[SGW] De SGW dressuurproef.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

De SGW dressuurproef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 11:18

Na een aantal tegenvallende dressuur resultaten in de klasse B, toch maar dit topic.

Tijdens mijn allereerste cross scoorden we 200 punten, sindsdien niet meer in de buurt gekomen. In Westerbork hadden we zelfs maar 168 punten, waardoor erg gevraagd werd: wat is er gebeurt tijdens je proef? Tja geen idee?
Toch best zuur als je normaal M1 rijdt....

Dus mijn vraag is:
Waar wordt nou op gelet tijdens een SGW dressuurproef? Moet het paard wat langer en lager lopen? Lekker voorwaarts tempo of toch een brave proef?

Ik weet het niet meer....dus kom maar op!

Sim

Re: De SGW dressuurproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:27

In je dressuurproevenboekje staat precies omschreven wat ze willen zien in een SGW-dressuurproef.
Heel kort door de bocht komt het er op neer dat het gaat om gehoorzaamheid, ontspannen zijn en souplesse van het paard.

* edit * Excuus, staat niet in het dressuurproevenboekje.
Ik weet wel zeker dat ik het ergens heb gelezen. Ga het opzoeken.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:31

Ben ik ook wel benieuwd naar. De omschrijving in het proevenboekje ken ik ook, vraag me soms alleen af of een jury het ook weet Clown

Maar je bent niet de enige hoor,mijn slechtste proef ooit in het L leverde me de hoogste punten op en ik ben ook wel eens helemaal met de grond gelijk gemaakt wat ook niet helemaal terecht was.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:39

Mijn ervaring is dat vooral een vlotte, actieve proef met veel ontspanning aan de voorkant hoger scoort.
De hals mag net iets langer dan in bijvoorbeeld een goede M2 proef. De overgangen natuurlijk progressief gereden.
Laatst bijgewerkt door Tody op 15-09-08 11:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:39

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:59

Leuk stuk om te lezen.
Misschien dat er bij de internationale wedstrijden zo beoordeelt wordt, maar bij de basis wedstrijden kan ik er nog altijd geen wijs uit worden, wat ze nou willen zien.
Denk dat je dat ook altijd zal blijven houden, net zoals bij de gewone dressuur wedstrijden.
Hattem vorig jaar, had ik bij de ene jury 202 punten en bij de andere 175......
Hoe dan ook, je hebt altijd te maken met de persoonlijke smaak van het jurylid!
Zolang ik de cross nog mag rijden, kan ik me er niet druk over maken.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:10

Toch horen ze te jureren zoals omschreven in de tekst (ook en juist op basiswedstrijden!!). Maar ook in dat stuk tekst is te lezen dat sommige juryleden toch een andere (bol)hoed opzetten tijdens de beoordeling! Dat is dus niet de bedoeling. Vandaar dat het dus bij de basiswedstrijden niet helemaal duidelijk is waarom je zo vaak puntenverschil hebt.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:13

Ik snap het af en toe ook niet.
Ben er al aardig wat jaartjes uit, maar weet me nog te herinneren dat we ooit 150 punten hadden met de oude telling en toen reed ik een superproef en een keer ging het wat minder en toen had ik 199 punten ook met de oude telling (156) Verward
En zoals de TS zegt, ze rijd al M, maar haalt "bijna" geen wp in de proef van de cross.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 12:15

Klopt Kaatje, natuurlijk kom ik voor de cross maar 168 punten halen voor een B proef is niet leuk.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:16

En aangezien je score in de dressuur wel degelijk van belang is voor de einduitslag en het je uitgangspositie voor de rest van de wedstrijd bepaalt, is het idd wel lu.llig als je in een lagere klasse dan dat je normaal rijdt, niet scoort.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:17

Ik heb altijd ervaren dat idd voorwaarts erg belangrijk is.
Ze willen een frisse combinatie zien, die na de dressuur nog makkelijk een springparcours en een cross kunnen rijden.
(en vroegah ook nog de tijdproef)
Het moet niet te braaf gaan in elk geval.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:23

crossmonster schreef:
Ze willen een frisse combinatie zien, die na de dressuur nog makkelijk een springparcours en een cross kunnen rijden.

Dat zal dan wel eens kunnen kloppen met een bericht wat ik hierboven al heb getypt. Nagelbijten / Gniffelen

Denk je dat je slecht hebt gereden, sta je in het tussenklassement bijna bovenaan. Bloos

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:23

Maar dat is niet iets wat enkel in bij de sgw proeven gebeurt.
Dit is een algemeen "probleem" in de hele dressuurwereld.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:28

Ik weet wel hoe je een SGW proef hoort te jureren. In Ysselsteyn kregen we ook keurig informatie van tevoren hoe je hoort te jureren.
Alleen in de praktijk merk ik daar niet zoveel van. De meeste juryleden beoordelen het als een reguliere wedstrijd. Ik heb zelfs ook meegemaakt dat ik juryleden hoorde zeggen: heb je dat formulier gelezen? Zo ga ik dus echt niet jureren, dat ze maar gewoon fatsoenlijk lopen.

Ik heb zelf weleens een proef gereden die heel lekker voorwaarts was en netjes afgewerkt om vervolgens maar 186 punten te krijgen. En de keer daarvoor liep hij voor geen meter door. Toen kreeg ik er 226.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:30

Ik moet zeggen dat ik niet echt op de punten let maar wel op mijn plaatsing in de ring, en meestal sla ik dan de plank niet zover mis. De punten zijn idd soms een raadsel, ik had ooit voor een waardeloze proef 177 (oude telling) maar dus wel bijna laatste en dat klopte beter. Maar over het algemeen genomen en over 3 paarden gekeken in 3 verschillende klasses kan ik me meestal wel vinden in de plaatsingen in de ring. Muv 1 * Bathmen trouwens, wat was ik toen pissig Lips are sealed

Maar ook met de sgw ga ik er vanuit dat je over ene proef of 10 met verschillende juryleden een redelijk gemiddeld beeld moet krijgen. Als je structureel lager scoort dan je zelf denkt, zou ik de proef eens op video zetten en nog eens objectief bekijken, net als in de reguliere dressuur. Het wil er bij mij nl niet in dat alle juryleden het niet snappen, dan denk ik toch dat je als ruiter bij jezelf te rade moet gaan.

(overigens algemeen bedoeld, niet specifiek voor TeeGee).

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 12:32

Dat is wel een goed idee Lielle, in Neede maar eens filmen dan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:39

crossmonster schreef:

om hier nog even bij aan te sluiten, mijn laatste sgw proef (maart, trouwens sowieso de laatste proef) had ik heel sterk het gevoel dat ik achter de feiten bleef aanrijden met Raimaer, ik kon het niet lekker afwerken. Maar mijn moeder (en die is kritisch) vond het erg goed en ik stond ook iets van 5e oft zo, bij een jury die ik ook van de reguliere wedstrijden ken als erg kundig en kritisch.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:49

het is natuurlijk wel zo dat het soms te paard ander kan voelen dan dat het eruit ziet.

Toch snap ik het totaal wat karen zegt. Ik heb zaterdag haar proef voorgelezen, en die proef was écht wel veel meer punten waard dan ze uiteindelijk kreeg.

Vorig seizoen heb ik eens in de 200 punten gereden (dat rij ik niet op reguliere wedstrijden), en dat is natuurlijk prachtig op dat moment, maar dat was het volgens mij op dat moment ook niet waard. ik kan me helaas niet meer goed herinneren of hij nu laag ontspannen was of juist hoger.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 13:54

Ik wil ook zeker niet het oordeel van de jury in twijfel trekken.

Ik vraag me alleen af wat er graag gezien wordt in een SGW proef want misschien doe ik wel iets compleet fout en zou ik veel meer scoren als ik bijvoorbeeld hem iets langer en lager zou laten lopen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:04

Lielle; dat was in dezelfde ring als bij BW. Ik snapte niet zoveel van zijn beredenering. Hij was ook niet op de hoogte van de reglementen. Zo zie je maar dat iedereen zijn eigen interpretatie heeft.

Ik weet wel wat ik zelf graag wil zien. En dan zie ik liever een voorwaartse proef. Ik ga ook niet afstraffen op hoog of laag ingesteld. Het moet gewoon correct zijn, dat is alles.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:30

Het is voor mij al weer een hele tijd terug dat ik SGW heb gereden, maar voor mijn gevoel was het altijd zo dat de jury's gemiddeld genomen een ontspannen en actief gereden proef willen zien. Met (wat ik al eerder las) veel ontspanning aan de voorkant, zo weinig mogelijk storingen.

Wat Lielle zei is een heel goed idee, gewoon een keer filmen. Desnoods na afloop eens met de jury een babbeltje maken. Dat hoeft helemaal niet verwijtend te zijn, maar gewoon de mening van die persoon vragen en vragen hoe je iets kunt verbeteren.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:56

Haha! Haha! Ik rij maar gewoon mijn rondje, ik begrijp er net als jullie allen ook geen snars meer van, de ene keer rijd ik ruim boven de 200 ( 211 en 207 etc ) en de volgende wedstrijd zoals gorssel 186, braaf proefje....wieringerwerf totaal niet bomproof 184 ??? Verward daar kwam madam notabene meerdere keren omhoog ?? dan kan ik dat verschil in punten niet begrijpen.

nog leuker detail, ik reed donderdag middag voor gorssel nog met stang en trens 202 voor de Z1, dus net geen winstpunt, maar sommige stukjes waren ook net niet verzameld genoeg en het hoogste van de ring was 207, ik stond 3e, dus ook niet verkeerd. ik was tevreden...Hoe langer ik nu in de SGW rijd des te slechter de punten nu gaan, erg krom detail.... Slapen

Ik kan me er niet meer druk om maken, vind het eerlijk gezegd nog wel humor ook.....kom maar op met een M1 proef voor de klassse Z SGW, eens kijken of wij dan nog zo weinig punten rijden ...... Duivel

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:03

Z sgw is geen M1, maar een veredelde L2 proef.

Ik vind het wel opvallend dat zo weinig mensen zich in de punten kunnen vinden, geldt dat ook voor de plaatsing?
Scum, ik heb helemaal niets van Gorssel gezien, maar jullie vonden de jurering in VP toch ook al raar? Kan me die discussie nog wel herinneren.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:10

Mijn pony liep M2 en daar had ik mijn handen vol aan in het B. Hij had alle tijd om te klieren en met lichtrijden kreeg ik hem minder aan elkaar als met doorzitten. Heb weleens 121 gereden in het B, hij sloeg zowat de grill uit de jury auto, een week ervoor liep hij nog 5 winstpunten in het M1.

Dat kan natuurlijk ook meespelen met de paarden die al hoger lopen, hoe hou je ze bij de les in een proef die alleen maar uit voltes bestaat..

Ik kan me over het algemeen wel in mijn punten vinden hoor. Alleen markelo vond ik erg kinderachtig. In een enorm omgeploegde ring als laatste M starter reed ik iets naast de hoefslag. Overal een punt aftrek voor. Degene voor mij reed ook de hele proef 2de hoefslag en die werd 1 na laatste.
Terwijl ik meerdere keren op andere wedstrijden door een jury ben aangesproken met de mededeling dat de hoefslag te slecht was en dat ik maar 2de hoefslag moest gaan rijden. Ze waren bang dat het anders een blessure zou opleveren.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:14

Bloos oeps ooh ja je hebt gelijk, geen M 1, ik kan me helaas helemaal niet vinden in de punten....maar tja...ik kan er ook niks aan veranderen, ik rij steeds op dezelfde wijze de figuren en alles , aanleuning en overgangen doe ik niet anders maar toch een enorm verschil. Je bent dan toch wel de weg kwijt, want van tevoren weet je niet welke jury je hebt en wat HIJ dan wil zien !!!! Dat is eigenlijk wat ik bedoel met...ik kan me er niet meer druk om maken. geld verdienen doe je er ook niet echt mee, dus rij maar lekker voor mijn eigen puntjes....( en als je niet mag crossen ben je je inschrijfgekld toch wel kwijt.. Tong uitsteken Tong uitsteken )

HIHIHI wanneer ik die AUDI kan winnen ga ik denk ik wel stampei maken........ Hamer ( de jury..... Bloos )