Wat kun je het beste doen op een zwaar stuk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CxX

Wat kun je het beste doen op een zwaar stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 13:21

Als je op een pad rijd waar opeens een klein stukje best zwaar word door bijv. mul zand of een stijle heuvel wat kun je dan het beste doen?

Ik dacht de vorige keer ik ga er heel rustig in stap op of door heen maar bijna iedereen zetten een galop in. Is de galop dan minder vemoeiend?

Lenneke_

Re: Wat kun je het beste doen op een zwaar stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:55

Anouar wil altijd in galop en niet omdat hij lekker wil racen, dus dat is fijner voor hem.
In galop zijn ze er sneller doorheen en maken ze grote sprongen waardoor de benen minder vaak in het zware zand komen.

Heuvel doe ik op wedstrijd ook in galop, dan springen ze ertegen op wat minder vermoeiend is. Thuis doe ik in stap of een rustige draf om die achterhand te trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:07

Bij zulk soort stukken laat ik mijn paard zelf kiezen wat hij het makkelijkst vind. Het is geen paard wat daar misbruik van maakt oid. Maar hij heeft soms duidelijk zijn voorkeur voor bepaalde gangen bij bepaalde ondergronden.

Wat bij zulk soort zware stukken toch vaak bij galop uit komt.

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:37

Lenneke_ schreef:
Anouar wil altijd in galop en niet omdat hij lekker wil racen, dus dat is fijner voor hem.
In galop zijn ze er sneller doorheen en maken ze grote sprongen waardoor de benen minder vaak in het zware zand komen.

Heuvel doe ik op wedstrijd ook in galop, dan springen ze ertegen op wat minder vermoeiend is. Thuis doe ik in stap of een rustige draf om die achterhand te trainen.

ben ik het helemaal mee eens. ze geven het vaak zelf wel aan.
alleen die heuveltraining... dat gaat eigenlijk heel goed, maar er zijn een paar heuvels...... Haha! (vol gaaaaas!!)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:56

Ik heb juist begrepen dat zwaar mul zand beter in draf gedaan kan worden dan in galop of stap. In stap duurt het wel even voordat je er doorheen bent, waardoor het erg zwaar is voor een paard. In galop heb je toch steeds een moment dat het paard op 1 been in het zand staat en dat vergroot de kans op peesblessures voor zover ik weet. Dus ik neem ze voor zover het me lukt in een vlotte draf.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:33

Mijn paard wil ook best galopperen maar ik geef (meestal) de voorkeur aan draf. Je hebt minder kans op blessures en je vraagt in de meeste gevallen toch een minder grote inspanning van je paard als je blijft draven (versus galop). Ik galoppeer pas door mul zand als het paard oud genoeg is, conditioneel er goed voor staat en als het paard mul zand gewend is.

Ik was eigenlijk best wel verbaasd dat tijdens Endurance Soest vrijwel iedereen in galop door de Soesterduinen ging...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:50

Hartslag van Anouar blijft lager in galop dan in draf door het zware zand. Dus conditioneel lijkt me draf niet perse beter.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:57

Lenneke_ schreef:
Hartslag van Anouar blijft lager in galop dan in draf door het zware zand. Dus conditioneel lijkt me draf niet perse beter.

Dat zijn uitzonderingen, bij 8 van de 10 paarden zal de hartslag in draf lager blijven.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:22

gewoon in een rustig en gecontroleerd handgalopje is het gemakkelijkst..

hoe langzamer je rijdt hoe harder werken het voor je paard is.. dus voor trainen juist goed om dit in stap of draf te doen.. daardoor gaat de hartslag omhoog en krijg je paard een betere conditie Knipoog

in wedstrijd verband kan je dus beter een hand galopje doen ivm de hartslag Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:26

Jet schreef:
Ik heb juist begrepen dat zwaar mul zand beter in draf gedaan kan worden dan in galop of stap. In stap duurt het wel even voordat je er doorheen bent, waardoor het erg zwaar is voor een paard. In galop heb je toch steeds een moment dat het paard op 1 been in het zand staat en dat vergroot de kans op peesblessures voor zover ik weet. Dus ik neem ze voor zover het me lukt in een vlotte draf.

Ik deel volledig je mening.
Galoperen in mul zand is heel erg slecht.
Idd omdat er soms een been aan de grond is, door de kracht naar voren, en het zuigende effect van het zand, ontstaan er heel erg snel (pees)blessures

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:26

Ik laat mijn paard ook altijd zelf de keuze, maar hij kiest toch meestal voor draf, alleen heuvelopwaarts soms galop ( zeker op zijn favoriete stukje). Bergafwaarts door mul zand stapt hij liever.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:02

Mul zand neem ik het liefste in draf. Soms in een handgalopje, ligt aan het zand zelf maar voorkeur toch liever draf. Ik zit niet te wachten op blessures

Ik heb in Bailleux (zwaar terrein) een heel lang pad steil omhoog gehad. No way dat we daar gaan galoperen, ook al wilde Liekie dat het liefste. Galop is makkelijker maar vraagt meer van je paard over die afstand.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:10

ik lees even mee. Met oog op KWB vraag ik dit mezelf ook al een tijdje af. Stalgenoot die ook endurance rijdt was van mening dat draf het beste was met oog op risico van blesures van gallop waar steeds 1 been het volle gewicht te verduren krijgt

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:33

Mulle stukken doe je het beste in draf i.v.m peesblessures

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:44

Hoi hoi, ik heb nog maar een paar ritten gereden, maar mijn paard gaat ook het liefst in een pittige draf erdoorheen. Je voelt dat hij dat het liefst doet...en wij zijn echt niet getraind op zand, dus dit heeft hij in die paar keer zelf verzonnen. Ik vraag het me ook altijd af als ik door mul zand rijd en vind het fijn om te lezen dat de meeste mensen ook een wat hogeren snelheid preferen....

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:56

meningen zullen altijd verdeelt blijven. het hangt natuurlijk van een aantal factoren af: wat voor ondergrond (hoe zwaar dus), wat voor paard heb je, hoe ver is hij in training, wat is je ervaring.

ik kies altijd een handgalopje, is makkelijker dan draf en krijgt echt geen peesblessure hierdoor. je moet alleen goed zorgen dat het echt een goed en gecontroleerd tempo is. ik heb een 3/4 arabje (NRPS) die nu 3x 160km goed heeft volbracht. hij is erg krachtig en galopeerd erg makkelijk. de zandvlakte in KWB (zoals ik dat altijd noem) kan je zeker het beste in een handgalopje doen, tijdig het tempo af laten vloeien en zorgen dat je grooms aan het eind klaar staan. dat is onze ervaring en met mij een hoop andere, maar nogmaals meningen en ervaringen blijven verschillen.

suc6 en kijk vooral goed naar hoe je paard reageerd Haha!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:58

Stap maak je het alleen maar moeilijker, dan moet hij zich meer inspannen.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:52

Met Gilbey (een tinker) moet ik op de zandvlakte van KWB echt zorgen dat ik in galop blijf.
In draf doet ze het echt niet.
Ze gaat dan stil staan met een blik van " ben jij ff gek"
Ik heb met mijn moeder afgesproken dat we aan de rand opgewacht worden.

Ik heb dit jaar ook in de Ardennen en bij Koblenz gereden, veel hellingen dus, en daar laat ik haar draven. Zowel naar boven als naar beneden (of het moet wel heel erg stijl zijn, dan stap).
Op hellingen/bergen gaat dat haar weer beter af.

Elk paard is anders, blijf kijken wat het beste bij jou paard past.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:06

En ik moet morgen in KWB dus niet galopperen door dat zand, dan denk ik dat ik op de P/A op een trailer mag gaan wachten. Ik heb die zandvlakte 1,5 week terug wel in galop gedaan, dat zorgt dus voor een hartslag van 180-190 door het zand en daarna toch zeker 20-25 minuten stappen om haar hartslag tussen de 60 en 70 te krijgen in rust. Ondanks dat dat zonder koelen en met warmer weer was, ga ik dat dus op een wedstrijd niet proberen. Extra stress zorgt dan weer voor een hogere hartslag.
Draven door zwaar zand geeft daarentegen geen extreem hoge hartslag en vooral een sneller herstel. Lady is een tuiger die gemakkelijker flink draaft dan galoppeert. Dus ik zou zeggen, kijk naar je paard en probeer het uit..

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:33

Jet schreef:

Hoi Jet

Ik heb ook altijd vernomen dat draven met het oog op blesures door zwaar zand beter is.
Maar ik heb dan ook geen arabier.
Ik heb een paard dat ongeveer 1.76 is. en een gewicht van ongeveer 620 kilo.

Maar ik vermoed dat het voor een niet al te zwaar paard met een goede long inhoud en op en top getrainde pezen in galop makkelijker zal zijn.
Je kan je natuurlijk afvragen hoeveel van onze paarden onder de catagorie op en top getraind vallen.

Om pezen zo hard te krijgen komt er nog wel aardig wat training kijken.
Een arabier heeft natuurlijk ook een betere metabool en zuurstof voorziening.
Kijk alleen maar eens naar de long inhoud en grotere neusgaten....
Daar kom ik echt niet aan met mijn paard...
En Donna jou paarden doen het echt super, en ik ben het met je eens dat je beslist moet kijken naar de omstandig heden, zoals grond weer etc.
Maar voor mensen met een gemideld paard of koudbloed blijft dit toch echt een moeilijk punt.

Dus ik spreek alleen voor paarden zoals die van mij.... hij vind zand in galop ook veel fijner.
maar als ik het vergelijk met draf ... (getest met ridge way) dan herstelt hij metabool vlugger van een draf door mul zand dan van een galop door mul zand.
(we hebben het getest op het kootiwijker zand, de ene keer in galop met ridge way, en een adere dag met draf en op het einde een ridgeway).
Maar ons Nobje is het wel eens dat het in galop veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel leuker is.....
(niet in die handgalop van de test, maar dan in zijn eigen galop.... Pling )

Dus ik denk dat je het gewoon het beste een paar keer kan testen met o.a. de hartslag meter, en kijk wat de herstel waarde zijn.
Dan kan je het in ieder geval metabool beoordelen.
En het kan best zijn dat als je het volgend jaar nog een keer test dat het herstel nog beter gaat. Want een paard bouwt over de jaren natuurlijk ook een basis conditie op.
En hoe beter je, je paard leert kennen. Hoe beter je het kan beoordelen.

Ps. Donna.... heel erg gefeliciteert met je nominatie Cool
we duimen voor jullie ! Haha! Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:31

Zondag KWB gereden en zowel de zandverstuiving als het zware stuk in de tweede ronde helemaal gegalopeerd in een stevig handgalopje.
Keurige waardes en de volgende dag totaal geen dikke benen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:13

Het ligt er ook aan wat je paard gewend is. Waar wij trainen heb je niks dat ook maar op zand lijkt (laat staan mul Haha! ), alles is hard en dat vinden onze paarden ook heel prettig. Dus voor onze paarden is het zwoegen in mul zand, en ik ben huiverig voor overbelasting van de pezen. Als het een kort stukje is probeer ik gewoon het ritme en tempo in draf vast te houden, bij langere stukken ga ik stappen of zelfs ernaast lopen.
Het paard zelf laten kiezen is meestal niet de beste oplossing; een paard weet niet wat er nog gaat komen en dat zijn hartslag binnen de perken moet blijven. Knipoog Verzuring wil je absoluut niet natuurlijk, op zo'n stuk.

Idem met bergopwaarts rijden, ook daar wil je aboluut geen verzuring: een kort heuveltje blijf ik gewoon doorrijden, een langere of steilere beklimming doen we in stap en desnoods ernaast lopend. Bergaf kun je dan wel weer een lekker drafje (of in ons geval ook vaak töltje Haha! ) doen en zo de vertraging inhalen.
Ga maar eens een wedstrijd in de Ardennen rijden, tussen de cracks: bergop gaan ze allemaal in stap, bergaf vliegen ze je om de oren. Knipoog Ook dat is iets wat je paard moet leren natuurlijk, op een handige en snelle manier afdalen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:08

Nina doe je dat ook als je in een wedstrijd zo'n 1,5km omhoog gaat? Redelijk steil. Of zo'n 600 a 700m heel steil omhoog?

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:22

Citaat:
Ps. Donna.... heel erg gefeliciteert met je nominatie Cool
we duimen voor jullie ! Haha! Haha!

tanx Haha! check t kopje WK Maleisie Bloos

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:50

In kwb was er ook een zwart shetje, hoe zou die door de zandverstuiving heen gegaan zijn met die "korte pootjes"