[WN] Sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:42

Wido4ever schreef:
Zij heeft een plaatje in haar hoofd van wat western is.
Je bedoelt zeker: een plaat voor haar hoofd en oogkleppen op ook nog zeker? ;) Tja, probeer dat er maar eens uit te praten.
Heb je uberhaupt wel hierover met haar gesproken? Als het je zo hoog zit, zou ik dit zeker wel met haar bespreken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 08:49

Heel erg jammer van je bijrijdpaard, maar sommige mensen willen nou eenmaal niet gewoon fijn paardrijden maar alleen maar ergens bij horen en dit is duidelijk een "wanabe" geval.
Een westernpaard hoort ook gewoon op een trensje en zonder sporen zijn werk te kunnen doen. Mijn jonge hengst rijden we op een trens, zonder sporen, die is nu ca. 8 maanden onder het zadel en mijn ouders paard heb ik heel lang op trens en zonder sporen gereden.
Onanks het feit dat ik sporen draag, wil dat overigens niet zeggen dat ik ze gebruik.

Het is nog steeds zo dat veel mensen, beginners en trainers, een plaatje in hun hoofd hebben bij western waar sporen, een shank ( scharenbit), een hoed, een westernzadel en een spijkerbroek bij horen. Maar die mensen vergeten dat western rijden iets anders is dan cowboytje spelen en daar gaat het dan mis!

Maar de eigenaar van je bijrijdpaardje heeft dus ook een van de vele slechte trainers uitgezocht en denkt zelf ook niet verder na.
Het beste wat jij kan doen is op zoek gaan naar een ander bijrijdpaard, van iemand die wel nadenkt. Je kan ook proberen om haar eens mee te nemen naar een trainer die het op de juiste manier aanpakt, al betwijfel ik of die in Nederland te vinden zijn.

Laat dit plaatje maar eens zien: zonder sporen, op trens en toch echt "heel erg western".
http://quarterhorse.ws/qbfarm/images/danni_and_lil.jpg

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:10

Ik blijf bij mijn mening dat ik het NIET netjes vind dat een stal hier zo negatief neer gezet word!? En voor de duidelijkheid ik rij daar niet en heb géén aandelen Madepolder!! Ik vind de geopende topics onder de noemer ,,wat vinden jullie van ....?,, ook niet kunnen! je naam zal maar genoemd worden!? En er zijn verschrikkelijk veel mensen met verschrikkelijk veel verschillende meningen en de één stookt het vuur nog hoger op dan de ander! Als het je ergens niet bevalt zoek dan wat anders, er is genoeg maar helaas niet altijd naast de deur. En als de methode's van western rijden je niet aanstaan ga dan wat anders doen, ook die keuze kun je (gelukkig) zelf bepalen. Evenals waar je je paard wil stallen. Ik zeg; succes ermee!

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:12

rapido schreef:
Ik blijf bij mijn mening dat ik het NIET netjes vind dat een stal hier zo negatief neer gezet word!? En voor de duidelijkheid ik rij daar niet en heb géén aandelen Madepolder!! Ik vind de geopende topics onder de noemer ,,wat vinden jullie van ....?,, ook niet kunnen! je naam zal maar genoemd worden!? En er zijn verschrikkelijk veel mensen met verschrikkelijk veel verschillende meningen en de één stookt het vuur nog hoger op dan de ander! Als het je ergens niet bevalt zoek dan wat anders, er is genoeg maar helaas niet altijd naast de deur. En als de methode's van western rijden je niet aanstaan ga dan wat anders doen, ook die keuze kun je (gelukkig) zelf bepalen. Evenals waar je je paard wil stallen.

amen! _/-\o_

ladyAn

Re: Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:38

Ik heb inderdaad aangegeven bij eigenaresse dat ik voorlopig zonder sporen wil rijden, maar zij zelf denkt hier helaas anders over. Op dat moment zei ze dus lachend dat het wel moest omdat paard anders niet meer loopt. Bit heb ik haar ook gevraagd waarom zij niet het bit gebruikt dat we altijd gebruikten en zachter is. Zij zegt dan dat ze denkt dat paard dit bit fijner vindt omdat het dunner is (overigens is ook het nieuwe bit wel een gebroken bitje zonder scharen).
Ik was laatst aan het kijken terwijl zij instructie kreeg van trainer. Zij vroeg toen of ik ook even wilde rijden. Trainer gaf toen aan dat ik dan wel de sporen aan moest doen van eigenaresse. Ik werd hierdoor wat 'overvallen' en heb ook moeite hierin duidelijk te zijn naar eigenaresse. Morgen heb ik mijn eerste moment 'alleen' met de trainer en krijg ik instructie en dan wil ik deze zaken bespreken. Trainer is overigens de naam die ik eraan gegeven heb. Hij helpt ons kosteloos met het omscholen naar western en rijdt volgens mij voornamelijk hobbymatig western.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:52

Een dunner trensje is niet perse scherper dan een dikke trens, binnen het western zie je veel dunnere bitten en ik denk dat veel paarder dat wel prettiger vinden dan zo'n dik ding wat toch een hele mond vol is. Daarbij is het bit natuurlijk ook zo scherp als de hand van de ruiter............
Dat het paard niet meer loopt zonder sporen vind ik wel een slecht teken. Sporen zijn nl. niet bedoeld om je paard mee "vooruit" te prikken maar om je hulpen te verfijnen. De voorwaartse hulp geef je met je zit en benen ( kuitdruk). Als jullie "trainer" iets anders zegt heeft hij geen verstand van paardrijden.
Binnen iedere tak van paardensport hoor je het paard met zit en kuit voorwaarts te drijven, maakt dus niets uit of je dressuur, western of wat dan ook rijdt.
Misschien toch eens wat verder rondkijken naar "echte trainers" , al zijn de professionele niet perse beter dan de hobbymatige en versta ik onder "echte" iemand die verstand van zaken heeft.
De beroemde speld in de hooiberg dus, zeker in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:07

Ik denk dat het probleem waar je nu tegenaan loopt niet specifiek 'western' is, maar meer specifiek 'bijrijder'. Hoe je het ook wendt of keert, het is en blijft háár paard.
Niet dat ik het er mee eens ben hoor, ik vind ook dat een paard voor het been moet zijn en niet voor het spoor. Maar dit is het eeuwige lot van de bijrijder; het dealen met de nukken van de eigenaar...
Vaak kan een goed gesprek wonderen verrichten.
En soms moet je zelf conclusies trekken. Meestal met het gevolg dat er weer een goede bijrijder beschikbaar komt...

Overigens zie ik het probleem van het andere bitje minder. Dunner is absoluut niet per sé scherper. Ik weet dat dressuurruiters nogal eens huiverig kijken naar onze trensjes, maar dat doe ik met die dikke dressuurbitten. Die nemen vaak wel érg veel ruimte in de mond in wat de ontspanning van de tong en uiteindelijk de kaak vaak helemaal niet ten goede komt.

ladyAn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:04

Bedankt voor de reacties. Het is prettig om een stukje herkenning en bevestiging te krijgen want soms zit ik erg in tweestrijd doordat mijn mening verschilt van die van trainer/eigenaresse en begin ik te twijfelen of ik het bij het verkeerde einde heb.
Betreft bit kan ik mij jullie reacties voorstellen, maar zij werd gereden met een dubbelgebroken fijn bitje en m.i. is het bitje dat ze nu heeft scherper. De ruiterhand speelt zeker ook een rol. Wat mij meer tegen de borst stuit is dat ze de keuze maakt voor een bit, zonder te weten hoe of wat, en deze keuze gebaseerd is op het feit dat dit toevallig bevestigd is aan het hoofdstel dat ze koopt. Ik vind het zo 'onnodig'.
Het is allemaal niet om te zeuren. Ik realiseer mij dat ik hierover in gesprek zal moeten en daarna mijn conclusies zal moeten trekken/keuze zal moeten maken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:17

Ben ik met je eens; als een paard goed loopt op een bepaald bit waarom zou je dat dan willen veranderen.
Dat zal je toch per paard/ ruiter moeten bekijken en niet omdat het aan het hoofdstel zit; dat is een ietwat vreemde benadering.

Maar dat is inderdaad, zoals Sonja zegt, een van de nadelen van het "bijrijderschap". Dus overleg met de eigenaar en/ of evt/ op zoek naar een ander bijrijdpaard. In ieder geval veel sterkte ermee.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:30

waar ik ook niet bij kan met mn verstand is waarom die ´trainer´ het dan goed vindt (of zelfs adviseert, dat weet ik niet) om met dat nieuwe bit te rijden terwijl jullie nog in de omscholingsfase zitten? je zou hem kunnen vragen waarom hij dit toelaat of is dit ook een must vd eigenaar geweest omdat die denkt dat dat hoort?

ladyAn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:15

Ik ga gebruik van sporen/bit morgen aankaarten bij instructeur/trainer. Maar, ik krijg een beetje de indruk dat hij hier ook nogal gemakkelijk over denkt. Voordat we daadwerkelijk waren begonnen met omscholen heeft hij benoemd dat wij de eerste periode zonder sporen zouden rijden. Waarom het nu dan opeens wel een must is begrijp ik ook niet. Ik hoop morgen wijzer te worden! Ik streef zelf naar een meer paardvriendelijke manier van rijden, met minder hulpmiddelen. Ik hoop er toch met eigenaresse en instructeur aan uit te komen want ben ruim een jaar intensief met paard bezig en zou het zonde vinden dit te moeten opgeven.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:17

rapido schreef:
En als de methode's van western rijden je niet aanstaan ga dan wat anders doen, ook die keuze kun je (gelukkig) zelf bepalen.

DEZE methode van western rijden, dat lijkt me meer op zijn plaats. Slechts een heel klein percentage van de westernruiters rijdt namelijk op deze manier. (Dit ivm het toch al zo fijne imago van het westernrijden, terwijl het zelfs naadloos kan aansluiten bij het Natural Horsemanship als je daarvoor kiest)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:04

Faithfull_ schreef:
Mm wel lastig, ikzelf ben absoluut geen voorstander van sporen als je je benen niet perfect stilhoudt. Ook met de zweep, die moet niet te lang zijn anders kun je je paard onnodig aantikken ;)

Mee eens... ik rij ook zonder sporen tot ik denk dat ik mijn benen stil genoeg kan houden om er verantwoord mee te kunnen werken. Voor een paard is het ook niet slecht om zonder sporen gereden te worden lijkt me.

BuckyLove__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:13

ik gebruik ook sporen ,, maar dat is voor mijn paard vooruit te late gaan anders blijft ie gewoon stil staan,
maar bij mijn ander paard gebruik ik ze ,, voor haar naar benede te late lopen

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:27

BuckyLove__ schreef:
ik gebruik ook sporen ,, maar dat is voor mijn paard vooruit te late gaan anders blijft ie gewoon stil staan,

Good Lord :\

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 22:52

bubbels schreef:
BuckyLove__ schreef:

Good Lord :\

AMEN! :Y)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:42

BuckyLove__ schreef:

%)