Ruggebruik bij langere afstanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MirjamN

Ruggebruik bij langere afstanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 13:50

Ik rijd TREC en sinds begin dit jaar bijna alleen maar buiten en geen dressuur meer. Nu is mijn paard iets gevoelig op zijn rug geworden en ik vroeg me af of dat zou kunnen komen omdat hij nooit meer aan de teugel loopt. Zou dat kunnen kloppen?

En zo ja, wat kan ik daar dan aan doen bij het rijden van langere afstanden buiten en een routekaart in mijn handen... Aan de teugel rijden wordt dan niks...

Hoe wordt dat in de endurance opgelost? Daar worden nog veel langere afstanden gereden!

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

claudianoa

Re: Ruggebruik bij langere afstanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:53

ik heb niet veel verstand van endurance, maar heb wel een paard dat last heeft van haar rug als ik meer dan 3 uur rij. Ik heb dit opgelost om er voor te zorgen dat haar buikspieren sterker worden, veel longeren met passoa. en paard dressuur matig wat lager instellen. dit heeft super geholpen. Maar dat moet je dan wel blijven doen. Ook heb ik voor het buiten rijden een nieuw zadel, barefoot!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:57

De dressuurmatige training doe ik thuis in de bak. Daarmee train ik alle spieren van mijn paard. Hij heeft dan een mooie basis om buiten op de lange rechte stukken te 'overleven'. Ik rijd hem buiten nooit rond, tenminste niet in de houding die men 'aan de teugel' noemt. Wel vraag ik van hem dat hij op zijn eigen vier benen loopt. Daarvoor hoeft hij echt niet 'in de krul', maar hij mag zijn rug ook niet wegdrukken.

Oftewel: de dressuurtraining die ik thuis doe (waar ook de longeertraining onder valt) is ter ondersteuning van wat hij op de lange rechte stukken doet tijdens endurancetraining en -wedstrijden.

Nina_rex