[WN] (proberen te) reinen met een shet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

k_hermus

(proberen te) reinen met een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 21:47

Hey,

ik heb hier thuis een shetje staan bij mijn eigen ruin in de wei.
Het is een hengstje en nog niet zadelmak(gelukkig).
Een vriend van mij zei gisteren voor de gein, geef hem plates dan gaat hij misschien ook nog glijden.
Heb er vandaag serieus over nagedacht en misschein dat ik hem wel zadelmak maak en er iets mee ga proberen, gewoon voor de gein (wie weet).
Wat is jullie mening hierover?

Asciugamano

Re: (proberen te) reinen met een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:00

Tja, waarom niet. Is tenslotte ook een paard.
Als je een geschikte ruiter hebt enzo.
Veel plezier!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:09

Mijn zoontje heeft al 8 jaar zijn shet. Deze heeft geen perfecte bouw, maar is zo een 95 cm.
Het heeft wat tijd gekost, maar hij is leuk gaan lopen.
Hij stopt uit draf soms en glijdt wat door. Vanuit galop is het nog moeilijker.
Het probleem is dat tegen de tijd dat een kind hem leuk rijdt, het kind al wat lang wordt en de zit moeilijker. De benen van mijn zoontje zijn wat lang inmiddels. Zwaar is hij nog lang niet.
Ik zou er zelf geen plates onder doen.
De shet loopt hele mooie kleine cikeltjes. toen we ooit hebben laten instappen voor een spin, deed ie dat wel, maar hij heeft echt korte pootjes en die bak was te zwaar, dus vond ik dat niet geschikt. Een bak is gauw zwaar en hoog, dat zie ik nu ook.
Hij wisselt wel en maakt hele mooie overgangen en een leuke roll back. Niet perfect, maar wel heel aktief en ziet er grappig uit.
Als je een ruitertje erbij hebt moet je eerst maar kijken hoe ver je komt met de basis dingen. het is grappig om te zien en ze willen echt wel werken. In zo een roll back is de shet reuze enthousiast bijv.....
Achteruit kan ie ook heel goed en vlot.
Met een onderlinge is mijn zoontje met showmanship at halter zelfs 1e geworden tussen grotere zoals quarters en haflinger.
Succes, ze kunnen het best, maar vindt maar een ruitertje en kijk goed naar je pony.
Die van ons kan trouwens ook aardig springen en doen we soms tussendoor, gewoon met westernzadel, dat vinden ze ook leuk!

*edit* heb nu dubbele lijnen les gehad en doe dat met hem, omdat mijn zoontje toch minder kan gaan doen ermee en dat doet ie goed. Zo kan je hem al veel leren voor je er een kind op gaat zetten!!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:12

Ik zou 'm in training zetten bij een heel kleine trainer! Clown

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:17

ROFL Daniel Klein

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 06:09

In Duitsland zie ik vaak een klein meisje op een shettie in de beginners rondsjezen, ook in de reining. Ze was zelfs vorig jaar bij een reiningclinic van Olivier Stein. Moet altijd erg lachen om dat ding, maar hij doet het wel. Oke het gaat allemaal op z'n 11-endertigst maar hij spint, stopt en maakt rollbacks.
Maar het probleem is idd dat het formaat ruiter wat er op kan. mijn shetties zijn ook intelligent genoeg om de oefeningen te leren, alleen hebben ze minder atletisch vermogen.

k_hermus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 07:23

ga hem zelf zadelmak maken en dan zoek ik wel iemand.
Ben benieuwd of ie het kan.
Bedankt allemaal!!!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:13

Veel succes! Vind het een leuk idee!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:18

Altijd geweldig om rassen te zien in de reining, waar je het eigenlijk niet van verwacht.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:42

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:17

heb wel eens een shet gezien in een freestyle reining.... technisch was het nog helemaal niet verkeerd... Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:32

k_hermus schreef:

Verkopen en een kleine welshpony ofzo kopen. Die zijn beter geschikt als rijdier imo.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:40

Romkabouter schreef:
k_hermus schreef:

Verkopen en een kleine welshpony ofzo kopen. Die zijn beter geschikt als rijdier imo.

Best grof...

Kdenk wel dat het de moeite is je shet zadelmak te maken, en er iets leuk mee te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:42

Romkabouter schreef:
k_hermus schreef:

Waarom is dat zo? Is shet is net zo goed van binnen een volwaardig paard. Niets mis mee om ze op een leuke manier aan het werk te zetten. Er zijn al genoeg dikke, sjaggie, verwende, nutteloze en luie shetten.

Prima idee om op een verantwoorde manier (kleine ruiter en rekening houden met lichamelijke beperkingen) je shetje wat te laten doen. Ook al is het maar voor het plezier.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:50

Ieder zijn eigen mening, ik vind shetlanders geschikt als gezelschaps dier, verder niet.
Als je een leuk rijpaardje wilt kun je naar mijn mening beter een leuke welshpony kopen.

Aangezien er naar meningen werd gevraagd geef ik die Knipoog

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:53

Maar ze wil weten of je reining kan doen met een shet, niet met welke pony je het beste kan rijden. Ik ben niet thuis in de western wereld maar imo kan een shet (bijna) alles wat een groot paard kan. Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:56

k_hermus schreef:
Heb er vandaag serieus over nagedacht en misschein dat ik hem wel zadelmak maak en er iets mee ga proberen, gewoon voor de gein (wie weet).

Ze vraagt dus niet of je reining kan rijden met een shet, maar ze vraagt meningen over het wel of niet zadelmak maken gewoon voor de gein.
Nou, je kan voor de gein beter een leuke welshpony kopen Haha!

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:01

met mijn shetlander werk ik aan de lange lijnen. en laat hem ook af en toe spinnen, niet op snelheid want dat kan ik niet bijhouden. maar hij stapt netjes over en graaft een gaatje:P
het is dat hij te klein is om kinderen te dragen anders lag er wel een westernzadeltje op. ook als hij los door de bak rent stopt hij in de hoeken netjes met zijn kontje der onder.

shetlanders kunnen zeker wel meer dan grasmaaien. het is alleen dat de kindjes te snel te groot worden voor een shet en dus niet echt ermee verder kunnen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:19

Romkabouter schreef:
Ieder zijn eigen mening, ik vind shetlanders geschikt als gezelschaps dier, verder niet.

Mogen ze nog wel voor een karretje Rom???? Niets met shetties doen is vragen om problemen Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:22

Daarom heb ik ze ook niet Haha!

Nou ja, toevallig heb ik er nu 1 op stal *LOL*

Maar ehmm, een karretje? Hallo zeg, als ik met een kar wil rijden koop ik wel een marathonwagen Tong uitsteken

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:27

Ik ben niet zo thuis in het western. Maar vraag me af, waarom een hafje oid wel en een shet niet? Ik weet dat passende (leuk rijdende!) ruitertjes moeilijk zijn. Maar ze zijn slim zat.

Het is dat ik een engelse basis heb en zelf vooral men(Z nivo), anders hadden mijn pony's er ook aan moeten geloven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:02

Mijn zoontje was 3dat ie de shet kreeg en het is een hele lieve pony in de omgang waar ik als eerste naar keek voor hem.

De shet vindt werken echt heel erg leuk!! En zijn roll back doet ie heel enthousiast bijv. Overgangen naar galop net zo. Hij kan zelfs wisselen inmiddels..........Met stopjes en spinnen wil ik gewoon niet te ver gaan, maar er stond laatst wel een streepje weer in de bak....

Mijn zoontje is nu 11 en wordt wat te lang. Hij rijdt hem nog wel. Dan kan je zeggen dat je geen shet voor je kind had moeten kopen, maar hij heeft er al 8 jaar lang heel veel plezier van. Ik heb helaas weleens korter plezier van een paardje gehad.

En hij rijdt hem nog wel. Hij blijft ook en ik ben begonnen met dubbele lijnen met hem.

Wat cc zegt, hij mist echt wel wat om alles heel goed te doen. Net als dat een kind hem dat zelf moet leren en dat dus ook nog niet perfect kan. En zelf leren en het zo een kleine pony aanleren, maar waar ze zijn gekomen vind ik al knap en ze hebben zoveel lol samen. Is onbetaalbaar. Hij kon een goeie quarter rijden en mag op mijn paardje etc, maar shet is grote nr1 nog altijd.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:58

k_hermus schreef:
Hey,

ik heb hier thuis een shetje staan bij mijn eigen ruin in de wei.
Het is een hengstje en nog niet zadelmak(gelukkig).
Een vriend van mij zei gisteren voor de gein, geef hem plates dan gaat hij misschien ook nog glijden.

van dit in je bericht krijg ik de kribbels omdat ik weet dat er mensen zijn die het echt doen
inrijden geen probleem, reining proberen als hij goed is ingereden, ook geen probleem
maar wacht met sliding ijzertjes totdat je paard ver genoeg is doorgereden

en ja ik ken mensen die onder een net zadelmak paardje sliding ijzers zetten omdat het paard moet leren reinen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:58

CC jou shetties zijn uit de kluiten gewassen shetties Haha! Tong uitsteken

k_hermus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 21:57

snap ook wel dat je niet meteen plates eronder moet doen, maar ben nog steeds opzoek naar een ruiter dus.