[WN] mijn paard gaat liggen (en bedoel niet in de losgooibak)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

taris2004

mijn paard gaat liggen (en bedoel niet in de losgooibak)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 10:02

ik heb mijn paard nu 2 jaar hij is nu 5,5 jaar oud.
en heeft al alles geprobeerd om niet te hoeven lopen. toen ik hem net had stond hij alleen maar stil.
toen ik hem daar overheen had, ging hij stijgeren.
bijvoorbeeld als ik aan het galoperen was ging hij stil staan en als ik hem been gaf om weer naar voren te gaan. ging hij recht de lucht in.
het ging een heeeele tijd goed en reed hem 6 dagen in de week. en 1 dag vrij.

maar ben 2 weken op vakantie geweest en hij heeft ook vakantie gehad. lekker op het land gestaan met zijn vriendje.
maar nu heeft hij dus iets nieuws ontdekt.

elke keer als hij er genoeg van heeft om nog te lopen, of als hij andere paarden niets ziet doen in de bak en hij moet lopen.
gaat hij eerst half in een spin en zakt langzaam door zijn benen.
en gaat langzaam helemaal plat op zijn zijkant liggen met zijn hals op de grond. wacht tot ik eraf ben, kijkt mij aan en staat weer op. Verward

hij mankeert verder helemaal niets, dus dit is gewoon protest om niets te hoeven doen.
maar ik ben er echt niet blij mee. want vind het nogal gevaarlijk.

iemand idee-en hoe ik dit nou weer op kan lossen. ben echt einde raad! (of iemand met ervaringen met zoiets?) Huilen

XoNo

Re: mijn paard gaat liggen (en bedoel niet in de losgooibak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:06

En je weet zeker dat er niets mis is met hem? Sommige paarden zijn inventief, maar dit gaat wel heel ver Haha!

Als er inderdaad niets mis mee is, dan zou mijn remedie zijn, gewoon blijven zitten en hem desnoods met behulp van een zweepje weer in de benen "helpen" Schijnheilig

Heb 1 keer zo'n paard meegemaakt, maar die kon je voor hij daadwerkelijk ging liggen al een flinke poeier verkopen.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:13

oh ditis een heel lastig probleem .
Als medisch alles is uitgesloten zou ik idd ook gewoon blijven zitten .
neem aan dat ie dan na een tijdje wel weer opstaat .
Leuk zon paard . Haha! . En heel erg slim maar kan me goed voorstellen dat jij het niet leuk vind hoor en kan ook best gevaarlijk zijn als je met been ofzo eronder komt .

Hoe verzint ie het Bloos

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:13

@taris200"4:
Blijkbaar doe je iets erg verkeerd als je pony niet voor je wil werken...
De schuld ligt dus niet bij de eigewijze pony, maar bij de slechte leider/ruiter...
De leider moet er voor zorgen dat de pony het werken leuk vind.
Echter is het niet zo netjes om andermans topic over te nemen, dus aub even een nieuw topic maken Knipoog

@Ts: echt slim vind ik het niet, al kan ik me voorstellen hoe leuk het is. Ik zou toch aanraden om het langzamerhand te stoppen. In de toekomst zou het idd wel eens voor problemen kunnen zorgen bij kinderen.. Je weet nooit hoe het later zal vergaan en of je er zelf altijd bij bent. Knipoog

Nancy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:32

Jeetje hé dat is lastig!! Heb het zelf ook gehad maar dan met een shetlander waar ik overigens niet op reed.
Liep ik met hem door het dorp ging hij ineens liggen en dan lekker rollen. Hij mankeerde niks, maar genoot van het moment Pling .
Ook wilde hij zijn stal niet in of uit. (zelfs met zo'n kleine purk kun je dan best aan het stoeien zijn).

Bij jou is het veel lastiger omdat jij op je paardje zit. En je paardje is vele malen groter en zwaarder dan mijn shetlander. De kans dat er dan ongelukken gaan gebeuren is dan natuurlijk groter.

Ik weet niet wat je al hebt geprobeerd.
Wissel je de training wel vaak genoeg af?? Is het niet te eentonig? Maak je wel eens een buitenrit etc..?
Hoe beloon je je paardje en straf je hem ook als hij iets verkeerd doet??

Bij mijn shetlandertje bleek het pure dominantie te zijn. Hij had gewoon helemaal geen zin. ( Dit bleek ook uit zijn lichaamshouding. Af en toe proberen te happen, je constant omver willen schuren, trekken aan de lijn, naar je bokken).

Ben grondwerk met hem gaan doen en heb hem steeds gelongeerd en hem alles op stemcommando precies laten opvolgen.
Volgde hij het goed op dan kreeg hij beloning door vriendelijk stemgebruik, een aai, of een snoepje.
Sprong hij maar weer even uit de band kreeg hij een flinke tik onder zijn kont (beetje boos reageren mag best, maar laat je niet frustreren). En hierin heel erg consequent zijn.
Af en toe werd hij heel kwaad en behoorlijk chagarijnig.

Probeer je paardje te laten staan. Als je ook maar het idee hebt dat hij wil gaan liggen (bijv. als hij gaat treuzelen of wil gaan inzakken). Hou hem voorwaarts door hem aan te drijven. Werkt dit niet dan een tik met je zweepje op zijn billen. Belangrijk is wel dat je positief gedrag heel erg beloond!
Na dit volgehouden te hebben is mijn shet verandert in een poeslief en leuk beestje. Als ik kom hinnikt hij en komt hij naar me toegerend.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat het helemaal goed gaat komen. Heel veel succes gewenst!!

taris2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 14:38

@ superwomen heb geen topic overgenomen. dus snap niet helemaal wat je bedoeld ik wil gewoon weten hoe andere mensen dit op zouden lossen. en wie is TS? Verward

ik rij er alleen zelf op in de bak, want niemand kan hem aan. (stormt de bak uit stijgeren, rodeo, stilstaan met geen mogelijk verder gaan.)
dus heb m al ver gekregen. (vind ik)
ik rijd western met hem en hij doet het heel goed. (als hij op 4 benen staat.) sliden, spinnen, rolback hij doet alles braaf en vind het ook leuk.
alleen niet waneer er andere paarden stil staan in de bak.
of als het hem even te moeilijk word, maar om verder te komen moet hij af en toe door sommige dingen heen.
op een normale manier, dan word hij ongeduldig en gaat hij weer staken.
als je dan verder wilt gaat hij liggen.
in het begin was het 1 of 2 keer in de week. maar nu is het 3 of 4 keer per half uur dat ik op hem zit.
en geloof mij, als je je paard aandraaft en je paard stopt en gaat liggen.
ligt dat niet aan de ruiter! en als een ruiter dan wel iets fout doet want niet eens zo erg is,
hoort een paard ook niet meteen te gaan liggen. stel je voor er gaat een keer een beginner op wat dan....

@xono er is 100% zeker niets mis met hem.
hij is altijd al slim geweest met onder dingen uitkomen.
en hij gaat vrij snel liggen en plotseling zodat ik geen tijd zie om hem voor die tijd een poeier te geven.
maar ik ga het proberen vanavond gewoon blijven zitten.
maar is ook lastig want hij gaat op zijn zijkant liggen. en ga even een zweepje regelen. want nou doe ik het alleen met mijn been en dat helpt niet. (rijd normaal niet met een zweepje Tong uitsteken )

@nancy_b mijn moeder rijd hem in het bos, samen met een ander paardje vaak 1 of 2 keer per week.
maar ze stapt en draaft een beetje, maar is niet meer naar het bos geweest sinds dit probleem begon. (5 dagen geleden, en daarvoor heeft hij veel vrij gehad I.V.M. mijn vakantie. toen heeft mijn moeder hem ook een paar keer het bos in gereden. en ook nog geen problemen.)
maar nou durft ze ook niet echt meer tot dit probleem opgelost is.
ik beloon goed gedrag ook.
aan de hand, longeerkraal, buiten. is het een schatje. Schijnheilig
mijn zoontje van 3 loopt zelfs met hem en hij blijft netjes achter hem lopen(met mij er vlak naast, mocht er toch iets gebeuren).
op stal is hij ook super lief geen voer of stalnijd. niets.

taris2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 14:45

karina1977 schreef:
neem aan dat ie dan na een tijdje wel weer opstaat .
Leuk zon paard . Haha! . En heel erg slim maar kan me goed voorstellen dat jij het niet leuk vind hoor en kan ook best gevaarlijk zijn als je met been ofzo eronder komt .

Hoe verzint ie het Bloos

ik hoop het ik ga het vanavond proberen. dus laat het wel even weten hoe het ging.
erg leuk is het niet brengt je veel kop zorgen. maar hij is verder echt een schatje.
dat is waar ik me ook zorgen over maak, als hij op mijn been gaat liggen wat dan? tot nu toe kon ik op tijd mijn benen optrekken. Bloos!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:54

superwoman schreef:
@taris200"4:
De schuld ligt dus niet bij de eigewijze pony, maar bij de slechte leider/ruiter...
Echter is het niet zo netjes om andermans topic over te nemen, dus aub even een nieuw topic maken Knipoog

Vind ik nogal kort door de bocht...dus jij krijgt alle paarden die jij rijdt volledig naar jouw hand, omdat ze graag voor je willen werken? Klinkt een beetje Penny. Elk paard heeft zijn eigen karakter en niet elk paard heeft evenveel 'will to please'. Sommige paarden geven een bok als protest en haar paard gaat liggen, maakt dat haar meteen een slechte ruiter?

Maar tari2000, heb je je paard al eens na laten kijken, doet hij het alleen met rijden of ook met longeren? Heb je het zadel al na laten kijken? Ander bitje proberen? Met/zonder sporen? Als je de oorzaak kunt achterhalen, is het veel makkelijker om een gepaste oplossing te vinden. Als je er nu lukraak een zweep over zou halen (ik zeg niet dat je dit doet hoor, maar ALS!) en achteraf blijkt dat hij een lichamelijk probleem heeft, dan is dat natuurlijk alles behalve eerlijk.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:59

Ik zou ook grondwerk met hem gaan doen, los en aan de leadline bij andere paarden. Hij moet zijn aandacht weer volledig bij jou hebben, ook met andere paarden erbij.

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:16

als je er zeker van weet dat dit een spelletje is van je paard, moet ik er stiekem ook wel om lachen.... hihihihihih Lachen

Ik zou n zweepje adviseren... Lachen

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:28

Inderdaad een zweepje, als je voelt dat hij gaat liggen, geef je hem een mep. Een goede hé, geen kriebel en ook niet blijven meppen. Reageert hij goed, dan rij je met een glimlach voort en kriebel je even in z'n nek. Klinkt hard, maar het is dan ook een zwaar en boven al een gevaarlijk probleem.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:46

superwoman schreef:
@taris200"4:

ROFL
Als jij school niks aan vindt ligt het ook aan de leraar zeker Haha!

Verder: als ie lichamelijk 100% is heeft ie misschien een wat strakkere hand nodig Knipoog

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:01

het verhaal lijkt een beetje op een hengst die ik op stal heb staan.
alleen gaat hij niet liggen maar hij staakt midden in een galop en soms komt hij ook in protest overeind.
wij zijn er mee naar verschillende fisio's geweest maar allemaal zeiden ze ons dat buiten de gebruikelijke ongemakken die elk sportpaard heeft dat hier en daar een spiertje verkeerd zit of een werveltje niet helemaal lekker staat er niets mis was met het paard.
we zijn toen naar clinic's gegaan en we kregen allerlei huiswerk mee naar huis om met dat paard te doen maar het hielp allemaal niets.
toen kwamen we uiteindelijk bij een trainer terecht die deze hengst ook op wedstrijden in het verleden gezien had ( een toemalige trainer bracht hem voor ons uit in de working cowhorse en reining ) en deze trainer adviseerde ons om geen van deze onderdelen meer met het paard te trainen of starten omdat het paard een trauma had en hij uit puur protest ging staken omdat er te veel druk op hem werd uitgeoefend.
we trainen hem nu pleasure en met zo min mogelijke druk en het gaat nu stukken beter maar zodra er iets te veel druk op hem wordt uitgeoefend komen de oude gewoontes weer terug.
dus mijn advies zou zijn.
1. ga hem inderdaad met een zweepje rijden puur om je paard te laten weten dat je dit soort gedrag niet tollereerd.
2. rijd hem consequent maar voer de druk niet te hoog op wordt hij moeilijk doe dan even een andere oefening met hem om zijn gedachte van waar je mee bezig bent af te leiden en ga dan langzaam weer terug naar je oefening waar je mee bezig was.
3. wordt niet boos of pissig op het paard, je bent het wel maar leer tot 100 te tellen en ga gewoon verder met wat je aan het doen was.
dit paard is je aan het uitproberen en weet nu dat hij iets inhuis heeft waar hij je op terug kan pakken.
boos worden in nu net wat hij wil dat je wordt dus leid hem af en doe een oefening die hij niet verwacht en leer hem op jou vertrouwen, dat je het niet leuk vind wat hij doet maar dat je hem niet wil pesten, maar dat hij wel moet gaan doen wat jij wil maar dan op een vriendelijke manier.
misschien dat jij het op deze manier nog uit kan krijgen ( je paard is nog jong) wij zullen altijd er rekening mee moeten blijven houden dat de hengst van ons het wel blijft doen op gezette tijden ( omdat hij al op een leeftijd is dat hij maling aan de mensheid heeft gekregen)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:12

XoNo schreef:
Vind ik nogal kort door de bocht...dus jij krijgt alle paarden die jij rijdt volledig naar jouw hand, omdat ze graag voor je willen werken? Klinkt een beetje Penny. Elk paard heeft zijn eigen karakter en niet elk paard heeft evenveel 'will to please'. Sommige paarden geven een bok als protest en haar paard gaat liggen, maakt dat haar meteen een slechte ruiter?

Je kan het zo kort door de bocht lezen als je wil. Zegt imo meer over de lezer...
Juist omdat elk paard een ander karakter heeft is het een sport om de juiste manier te vinden en een goede combi te worden.

Romkabouter schreef:
Als jij school niks aan vindt ligt het ook aan de leraar zeker

Het mag duidelijk zijn dat een "goede" leraar betere resultaten boekt met dezelfde leerlingen, dan een 'slechte' leraar. Als leraar moet je dan achter je oor krabben. Als leerling moet je ook je hand in eigen boezem steken, de slechte cijfers komen niet door de leraar, maar door jezelf.
Tis zó makkelijk om de schuld ergens anders te leggen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:18

Ben het wel met superwoman eens dat als een paard zo erg in de staak gaat dat ie er bij gaat liggen ( *LOL* Bloos ) dat het dan toch wel enigszins aan de ruiter moet liggen. Ik zou dan toch iig gaan stilstaan bij mezelf *LOL* (al veel eerder eigenlijk) Lijkt me dat het dier je wil laten weten dat ie er absoluut geen zin in heeft, dat er iets "ontbreekt". En een paard dat zich verveeld/werken niet leuk vind gecombineerd met de vreselijke puberleeftijd...Tja, das om problemen vragen Haha! Een paard dat werken leuk vind, doet dat ook voor je. (en ja ik had ook zo'n rodeo beest Knipoog ) Kortom: maak het werk leuker! Alleen in de bak werken is niets, enkel serieuze oefeningen is nog minder! Geef hem ook eens een uurtje ontspanning (lees: makkelijke oefeningen, niet te serieus rijden)

Om dit probleem voor even op te lossen, zou ik eens gewoon blijven zitten, hij gaat plat liggen? Is goed, zet je je gewono rustig op zijn buik, wil hij opstaan moet ie toch eerst zorgen dat ie weer "rechtop" ligt en dan heb jij alle tijd van de wereld om je goed te zetten en te wachten tot ie op staat Haha! Dan word ie het wel beu vermoed ik.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:21

Volgens mij heb je probleem. Een paard gaat niet zomaar liggen. Hij geeft aan dat er iets mis, ik geloof niet dat paarden dit de manier vinden om onder werk uit te komen. Een paard dat gaat liggen is kwetsbaar voor jagers, dus gaan liggen is wel het domste wat een paard kan doen. Ik zou je hele paard eens heel erg goed onder de loep nemen. Lichamelijk maar ook geestelijk, ergens spoort er iets niet. Hoe veel duidelijker kan je paard nog zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:23

Musjes schreef:
Volgens mij heb je probleem. Een paard gaat niet zomaar liggen. Hij geeft aan dat er iets mis, ik geloof niet dat paarden dit de manier vinden om onder werk uit te komen. Een paard dat gaat liggen is kwetsbaar voor jagers, dus gaan liggen is wel het domste wat een paard kan doen. Ik zou je hele paard eens heel erg goed onder de loep nemen. Lichamelijk maar ook geestelijk, ergens spoort er iets niet. Hoe veel duidelijker kan je paard nog zijn.

Heb stiekem het idee dat TS ook al tot die vaststelling was gekomen *LOL* Heb overigens ook eentje gekend die er spontaan bij ging liggen als die het echt niet eens was met je hoor (staat zelfs nog op stal) Haha! Maar dan deed je simpelweg wat fout met je hulpen.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:23

dat deed mijn oude pony ook gaan liggen liggen tijdens het rijden . ik ben toen met sporen gaan rijden en zweep en elke keer een goede tk gegeven en ze stote er vanzelf mee. en flik voorwaarts blijven rijden als dat lukt

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:25

Musjes schreef:

een paard kan slimmer zijn dan je denkt!
hij legd inieder geval de link dat als hij gaat liggen jij er af gaat,
wat er met hem aan de hand is kan ik natuurlijk niet oordelen,
maar dat je een slim paard hebt is zeker. Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:28

Ik vind het altijd heel erg gevaarlijk om te zeggen dat een paard niets mankeert. Zover jij weet mankeert hij niets maar wie zegt dat hij niet ergens pijn heeft.
Wij hebben in de loop van de jaren ook een aantal probleemgevallen op stal gehad die heel gezond waren volgens de eigenaar maar opeens heel braaf werden als ze op een flinke dosering pijnstillers stonden dus dan weet je dat er wel degelijk iets dwars zit.
Mocht dat niet werken dan laat ik een paard wat gaat liggen ook echt liggen. Gewoon hoofd scheef houden en een tijdje laten liggen dan is de lol er meestal wel snel vanaf.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:29

Een pony die ik kende deed dat ook maar na um flink te straffen als ie het deed heeft hij het afgeleerd:), lijkt mij heel vervelend..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:33

Katja schreef:
Ik vind het altijd heel erg gevaarlijk om te zeggen dat een paard niets mankeert. Zover jij weet mankeert hij niets maar wie zegt dat hij niet ergens pijn heeft.
Wij hebben in de loop van de jaren ook een aantal probleemgevallen op stal gehad die heel gezond waren volgens de eigenaar maar opeens heel braaf werden als ze op een flinke dosering pijnstillers stonden dus dan weet je dat er wel degelijk iets dwars zit.
Mocht dat niet werken dan laat ik een paard wat gaat liggen ook echt liggen. Gewoon hoofd scheef houden en een tijdje laten liggen dan is de lol er meestal wel snel vanaf.

Ik ken ook paarden die een pak kalmer worden van pijnstillers ja, of ze iets mankeren of niet. Zijn pijnstillers bij die een paard sowieso wat versuffen, zeker een "flinke doseering" Knipoog

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:33

Natuurlijk kan een paard slimmer zijn dan wij, en kan allemaal trucjes uit de kast trekken. Nogmaals een paard gaat echt niet zomaar liggen. Het paard laat zien dat hij ergens bang voor is, onzeker door gemaakt is, pijn heeft. Kortom ergens heeft hij een zeer oncomfortabel gevoel en dat geeft hij door te liggen. Verdiep je in een paard dat ogenschijnlijk zomaar gaat liggen ipv een zweepje erbij te halen.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:35

Mijn vorige merrie ging er ook een keer bij liggen toen de instructeur op haar reed, die heeft haar overeind geslagen met de zweep. Hij is er dus op blijven zitten ook al lag ze met ingetrokken benen onder hem. Clown Ze was daarvoor al furieus dat hij haar vrij pittig in de rondte aan het sturen was, want ik reed op dat moment (omdat ik niet beter kon en wist en het mijn eerste paard was) vooral recreatief en ze hoefde bij mij dus niet te werken.
Hij heeft mij toen gewaarschuwd dat ze het bij mij ook wel zou gaan proberen en op het moment dat ik zou voelen dat ze ging zakken, moest ik haar meteen een oplawaai verkopen met een schreeuw erbij. Ik dacht toen dat ze dat bij mij nooit zou doen omdat ik niet zo ver was met rijden dat ik haar aan het werk zou zetten, maar nog geen 14 dagen later waren we aan het draven en ineens voelde ik pudding onder me. Eigenlijk puur vanuit schrik gaf ik dus een behoorlijke tik met de zweep en een brul en handen naar voren en toen vloog ze door de bak (is dus niet gaan liggen). Ging weer terug in draf, schudde even het hoofd en daarna heeft ze het nooit meer gedaan. Zij mankeerde op dat moment fysiek niets, maar had geen zin om zich te buigen naar de wens van de ruiter (ander topic: Amorbloed...).

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:37

pharagirlke schreef:
Ik ken ook paarden die een pak kalmer worden van pijnstillers ja, of ze iets mankeren of niet. Zijn pijnstillers bij die een paard sowieso wat versuffen, zeker een "flinke doseering" Knipoog
Wij gebruiken in overleg met de dierenarts uiteraard een pijnstiller die niet versuft aangezien je dan geen eerlijke conclusie kunt trekken. In de meeste gevallen zie je juist dat deze paarden frisser worden omdat ze meer looplust hebben als ze niet belemmerd worden door pijn.