[END]Groomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

[END]Groomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 16:59

Groomen is, zoals de meeste endurance ruiters wel weten, ontzettend belangrijk. Kortere afstanden zonder grooms zijn nog wel te doen, maar bij langere afstanden zijn ze onmisbaar en ook op kortere afstanden is het toch wel heel erg fijn om een goed lopend groomteam te hebben.
Mensen die al langer endurance rijden hebben dit meestal wel goed voor elkaar, maar nieuwe ruiters moeten alles nog uitvinden.

Vandaar mijn idee voor dit topic. Alles wat je wilt delen mbt het groomen van een endurance wedstrijd. Tips, vragen...

Laat ik zelf beginnen.
Bij mij gaan m'n ouders altijd mee groomen en als het enigsinds mogelijk is wil ik nog 1 of 2 extra mensen mee. Mijn ouders doen ontzettend hun best en kunnen het heel goed, maar doordat ze zelf niet rijden missen ze toch een stukje gevoel voor wat wanneer moet gebeuren. Daar heb ik iets op gevonden. Ik maak voor iedere groom een eigen briefje waar precies op staat wat diegene in welke volgorde en wanneer moet doen. Dat werkt perfect. Iedereen weet precies wat er gedaan moet worden, alles wordt gedaan en er is geen stress of onduidelijkheid. Voor het aanbienden telt elke seconde.

Speedster

Re: [END]Groomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:41

Zo te lezen heb je het goed voor elkaar! Wat een luxe als je je ouders kunt inschakelen! Als beginnende enduranceruiter moet ik het allemaal nog een beetje op de rit krijgen, maar gelukkig kun je op die afstanden nog prima alleen ut de voeten.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:44

Leuk idee Lenneke,
Mijn ouders zijn ook Grooms, samen met mijn zusje. En ook ik maak een lijstje. niet van wat ze moeten doen, maar gewoon van hoe de dag verloopt. Wie er mee gaat naar de voorbespreking en wie er dan met Pim gaat stappen. In de auto spreken we dan gewoon af wat er moet gebeuren met koelen en eten geven etc.

Binnenkort rijd ik mijn eerste tweede klasse en omdat het voor ons allemaal nieuw is spreek ik dan helemaal af hoe we het gaan doen, hoe ik van plan ben de vetgate binnen te komen, wat we dan doen en wat we na de vetgate doen.
Ik denk dat het heel belangrijk is dat je met je groom goed afspreekt hoe en wat.

Tips kan ik nog wel gebruikt mbt het drinken. Appeltjes in het water heb ik geprobeert maar die hapt Pim er gewoon uit.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:34

Hoi hoi,

Loffy en ik vroegen ons vandaag af wat er nu precies op jouw briefje/lijstje staat dan van groomen..........

Net zoals Speedster zegt, op de 30 km kan je alles nog makkelijk alleen. Ik zou ook niet willen dat er vanalles gedaan wordt met Cisco. Ik vind het zelf leuk om hem te verzorgen Haha!

Groetjes

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 18:16

Die lijstjes zijn vooral voor in de vetgate. Onderweg is er niet zoveel te doen. Eén staat klaar met een emmer en een koelfles, Anouar stopt wanneer hij dorst heeft en zo niet dat grijp ik al dravend een koelfles. De ander staat een paar meter verderop met nog een koelfles, de eerste koelfles gooi ik op de grond en grijp de tweede.

Wat betreft die lijstjes. Ik heb daar dingen op staan zoals zadel los maken, zadel weghangen, deken op doen, hartslag meten (dat kan alleen m'n moeder), beenbeschermers af, vetkaart aanpakken en tijd laten noteren etc voor voor het aanbieden.
Na het aanbieden schoon dekje, beenbeschermers en singel schoonmaken, Anouar vasthouden en laten eten, Anouar schoonmaken.

Die taken verdeel ik op een logische manier over de grooms. Zo pakt één persoon de vetkaart aan en laat steeds alles noteren (van binnenkomst tot aanbieden), diegene gaat ook mee naar de keuring en neemt na de keuring Anouar over, dus Anouar vasthouden tijdens de rust is dan meteen de taak voor diegene.

Ik ga zitten op een stoeltje naast een tas met allemaal lekkers, op deze manier gaat alles zoals het moet zonder dat ik me ermee hoef te bemoeien. Ik zorg dan dat ik zelf eet en drink, dat ik de juiste kaart bij me heb en controleer de tijden op de vetkaart. Opzadelen doe ik zelf, dan weet ik dat alles goed zit.

In begin deed ik ook veel zelf, maar ik vind het nu wel heel erg fijn als alles goed loopt om even een half uurtje voor mezelf te hebben.

M'n vader blijft in de vetgate, die zorgt dat alles klaar staat en tussen de vetgates dat alles weer aangevuld en opgeruimd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:20

Dat briefje is een goed idee. Ik rij nu wel een poosje endurance maar ondanks klasse III start gerechtig nog niet hoger dan 70 km gereden en erg veel wedstrijden ook nog niet.
Mijn grooms groeien met mij mee heb ik het idee. Mijn vader is te gelijk begonnen met endurance als mij en is ook vrij actief betrokken met het trainen. Verder heb ik nog een groom, zij is wel de 'hoofdgroom' te noemen denk ik. Of misschien juist de paardengroom. Zij staat overal mee klaar waar van zij denkt het ook maar nodig te kunnen hebben.
Voor de grotere wedstrijden gaat er nog een derde mee, eentje met ook aardig wat ervaring met mijn paard.

Wel vind ik het belangrijk dat in ieder geval mijn 'paardengrooms' bij leren. Dus een massagecurses staat op de planning. Een dag mee lopen als vrijwilliger op de vetgate ect. En ik ga uiteraard graag mee.

Nog niet alles loopt perfect of op rolletjes, maar voorlopig rij ik voor de ervaring en niet voor de winst. Mijn doel is om de 1000km mijlpaal te halen terwijl een ander weer een ander doel kan hebben.

Dit 'groomteam' werkt als combinatie hartstikke goed, denken vooruit en snel na, maken snel oplossingen voor iets wat eventueel een probleem kan zijn ect. En nog belangrijker, ze hebben er lol in. Lachen

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:26

Lenneke, jij zegt: Ik vind het fijn om een halfuurtje voor mezelf te hebben. Ga jij dan niet mee naar het aanbieden of wel?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 18:29

Jawel, aanbieden enzo doe ik zelf. Maar als dat allemaal goed is plof ik neer op m'n stoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 23:39

Judith_ schreef:
Wel vind ik het belangrijk dat in ieder geval mijn 'paardengrooms' bij leren. Dus een massagecurses staat op de planning. Een dag mee lopen als vrijwilliger op de vetgate ect. En ik ga uiteraard graag mee.

Hoe krijg jij het in 's hemelsnaam voor elkaar om zulke grooms te regelen Haha! Ik vind het al heel wat als mensen een dag meegaan omdat ik zonodig wedstrijd moet rijden, laat staan cursussen en vrijwilligen. Misschien is dat gewoon Randstad-eigen of zoek ik niet goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 07:51

Mijn grooms zijn aankomen waaien Haha!
Ze vinden het groomen opzich al een sport, zijn zeer gedreven om alles goed te laten lopen. ect. ect.

Bovendien is een dagje wedstrijd niet alleen heel vermoeiend en misschien stress vol, aan het einde is het ook een gezellige dag geweest ook voor hun. Misschien helpt dat ook wel.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:16

Ik was de bijrijdster van Omar (AnneOmie), ben daar door blessures mee gestopt en sindsdien ook nog verhuisd, maar heb laatst weer gegroomd. Ik vind het ontzettend leuk om te doen!

Voordeel is dat ik Omar (en niet onbelangrijk ook de ruiter Haha! ) ken qua doen en laten.

Ik vraag vooraf wat Annemieke wil en probeer me daaraan te houden. En onderweg krijg ik ook instructies mee wat wel of juist niet hoeft voor het volgende punt. Op die dag doe ik eigenlijk gewoon wat zij wil Clown Maar ja, zij rijdt en heeft t dus voor het zeggen. Denk dat t belangrijk is dat je goed luistert naar de ruiter en vooral ook vooruit denkt. Daarbij ben ik vrij rustig en dat is geloof ik ook wel prettig.

Het eerste groompunt sla ik vaak over zodat ik zeker op tijd ben bij het 2e punt, Omar heeft het 1e punt vaak toch nog niks nodig. Zodra ze het 2e groompunt dan geweest is verloopt de rest van de wedstrijd eigenlijk wel vanzelf.

En beter teveel spullen (water etc) meeslepen dan te weinig denk ik altijd maar.

Omar drinkt de laatste tijd wel goed uit zichzelf, maar ik gooi altijd de wortels (appels vind ie niet zo lekker) in het water in hapklare brokken, zo krijgt ie toch nog wat meer vocht binnen.

Je kan het evt. ook proberen met appelsap als het paard niet drinkt, bij ons had dat niet zoveel nut.

En verder is het devies eigenlijk, gewoon veel lol hebben Haha!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:15

ik vind een groom die helpt wel prettig... Ik had tot voor kort iemand die mee ging groomen, maar eerlijk gezegd heb ik hem er nu liever niet meer bij omdat zijn manier van omgaan met paarden regelrecht tegenover de mijne staat. Hij is super traditioneel en dat komt echt met alles tot uiting. Ik erger mij dood als hij mijn paard op- of afzadelt, een deken oplegt en zijn manier van werken aan mij opdringt... Hij is van mening dat paarden maar horen te luisteren en is niet bang om eens aan de teugels of leidtouw te snokken. Ik ben meer voor de natural horsemanship aanpak en dat werkt gewoon niet op die manier. Dus vanaf nu doe'k ook alles zelf...

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:35

idem hier, ik ben ook voor de zachte aanpak en vin het echt hatelijk als iemand ongeduldig of agressief met mijn paarden of paarden ih alg omgaat/

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:28

willeke_nijs schreef:
ik vind een groom die helpt wel prettig... Ik had tot voor kort iemand die mee ging groomen, maar eerlijk gezegd heb ik hem er nu liever niet meer bij omdat zijn manier van omgaan met paarden regelrecht tegenover de mijne staat. Hij is super traditioneel en dat komt echt met alles tot uiting. Ik erger mij dood als hij mijn paard op- of afzadelt, een deken oplegt en zijn manier van werken aan mij opdringt... Hij is van mening dat paarden maar horen te luisteren en is niet bang om eens aan de teugels of leidtouw te snokken. Ik ben meer voor de natural horsemanship aanpak en dat werkt gewoon niet op die manier. Dus vanaf nu doe'k ook alles zelf...

Wát? Is dat die vorige keer is meegeweest???? Blond
Ik heb er niets van gezien wat je hierboven zegt eigenlijk moet ik eerlijk bekennen Frusty
Ach Willeke, wij hebben toch helemaal geen groom nodig?? Knipoog

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:29

Anique_Vaandrig schreef:
Judith_ schreef:

Hoe krijg jij het in 's hemelsnaam voor elkaar om zulke grooms te regelen Haha! Ik vind het al heel wat als mensen een dag meegaan omdat ik zonodig wedstrijd moet rijden, laat staan cursussen en vrijwilligen. Misschien is dat gewoon Randstad-eigen of zoek ik niet goed?

Ik zou er ook zo geen 1 kunnen vinden hier hoor, volgens mij is het een kwestie van netwerken en heel veel heel vaak overal zeggen dat je iemand zoekt die het leuk vind om mee te gaan. Of een adje plaatsen zoals vele.......

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:42

Zoezi schreef:
Wát? Is dat die vorige keer is meegeweest???? Blond
Ik heb er niets van gezien wat je hierboven zegt eigenlijk moet ik eerlijk bekennen Frusty
Ach Willeke, wij hebben toch helemaal geen groom nodig?? Knipoog

Yeps idd die... Vorige wedstrijd is casandra héél braaf geweest, waardoor hij niet veel had om over te vitten... Maar de eerste wedstrijd was wel wat anders. Casandra kreeg zoveel nieuwe indrukken dat ze wat stond te trippelen tijdens het opzadelen... Hij heeft toen keihard aan haar teugels gesnokt toen ze een bit in had. Ik heb hem daar toen serieus over op zijn plaats gezet. Bij aankomst kwam hij ook af met het deken en gooide zonder voorbereiding het deken op m'n paard. Niet eerst eens laten ruiken en laten kijken, nee pardoes erop. Nuja ze was moe genoeg om dat te verdragen, maar ik hou niet zo van dat roofdiergedrag... Bij het uitstappen om de hartslag naar beneden te krijgen zat hij in zijn handen te slaan omdat hij vond dat casandra moest doorstappen... en bij het laden kwam hij met de longe achter haar gat omdat ze er anders niet snel genoeg opging... wel daarna liet ze zich helemaal niet meer laden...

Ik vind het belangrijk om een paard voor te bereiden op alles. Tijdens de laatste wedstrijd heb 'k terwijl hij stond te babbelen op m'n gemakske haar voorbereid om de camion op te gaan en op 2 minuten stond ze erop, maar wel op mijn manier, met rust en vertrouwen. Daarom wil 'k hem niet meer als groom... Hij weet alles beter en zijn manier (rechtlijnig denken) is volgens hem de beste terwijl ik al 2 jaar met mijn paard omga dmv natural horsemanship. Ze is véél rustiger, zelfzekerder en veiliger om mee om te gaan op mijn manier... Ze freakt wanneer er druk op haar komt te staan en dat is juist wat ik nodig heb om bang te worden Frusty

Hihi die gedragingen van hem herken je waarschijnlijk ook niet echt omdat wij mensen zo geleerd hebben met paarden om te gaan... Wanneer je wat verder bent met parelli ga je zelf ook dingen zien waarvan je zegt: hééééé kan het ook zo? En ga je dat eerder toepassen en uiteindelijk wil je ook dat er op die manier omgegaan wordt met je paard. Want immers je hebt dan zolang gewerkt om die vertrouwensband op te bouwen en een ander zou dat dan in enkele minuten tijd aan diggelen gooien...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:00

willeke_nijs schreef:
Hihi die gedragingen van hem herken je waarschijnlijk ook niet echt omdat wij mensen zo geleerd hebben met paarden om te gaan... Wanneer je wat verder bent met parelli ga je zelf ook dingen zien waarvan je zegt: hééééé kan het ook zo? En ga je dat eerder toepassen en uiteindelijk wil je ook dat er op die manier omgegaan wordt met je paard. Want immers je hebt dan zolang gewerkt om die vertrouwensband op te bouwen en een ander zou dat dan in enkele minuten tijd aan diggelen gooien...

Klinkt misschien stom, maar bij kinderen opvoeden heb je ook 2 keuzes net zoals met paarden omgaan:
a je doet het met heeeeeeel veeel geduld en heel veel liefde (vooral dat heel veel geduld, hahaha)
b je doet het op een militaire manier; drillen, kordaat zijn en harde straffen.

Ik denk dat de meeste mannen van de harde b aanpak zijn en wij dames meer van de a. Misschien iets in onze genen? Wij als vrouwen moeten niet voor niets op onze kroost passen?

Dus als je een groom pakt..........zoek een dame Willeke Knipoog die zijn volgens mij van nature gewoon zachter

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:06

hahaha linda! Die tip hou'k in mijn achterhoofd! Lachen

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:11

willeke_nijs schreef:

Ik ben een beetje maf hé? Tong uitsteken

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:25

Zoezi schreef:
willeke_nijs schreef:

Ik ben een beetje maf hé? Tong uitsteken

Helemaal Off topic maar moest het gewoon ff kwijt... Een beetje??? Zeg maar helemaal Haha! hihihihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 07:11

Zoezi schreef:
Klinkt misschien stom, maar bij kinderen opvoeden heb je ook 2 keuzes net zoals met paarden omgaan:
a je doet het met heeeeeeel veeel geduld en heel veel liefde (vooral dat heel veel geduld, hahaha)
b je doet het op een militaire manier; drillen, kordaat zijn en harde straffen.

Ik denk dat de meeste mannen van de harde b aanpak zijn en wij dames meer van de a. Misschien iets in onze genen? Wij als vrouwen moeten niet voor niets op onze kroost passen?

Dus als je een groom pakt..........zoek een dame Willeke Knipoog die zijn volgens mij van nature gewoon zachter

Ook even off topic hoor Haha! Maar nu klinkt het net of optie A de nh manier is en optie B "de rest". Zal wel niet zo bedoeld zijn neem ik aan Haha! Je hebt namelijk ook nog een tussenweg hoor Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 08:14

Idd wel een beetje zwart wit. Ik ken genoeg mannen die ontzettend rustig met paarden omgaan en dus ook geweldige grooms zijn.

Want dat is een eigenschap die een goede groom moet bezitten. Snel en efficient werken op een zo rustig mogelijke manier, om maar vooral geen gestress om het paard te veroorzaken.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 08:26

ik denk niet dat linda dat zo wit/zwart bedoelde Lachen
Te zacht zijn is immers ook niet goed, zeker niet voor zo'n dominante als die van mij. Eigenlijk moet je gewoon assertief zijn... Paarden onder elkaar zijn ook wel eens hard voor elkaar.

Ik ken ook mannen die echt goed met hun paarden omgaan Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 08:31

Natuurlijk zijn paarden onderling ook wel eens hard tegen elkaar, maar dat moet je niet doen op een wedstrijd.
Wat betreft groomen op een wedstrijd is er maar één ding belangrijk, de hartslag zo snel mogelijk onder de 60 krijgen en dat lukt je niet door hard op te treden. Echt waar, elke seconde telt, alles wat je daar aan tijd verliest moet je in de wedstrijd inhalen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 08:44

Lenneke_ schreef:
Natuurlijk zijn paarden onderling ook wel eens hard tegen elkaar, maar dat moet je niet doen op een wedstrijd.
Wat betreft groomen op een wedstrijd is er maar één ding belangrijk, de hartslag zo snel mogelijk onder de 60 krijgen en dat lukt je niet door hard op te treden. Echt waar, elke seconde telt, alles wat je daar aan tijd verliest moet je in de wedstrijd inhalen.

Yeps idd, dat heb ik ook gemerkt... ik wil dan ook alles oplossen met zoveel mogenlijk rust, omdat ik sowieso al een paard heb wat niet tegen druk kan.