[WN] Ik wil western rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Ik wil western rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 19:23

Omdat mijn pony en ik op het moment een beetje blijven steken in de dressuur (wat ik er overigens wel bij wil blijven doen) en ze bang is van grote paarden (die zijn er bij western wedstrijden toch zelden?). Wil ik nu toch echt de overstap naar western maken.

Ik heb het al eerder willen doen, maar toch nooit gedaan.

Wat zijn duidelijke informatie site's over de 'categorieen' die er zijn?
Is het in het begin al noodzakelijk met een western optoming te rijden of voldoet een boomloos/vzh/dressuur zadel ook?
Is er een overzicht van hoe wat en waar er wedstrijden zijn?
Hoe vind ik een goede instructeur?

Kortom wie helpt mij aan de gang!?

Nijn

Re: Ik wil western rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:25

Misschien is het een idee om eerst een paar lessen op een manege o.d. te nemen voordat je je paard wilt omscholen?
Het is mij iig niet duidelijk geworden dat je bijv. al eerder western heb gereden Knipoog

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:25

Laatst bijgewerkt door Winddancer op 09-07-08 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 19:26

Ik heb inderdaad nog niet eerder western gereden, doe soms wel heel leuk recreatief een poging maar heb er nooit les in gehad.

Waarom zou ik de lessen niet met mijn eigen pony kunnen volgen? Wij moeten het beide nog leren, maar dat was toen we begonnen met dressuren en springen ook.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 19:27

Winddancer schreef:
Hier vind je heel veel handige links en adressen van trainers:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=4&t=432958

Waar ligt Oudenbosch ergens Bloos ??

Oudenbosch ligt in West-Brabant (omg Roosendaal - Etten-Leur).

Ik weet dat hier in de buurt Peter Simons zit (Hoeven) maar ik heb begrepen dat hij geen Haflingers les wil geven (vriendin van mij heeft ooit bij hem geinformeerd).
En op Reigershof in Oud-Gastel zit Jan Pieter Koopman.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:30

Over Jan Pieter Koopman heb ik vele goede verhalen gehoord.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:16

Om eerlijk te zijn zie ik nogal aparte redenen voorbij komen om Western te gaan rijden. Vastlopen in de dressuur en starten tussen kleine paarden vind ik geen verstandige redenen om je paardje om te scholen.
Het kost energie om je paardje én jezelf om te scholen, en ook dat zal niet altijd gemakkelijk zijn (dressuur niet, Western ook niet Knipoog). Wie weet vinden jullie het niet eens leuk...
(Overigens rijd je de meeste Westernonderdelen met meerdere paarden in de bak; dus ik weet ook niet of dit iets zou oplossen.)

Waarom probeer je niet eerst ergens een paar (manege)lessen; dus niet op je eigen paard? Dan weet je hoe het voelt als jullie wat verder zou komen, en of het je wat lijkt.
(En dan nog, die paarden zijn geschoold, als jij een fijn dressuurpaard zou rijden wordt je dáár misschien weer enthousiast van, houd dat in je hoofd.)

Ik denk uit je topic uit te maken dat je het niet helemaal naar je zin hebt in de situatie waarin je nu zit.
[Zou prettige andere dressuurinstructie, veel afwisseling (buitenritten, crossje, sprongetje, longeren, grondwerk, enz.) en een tijdje wat minder (wedstrijd)druk naar jezelf niet al een hoop schelen?]

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:22

Mede daarom wil ik NU de overstap naar western maken en heb ik dat niet eerder gedaan.

Onderdelen met meerdere paarden zou geen probleem zijn, ze is echt bang van grote paarden (zo vanaf de 1.65 en alles daarboven).

Afwisseling heb ik wel hoor, ik longeer, doe grondwerk, springen, dressuur, buitenritje op zn tijd etc. Wedstrijddruk heb ik juist helemaal niet ik geniet ervan om op wedstrijd te gaan.

Maar goed buiten dat, ben ik heel zeker van mijn keuze om western te gaan rijden.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:25

Dan zou ik als ik jou was inderdaad (manege)lessen gaan nemen om te kijken of het echte western rijden je wel bevalt.
Het is niet zo makkelijk als het er uit ziet Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:26

Het hoeft ook niet makkelijk te zijn, ben gek op fanatiek trainen. Heb Peter Simons gemaild en bel morgen met Jan Pieter Koopman (deze heeft ook 2 'manege' paarden).

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:29

Dan ben ik benieuwd bij wie je gaat en hoe je het zult vinden *LOL*

Nog wat wijzer geworden qua disciplines enzo?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:32

Als je het zo zeker weet dat lijkt het me heel slim wat je nu gedaan hebt. Manegepaarden lijken me persoonlijk het handigst en naar ik begrepen heb zijn genoemde ruiters fanatiek.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:34

Ik ben de op whoa.nl aan het lezen nu. Dus al weer een stukje wijzer.

Wat ik begrepen heb zijn beide ruiters toch wel bekend in 'westernland' ik wil heel graag fanatiek trainen dus dan heb ik denk ik de goeie benaderd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:44

je zou ook in de bieb het boek van Antje Holtappel: Go West! kunnen lenen, leuk boek over westernrijden en hoop uitleg over van alles en nog wat. Boek word/werd ook voor de opleiding in Deurne gebruikt door oa Peter, weet niet of het nu nog zo is maar ik vind het een leerzaam boek voor een beginner, staan ook fanatieke trainingsoefeningen in dus inspiratie genoeg!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 00:01

Charaz schreef:
ik wil heel graag fanatiek trainen dus dan heb ik denk ik de goeie benaderd.

Te fanatiek is ook niet goed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 00:15

Ik val een beetje over je eerste regel: omdat het in de dressuur niet lukt, stappen we over op western? Denk je echt dat western zoveel makkelijker is dan de dressuur? Welke discipline binnen de western had je willen volgen?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 07:48

MSQuincyTE schreef:
Charaz schreef:
ik wil heel graag fanatiek trainen dus dan heb ik denk ik de goeie benaderd.

Te fanatiek is ook niet goed

Volgens mij is niks wat ik schrijf goed en moet alles gelijk bekritiseerd worden, jammer.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 07:52

Cassidy schreef:
Ik val een beetje over je eerste regel: omdat het in de dressuur niet lukt, stappen we over op western? Denk je echt dat western zoveel makkelijker is dan de dressuur? Welke discipline binnen de western had je willen volgen?

Dan heb je niet goed gelezen, ik wil niet stoppen met dressuur maar wil NU de overstap naar western toe maken omdat er punten zijn die niet lekker gaan.
Het is voor mijn pony bijv. heel moeilijk een SB te lopen omdat ze heel kort is en ze daardoor niet genoeg lengtebuiging heeft. Dit is inderdaad te trainen en daar ben ik ook mee bezig.

Ik denk niet dat western zoveel makkelijker is, maar het lijkt me onwijs LEUK om te doen en daarom wil ik western gaan rijden. Het lijkt me voor mijn pony ook een aangename afwisseling waarop ze haar spieren iets anders gebruikt.

Maar goed had gehoopt hier tips te krijgen in plaats van zoals typisch bokt is overal op afgekraakt te worden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 07:53

@Cissy, dat boek hebben we inderdaad in de kast staan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:59

Tuurlijk is het wel goed, maar ik denk dat vele het verkeerd opvatten.
En je wel graag willen helpen.
het is heel goed dat je gelijk op 'onderzoek' uitgaat Lachen
les nemen is idd slim, dan kun je je voorbereiden maar kom je ook te weten of het idd wat is of niet.
Ik zou wel een tijdje les nemen, en niet na een les denken 'ja dit is het'.
Ik zelf ben een tijd geleden ook 'overgestapt' helaas zijn er geen geschikte maneges in de buurt en ben ik dus nog steeds zoekende.
maar ik wens jou heel veel succes, en hopelijk bevalt het jou heel goed Lachen
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:42

Mogelijk gaan de westernlessen je nieuwe denkwijzes en oefeningen opleveren, die je ook in het dressuurrijden verder gaan helpen. Ik zie dat bij ons op stal (waar ik de enige westernruiter ben) wel; je praat met elkaar over dingen waar je tegenaan loopt, kijkt eens met elkaar hoe je dat op zou lossen, en "pikt" dus ook bepaalde oefeningetjes van elkaar.
Ik zou het dus zéker doen, die westernlessen erbij gaan volgen. Hartstikke leuk.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:30

Charaz schreef:
Volgens mij is niks wat ik schrijf goed en moet alles gelijk bekritiseerd worden, jammer.

Dat maak jij ervan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:31

MSQ misschien worden je antwoorden beter / positiever opgevat als je ze wat meer onderbouwt. Je komt vaak erg kortaf en aanvallend over. Mogelijk bedoel je het niet zo, maar erg sympathiek klinkt het vaak niet...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:26

Charlotte, als je écht heel erg fanatiek en goed wil beginnen zou ik zeker beginnen met de lessen bij Jan Pieter op Reigershof (zie de Reigerhof site), je kan beginnen op zijn paarden, om het western gevoel een beetje te pakken te krijgen, en daarna kan je verder met je paard omscholen onder zijn begeleiding..
Ik heb van meerdere dressuurruiters gehoord dat lessen bij Jan pieter op één van zijn westernpaarden een geweldige ervaring is!
Succes! Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 08:14

Charaz schreef:
Cassidy schreef:

Dan heb je niet goed gelezen, ik wil niet stoppen met dressuur maar wil NU de overstap naar western toe maken omdat er punten zijn die niet lekker gaan.
Het is voor mijn pony bijv. heel moeilijk een SB te lopen omdat ze heel kort is en ze daardoor niet genoeg lengtebuiging heeft. Dit is inderdaad te trainen en daar ben ik ook mee bezig.

Ik denk niet dat western zoveel makkelijker is, maar het lijkt me onwijs LEUK om te doen en daarom wil ik western gaan rijden. Het lijkt me voor mijn pony ook een aangename afwisseling waarop ze haar spieren iets anders gebruikt.

Maar goed had gehoopt hier tips te krijgen in plaats van zoals typisch bokt is overal op afgekraakt te worden.

Misschien wel handig om te weten dat het best wel lastig is om dressuur en western te combineren (want ik neem aan dat je dat dan beide met hetzelfde paardje wilt doen). Ik zelf reed ook een tijdje western terwijl ik met mijn eigen merrie nog dressuurde, maar vond dat toch lastig. De hulpen zijn wat verschillend, je houding is anders (omdat je een heel ander soort zadel hebt) en je teugelvoering is anders. Dus zeker als hetzelfde paard beide moet doen lijkt met dat voor jullie allebei niet zo handig. ik zou als je om wilt stappen naar western daar helemaal voor gaan en niet tussendoor dressuren.

Het is prima om dat eens te gaan proberen! Western heeft veel leuke disciplines, dus vast ook wel een aantal die jou liggen. En idd zijn de meeste westernpaarden niet zo groot, da's een voordeel Knipoog .
Ikzelf vond dressuren leuk, maar vind western nu echt veel leuker!

Laat je nog eens horen hoe je lessen gaan?