leeftijd) hun brood moeten verdienen. Dit onderzoek heeft absoluut NIETS te maken met het inrijden/trainen zoals op de western manier gebeurd en het uitbrengen van jonge paarden op futuryties.

Wederom heeft bovenstaand onderzoek alleen maar als achtergrond dat de mens eerder en langer geld met het paard kan verdienen doordat het minder snel afgedankt hoeft te worden door blessures.

Als dit inhoudt dat er nu minder paarden gefokt hoeven te worden omdat het 'verlies in vredestijd' minder is ZOU je dit als voordeel kunnen zien.
Persoonlijk denk ik niet dat het dit tot gevolg zal hebben en draagt het IMO alleen maar weer bij aan een verkeerde konklusie dat 'het dus geen kwaad kan'.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:07

Quarters worden zo vroeg aangreden omdat jonge dieren veel malser zijn.

Als ze ouder dan 4 zijn, zijn ze te taai Haha!

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:13

Adrienne: Voor mij is het geen nieuws wat er daar geschreven staat maar dit stukje tekst zal altijd zo opgevat worden zoals men het lezen en opvatten wil Knipoog

Wat ik érg fijn vind is dat stukje over doorlopend weidegang of vrije beweging want imo speelt dat een grote rol in het gezond opgroeien en blijven van een paard.
Helaas is mijn ervaring wel dat bij veel grote trainingsstallen daar totaal geen rekening mee gehouden word en dat sommige paarden het met zeer beperkte vrije beweging moeten doen als ze al vrije beweging krijgen...

Misschien ligt daar ook een deel van het 'probleem' wel of het antwoord op de vraag van de TS...ze krijgen eigenlijk te weinig vrije beweging en ruimte en blijven dus achter in het sterk kunnen worden, ga je deze paarden rijden/trainen zullen zij vaak op bepaalde vlakken sterker zijn/worden dan het jonge paard wat beiden niet ter beschikking krijgt..

Dit zou natuurlijk de keus kunnen beinvloeden om wel vroeg te beginnen...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:17

@ Rom: Jij hebt hem door! Cool Cool

@ DD: Jij leest het dus voor de verandering weer totaal verkeerd, zet gewoon eens die rechtlijnig denkende bril af! Deze paarden worden over een langere periode rustig aan naar niveau gebracht met veel begeleiding. Allemaal dingen die erg duur zijn om maar in jou alles draait om geld plaatje te blijven. Het jong starten heeft dus in deze onderzoeken totaal geen relatie met geld op de manier die jij denkt. Maar veel meer met het behoud van deze dieren en minder uitval door blessures !

Inrijden en belasten is inrijden en belasten. Dit is toevallig over renpaarden en KWPN-ers ,want het tweede deel is van een Nederlander verbonden aan de universtieit van Utrecht (zet het er even bij mocht je dat gemist hebben)!
Ik kan het er ook een neer zetten over cutting paarden enz enz enz enz. Paarden zijn paarden DD dat beweer jij altijd het stelligst geen verschillen in rassen enz enz. Het heeft dus zeker alles te maken met vroeg starten maar vooral met de altijd aanwezige vooroordelen.

Nog maals deze inzichten gelden voor elke vorm van paarden sport. Ook voor mij met mijn paarden ook voor jou paarden ook voor het paard van de gene die hier neer zet pas op zijn 6 de te zijn begonnen.
Ik, jij en alle anderen hier wil ze namelijk ook zo lang mogelijk HEEL houden. Als dus nu wetenschappelijk wordt aangetoond dat het beter is om ze vroeg en met veel beleid te trainen dan hebben wij daar allemaal belang bij!
Als er uit een onderzoek komt dat juist laat beginnen niet optimaal is. Dan hebben wij allemaal belang bij die info denk ik zo!
Want veel mensen hier denken dat met 5 a 6 jaar starten beter is dan jong en minder blessures opleverd. Dat jong starten een paard kapot rijden is. Maar dat is dus (als het met beleid gebeurd )juist niet waar!

Probeer gewoon eens zonder vooringenomen "mening" deze stukjes te lezen en er je voordeel uit te halen zonder meteen met het "geld" verwijt te gaan smijten. Ik zat ook met mijn mond open toen ik alles las en was er ook van overtuigd dat jong beginnen het recept voor ellende zou zijn. Maar blijkbaar moet ik mijn visie aanpassen.

@MissPK: Alles wat je leest gaat over jong beginnen en weidegang gecombineerd vanaf ongeveer de 18 maanden. Dat van die weidegang was voor mij ook al erg lang bekend. De beweging is nodig om de zogenaamde "vierkante gewrichten" te voorkomen. Maar dat het jong trainen ook van belang is voor de botversterking en de pezen en spieren wist ik niet
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 12-12-08 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:19

MarcR schreef:
Waarom wordt het western steeds aangevallen op de leeftijd van inrijden ?
En niet :
Het "prepareren" van 1 en 2 jarige voor vrijspringen en keuringen.
Het dekken van 2 en 3 jarige merries, is een peuter klaar voor een veulen ?
Renpaarden die voor hun twee jaar op de baan staan.
enzovoort

Onze paint merrie was 2,5 jaar toen haar basisopleiding is begonnen, nadat twee (20 en 30 jaar ervaring) en gediplomeerde trainers, na enkele maanden observatie en grondwerktraining haar daar klaar voor vonden. Deze training is op een rustige manier gebeurd en heeft 5 maand geduurd zonder dat ze 1 keer door het lint is gegaan.
Ik weet ook dat het soms anders gebeurd maar dat is niet alleen bij het western.
Overal heb je mensen die nadenken en andere die het voor het geld doen.

Afgod Afgod

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:53

Adrienne schreef:
@MissPK: Alles wat je leest gaat over jong beginnen en weidegang gecombineerd vanaf ongeveer de 18 maanden. Dat van die weidegang was voor mij ook al erg lang bekend. De beweging is nodig om de zogenaamde "vierkante gewrichten" te voorkomen. Maar dat het jong trainen ook van belang is voor de botversterking en de pezen en spieren wist ik niet

Ik wel, dat laatste dan Ja Ik ben dan ook geen voorstander om een paard pas met 5 of 6 te laten werken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:29

Weidegang is imo altijd goed.

Bijv Bo, vroeger was ie toch wel af en toe onregelmatig maar nu hij gewoon elke dag op de wei staat is ie niet meer onregelmatig geweest Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:45

Adrienne schreef:
... Als dus nu wetenschappelijk wordt aangetoond dat het beter is om ze vroeg en met veel beleid te trainen dan hebben wij daar allemaal belang bij!
En voor hoeveel mensen denk je dat dit enige inhoud heeft ??
IMO is het risiko dat het door onkundigen gebeurd vele malen groter, dan het handjevol mensen (wereldwijd) die weten waar ze mee bezig zijn.

Maar we hebben het niet alléén over het lichamelijke gedeelte.

Hier een aardig stukje
http://www.equine-behavior.com/Starting ... _horse.htm
Citaat:
There is much talk about beginning the training of young horses at two years (or younger) in order to cause that ‘loading’ on bones and tissue that promotes good profile and development. But, rather than experiencing this as something into which they are forced, and which is often made very boring for a young equine mind with only a very short attention span, how much better to let the bachelor group do the job instead? Now that would be Ethological horse training indeed! From experience, injuries from such play are far fewer than those that result from early training in round pens and schools. What’s more, the colt knows when he’s had enough, and his proprioceptors tell him when his joints are becoming liable to over-flexion due to tiredness, something the human trainer could not possibly do anywhere near as well.

Now, given that we have been steadily keeping up with the basics of handling, what is the best age to begin training for work under saddle? Perhaps we might take the word of someone who has achieved international recognition at the very highest levels of equestrian sport; Reiner Klimke, Olympic Gold Medallist, World Dressage Champion, European Dressage Champion and European Horse Trials champion. Not only did Klimke ride these championship winning horses – he also trained them! What’s more if you track down photos of Klimke riding horses such as 1982 World Dressage Champion Ahlerich, or Maiko or Volt, it is immediately clear that these are well balanced animals, happy and relaxed in their work. Of starting his horses Klimke, in his book Basic Training of the Young horse, states; “None of my successful horses have been shown as 3-year-olds. I bought “Winzerin”, my three-day event horse at the 1960 Rome Olympics, as a 4-year-old in 1956. She had just been backed. “Arcadius” came to me as a 4-year-old just backed. I only started working him seriously at the end of his fourth year and when he was a 7-year-old in 1962 we won the European Championships in Rotterdam. I bought “Fabiola” as a 2 ½ -year-old , started riding her a year later, and won the Dressage Derby with her in Hamburg when she was a 6-year-old. I bought “Ahlerich” as a 4-year-old at the Westphalian Auction at Munster. I hardly rode him as a 4-year-old and only took him to one show. He won 10 medium and advanced classes as a 6-year-old and as a 7-year-old 9 Grand Prix classes. I am convinced that had I started these horses earlier I would not have been so successful. One must have the patience to wait until the horse is physically and mentally ready for the work demanded of it.”

What is true of Klimke’s warmbloods is equally true of other breeds, and even more so of the hotbloods. Many an Arabian or Thoroughbred has been spoilt by demanding too much too early, resulting in a horse that is overly emotional and liable to become so excited that they simply cannot concentrate on the task at hand. For these horses a 20 minute session on the lunge at three years of age amounts to punishment rather than training – and can easily produce a base-level resistance that will become a defining restriction for the rest of its working life. Invariably such resistance will be characterised as ‘naughtiness’ or ‘disobedience’ on the part of the horse, rather than ‘impatience’ on the part of the handler.

Nor is the down-side of early training limited to emotional impact – there are severe implications in terms of bone and joint function too where horses are subjected to excessive weight carrying prior to 2 ½ years of age.Tiredness and overwork can easily result in repeated small overflexions, in which joints – or articulations – are made to flex over a greater angle than they should. Each time this occurs, the bony ‘stops’ and check ligaments that are responsible for controlling the degree of flexion may be damaged. Such damage may never amount to anything critical in the normal course of events but, at high speed, or during the pressure of top level jumping courses, it may become just that, resulting in a hideous broken leg and death. Anyone who has seen the result of this in racing will know just how sickening a sight it is to witness and the habit within the racing industry of starting horses into work as juvenile 2 year olds must surely account for a good measure of this damage.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:14

@MissPK: Ik dacht eerst ook alleen maar aan die nog zachte botten en kraakbeen bij die jonge dieren. Wist ook wel dat die door belasting sterker werden maar had geen idee dat er na de 18de levensmaand aan bv de vorm van bv het kraakbeen niets meer veranderd. Ik ging er tot nu toe van uit de dit hele proces over veel meer tijd uitgesmeerd was. Vandaar mijn verbazing dat het allemaal al vroeg gevormd is. Je rekend toch met een paard is met 5 pas volwassen..

@DD Het verschil met wat ik gepost heb zijn de woorden als excessive, over-flexion enz enz enz. Dit gaat dus weer uit van verkeerd trainen en over trainen. De stukjes die ik heb staan gaan over hoe het wel moet, niet hoe het niet moet!
Zonder verstand en gevoel iets doen is altijd fout. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat vroeg (met beleid) beginnen wetenschappelijk aangetoond beter is dan laat beginnen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:18

Gezien 99,9% van de mensen niet weten waar ze mee bezig zijn vind het het meer aanbevelingswaardig om dus maar gewoon NIET vroeg te beginnen Knipoog

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:50

Mmmmmm. Je moet dit soort wetenschappelijke publicaties altijd lezen zoals het geschreven staat. Het wordt nl aaltijd heel voorzichtig omschreven en dat betekend dat het ook nog niet naar harde feiten vertaald mag worden.

Zo ook bijvoorbeeld in dit artikel (uit welk tijdschrift by the way, dat zegt ook altijd al veel)

Adrienne schreef:
Quote 2

by: Ray Geor, BVSc, PhD, Dipl. ACVIM
January 01 2001 Article # 72 schreef:
......And we now have evidence that horses beginning their careers during their two-year-old seasons actually have longer racing careers than horses which first race in later seasons. .......

Staat er bijvoorbeeld beschreven waarom de paarden die ouder als 2 waren bij hun eerste race, niet als 2-jarige gestart zijn? Waren ze tijdens de trainingen voor de 2-jarige-wedstrijden al minder goed of zelfs geblesseerd geraakt?? (en dus zwakker gestel en daarom minder lange cariere)

Adrienne schreef:
Quote 3

Harold Brommer, DVM, of Utrecht University in the Netherlands schreef:
Conclusions: In line with the concept of functional adaptation, the neonate is born with biomechanically 'blank' or homogeneous cartilage. Functional adaptation of biomechanical properties takes place early in life, resulting in cartilage with a distinct heterogeneity in functional characteristics. At age 18 months, functional adaptation, as assessed by the biomechanical characteristics, has progressed to a level comparable to the mature horse and, after this age, no major adaptations seem to occur. Potential relevance: Throughout life, different areas of articular cartilage are subjected to different types of loading. Differences in loading can adequately be met only when the tissue is biomechanically adapted to withstand these different loading conditions without injury. This process of functional adaptation starts immediately after birth and is completed well before maturity. This makes the factor of loading at a young age a crucial variable, and emphasises the necessity to optimise joint loading during early life in order to create an optimal biomechanical quality of articular cartilage, which may well turn out to be the best prevention for joint injury later in life.

Oke, dus tot 18 maanden kan het kraakbeen zich aanpassen, daarna is het van dezelfde samenstelling als volwassen en kan zich niet meer goed aanpassen. Zijn conclusie is dat gewrichten van jonge dieren dus wel belasting (in de ruimste zin van het woord, dus geen wedstrijdtraining oid wordt genoemd) moeten hebben en dat die belasting geoptimaliseerd moet zijn. En dat is dus de clou: wat is optimaal? En dat wordt niet zwart-op-wit gezegd, want dat is dus niet bekend.
(misschien is weidegang met soortgenoten optimaal Cool )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:14

Als daar een jagende pismerrie tussen zit of het paard in kwestie is onderste in de rangorde kan dit ook excessive zijn Knipoog
Verder moet dan ook de ondergrond altijd goed zijn, want te zacht is niet goed en te hard ook niet.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:05

Nou, en waarom worden veel Quarters nu zo vroeg aangereden? Omdat als ze zo jong zijn ze nog niet goed uitkijken bij het oversteken... Doei, doei

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:33

_Vanes_ schreef:
En waarom is het juist aan deze kant van de oceaan "gewoonte" om een paard met 3 aan te rijden?
Is daar een ook een stuk traditie ergens uit ontstaan en is dit altijd zo geweest??
Wie weet dit?
Niemand????

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:27

MissPK schreef:
Nou, en waarom worden veel Quarters nu zo vroeg aangereden? Omdat als ze zo jong zijn ze nog niet goed uitkijken bij het oversteken... Doei, doei

Duivel Haha! *LOL* ROFL

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:13

_Vanes_ schreef:
_Vanes_ schreef:
En waarom is het juist aan deze kant van de oceaan "gewoonte" om een paard met 3 aan te rijden?
Is daar een ook een stuk traditie ergens uit ontstaan en is dit altijd zo geweest??
Wie weet dit?
Niemand????

Ik heb het antwoord niet, maar vanwaar denk je dat het een gewoonte is?
"Aan deze zijde van de oceaan" (daarmee bedoel je Europa, neem ik aan?) varieert de leeftijd waarop men met een paard begint volgens mij ook van 2,5 tot pakweg 4 jaar oud Verward Tja, en 2,5 jaar vind ik ook voor een warmbloed te jong om mee te beginnen Tong uitsteken
Daarbij; je hebt inrijden en je hebt inrijden.... rechte lijnen rijden in bos/langs de weg is IMO wat anders en minder belastend dan beginnen een spin aan te leren en te stoppen vanuit galop. En daar zit nog een hele boel tussen! Haha!

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:36

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:06

Jeetje.. dat paard is echt onverstoorbaar, zelfs als er schoten gelost worden....(komt niet natuurlijk over...)..
En die vreselijke onrustige staart...
Wederom veel te jong natuurlijk...

Zijn methode vind ik verder...niet heel verkeerd.
Ik zou dan wel graag zien dat het dan bijvoorbeeld allemaal in stap wordt gedaan.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 12:15

Ik vind het echt een verschrikkelijk filmpje!
Paard is echt onrustig in zijn staart en kijkt erg ongelukkig, nee......

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:26

Paintlinger schreef:
...
En die vreselijke onrustige staart... ...

Tja, die hadtie voor het mooie even plat knunnen spuiten natuurlijk... Rolleyes Nors opkijken

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:34

Ceecee: Ik ken het fenomeen...maar wat bedoel je hier verder mee?

(Het is soms lastig interpreteren...)

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:56

Paintlinger schreef:
Ceecee: Ik ken het fenomeen...maar wat bedoel je hier verder mee?

(Het is soms lastig interpreteren...)

Met een vleugje sarcasme m.b.t. het filmpje Knipoog

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:58

_Vanes_ schreef:
Als Futurity niet jouw doel voor je paard is, kan je gerust tot 3 jaar wachten met inrijden en is er geen "noodzaak" om met 2 te beginnen......maar het blijft natuurlijk een eigen keus en dat moet ieder ook respecteren! Knipoog

Ligt denk ik ook aan de tak van western sport. Wij rijden onze paarden met 3 jaar in en die lopen ook mee in de Futuritys.
Die zijn pas het jaar erop en later het jaar, dus hebben we dan nog anderhalf jaar de tijd voor de paarden klaar te maken en voor de paarden die niet zo snel zijn of wat meer basis tijd nodig hebben is er altijd nog de Maturity en Derby of de Open of Novice Horse.
Sommige Quarters die we uit de USA krijgen zijn met de 3 al onder het zadel maar die hebben dan op de renbaan gelopen (eerder uitgeprobeerd een paar races en als ze dan geen winnaars op de renbaan zijn komen ze in de barrel sport)

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:27

Heb dit topic vluchtig doorgelezen, vindt het namelijk altijd wel een interessante discussie. Onze inmiddels 12-jarige quarterhorsemerrie Pride is ingereden op haar 4e, haar oudste dochter (paintmerrie Ayla) wordt eind maart 4, maar is nog niet zadelmak. We wachten bewust tot ze in elk geval dik in de 3 zijn, om lichamelijke en psychische redenen. Ayla heeft vorig jaar een stevig virus onder de leden gehad en het heeft haar heel veel energie gekost daar weer bovenop te komen. Nu ze weer echt lekker in haar vel zit komt het zadelmak maken weer aan de orde.
Toch vind ik het belangrijker door wie en hoe ze zadelmak gemaakt wordt als wanneer. De minimale leeftijd is dus dik in de 3, maar ik denk dat leeftijd niet uitmaakt als de verkeerde ruiter met een jong paard aan de slag gaat. Een 2-jarige is nog een kind, maar een 4-jarige mag misschien dan volwassen lijken, de balans in zowel lichaam en geest is in 99% van de gevallen nog heel niet zoals ie moet zijn voor spins, stops en andere oefeningen die heel wat van het lichaam vergen. Mijn inziens moet een paard eerst rustig op eigen benen leren lopen met een mens op de rug.
Wat mij verbaasd is dat ik al meerdere keren heb meegemaakt dat mensen voor weinig een jong paard kopen, maar vervolgens wel willen rijden. Zo snel het ook maar enigzins kan gaat het zadel erop. En dan ook de overtuiging van die mensen dat ze dat zadelmak maken wel even zelf kunnen doen, terwijl ze nog niet recht in een zadel kunnen zitten zonder hun gewicht in de mond van hun paard te deponeren.
Een hoop mensen lijken niet te beseffen dat als je lang van je paard wilt kunnen genieten, je in het begin net wat meer geduld moet hebben. Ik denk dat geduld het probleem is in deze hele kwestie. Mensen hebben te weinig geduld. Knipoog En misschien moeten mensen zich af en toe eens over hun trots heen zetten en hulp of advies vragen aan iemand die wél weet waar ie het over heeft. Gewoon, verstand gebruiken enzo.