Ruggebruik bij langere afstanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MirjamN

Ruggebruik bij langere afstanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 13:50

Ik rijd TREC en sinds begin dit jaar bijna alleen maar buiten en geen dressuur meer. Nu is mijn paard iets gevoelig op zijn rug geworden en ik vroeg me af of dat zou kunnen komen omdat hij nooit meer aan de teugel loopt. Zou dat kunnen kloppen?

En zo ja, wat kan ik daar dan aan doen bij het rijden van langere afstanden buiten en een routekaart in mijn handen... Aan de teugel rijden wordt dan niks...

Hoe wordt dat in de endurance opgelost? Daar worden nog veel langere afstanden gereden!

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

claudianoa

Re: Ruggebruik bij langere afstanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:53

ik heb niet veel verstand van endurance, maar heb wel een paard dat last heeft van haar rug als ik meer dan 3 uur rij. Ik heb dit opgelost om er voor te zorgen dat haar buikspieren sterker worden, veel longeren met passoa. en paard dressuur matig wat lager instellen. dit heeft super geholpen. Maar dat moet je dan wel blijven doen. Ook heb ik voor het buiten rijden een nieuw zadel, barefoot!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:57

De dressuurmatige training doe ik thuis in de bak. Daarmee train ik alle spieren van mijn paard. Hij heeft dan een mooie basis om buiten op de lange rechte stukken te 'overleven'. Ik rijd hem buiten nooit rond, tenminste niet in de houding die men 'aan de teugel' noemt. Wel vraag ik van hem dat hij op zijn eigen vier benen loopt. Daarvoor hoeft hij echt niet 'in de krul', maar hij mag zijn rug ook niet wegdrukken.

Oftewel: de dressuurtraining die ik thuis doe (waar ook de longeertraining onder valt) is ter ondersteuning van wat hij op de lange rechte stukken doet tijdens endurancetraining en -wedstrijden.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:08

Dressuur is een heel belangrijke training voor een endurancepaard. Lachen De meeste enduranceruiters die ik ken rijden regelmatig in de bak, om hun paard te gymnastiseren en aan hun eigen houding en balans te werken. Zomaar wat laten lopen is funest, zeker als je echt lange afstanden gaat rijden. Als een paard bijv. erg op de voorhand loopt geeft dat veel slijtage, en als een paard zijn rug niet gebruikt loopt hij na 100 km bijna gegarandeerd kreupel. Ook is het in lastig terrein of bij grote drukte fijn als je je paard even wat kan verzamelen.

Je hoeft trouwens niet te dressuren in de bak, het kan ook buiten. Zijgangen (schoudervoor, travers etc.) kun je ook mooi oefenen op een pad, en op een veldje kun je figuren rijden. Even wat verzamelen onderweg kan ook geen kwaad.

Wat TREC betreft, daar heb je tijdens de wedstrijden inderdaad die kaart vast, maar van die 30 km in de POR wordt je paard niet stijf hoor! Knipoog Als je gewoon thuis wekelijks wat dressuurmatige training doet is dat meestal wel voldoende. Een endurancepaard loopt natuurlijk ook geen 80 km verzameld of in uitgestrekte draf, dat kost alleen maar extra energie. Maar in de training kun je dat allemaal wel gewoon meenemen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:20

Ik rij af en toe in de bak, maar niet echt overdreven veel.

Anouar heeft een aantal jaar geleden flink last van z'n rug gehad. Hij is behandeld door de dierenarts en ik moest maar veel dressuur gaan rijden. Dus dat deed ik, maar echt beter werd het niet.
Op een gegeven moment was ik het zo zat, ik ben naar het bos gegaan, heb de teugels los gegooid en ben lekker gaan rijden.
Na een maandje ofzo lekker door het bos hobbelen aan de lange teugel werd de rugpijn opeens stukken minder en nu is het zelfs helemaal weg.

Ik rij in het bos niet alleen maar lange rechte paden, maar juist kleine kronkelpaadjes met boomwortels en andere opstakels. Hierdoor heeft hij zelf een houding gevonden waarmee hij het beste kan lopen. Niet zoals een dressuurpaard met z'n neus richting z'n borst, maar wel met z'n gewicht verdeeld over alle vier de benen, mooie ruim bewegende voorbenen, over de rug en in balans.
Hier hoef ik niets voor te doen.

Als het slecht weer is doe ik dressuur in de binnenbak. Maar zodra ik dat te vaak ga doen wordt z'n rug weer gevoelig (ook met les)

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:50

Ook ik rijd regelmatig in de bak dressuurmatig, en af en toe longeer ik met dubbele longe. We vinden het allebei niet echt leuk om te doen maar ik vind dat het gewoon moet om de spieren goed soepel te houden en de puntjes op de i te zetten.

Buiten rijd ik met een lange teugel, paard draagt zichzelf en glibbert daardoor niet uit. als ik bijvoorbeeld op een glibberig stuk aan de teugel ga hangen glibbert hij veel meer.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:14

Bij gebrek aan uitrijmogelijkheden rij ik ongeveer 4 of 5x per week dressuurmatig in de bak. Afgewisseld met o.a. longeren, grondwerk, een dagje vrij, trainen op de galopbaan, wandelen en af en toe een buitenrit. Haar conditie is goed genoeg om hier mee een klasse I goed uit te kunnen rijden. Als we straks verder komen dan wil ik wel de training wat aan gaan passen. Maar door het regelmatige dressuurmatige werken (ik rij ook dressuurwedstrijden) gebruikt ze haar rug buiten en op de galopbaan ook goed, erg prettig voor het behoud van de gezondheid van mijn paardje.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:43

Hoi Mirjam, ook hier Haha!
Alle andere TREC ruiters doen thuis ook regelmatig stukjes dressuur om hun paard te gymnastiseren (met uitzondering van Lotje Tong uitsteken )
Is ook erg handig voor de MA en PTV.
Onderweg heb je af en toe ook wel tijd om je kaart even te laten hangen en je paard in de hand te stellen.
Als dat niet lukt zou je dat ook op een post kunnen doen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:33

Hoi Miriam, mijn paard heeft ook wel eens rugpijn. Ik los het op met dressuuroefeningen aan de hand en onder het zadel volgens de methode van Bent Branderup, meer hierover op http://www.paardenbegrijpen.nl/. Verder heb ik haar een paar keer laten masseren dat heeft ook erg geholpen. Bij het buitenrijden en trainen laat ik haar eigenlijk lopen zoals ze wil. Ze is de laatste klasse I wedstrijd goed doorgekomen zonder rugpijn.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:40

In januari/februari heb ik ook alleen maar buiten gereden, ik had even geen zin in bakwerk Bloos
Ik merkte dat dat wel effect had op zijn rugspieren en zo ie zo op zijn lichaam algemeen.
Ik probeer nu een evenwicht te hebben tussen bakwerk en buitenrijden.
In de bak veel voorwaarts-neerwaarts rijden, allerlei dressuur/westernoefeningen. Voor de afwisseling eens longeren met balkjes, pessoa. Soms doen we "gek" en springen we Knipoog
Kortom: vanalles.

Buiten houd ik het tempo er in, zodat achterhand geactiveerd wordt en blijft en verder loopt paard met los teugeltje op vier benen. Ik merk dat op sommige punten paard ontspant en dan tóch "voorwaarts-neerwaarts" loopt Lachen (uit zichzelf).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:55

ik zit een beetje met hetzelfde
heb mijn paardje altijd dressuurmatig getraind maar vanwege een blessure heeft hij eerst wat maanden stil gestaan en toen moest ik veel rechte stukken rijden en zijn we buiten gaan trainen
hij heeft geweldige broekspieren gekregen en ook zijn schouders zien er mooier uit, maar zijn schoftpartij en vooral bovenkant kont is minder geworden
ik ben dus weer begonnen met dressuurwerk erbij
wat wel opvalt is dat hij nu geweldig goed kan verzamelen en daar had hij voor de buitentraining veel meer moeite mee

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 10:12

Wat een fijne reacties, bedankt! Eén ding is duidelijk; ik moet nodig weer aan het dressuurwerk! Dus dat gaan we gewoon doen. Maar er blijven toch nog een paar andere dingen die ik niet helemaal begrijp.

Nicole85 schreef:
Buiten houd ik het tempo er in, zodat achterhand geactiveerd wordt en blijft en verder loopt paard met los teugeltje op vier benen. Ik merk dat op sommige punten paard ontspant en dan tóch "voorwaarts-neerwaarts" loopt Lachen (uit zichzelf).

Ik laat hans buiten altijd met een vrij los teugeltje lopen, soms net contact, soms met een boogje en soms met een grote boog (die waslijnen die van mijn instructrice streng verboden waren Knipoog). Het lijkt me dat hij dan 'op eigen benen loopt'. Ook probeer ik hem niet te laten sukkelen, maar een fatsoenlijk tempo te hanteren (hij is een beetje lui, dus dat werkt de ene keer beter dan de andere keer). Maar hoe weet ik nou of hij zijn rug goed gebruikt? Af en toe doet ie uit zichzelf zijn hoofd wat naar beneden, maar is dat nou juist goed of niet?

O en Ingrid; ik heb mijn kaart echt altijd vast, dus dat wordt dan op een post inderdaad! Zo'n flapperende kaart is wel heel goed voor het tempo, maar niet zo goed voor de juiste route vinden Knipoog

Ik ben weer heel benieuwd naar jullie reacties!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:24

MirjamN schreef:
O en Ingrid; ik heb mijn kaart echt altijd vast, dus dat wordt dan op een post inderdaad! Zo'n flapperende kaart is wel heel goed voor het tempo, maar niet zo goed voor de juiste route vinden Knipoog

Daar vind ik een kaartenhouder heel interessant voor. Lachen

Groeten, SuSEQ

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:55

Ik heb de kaart in een map om mijn schouder hangen en heb gelukkig geen last van flapperen.
Niet dat Gilbey daar last van heeft, ze kan ook met een vlag in de hand op komen voor een show Haha!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:06

MirjamN schreef:
Ik laat hans buiten altijd met een vrij los teugeltje lopen, soms net contact, soms met een boogje en soms met een grote boog (die waslijnen die van mijn instructrice streng verboden waren Knipoog). Het lijkt me dat hij dan 'op eigen benen loopt'. Ook probeer ik hem niet te laten sukkelen, maar een fatsoenlijk tempo te hanteren (hij is een beetje lui, dus dat werkt de ene keer beter dan de andere keer). Maar hoe weet ik nou of hij zijn rug goed gebruikt? Af en toe doet ie uit zichzelf zijn hoofd wat naar beneden, maar is dat nou juist goed of niet?

Met een los teugeltje lopen wil niet zeggen dat hij ook op eigen benen loopt, oftewel mooi in balans over allevier de benen. Je merkt het als je bijv. over een moeilijk stuk rijdt met hobbels, stenen of boomwortels: een paard dat in balans loopt let zelf op en tilt zijn benen op, een paard dat dat nog niet doet moet je altijd helpen omdat hij op de voorhand loopt.
Ervaren endurancepaarden leren na verloop van tijd een goede houding aan te nemen, waardoor ze vanzelf altijd een klein beetje verzameld lopen en prima hun eigen weg zoeken. Tot die tijd kan het geen kwaad om onderweg af en toe wat te verzamelen, worden ze alleen maar sterker van.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:56

Haha Nina, zo klinkt het net alsof ervaren endurancepaarden die houding vanzelf leren Haha! (maar dat bedoel je ongetwijfeld niet) Het vereist veel kennis en kunde van de ruiter om je paard te leren om zo te lopen. Veel dressuurles (in de bak) om te voelen wanneer je paard op de voorhand of mooi op 4 benen loopt, daar begint het mee. Daarna proberen om dit buiten toe te passen. Vervolgens dit verder perfectioneren zodat het voor paard & ruiter een tweede natuur wordt. Oftewel endurance is: dressuur, dressuur en nog eens dressuur!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:50

Dat ben ik niet helemaal met je eens hoor, je hoeft daar echt niet perse de bak voor op te zoeken. En sommige paarden doen het vanzelf. Als ik bijv. naar Starbucks kijk (onze jonge draver), die loopt als handpaard al mooi over de rug met een licht gebogen hals.
Door in geaccidenteerd en/of lastig terrein te rijden word je paard eigenlijk vanzelf gestimuleerd om goed te gaan lopen. Ten eerste worden de achterhandspieren vanzelf sterker waardoor de achterhand beter kan dragen, en ten tweede gaat een paard dat zijn voeten niet optilt hier meteen op zijn gezicht. Haha!
Op vlakke bodem ligt dat denk ik wat minder voor de hand, dan zul je er zelf harder aan moeten werken.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:32

'In de bak' stond ook tussen haakjes Knipoog Ik heb geen ervaring met heuvelachtig terrein maar ik kan me inderdaad voorstellen dat ze op dat terrein gedwongen worden om in balans te lopen. Ze moeten daar waarschijnlijk wel, willen ze zich kunnen handhaven.

Op vlak terrein is dat toch een ander verhaal, denk ik. Ik ben zelf ook nog hardlerende maar ik heb het idee dat het gros van de paarden teveel op de voorhand sukkelt. Aangezien de meeste Nederlandse ruiters op vlak terrein rijden, moet je er vanuit gaan dat er echt nog wat dressuurwerk aan vooraf gaat, voordat je paard netjes in balans op vier benen loopt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:00

Ik merk echt heel duidelijk dat ze beter gaan lopen van heuvelachtig, onregelmatig terrein met veel smalle kronkelige paadjes.
Simpelweg omdat als ze niet goed in balans lopen ze constant op hun smoel belanden.
Dat had ik in begin met Anouar, maar ik ben hem daarmee niet gaan helpen. Hij moest het lekker zelf uitzoeken. Het gevolg is dat hij nu moeiteloos over alle soorten paadjes en ondergronden stapt, draaft en galopeerd. Ik hoef echt niet meer bang te zijn dat hij struikeld. Zolang ik me er maar niet mee ga bemoeien.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 18:11

Heuvelachtig en ongelijk terrrein is dus van belang, dat begrijp ik en aangezien ik volgend jaar meer TREC wedstrijden in het buitenland wil gaan starten, wordt daar dan aan gewerkt. Maar wat ik nog niet goed weet is hoe ik kan voelen of merken wanneer hij wel en wanneer hij niet goed loopt (zijn rug gebruikt dus). Hij struikelde in het begin veel meer en nu haast niet meer, dus dat zou een goed teken moeten zijn, maar is dat dan ook echt voldoende? hoe kan ik dat voelen of merken wanneer het goed is?

Voor de geïnteresseerde: ik ben voortvarend aan de slag gegaan met de tips om meer te dressuren en heb gister mijn eerste dressuurwedstrijd sinds 8 maanden gereden en heb met drie keer oefenen in de laatste twee weken (en daarvoor dus 8 maanden niet) heerlijk gereden en ook nog eens twee winstpunten als beloning gekregen. Ben enorm trots op mijn toppertje! En dat zonder hem onder druk te zetten om te presteren, maar gewoon relaxed aan de gang gegaan, dat is toch geweldig?!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:25

Ik rij mijn paarden dresuurmatig in de bak (ong 1 x per week), ik longeer ze met chambon (ook 1 x per week) en tijdens de trainingen rij ik ze vrij lang en laag. Vanaf het eerste moment dat ze onder zadel komen en naar buiten gaan moeten ze van mij over hun rug lopen. De jonge paarden zijn daarin uiteraard nog veel minder constant dan de oudere, maar ze leren het gelijdelijk aan.
Pas als ze over hun rug op hun eigen 4 benen lopen, dus rug en buikspieren mooi erbij, niet op de voorhand, dan mogen ze langzaam iets lager gaan lopen, waarbij ik uiteraard hetzelfde beeld wil blijven houden: geen tempo veranderingen, niet meer op de voorhand, nog steeds lekker met het neusje voor de loodlijn met de rug erbij. Daarvanuit steeds losser totdat we min of meer met losse teugel rijden, ze moeten dit echt verdienen!
Voorbeeld van mijn jonge merrie, nog vrij hoog ingesteld, maar wel vanuit de achterhand:
Afbeelding
Voorbeeld van haar vader bij heuveltraining:
Afbeelding
Helaas geen voorbeelden van echte lange teugels want die fotograven zijn mega eng dus dan moet het hoofd flink omhoog om die goed te kunnen bekijken!

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:52

Ik wil vooral dat mijn pony mij ook echt draagt, dus zijn rug gebruikt. Gelukkig heeft hij nooit rugpproblemen, maar om deze te voorkomen Lachen

Hier lees ik veel over "natuurlijk geen lange teugel", omdat paarden dan op de voorhand zouden vallen. Wanneer je niks doet is dat waarschijnlijk ook het geval. Maar ik heb enige ervaring opgedaan in de westernsport, waar de paarden (op topniveau in ieder geval..) WEL verzameld lopen. Ja; aan een lange teugel.

Ik denk dat mijn doel een beetje verglijkbaar is met dan van Moragh.

Ik laat Sjors vrij gauw los voor, en dan ook echt los.
Maar wel pas als hij verzameld loopt. Het loslaten is zijn beloning, maar ook dan moet hij wel verzameld blijven lopen zolang ik hem dat vraag. Door hem niet te storen wanneer hij goed loopt en hem te corrigeren wanneer hij iets ongewenst doet (hoofd omhoog, onvoeldoende achterbeengebruik, etc), leert hij dat lopen zoals ik hem vraag te lopen veel fijner is. Ik merk nu al dat er steeds langere stukken zijn waarbij ik niet hoef te corrigeren.

Nu zit er in verzameling ook heel veel verschil vind ik. De verzameling die ik vraag in een jog, of het enigzins op eigen benen lopen zonder de rug en de voorhand gigantisch te overbelasten zijn voor mij wel twee hele verschillende dingen. Tijdens een lange rit laat ik hem meer zijn eigen gang gaan, maar uiteraard wel met minstens "voldoende' ruggebruik en achterbeen gebruik. Hij mag hierbij best kijken naar de omgeving, maar niet lopen met een hertenhals bv.

Naast het verzameld vragen tijdens het rijden (zowel in de bak als buiten, en in verschillende gradaties), werken we ook veel aan de hand. Lange lijnen, dubbele longe (al dan niet met bijzet), en balkjes lopen.
Ik denk ook wel dat moeilijk terrein ze al een heel stuk bewuster maakt van hen evenwicht en daarmee ook verzameling.

Nina_Rex; je schrijft over Starbucks, als handpaard. Natuurlijk bied het terrein waar jullie trainen voordelen, maar mijn ervaring is dat heel veel paarden onbelast heel makkelijk op eigen benen lopen, JUIST omdat er niemand op zit.

fijn ruggebruik van Sjors zonder hoofdstel, neusje is er voor het mooi een tikje teveel uit, maar beter dan achter de lijn;
Afbeelding

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:32

Ik ben net even wezen rijden en met dit topic in m'n achterhoofd ben ik eens goed gaan voelen wanneer Anouar goed loopt en wanneer niet.
Het eerste stukje is hij altijd een beetje stijf en heeft hij geen zin, maar op een gegeven moment gaat de knop om (we moeten eerst een lang recht pad af, zodra we het smallere ruiterpad in gaan gaat de knop om) Dan gaat hij harder, komt z'n voorhand een stukje omhoog en beweegt hij z'n voorbenen vanuit z'n schouders.
Maar zodra hij te hard gaat gaat hij weer lopen krabbelen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:24

Merel schreef:
Nina_Rex; je schrijft over Starbucks, als handpaard. Natuurlijk bied het terrein waar jullie trainen voordelen, maar mijn ervaring is dat heel veel paarden onbelast heel makkelijk op eigen benen lopen, JUIST omdat er niemand op zit.

Klopt wel, maar als hij onder het zadel is loopt hij ook zo netjes. Ja Door het vele lopen als handpaard zijn zijn spieren natuurlijk al een stuk sterker geworden, dan is het onder het zadel ook gemakkelijker (plus dat mijn moeder er dan op zit, en die weegt niks Haha! ). In het begin liep hij echt te slungelen en struikelde hij overal over, maar nu is hij veel beheerster.

Wanneer merk je dat je paard goed loopt... ik vind zelf dat dat zo is als je heel gemakkelijk kan schakelen, harder of zachter, zonder dat de takt verandert. Als hij lekker "bergop" loopt. En met sturen als je paard zelf netjes de bochten neemt (vroeger was het met Rex steevast plat door de binnenbocht, nu gaat hij zelf voor de bocht al wat naar buiten en blijft netjes recht lopen Cool ).

Hier een (beetje vage) foto van Rex zoals hij buiten lekker loopt:

Afbeelding

Tegenover in de bak:

Afbeelding

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:26

Trouwens wat me nog inviel: balans en coordinatie leren ze in ons terrein dan wel bijna vanzelf (uitdagingen blijven opzoeken), maar aan rechtheid en souplesse moet nog altijd gewerkt worden hoor! Lachen Dat kun je natuurlijk ook buiten doen, wat zijgangen enzo, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit aan denk. Bloos