[WN] Western echt veel moeilijker dan dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Western echt veel moeilijker dan dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 18:48

Ik weet niet of het goed staat, maarja.

Ik had net een discussie met mijn moeders vriend.
Hij: Dressuur is veeeel makkelijker dan Western.
Want: Bij dressuur rijd je alleen op teugels en benen.
Dus: - In de buik duwen is harder
- Teugels strakker nemen is zachter
- Druk op rechterteugel zetten is naar rechts
- Drup op linkerteugel zetten is naar links
Ik was daar nou niet meteen blij mee. Want ja, er zijn wel mensen die zo dressuur
rijden. Maar ik zei: Dressuur kan ook op zit gereden worden. Het is niet alleen trekken
en duwen.
Waarop hij zei: Western is iets heel anders, dan luistert je paard alleen maar naar
'jou' commando's. Als je daar iemand anders op zet word het niks.

Ik vond het niet leuk, want nu lijkt het net alsof iemand die aan dressuur doet
helemaal geen band met zn paard nodig heeft, en dat elke gek dat wel kan doen.
Dus mijn vraag aan bijvoorbeeld mensen die dressuur en western doen/hebben gedaan
of natuurlijk aan andere mensen:
Is western nou echt zo veel moeilijker dan dressuur?

Joltsje

Re: Western echt veel moeilijker dan dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:50

nee zeker niet. ik denk dat het even moeilijk is.

als je de top ziet van beide disiplines zie ik weinig geschop etc,

als ik de basis zie.. zie ik bij de western soms wel meer gesjor.
en wat nogmeer is bij de western vaak, is dat ze rijden met een bit waarbij je hefboomwerking hebt, als je dan te hard trekt.. dan doen de paarden meestal niks meer!!

dus het is even lastig. en een band met je paard is per persoon verschillend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:51

Beide is even makkelijk of even moeilijk. En het zal nog verbazen hoeveel het eigenlijk op elkaar lijkt. (Dat vind ik tenminste)

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:54

Ik vind van niet, het is wel een stuk ontspannender, je hoeft niet te klemmen en kunt gewoon van de mond afblijven.
Je paard doet alles op comando's en stemhulpen en zelf moet je alleen mee gaan/zitten in de oefeningen.
Bij de dressuur moet je veel meer denken aan het na voren rijden, nagefelijkheid, stelling en dan precies de figuren rijden.
Met western is het toch een stuk eenvoudiger want dan rijd je op de cirkel op je rijd rechtuit, geen slangenvoltes of door een S van hand veranderen en poespas.
Maar op topniveau is er denk ik geen verschil in moeilijkheidsgraad.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:56

oke.. dus jij zegt dus dat western veel makkelijker is..

ik vind het ook erg veel op elkaar lijken.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:58

ik heb engels gereden en rijd nu western, het grootste verschil voor mij was dat het western rijden veel gemakkelijker leek te gaan, nu ik mijn eigen merrie aan het beleren ben, valt dat vies tegen hoor....
beide keren is het hard werken om alles zo te krijgen als je het hebben wilt...
zet mij op een z-dressuurpaard, ik krijg dat er echt niet uit en een top western paardje laat ik ook niet als een top western paard lopen, daar zal heel veel hard werk aan te pas moeten komen Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:06

Dat doet me weer denken aan de manegelessen van vroeger; "als je aan deze teugel trekt dan ga je deze kant uit en als je aan de andere teugel trekt..." Nagelbijten / Gniffelen Zo hebben wij het vroeger serieus geleerd!

Het valt me wel vaak op dat engelse ruiters (manegeruiters vooral) steun zoeken aan de teugels en zich vastklemmen om de buik. Paardjes zijn dat gewend en sjokken braaf verder. Zet je zo'n ruiter op een gevoelig westernpaardje, ja, dan is western moeilijker Knipoog Krijg je een rodeoshow

Maar als je inderdaad op hoger niveau gaat kijken dan is het allebei even moeilijk. Bij allebei de manieren moet je op zit rijden, en subtiele commando's geven voor bepaalde 'trucjes'.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 19:07

Bedankt allemaal voor de reacties. Maar ik snap wel hoe hij dat bedoelt, maar ik ben het gewoon niet met hem eens. Hij zegt dat dressuur zo makkelijk is, maar om de goede stelling, nageeflijkheid etc. te krijgen is ook niet makkelijk. Hij zegt dat een westernpaard alles vrijwillig doet en dat een dressuurpaard het maar moet doen en dat die toch geen keuze heeft.. Maar ik bedoel, ik denk dat ik western ook heel moeilijk zou vinden, ik heb wel een westernzadel en ik kan ook wel rijden met een los teugeltje.. maarja..écht western is toch anders.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:08

nou in de dressuur zijn er ook wel gevoelige paardjes hoor. waar je ook zeker niet kan klemmen.. dus ook dat gaat al niet op.

manege paarden allah, maar een beetje gevoelig wedstrijdpaard.. hoef je ook niet te klemmen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 19:10

MysticTinker schreef:
Dat doet me weer denken aan de manegelessen van vroeger; "als je aan deze teugel trekt dan ga je deze kant uit en als je aan de andere teugel trekt..." Nagelbijten / Gniffelen Zo hebben wij het vroeger serieus geleerd!

Het valt me wel vaak op dat engelse ruiters (manegeruiters vooral) steun zoeken aan de teugels en zich vastklemmen om de buik. Paardjes zijn dat gewend en sjokken braaf verder. Zet je zo'n ruiter op een gevoelig westernpaardje, ja, dan is western moeilijker Knipoog Krijg je een rodeoshow

Maar als je inderdaad op hoger niveau gaat kijken dan is het allebei even moeilijk. Bij allebei de manieren moet je op zit rijden, en subtiele commando's geven voor bepaalde 'trucjes'.

Wij ook hoor, echt sinds ik een eigen paard heb en daar privéles mee rijd is dat zo'n wereld van verschil.
Wij leerden ook 'zagen' op de manege.. Dus gewoon echt om het paard 'nageeflijk (UHU)' te laten lopen
aan de teugels naar beneden hijsen. Best wel heel erg..
Ik heb ook nog nooit op een westernpaard gereden, maar ik denk niet dat dat een rodeoshow zou worden,
omdat ik nu een eigen paard heb en dat is echt al zo anders dan manegepaarden..
daar leer je echt alleen maar schoppen en trekken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:10

ik denk dat dressuur moeilijker is,maar ik weet erg weinig van western af moet ik eerlijk bekennen. appuyeren,galopwissels,
piaffes en passages,pirouettes lijken mij heel moeilijk om die correct uit te voeren,dat hebben ze met westernrijden niet

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:11

Geerke, daar hebben ze stops, spins en ook galopwissels.....

MaaikeVR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:11

Dana01 schreef:
Geerke, daar hebben ze stops, spins en ook galopwissels.....

ja:P

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 19:12

geerke schreef:
ik denk dat dressuur moeilijker is,maar ik weet erg weinig van western af moet ik eerlijk bekennen. appuyeren,galopwissels,
piaffes en passages,pirouettes lijken mij heel moeilijk om die correct uit te voeren,dat hebben ze met westernrijden niet

nou ik denk dat het even moeilijk is, want als je oefeningen bij western op hoog niveau ziet.. ook ontzettend moeilijk.
Ik weet zelf niet veel westernoefeningen, maar ik weet wel bijvoorbeeld een slide, dan moeten de benen
er volgens mij op een bepaalde manier onder gezet worden enzo, dat leer je een paard ook niet 1 2 3.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 19:19

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:19

Volgens mij maakt t weinig verschil. Al vind ik sommige oefeningen bij western er wel moeilijk uit zien. zoals zo'n sliding. Vraag me dan soms echt af hoe ze dat leren. Al zijn sommige dressuuroefeningen ook wel weer moeilijk natuurlijk.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:27

Ik zie hier precies weinig reactie van de echte westernruiters. Ik kan hier helemaal uit de doeken doen wat westernrijden inhoudt, maar dat ga ik niet doen. Laten we het hier bij houden: als men ernstig engelse dressuur rijdt (dus niet rondhobbelen achter elkaar in de doorsnee manège) of aan western doet, is het even moeilijk!
Maar er zit wel degelijk een groot verschil in de manier van rijden. Het einddoel van beide rijstijlen is op minimale hulpen het paard alles te laten doen. Laten we het daarbij houden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:00

Sodeletuut schreef:
Want: Bij dressuur rijd je alleen op teugels en benen.

Dan moet hij even een echte instructie zoeken, want dit is onzin

Sodeletuut schreef:
Waarop hij zei: Western is iets heel anders, dan luistert je paard alleen maar naar
'jou' commando's. Als je daar iemand anders op zet word het niks.

Dan moet hij even wat westernpaarden proberen, want ook dit is onzin.

Sodeletuut schreef:
Is western nou echt zo veel moeilijker dan dressuur?

Nee, allebei even moeilijk. Het is namelijk allebei paardrijden.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:11

Ik vind beide disciplines ook even moeilijk.Om goed op zit te rijden en met minimale hulpen is echt een vak apart.Het mooie van westernrijden vind ik wel dat onze proeven beoordeeld worden op het "willingly guided" zijn. Een opengesperde mond of zwiepende staart wordt als het goed is,minder beoordeeld.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:13

het lijkt me heel erg gaaf om een keer western te rijden, alleen zou ik niet weten waar je dat bij mij in de buurt kan doen zonder dat je een eigen paard hoeft mee te nemen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:27

sabine1985 schreef:
het lijkt me heel erg gaaf om een keer western te rijden, alleen zou ik niet weten waar je dat bij mij in de buurt kan doen zonder dat je een eigen paard hoeft mee te nemen

http://www.silver-ranch.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:46

Romkabouter schreef:

Afgod
Het enige juiste antwoord wat mij betreft.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:47

Romkabouter schreef:
sabine1985 schreef:

http://www.silver-ranch.nl/

dank je!!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:36

Sonja schreef:
Romkabouter schreef:

Afgod
Het enige juiste antwoord wat mij betreft.
helemaal mee eens Afgod

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:39

Ik vind het ook onzin, western is meer dan alleen maar teugels losgooien en rijden maar en dressuur is niet alleen maar aan de teugels hangen en klemmen. Oftewel ik denk dat hij een hoop vooroordelen heeft over beide sporten. Het is idd allebei paardrijden en de basis lijkt best wel op elkaar Lachen