[WN] Christy @ Halterwedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

Re: Christy @ Halterwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:28

En dan kom ik op de proppen Knipoog
En ik heb héél wat ervaring met paarden. We hebben er een boel en we hebben ze al gedurende vele vele jaren. Regelmatig worden er paarden verkocht of komen er nieuwe bij. Soms zijn dat magere en soms vette. Je kunt mij dus gerust een ervaringsdeskundige noemen Haha!
Momenteel hebben we ook een jaarling QH hengst lopen. Deze ziet er goed rond uit, loopt 24/7 op de wei en krijgt enkel ruwvoer bijgevoerd. (wortelen, bieten, goed hooi)

Ik ga een voorspelling doen : Er zal niets uit de bloedtest komen. Dit paard mankeert m.i. niets, maar is wat wij noemen een "doorjager", die wat tekort gekomen is op de wei en dit nu moet inhalen, maar ze wordt daarbij gehandicappeerd door een aantal factoren als daar zijn : de periode van het jaar. In de herfst verliezen heel wat paarden wat vlees omdat ze energie moeten gaan gebruiken om te verharen. Daarbij : de leeftijd. Een jong paard heeft heel wat energie nodig om te groeien en is dus veel minder makkelijk in het vlees te krijgen. Daarenboven : de aanleg. Net als sommige mensen kun je in sommige paarden zoveel voer pompen als ze op krijgen, dikker worden ze nooit.
Nu mijn advies : dit paard krijgt vééls te veel krachtvoer en veel te weinig ruwvoer. Moest het mijn paardje zijn ik zou voederen als volgt :
's morgens : - 1 plak voordroog zoals door jou beschreven
- een halve emmer wortelen
- een halve emmer bietenpulp
- een handje brok (bv pavo)
- een lepel lijnzaadolie

's middags : eventueel nog wat hooi
's avonds : idem aan 's morgens.

Ik verzeker je : op deze manier zul je het paard zién veranderen. Krachtvoer is voor paarden die moeten werken. Jouw paardje heeft dit alsnog niet nodig. Een jong paard heeft daarentegen veel ruwvoer nodig. Zoveel als het op kan om precies te zijn.

Bietenpulp (gedroogd) verkopen ze gewoon in de Boerenbond (Aveve). Jij bent Belgisch, dus er is heus wel een Aveve in de buurt. Je moet de schilfers weken met water en dan worden ze pulp. Buiten het bereik van paarden bewaren, want niet-geweekt zijn ze levensgevaarlijk !

Een alternatief daarvoor is 's morgens en 's avonds een emmer gekuilde mais. MAAR ! LET OP ! Dit voer moet je stapjesgewijs introduceren, omdat het nogal 'gistig' en eiwitrijk is, en het verteringsstelsel van een paard moet er aan wennen. Anders krijgt je paard dikke benen en kans op koliek. Gekuilde mais is zeer goedkoop te krijgen bij een boer uit de buurt.

Ik zou het paardje in geen geval een deken opleggen. Een jong paard moet leren zich te wapenen tegen de kou en wintervacht kweken. Als je dat al bij jaarlingen gaan inperken, krijg je een paard dat geen vacht leren kweken heeft, met alle gevolgen vandien. (oa zeer lang "wintervacht" houden, weinig weerstand, enz)

Veel succes ermee. Het lijkt mij een veelbelovend jong paardje !!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:42

sevke schreef:
Nu mijn advies : dit paard krijgt vééls te veel krachtvoer en veel te weinig ruwvoer. Moest het mijn paardje zijn ik zou voederen als volgt :
's morgens : - 1 plak voordroog zoals door jou beschreven
- een halve emmer wortelen
- een halve emmer bietenpulp
- een handje brok (bv pavo)
- een lepel lijnzaadolie

's middags : eventueel nog wat hooi
's avonds : idem aan 's morgens.

Ik verzeker je : op deze manier zul je het paard zién veranderen. Krachtvoer is voor paarden die moeten werken. Jouw paardje heeft dit alsnog niet nodig. Een jong paard heeft daarentegen veel ruwvoer nodig. Zoveel als het op kan om precies te zijn.

Bietenpulp (gedroogd) verkopen ze gewoon in de Boerenbond (Aveve). Jij bent Belgisch, dus er is heus wel een Aveve in de buurt. Je moet de schilfers weken met water en dan worden ze pulp. Buiten het bereik van paarden bewaren, want niet-geweekt zijn ze levensgevaarlijk !

Een alternatief daarvoor is 's morgens en 's avonds een emmer gekuilde mais. MAAR ! LET OP ! Dit voer moet je stapjesgewijs introduceren, omdat het nogal 'gistig' en eiwitrijk is, en het verteringsstelsel van een paard moet er aan wennen. Anders krijgt je paard dikke benen en kans op koliek. Gekuilde mais is zeer goedkoop te krijgen bij een boer uit de buurt.

Ik zou het paardje in geen geval een deken opleggen. Een jong paard moet leren zich te wapenen tegen de kou en wintervacht kweken. Als je dat al bij jaarlingen gaan inperken, krijg je een paard dat geen vacht leren kweken heeft, met alle gevolgen vandien. (oa zeer lang "wintervacht" houden, weinig weerstand, enz)

Dus je geeft een emmer wortelen per dag? Wortelen zitten wat vitaminen in, suikers en is lekkernij..
Bietenpulp zijn ook suikers en is buikvulling.
Wat je zegt van hooi, pulp, brok, en olie lijkt me een goed plan.

Mais heeft mijn pony toen ie bij een boer stond ook gehad, was ie mooi rond van. Dat is er zo een wat je zegt van.. wordt nooit een dikkerd Knipoog
Mais niet teveel geven.. en is zeer beperkt houdbaar! Zou je eigenlijk elke dag/om de dag moeten halen. En dan ook nog bekijken wat voor kuilmais.

Succes. Clown

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:20

Bietenpulp is hoofdzakelijk ruwvoer, zit vrijwel geen suiker in. Wat de wortelen betreft zou ik inderdaad oppassen, daar zit wel suiker in.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:02

In bietenpulp zit bijna geen suiker. En we geven een emmer wortelen per dag ja, nog nooit problemen mee gehad. Je kunt ook ter afwisseling bitterpeeën (witloofwortelen) geven. Daar zit geen suiker in.
Met mais moet je idd opletten. Dat heb ik ook gezegd.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:19

sevke schreef:
In bietenpulp zit bijna geen suiker. En we geven een emmer wortelen per dag ja, nog nooit problemen mee gehad. Je kunt ook ter afwisseling bitterpeeën (witloofwortelen) geven. Daar zit geen suiker in.

Wb wortelen is eigen keuze.. ik geef ze voor 'erbij'.
Het suikergehalte van bietenpulp wisselt ook per gewicht.
Vergis je niet.. in witlofpennen zit suiker.. al is het misschien niet veel Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:36

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:41

sevke schreef:

Je geeft aan dat in witloofwortelen geen suiker in zit. Mijn schoonvader heeft jaren witlof geteeld en ik kan je verzekeren dat er meer suiker in zit als in gewone peen. Deze wortelen mogen trouwens ook alleen maar gevoerd worden als er witlof van geteeld is. Anders is het suiker gehalte te hoog om aan paarden en koeien te voeren. Heb het zelf jaren gevoerd.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:34

We hebben het jaren geleden een tijdje gevoerd, van die peeën afkomstig van hydrocultuur witloof. Daar vertelde men dat er geen suiker (of toch heel weinig) inzat. Het waren wel "gebruikte" wortelen. Enfin, nu voeren we het niet meer, enkel gewone oranje wortelen. En onze paarden gedijen er prima op Lachen

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 21:48

Heb vanmiddag telefoontje gehad van de DA, ze heeft geen bloedwormen, maar heeft wel iets aan haar lever, niks ergs,met een kuurtje was het zo weg. (ik kon het niet goed verstaan doordat de lijn slecht was) Woensdagmiddag gaan we de kuur ophalen.
(kan morgen niet ivm wapenstilstand)

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:55

shadomagic schreef:
Heb vanmiddag telefoontje gehad van de DA, ze heeft geen bloedwormen, maar heeft wel iets aan haar lever, niks ergs,met een kuurtje was het zo weg. (ik kon het niet goed verstaan doordat de lijn slecht was) Woensdagmiddag gaan we de kuur ophalen.

Op zich best positief toch?
Fijn voor je dat je ook weet hoe en wat, kan je daar mee verder.
Woensdag zul je om uitleg vragen neem ik aan.. dan weet je meer. Persoonlijk praat toch makkelijker dan via de telefoon.
Ik krijg morgen een bloeduitslag..

Morgen wapenstilstand?? Ben je in gevecht? Nagelbijten / Gniffelen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:20

shadomagic schreef:

Realiseer je je wel dat leverproblemen meestal voortkomen uit verkeerd voer! Onze paarden hebben ook leverproblemen gehad, waarvan bij 1 ook de nieren over belast waren; dus het kan wel ernstig worden!

Daarom zijn wij overgestapt, op advies van de DA, op granen i.c.m. hooi ( dus geen kuil/ voordroog) en lucerne. Dus overleg met je DA over hoe je verder moet na de kuur ( dat is waarschijnlijk een schoonmaak kuurtje), anders zit je binnen de korste keren weer met hetzelfde probleem.
Het is meestal zaak om niet te veel voeren, biks en kuil zijn bijv. "rijk" voer, dan moeten de organen als lever en nieren te hard werken om de overtollige stoffen te verwerken en uit te scheiden.
Je kan dus beter wat 'schraler" gaan voeren; geen/ weinig biks ( liever graan, zit minder "troep" in, goed hooi en evt. lucerne).

Succes ermee! Vork

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 23:28

Branca schreef:
shadomagic schreef:

Op zich best positief toch?
Fijn voor je dat je ook weet hoe en wat, kan je daar mee verder.
Woensdag zul je om uitleg vragen neem ik aan.. dan weet je meer. Persoonlijk praat toch makkelijker dan via de telefoon.
Ik krijg morgen een bloeduitslag..

Morgen wapenstilstand?? Ben je in gevecht? Nagelbijten / Gniffelen

Wij krijgen altijd nog extra uitleg als we iets op moeten halen Knipoog

Ja, morgen wapenstilstand, heeft te maken met WOII, tja belgië he Vork

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:49

Over dat wat iemand eerder zei, over de houdbaarheid van mais: dat hangt er vanaf he. Als je echte korrels mais of zo geeft, zal dat misschien wel zo zijn. Maar maisvlokken zijn toch echt wel lang houdbaar, dat is toch zo droog.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:42

Tieneke schreef:
Over dat wat iemand eerder zei, over de houdbaarheid van mais: dat hangt er vanaf he. Als je echte korrels mais of zo geeft, zal dat misschien wel zo zijn. Maar maisvlokken zijn toch echt wel lang houdbaar, dat is toch zo droog.

Dat zei ik.. het ging over gekuilde mais, die is beperkt houdbaar.
Korrels drogen en zijn erg lang houdbaar.. maar die zijn voor de popcorn of kippen Haha!
We hadden het niet over vlokken. Uiteraard is dat geheel anders verwerkt en anders houdbaar. (bijv ook maismeel)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:49

Sommigen hadden het eerder wel over vlokken, dus dat kon een beetje verwarrend zijn Knipoog

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:15

bestaat dat niet in Nederland ? Wapenstilstand ? Vechten jullie nog dan ?? Duivel

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:29

sevke schreef:
bestaat dat niet in Nederland ? Wapenstilstand ? Vechten jullie nog dan ?? Duivel

Bestaat niet..weinig feestdagen hiero

Maar, yep, nog..... vechten tegen de bierkaai Clown Cool

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:04

Wat super dat je inmiddels weet wat het is!
Gelukkig heeft de DA de oorzaak gevonden!
Laat je weten hoe het gaat straks?

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 09:29

Ja, zal ik zeker doen!
Het gaat op het moment beter met haar, ze stond namelijk eerst samen met een paint op wei en toen moest we op stal en de paint bleef in de weide.
Ze stond langs mijn oude zuurpuim Shadow en die mocht ze niet zo Vork
Nu staat ze langs die paint en nu gaat alles weer perfect.
Ze is weer vrolijk en energievol.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:44

gelukkig maar, weet je inmiddels al waardoor het lever probleem ontstaan is?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:22

Branca schreef:
sevke schreef:

Bestaat niet..weinig feestdagen hiero

Maar, yep, nog..... vechten tegen de bierkaai Clown Cool

Ik denk dat dat onze 4 en 5 mei is.
4 mei dodenherdenking en 5 mei bevrijdingsdag.
Alleen krijgen wij daar geen vrij voor. (Althans wij krijgen 1x in de 5 jaar voor bevrijdingsdag vrij geloof ik)

even ontopic:
Gelukkig weet je wat er mis is met je paardje.
Ik hoop voor je dat ze snel dikker wordt.

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:42

Leuk paardje, maar ik zou ook niet met zo'n paardje op een show durven te verschijnen. En ze heeft iets onder de leden, dat kun je zo wel aan het koppie zien. Ze voelt zich niet happy dus ik hoop dat het probleem met haar lever gauw beter wordt.
Heel veel succes.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:48

shadomagic schreef:

Ik ben dan eigenlijk wel benieuwd wat dat dan precies is. Een leverprobleem waarbij het paard mager is en dat "met een kuurtje zo weg is"? Heb je het dan over leverenzymen in het bloed (lijkt me vrij ernstig), of WAT? Als mijn DA zou zeggen dat mijn paard een leverprobleem had zou ik wel precies willen weten wat dat dan is eigenlijk , want een lever doet 3015 verschillende dingen, dus het ene probleem is het andere niet.

Het heeft toch hopelijk neit met Jacobkruiskruid te maken?

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 17:15

HannahFrouk schreef:
shadomagic schreef:

Ik ben dan eigenlijk wel benieuwd wat dat dan precies is. Een leverprobleem waarbij het paard mager is en dat "met een kuurtje zo weg is"? Heb je het dan over leverenzymen in het bloed (lijkt me vrij ernstig), of WAT? Als mijn DA zou zeggen dat mijn paard een leverprobleem had zou ik wel precies willen weten wat dat dan is eigenlijk , want een lever doet 3015 verschillende dingen, dus het ene probleem is het andere niet.

Het heeft toch hopelijk neit met Jacobkruiskruid te maken?

Ik heb het niet goed verstaan door de lijn, ik hebzoiets geoord als ik gezegt had. Misschien dat het ook iets anders is.
Ik zal dadelijk wel is kijken wat we rijgen van medicijnen want ben net pas terug van school