[SGW] Groomen voor een SGW-ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Groomen voor een SGW-ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 21:50

Hallo!! Lachen
Hierbij open ik een topic over groomen, dit omdat ik zelf heb gecrosst en het nu nog even niet kan met mijn jonkie, maar het groomen zelf ontzettend leuk vind en ik toch vaak maar weer ervaar en te horen krijg dat goede groom(s) belangrijk is.
Ik ben erg benieuwd naar jullie taken en hoe jullie het aanpakken. Ik groom nu iemand die SGW op L niveau rijdt en binnenkort de overstap naar de M gaat maken, echter groom ik ook wel eens haar trainer die nu dan M-SGW rijdt, maar voorheen met een ander paard **eventing. Vorig jaar ben ik naar Duitsland mee geweest en merkte toen pas écht enorm hoe groot er een beroep wordt gedaan op de groom(s). Ook vind ik dat het groomen niet ophoudt als je van het wedstrijd terrein af bent en ben dan dus ook betrokken bij de dagen na de cross en je ook bepaalde zorg hebt voor de ruiter, aangezien een adrenaline-kick je eigen gezondheid kan doen vergeten Bloos .

Hierbij mijn taken in de juiste volgorde, ook verloopt dit allemaal naadloos. Alixia weet wat ze aan mij heeft en onze samenwerking gaat dan ook altijd gesmeerd. We merken dat we zo op elkaar zijn ingespeeld dat we zonder woorden precies weten wie wat doet en in welke volgorde. Ik ben best een perfectionist en doe graag dingen zelf, zodat ik dan weet dat alles goed zit en de verzorging top is (het is dan niet eens mijn eigen paard Bloos ).
Ik rij helaas nog geen auto, kan dus geen trailers aan en afkoppelen en kan niet de rit terug naar huis voor mijn rekening nemen als het moet.

-Ik zorg dat de trailer in orde is: hooinetten gevuld en hierbij let ik er op, hoe lang ze op de trailer staat tussen door. (afhankelijk van een heel weekend, wordt er uiteraard meer ruw- en krachtvoer meegenomen) Ook jerrycans vullen, krachtvoer mee.
-Ik laad alle spullen in, zorg dat de zadelkamer op orde is, zodat ik overal makkelijk bij kan en dit allemaal overzichtelijk is. Dit lopen we na met z'n tweeën. Ik zorg dat er voldoende dekens mee zijn (in ieder geval een voor na het afsponzen, een extra dikke voor op de trailer voor op de terugweg en een 0-grams regendeken, afhankelijk van het weer, beter te veel als te weinig bagage)
-Ik vlecht het paard in, de ochtend van vertrek, maak de stiftgaten schoon-vette watten in. En zet het paard klaar voor vetrek.
-Op het wedstrijd terrein, meld ik eerst de combinatie aan. Kijk naar het losrijterrein van de dressuur en de banen zelf (stiftkeuze).
-Ik zadel het paard op, etc. Ik draai de stiften niet in. (gaat niet met mijn polsen i.v.m. gezondheidsklachten)
-Als de combinatie gaat losrijden, kijk ik waar welke ring is en of het allemaal op tijd start. Ook ben ik actief betrokken bij het losrijden en zeg wat ik zie. Heb de papieren bij me, mocht de jury er naar vragen (you never know). PB af.
-Ik lees de proef voor.
-Ik zadel het paard af, stap hem nog wat af op het harde. Zet hem op de trailer. Bovendien zorg ik dat de spullen em benodigdheden voor het springen binnen bereik liggen.
-Ik loop mee met het parcours lopen, beoordeel de bodem en denk mee over de te rijden lijnen in het parcours en wat het paard hierop zou doen.
Cross lopen idem.
-Ik zadel het paard voor het springen etc., doe zelf de crossbeschermers om (ben perfectionist Bloos ), check of alles prettig zit voor ruiter en paard.
Als de ruiter zit, sluit ik alles af, neem een fles water (en afhankelijk van het weer, een jas). Afhankelijk welke klasse, neem ik uiercrème of eventcream mee. Ik zorg dat alles klaar staat voor de naverzorging, een emmer water voor het paard, emmer water met benodigdheden met Thermaflex(http://paardendrogist.nl/index.asp?strP ... ctID=25986), deken ligt klaar. Voer staat klaar.
-Ik help bij het losspringen, zowel met de balken, als met het commentaar.
-Na het springen, ren ik met het paard bij de dierenarts en stap hem nog wat rond.
-Voor de cross help ik nog wat met een sprong. Als de combinatie van start is, ga ik op een punt staan waar ik dicht bij de finish sta en een goed deel kan zien.
-Na de finish neem ik het paard over, laat de ruiter een stuk lopen om zelf goed op adem te komen, geef hem de fles water (en de jas). Singel gaat twee gaten losser, neusriem gaat los en ik stap tot we bij de dierenarts moeten zijn, hierbij ren ik zelf.
-De naverzorging doe ik zelf. Ik spons het paard af etc. Ik stap het paard af op het harde, minimaal een half uur. Alleen de stiften uitdraaien doe ik niet. Hierna krijgt het paard een dikke deken op, voor op de trailer. (Afhankelijk van de ruiter, bandageer ik de benen in)
-Ik zorg soms ook dat de ruiter zich voorziet van een droog shirt en zich warm aankleed.
Uiteraard gaan we tussendoor en hierna eens even flink nabespreken, eten en lol maken!! Knipoog En ik kijk altijd weer uit naar de volgende SGW!!! Haha!
Ben benieuwd naar jullie taakverdeling en dagindeling!!

Afbeelding
Edit: Daaaaaaaaamn.. Wat een kletsmajoor ben ik! Haha!

sfranken

Re: Groomen voor een SGW-ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:35

Ik zal het lijstje uitprinten en als taakomschrijving voor mijn vader gebruiken.
Ben alleen bang dat hij dan ontslag neemt....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:57

ja, dat was ook mijn reactie Haha! Een heel groot deel van die dingen doe ik zelf, mijn moeder en ik zijn wel heel erg op elkaar ingespeeld en dat regelt zich altijd vanzelf.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:01

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zo geen eens een wedstrijd wil rijden, ben graag met mijn paard bezig.. Heb graag alles zelf in de hand dus zadelen voor de cross doe ik altijd zelf en de na verzorging in ieder geval samen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:46

*Ben alleen nog maar op oefencross geweest*
Ik doe eigenlijk liever alles zelf. Iemand die mee gaat, gaat vooral mee voor morele ondersteuning onderweg (twee paar ogen zien meer dan één) en de gezelligheid
Daarnaast handig voor het aangeven van spullen die ik vergeten ben klaar te leggen. Mijn paard blijft netjes aan de trailer staan dus kan ik eigenlijk bijna alles zelf.
Naderhand vind ik het wel lekker als ik me van mijn spullen kan ontdoen terwijl iemand anders nog even met mijn paard stapt.
Ik merk ook aan mijn paard dat we beter 'samen presteren' als ik zo veel mogelijk zelf doen.

De taken zijn dus: op tijd klaar staan om in de auto te stappen, mee kijken op de routebeschrijving, in de buurt blijven tijdens het klaar zetten, tijden en locatie in de gaten houden, tips geven aan de hand van wat ze zien, voorlezen, helpen met spullen in de auto wurmen en soms paard nog even stappen. Verder een hoop gezelligheid en dat waardeer ik nog het meeste.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:48

Idem hier, ik doe bijna alles zelf. Alleen stiften draaien doet mijn hubbie en voorlezen doet hij tegenwoordig ook. Hij helpt verder wel met water geven en spullen aangeven/pakken, maar verder doe ik alles zelf omdat ik dan eventueel alleen mezelf dingen kan verwijten als er iets niet goed gedaan is.
Ik doe nou eenmaal graag veel zelf.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:52

Ik doe ook bijna alles zelf. Alleen mn vriend/vader of een vriendin helpen bijvoorbeeld met paard vasthouden of dingen aangeven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:51

Ik heb er eens naar gekeken:

-Ik zorg dat de trailer in orde is: hooinetten gevuld en hierbij let ik er op, hoe lang ze op de trailer staat tussen door. (afhankelijk van een heel weekend, wordt er uiteraard meer ruw- en krachtvoer meegenomen) Ook jerrycans vullen, krachtvoer mee.
doen we samen, hangt ervan af hoe het uitkomt.

-Ik laad alle spullen in, zorg dat de zadelkamer op orde is, zodat ik overal makkelijk bij kan en dit allemaal overzichtelijk is. Dit lopen we na met z'n tweeën. Ik zorg dat er voldoende dekens mee zijn (in ieder geval een voor na het afsponzen, een extra dikke voor op de trailer voor op de terugweg en een 0-grams regendeken, afhankelijk van het weer, beter te veel als te weinig bagage)
doen we samen, hangt ervan af hoe het uitkomt.

-Ik vlecht het paard in, de ochtend van vertrek, maak de stiftgaten schoon-vette watten in. En zet het paard klaar voor vetrek.
vlechten doe ik altijd zelf (mijn moeder trekt de manen), klaar maken 's ochtends doen we samen, stiften doe ik op wedstrijd

-Op het wedstrijd terrein, meld ik eerst de combinatie aan. Kijk naar het losrijterrein van de dressuur en de banen zelf (stiftkeuze).
dat doen we samen

-Ik zadel het paard op, etc. Ik draai de stiften niet in. (gaat niet met mijn polsen i.v.m. gezondheidsklachten)
samen, stiften doe ik

-Als de combinatie gaat losrijden, kijk ik waar welke ring is en of het allemaal op tijd start. Ook ben ik actief betrokken bij het losrijden en zeg wat ik zie. Heb de papieren bij me, mocht de jury er naar vragen (you never know). PB af.
dat doet mijn moeder (muv papieren)

-Ik lees de proef voor.
mijn moeder

-Ik zadel het paard af, stap hem nog wat af op het harde. Zet hem op de trailer. Bovendien zorg ik dat de spullen em benodigdheden voor het springen binnen bereik liggen.
afzadelen doen we samen, spullen klaar leggen doe ik

-Ik loop mee met het parcours lopen, beoordeel de bodem en denk mee over de te rijden lijnen in het parcours en wat het paard hierop zou doen.
Cross lopen idem.
idem voor ons

-Ik zadel het paard voor het springen etc., doe zelf de crossbeschermers om (ben perfectionist Bloos ), check of alles prettig zit voor ruiter en paard.
doen we samen, zoals het uitkomt.

- Als de ruiter zit, sluit ik alles af, neem een fles water (en afhankelijk van het weer, een jas). Afhankelijk welke klasse, neem ik uiercrème of eventcream mee.
dat doet mijn moeder

Ik zorg dat alles klaar staat voor de naverzorging, een emmer water voor het paard, emmer water met benodigdheden met Thermaflex(http://paardendrogist.nl/index.asp?strP ... ctID=25986), deken ligt klaar. Voer staat klaar.
dat doen we samen

-Ik help bij het losspringen, zowel met de balken, als met het commentaar.
hetzelfde

-Na het springen, ren ik met het paard bij de dierenarts en stap hem nog wat rond.
voorbrengen doe ik meestal, stappen ook

-Voor de cross help ik nog wat met een sprong. Als de combinatie van start is, ga ik op een punt staan waar ik dicht bij de finish sta en een goed deel kan zien.
meestal gaat mijn moeder vrijwel meteen na het springen de cross in. 'Losrijden' doe ik zelf nog even, maar dat is niet veel meer.

-Na de finish neem ik het paard over, laat de ruiter een stuk lopen om zelf goed op adem te komen, geef hem de fles water (en de jas). Singel gaat twee gaten losser, neusriem gaat los en ik stap tot we bij de dierenarts moeten zijn, hierbij ren ik zelf.
meestal stap ik zelf uit, en bijna altijd breng ik zelf voor

-De naverzorging doe ik zelf. Ik spons het paard af etc. Ik stap het paard af op het harde, minimaal een half uur. Alleen de stiften uitdraaien doe ik niet. Hierna krijgt het paard een dikke deken op, voor op de trailer. (Afhankelijk van de ruiter, bandageer ik de benen in)
dat doen we altijd samen

-Ik zorg soms ook dat de ruiter zich voorziet van een droog shirt en zich warm aankleed.
dat doet ze zeker (als ik niet te eigenwijs ben)

- opruimen, trailer schoonmaken, naverzorgen op stal doen we ook samen

Autorijden en aankoppelen hangt er vanaf met welke auto en trailer we gaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:53

WolinLotte schreef:
Hallo!! Lachen
Ik ben best een perfectionist en doe graag dingen zelf, zodat ik dan weet dat alles goed zit en de verzorging top is (het is dan niet eens mijn eigen paard Bloos ).

en daarom doe ik het dus het liefste zelf, muv mijn moeder waar ik blind op vertrouw. Maar als er anderen zijn om te helpen, doe ik dus zelf zadel, beenbeschermers etc.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:28

Ik dus ook, vertrouw het anders niet Bloos

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:30

Ik vind inderdaad ook dat je erg veel doet! Ik start in het L met mijn paard en de groom (mijn vader) rolt de transportbandages op, legt het halster in de auto bij opstappen, bewaart mijn autosleutel, leest mij voor tijdens de dressuur en draait de stiften uit (want meestal zitten ze zo strak dat ik ze niet meer loskrijg!!).

Mijn vader vind het meestal niet zo leuk dat ik alles zelf wil doen (hij rijdt zelf ook en kan dus ook in principe alles), maar als er iets misgaat kan ik alleen mijzelf de schuld geven.

O ja, en hij graast aan de hand na de dressuur en de cross als ik mij omkleed!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:42

Je bent van harte welkom om bij mij te komen groomen!

Even kijken wat ik allemaal doe.

De avond tevoren staart uit mekaar halen en evt voetjes achter wassen.

Op de dag zelf 's morgens broodjes smeren en drank inpakken.

Invlechten

Stallen uitdoen

Ik verken het springparcours en de cross mee.

Help mee bij het opzadelen en schroeven draaien.

Voorlezen dressuurproef en helpen bij het losrijden (ook bij het springen).

Vlak voor de cross smeer ik de benen in met creme. En ik hou in de gaten wanneer BW moet starten.

Ik maak foto's van de cross.

Na de cross geef ik een flesje water aan de ruiter en dan ga ik met het paard naar de keuring.

Daarna help ik bij het afzadelen en de verdere verzorging.

Maar ik doe alles dus samen met mijn vriend. En hij helpt mij op dezelfde manier als ik zelf moet rijden.

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:58

WOW! Het enige wat mijn vader doet is dingen vasthouden/aangeven en heel af en toe paard vasthouden en(heel belangrijk) foto's en filmpje maken. Verder loopt hij meestal mee het crossparcours, om uit te vinden waar hij gaat staan voor een foto/film. Mijn moeder doet niets gerelateerd aan de paarden. Ze zorgt dat we van catering zijn voorzien Knipoog en kijkt verder meestal wel. In Westerbork heeft ze in zelfs bijna de hele middag in de auto liggen slapen Knipoog Tong uitsteken
Ik vind het helemaal niet erg, zelfs wel leuk dat je alles zelf doet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:00

Mijn groom/chauffeur/fotograaf doet het volgende:

- Trailer/auto klaar zetten (hooinet en na afloop schoonspuiten trailer) en auto rijden
- Op het terrein zelf paard vasthouden/ laten grazen aan de hand
- Foto's maken Clown
- Stiften indraaien/uitdraaiien
- Meelopen met cross verkennen
- Klaar staan met drinken/eten voor de ruiter (een niet te onderschatten en vreselijk belangrijke taak)
- Proefje voorlezen

Opzadelen doe ik het liefste zelf.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:40

Ik zal ook even dit lijstje uitprinten voor mijn groomie, hihi.

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:38

Doet de ruiter zelf ook nog wat? Haha!

Ik heb niet heel veel ervaring. Mijn moeder (is soort van groom Vork ) rijdt de trailer, maakt stiftgaten schoon en draait ze in, help met opzadelen, gaat mee met parcours lopen, aanmelden, maakt foto's Cheese! helpt met losrijden/springen en moedigt me aan bij de eerste hindernis (en rent hard verder voor de volgende Vork )

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 20:28

Ik las het nog eens terug en als ik het zo lees is het best heftig ja Bloos .. Maar alles klopt eigenlijk wel. Uiteraard doen we ook veel dingen samen, maar wat ik vergeten ben te vermelden is denk ik dat de ruiter een chronische ziekte heeft en de cross een enorme krachtinspanning is en hierna dan ook echt kapot is. Ik neem met alles ook direct iniatief, puur omdat ik het heerlijk vind om zo intensief met de combinatie bezig te zijn en dat vooral omdat ik weet wat het allemaal inhoudt (en ik mis het zo enorm Verdrietig ).
Bovendien groom ik haar niet alleen op de cross en ken ik haar paard ontzettend goed en vertrouwd ze me voor de 100%, omdat ik nooit nalatig ben in mijn doen en laten en mij kleine dingen ook opvallen en ik ook vooruit denk. Aankomende week weer twee SGW's Hyper! Haha! .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:41

Ah, dat veranderd inderdaad de zaak wel Lachen. Dan moet je gewoon als groom veel meer initiatief tonen omdat anders je ruiter het niet vol houdt.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 21:01

Ja Maar buiten dat, ik ben niet mee voor Piet sn*t Bloos Haha!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:03

En ik Nagelbijten / Gniffelen
ga altijd met mn moeder...

Ik:
-Wassen
-Klaarmaken van trailer,voer,paard etc.
-Opzadelen (Mn moeder soms hoofdstel als ik haast heb)
-Samen met mn moeder stiften indraaien, (Bonny hangt Clown word beetje zwaar op achterbenen, dus de 1 houd been vast, de ander draait in.)
-Mijn moeder leest voor
-Ik loop meestal alleen of met vriendin parcour. (Cross idem,soms mn moeder mee)
-Ik doe zelf de beenbescherming etc om
-Mn moeder zorgt altijd voor drinken (Eten ben ik eerder vaak Tong uitsteken )

Dus komt het erop neer...dat ik eigenlijk alles zelf doe, en dat ook fijner vind, alhoewel een groom wel makkelijk zou zijn Tong uitsteken Of een fotograaf Nagelbijten / Gniffelen dat kan mn ma namelijk echt niet...

Maar dan weet je gewoon hoe of wat enz. Ja

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:43

dammmmm Wow! ik zoek ook nog een vaste groom voor wedstrijden Ja Ik doe ook graag veel zelf, maar ik merk nu met de grotere wedstrijden dat t toch heél erg fijn is als je iemand bij je hebt die je met een aantal dingen kan helpen Bloos

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:42

Mag ik vragen wat het nut is van een paard op het harde uitstappen? Ik zie het overal om me heen, maar heb nooit goed begrepen waarom..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:46

goed voor de pezen.

Mag ik vragen waarom je voor jouw onderschrift hebt gekozen? doet bellen uit een ver verleden rinkelen

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:33

Zoveel als WolinLotte doe ik ook niet voor Madelene Bloos. Ik zal zo meteen eens kijken of ik tijd heb voor mijn versie!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:29

Allereest als ik zelf rijd: ik probeer zo veel mogelijk zelf te doen. Degenen die met me mee gaan, gaan vooral voor de gezelligheid mee.

Als ik met anderen mee ga is het eigenlijk altijd verschillend wat ik doe. De een wil net als ik alles zelf doen, de ander vind het niet erg als ik het paard opzadel. Dit vraag ik gewoon al gaandeweg de dag, en als degene zelf wil zadelen zorg ik gewoon voor het aandragen van de spullen.

Groom hebben / groom zijn is bij mij vooral vriendendienst en gezelligheid.

* snap overigens wel dat jij meer doet voor die ruiter, super dat je haar zo kunt helpen!*